Brandstof motoren

Je kan ook gaan voor Diesel-Elektrisch?
Dat is wel heel erg zonde van zo'n mooie Typhoon.
Een Cox Babe Bee, ok, maar een Typhoon 2,5...:eek:

Zo een 'naald-vernevelaar' treffen wordt zeker nog een dingetje. En het gaat er schuin door?
Een replica maken zal niet zo heel ingewikkeld zijn. Die schuine stand was in 1952 een handige noviteit.
Omdat motoren in die tijd meestal alleen rechtopwerden ingebouwd, klopte die opstelling.
Maar bij liggende inbouw (minder gevoelig voor brandstof druk verschillen zoals bij LB wel optreden) zit de naald onder de motor en kun je er maar lastig bij.
Andersom monteren, zoals dat bij bijv. Webra's moeiteloos wordt gedaan, zou hier een naald opleveren die nog dichter bij de prop zit dan een recht exemplaar. :(
 
Interessant verhaal.
Heb hier ook nog wat oude diesels liggen. Met naalden nog er op. Een ervan is de constructie ook schuin opgesteld.

Maar om het de repliceren heb je als snel een draaibankje nodig.
En de afsluiting van de verneveling in de kelk.

De boorgaatjes in de hals lijken me ook een beetje groter geboord?
 
ik heb een naald gevonden,past er prima in...
ga er gewoon mee dieselen...
kissie bouwen en vliegen op de OHA.....
door een drukke periode veeeel te weinig gevlogen...
gaan we komende zomer lekker inhalen..
lekker genieten van deze heerlijke hobby.
Impuls hangt al aan het plafond,even bekleden,met een taifun diesel erop...
 
Jah... vloeken in de kerk is ook topsport...
Ongerept das veel mooier natuurlijk...

Ik heb hier een Jaguar 2,5 ccm op de kast pronken.
Door de castorsmeer nog nette compressie... charmant brommertje!
Op zolder nog een paar Russen... Die zitten vast geconserveerd
Komen wel los als ik ze op kook in koelvloeistof...
maar liggen mooi vast te wezen... ook prima... ik laat ze nog even in die toestand...

Heb net lagers besteld voor een OS Max 80-H.
Dat is een sjormotor van OS. Kamzuiger. Voor grotere props te swingen dan een .60-H
Als ik het verhaal zo lees, gaat het om een tweede serie die ik hier heb liggen.
Dus zonder een baffle-schuif...

http://sceptreflight.com/Model Engine Tests/OS Max-H 80.html

Ook al weer een oude sok van een motor...
Oplappen en een zwaai geven was de intentie... :)
De motor kan inverted... en dan kan de achterop zittende carb gekeerd naar boven geparkeerd worden... bijzonder... rotatie inlaat...
 
Laatst bewerkt:
Het pretpakketje... gister verse lagers binnen...
En kan weer ineen...
Review er even bij... leuke motor eigenlijk...
En zwaait een nette prop :)
Tweede generatie en zo zonder de smoorklep...

IMG_6930.jpg


Gr Bas
 

Bijlagen

Ja, dat is leut! Ik heb ook nog een versjompte HP 10cc liggen.
Daar is een rand-verschijnsel met een losgeslagen boor, de bevestegingsgaten gaan hergroeperen...
Ze bestaan, en hebben bestaan. Zo zonde. Is ook een dubbelplugger.

Je start op 1 plug. De ander gaat dan iets later gewoon mee lopen gloeien...
De zin ervan ontgaat me... :-)
Wat ook interessant is in het PDF verhaal...
Motor stookt op 5% nitro. Opvoeren van de hoeveelheid mede-oxidant levert geen extra vermogen op...
Gr Bas
 
Bij twin-spark wel, bij twin-glow heb ik mijn twijfels daarbij.
Het lijkt me on-waarschijnlijk dat beide glow-plugs op exact het zelfde moment de ontsteking initieren, dan moeten beide pluggen ook exact hetzelfde zijn, en niet anders verouderd zijn.

Leuke techniek, maar lijkt me maar beperkt zinvol, maar I'll stand corrected als ik het mis heb, maar zou me verwonderen als de motor heel anders loopt op 1 plug.
 
Als het beter zou werken, dan was iedere motor er wel mee voorzien.
Ik denk dat het markt wisselwerking was. Zij doen het, dus wij ook.
PR gevalletje...
Zich niet helemaal bewezen heeft? Iets van de jaren 70...

Als een plug het begeeft... de ander overeind blijft. Maar twee verkeerde... fikken ze toch ook vrolijk door...

Ik zou op een pluggat een stoom/decompressie kraantje kunnen maken.
Daar een 8 kilo servo aan koppelen... om de motor te doen afslaan...
Dan er een RC-Xel ignitor erbij... om die afvoergassen met een steekvlammetje te doen ontknallen met een mooie pief.
Ik denk dat zoiets zeer RC1-nifty gaat tonen! Ja-oh-wel!
 
Ik zou op een pluggat een stoom/decompressie kraantje kunnen maken.
Daar een 8 kilo servo aan koppelen... om de motor te doen afslaan...

Als je een heel snelle, heel nauwkeurige druksensor zou hebben, dan zou je het vermogen kunnen meten. Zo doen we dat op de grote scheepsdiesels ook: pV diagrammetje maken, en met boring x slag en wat formuletjes het werkelijke vermogen wat in de verbrandingskamer ontwikkeld wordt, daadwerkelijk meten/berekenen.

Maar ik denk dat het wel wat voeten in aarde zou hebben voordat je dat werkend hebt...
 
