Brandstof motoren

Oh, dan komt de verwarring van mijn kant dáár vandaan... Want Tom had het maar over Niels, en ik was er van overtuigd dat hij het over Nils Ester had...
 
Regelmatig komen er motoren bij mij terecht van clubleden om lagers te vervangen of iets dergelijks.
Afgelopen voorjaar had ik een OS Max FS-70s van een clublid die een ligt ratelend bijgeluid maakt maar waarbij niet goed te plaatsen wat er mis was.
Dus heb ik de motor uit elkaar gehaald om te bekijken. Blijft altijd leuk:)
En als snel bleek er iets mis te zijn met de drijfstang.
Zie onderstaand filmpje.
De motor verder los genomen en toen bleek dat de bus in de drijfstang losgekonen was.
Deze had dus aardig wat ruimte want ook het carter is geraakt.
Kan overigens verder weinig kwaad.
De motor zag er verder echt heel netjes uit. geen roest en dergelijke. Dat zie ik zelden. De motor wordt ook regelmatig gebruikt.
Ik had gelukkig nog een drijfstang liggen en kon de motor dus weer netjes in elkaar zetten en het liep weer netjes.
Dan de vraag waarom gaat dit stuk.
De motor is al wat ouder, best veel gebruikt en 2e hands gekocht dus lastig te bepalen hoeveel het daadwerkelijk gelopen heeft.
Misschien net een wat minder strakke passing als bedoeld?
Hoge toerentallen?
Blijft altijd interesant!!
Ik heb het eerder gezien maar meestal bij motoren die er van binnen en van buiten heel anders uitzien dan deze.

Jan
 
Laatst bewerkt:
Dat soort dingen kan altijd, maar ik denk eerlijk gezegd, dat dit, als het geen fabricagefout (perspassing niet in orde) was, dan vermoedelijk een inloopfoutje (te hoge toerentallen direct na de eerste start) is geweest.
Drijfstangen, en met name het big-end, zijn het meest kritische punt in een motor, en het kwetsbaarst bij die allereerste start.
Bij drijfstangen met een bus is dit zeldzaam (gelukkig) maar ongebuste drijfstangen kun je volledig verzieken in die kritische eerste 10 minuten.

De eigenaar had nog alle geluk dat blijkbaar de olietoevoer al die tijd in orde is gebleven, want je hoort, leest en ziet ook wel eens dat de bus verdraait, de oliegaatjes afgesloten raken en de boel catastrofaal in elkaar loopt.
 
Gered uit de kliko...
Sproeiertje ontbreekt
Even zoeken in de onderdelendoos
20210822_181629.jpg 20210822_181619.jpg 20210822_181612.jpg 20210822_181604.jpg 20210822_181553.jpg
 
Al weer een paar maanden geleden een Kalt FC-1 .45 gevonden.
Naar ik heb begrepen de eerste productie 4 takt motor die verkocht werd. Dus nog eerder dan de OS Max FS-60.
Uiteraard deze netjes opgeknapt.
Erg mooie motor vind ik:)
En een serienummer.
En lopen doet het ook.
Een tik en gelijk aanslaan en netjes lopen:thumbsup:

En voor de liefhebber nog wat meer info.

Jan
 
Ik weet er niet méér van, dan dat het redelijk schijnt te werken, maar dat je in je handjes mag klappen als je het "stationair" onder de 6000 toeren krijgt.
Zelfs als het lager klinkt, blijkt het bij meting veel hoger te zijn dan je denkt.
 
Ik weet er niet méér van, dan dat het redelijk schijnt te werken, maar dat je in je handjes mag klappen als je het "stationair" onder de 6000 toeren krijgt.
Zelfs als het lager klinkt, blijkt het bij meting veel hoger te zijn dan je denkt.

De cox even op het testbankje gezet , en zoals je zei "stationair" ligt rond de 6500 tr/min en het klinkt inderdaad minder o_O


Groeten Jef
 
Laatst bewerkt:
Die Kalt klinkt zeer deftig. Dieper dan een OS of Saito.
Prachtig!
Demontage-filmpje... Mini Hemi en nagenoeg cross-flow op de positie van de kleppen :)
Nu maar open dat de timing logisch is terug te zetten.
 
In elk geval heb je hier alvast een stukje van het testrapport:
full


Wat dacht je van een:
... Impuls?
full
 
Laatst bewerkt:
Je kan ook gaan voor Diesel-Elektrisch?
Dan kan je een fake naald plaatsen... en aan het achterdeksel een Frans-eco-Timmermansdrive schroeven...
Zo een 'naald-vernevelaar' treffen wordt zeker nog een dingetje. En het gaat er schuin door?
 
Back
Top