Brandstof motoren

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door jef, 2 nov 2017.

  1. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    1.918
    Locatie:
    Emmen
    Laatst bewerkt: 20 jul 2021
    Arnoud Snel vindt dit leuk.
  2. MicropropSport

    MicropropSport Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    10.795
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Richard heb ik op eBay.de hier besteld.
    https://www.ebay.de/str/dswalzlagerdssports?_trksid=p2047675.l2563

    SKF? Dat stop ik voor het geld liever in een wisselstroomdynamo of anders aan de oude brik...
    ook wiellages kan je maar beter de beste kwaliteit nemen... als die maat beschikbaar is...en niet een patentlager...

    Voor 16 euro heb je 16 lagers van 1 type voor een motor...Dat is 16 jaar lagers wisselen... als het tegen ziet doe je er 50 jaar over om ze op te maken... passen ze in de rollator...

    In mijn geval overleven ze ver uit de OS bussen... op de cilinderbussen staat geen FAG, NGK nog SKF ballen...
    Het is de zwakste schakel die de ketting doet breken...

    Bert... benzine telt niet mee... Haha... die hebben geen last van zuurvreterij...
     
    Cnn vindt dit leuk.
  3. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    1.342
    Locatie:
    st Willebrord
    Thnx.. ik ga Hier een setje voor de AX en FX bestellen en bij de link van Bert een setje SKF voor de saito 91..... zie ik gelijk het verschiltussen beide
    Toch handig zo’n forum :D
     
  4. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    23.907
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat is één van de voordelen van benzine: niet alleen maakt de kostenbesparing al bij de allereerste maand vliegen een setje nieuwe lagers "gratis", het maakt het ook zinvol om iets GOEDS in je motor te proppen, want het rot niet meer weg...
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  5. Arnoud Snel

    Arnoud Snel

    Lid geworden:
    24 apr 2008
    Berichten:
    1.089
    Locatie:
    Almere
    Je kunt ook RVS lagers nemen. (Die zitten op.a. in een Hanno Special)
    Dat blijft altijd heel. (Nooit vervangen in 26 jaar tijd en nog steeds OK)
    Nadeel : kost behoorlijk wat.

    Grt,

    Arnoud.
     
    MicropropSport en Cnn vinden dit leuk.
  6. MicropropSport

    MicropropSport Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    10.795
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    De drijfstang van de Hanno roest ook niet. Net als die van de 50SX.
    Dan heeft het zin om er RVS in te zetten.
    RVS roest als het in contact staat met pisbakkenstaal...

    Maar vergeet vooral de afterrun niet in de motor te kieperen na de vliegdag...
    Met Klotz krijg je anders roestschade...

    Hoe kostbaar dat lager ook... als de cilinder pealt... en je hebt het niet helemaal door... zijn
    ook je SKFjes aan gort...
     
    Arnoud Snel en Cnn vinden dit leuk.
  7. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    23.907
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Gewoon stoppen met die methanol meuk... Als auto's op zoiets zouden rijden zouden we dat ook niet accepteren...
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  8. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    1.342
    Locatie:
    st Willebrord
    nee..... zolang het kan gewoon Doennn !!!
     
    Arnoud Snel vindt dit leuk.
  9. Arnoud Snel

    Arnoud Snel

    Lid geworden:
    24 apr 2008
    Berichten:
    1.089
    Locatie:
    Almere
    Klopt Bas, ook bij mij ging uiteindelijk de Hanno cilinder pealen. Maar goed, de motor is 26 jaar oud.
    Volgens een clublid komt dit door gebruik van synthetische olie. "Vroeger" gebruikte ik inderdaad brandstof met deels wonderolie en toen had ik geen last van pealen. (Heb er toen zeker 4 jaar bijna iedere week mee gevlogen)

    Zuiger cilinder setjes zijn nog verkrijgbaar via Ralf Schweizer of via de VS. Is echter een heel gedoe en kost een hoop centen. (Misschien doe ik het wel een keer, dan is de motor weer bruikbaar)
    Blijft wel een wonderlijk stukje techniek voor die tijd 12x12 prop bij ca. 10.500 rpm. De motor heb ik ook op een Simprop Antares (40 size model) gehad. Ging oneindig recht omhoog tot je "break" stuurde. Dat waren mooie tijden.....

    Grt,

    Arnoud.
     
  10. Arnoud Snel

    Arnoud Snel

    Lid geworden:
    24 apr 2008
    Berichten:
    1.089
    Locatie:
    Almere
    Eens, zo lang je de methanol brandstof nog kunt kopen.
    Mijn belangrijkste reden is dat je met methanol meer vermogen hebt dan met benzine. Bij de modellen waar ik mee vlieg is dat wel nodig.
    Een oplossing zou zijn om dan een grotere motor te gebruiken, maar dat vind ik de investering dan weer niet waard.

    Grt,

    Arnoud.
     
    Cnn vindt dit leuk.
  11. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    1.342
    Locatie:
    st Willebrord
    idd .. de grote kisten draaien op Aspen benzine en de normale (kleine ) gewoon lekker op Methanol zo lang het nog kan ....
     
  12. MicropropSport

    MicropropSport Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    10.795
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Nee… heeft niets met syntheet te doen. Ook bij wondersmeer gaat het fout. Daar is al heel veel over geschreven. Wat wonderolie wel doet is gaten dichten.
    En dan kan je lang door. Echter top power kan je niet meer verwachten. Clubgenoot vliegt al eeuwen met een .40 SF… die is self healing geworden op wonderolie… Puma… het landingsgestel zal wel als wichelroede werken. Dat schijnt te werken op de Drenthse plaggenvelden
     
    Arnoud Snel en Cnn vinden dit leuk.
  13. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    23.907
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dan pak je het gewoon verkeerd aan. Je verhuist gewoon al je bestaande motoren naar de eerstvolgende kleinere maat kist.
    Ik stel ook gewoon mijn vliegtuig-motor combo's gewoon specifiek samen voor de brandstof.
    Ik ga geen nieuwe motoren op bestaande vliegtuigen zetten, kom nou...
     

Deel Deze Pagina