Wel, Brutus... dat zijn dan ook zinvolle zaken... ik noemde vooral onzin-volle parafernalia... Haha
Maaarrrrr, kan er, zou je benzine stoken een temperatuursensor posten.
En dat is bijkans iets zeer nuttigs? Dan zit je ook dicht op het vuurtje te meten... en wellicht ook te dicht :-)
 
Maaarrrrr, kan er, zou je benzine stoken een temperatuursensor posten.
En dat is bijkans iets zeer nuttigs? Dan zit je ook dicht op het vuurtje te meten... en wellicht ook te dicht
Haha, dat doen we zelfs op de zeevaart niet eens... En daar zitten motoren bij waar echt EXTREEM veel gemeten wordt: van iedere afzonderlijke lagertemperatuur, tot en met voering en zuigerveerslijtage aan toe (ik heb ooit in 1993 al, met een motor gevaren waar je de resterende breedte van de zuigerveren in tiende mm kon aflezen van iedere veer afzonderlijk, en let wel, dat was een boot die al in 1980 gebouwd was. Het werkte weliswaar niet en het was stuk, maar toch... het HAD ooit wel gewerkt...).
Maar verbrandingstemperaturen? Nee, zo ver zijn ze nu nog steeds niet...
 
Je durft het voor de centen niet te gebruiken… gewoon. Haha.
Keer op keer is het duidelijk dat OS gewoon markt laat liggen…
Waren als warme broodjes de toonbank over geraast…
Behalve met goede motorsteun… natuurlijk
 
Volgens mij heb ik ze wel voor veeeeel meer aangeboden zien worden. Denk dat deze dan ook in no-time verkocht gaat zijn.
 
Nog niet verkocht die wankele toestand...

De OS Max 80-H Is weer patent!
Ik heb nog een napoets gedaan van ooit een 'koeivloeistof' behandeling...
Was er zo al veel castor weggeweekt...

Gisteren even Dasty-ontvetter-time. Forse scheut in RVS pannetje, water bij... en uitgaren maar... aan de kook..
Eerst een proefje en dan op een lapje wat borstelen met een poetsborstje... heet natuurlijk...

Mwah... geheel niet ontevree... het mooie bleef ogen als OS... dus de rest er ook maar in gemikt...

Dan effe appen met CNN... tijd vergeten... dan knalt de tijd als een raket!
Dammn... alles pik zwart... ook het water...
Hell on earth? Neu... het was neerslag. Oxidant, Bauxiet? Castoroxide?
De bassisstof voor DIY Coca-Cola? Het geheim... saved!

Gewassen in water en zeep. Waar nog kool aan zat, vooral de kop, was alles zo goed als weg.
Wat er nog aan zat was uitgemergeld grafiet en hechte nauwelijks.

Dan stap twee... in de HG tuingereedschapsreiniger... da's forsforzuur 85%
Daarmee krijg je roestige autoplaat zelfs mee in het gareel... ontroest en al...

Dasty en fosforzuur... hemisfeer met messing proxxon roterende...
Schone opbouwbasis... minus 2% koolraap...


IMG_7172.jpg IMG_7173.jpg IMG_7174.jpg IMG_6960.jpg


Aldus... etsen... en borstelen. 2 dopjes van dat spul op ongeveer 1 liter water...
Goed opletten, flink borstelen. En het werd nog netter...
daarna goed spoelen... want het zuur blijft anders doorvreten.
Een enkele spot nog even met alu-poets... kopje natuurlijk...
Beetje aan de uitlaat... dat was het wel... oogde fris, tikkeltje niet origineel... moet maar...

Dan samenbouwen met verse lagers. Beetje warmte en plink, de grote...
het voorste even gedreven op de buitenring met passende dop uit de doppenset...

Pakking van het lagerhuis was vergaan. Moest ook..
Uit Kraftpapier een nieuwe gesneden.
Eerst stempelen met nagellak, goedje dun verdeeld op motorhuis aantengelen...
Dan voorzichtig aanzetten op het papier...

Dan de kern uitsnijden, met een ponstang de boutgaten persen.
Dan rijk in olie de zaak monteren... alles toe draaien...
met een scherp mes de uitstekende omvang papier netjes langs afsnijden.
Leut!

OS-Penthouse catwalk...

IMG_7210.jpg IMG_7212.jpg IMG_7211.jpg IMG_7213.jpg IMG_7215.jpg IMG_7218.jpg

Leuk gelukt. Kamzuigermotor... maakt nieuwsgierig voor actie...
Twee OS 8 pluggen er in. Die deden het al niet meer goed op de Kaos.
Gloeien nog wel als kerstverlichting... maar prima voor de compressie..
Wel op een drup motorolie bovenin en elders... maar mozes! Zeer gezond!?

Bus was krasvrij, zuiger ook, de ring oogde al iets gepolijst...

Natuurlijk snel eens gaan testen wat ie op 4-takt Klotz en 5% gillendekeukenmeidenoxidatorstof wil doen.
Meen 18% olie zoiets...

Leuk oud bessie!... zeventiger jaren... was ik aan het puberen...
Zo een motor was toen uit ver uit beeld...
6,5 cc een miraculeuze Westerly wondergrens... Fox, Enya... of een McCoy...

Gr Bas
 
Laatst bewerkt:
Erg mooie en nette motor:thumbsup:
Heb ik nog niet in mijn verzameling maar komt vast nog weel een keer op mijn pad. Geduld is een schone zaak....
Ondertussen een Saito FA-30 open rocker opgeknapt.
Volgens mij een van de eerste Saito viertakt motor.
Blijft ook leuk die open rockers:)
En lopen doet die ook en ook weer makkelijk starten.

Jan
 
Back
Top