Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Super wat een vakmanschap.
Goed doordacht en perfect uitgevoerd.
Mijn complimenten, voor dit zeer gedetailleerde verslag.
Ik kwam dit filmpje tegen van iemand die ook deze kraan heeft gebouwd.
Ook zeer knap gedaan.
Grt John
Maurice, het kan je eigenlijk niet snel genoeg gaan begrijp ik, maar met modelbouw werkt dat niet altijd zo, soms realiseer je in korte veel zichtwerk maar je hebt ook van die projecten aan zo’n model wat veel tijd vraagt aan het bedenken en maken ervan.
Dus heb geduld. Maar bedankt voor het compliment.
Graafie, gekke vragen zijn er niet, maar je hebt wel een punt, ik zal meer foto’s maken waar duidelijk op te zien hoe groot het is. Voor mij is het duidelijk maar dat hoeft voor een ander niet zo te zijn, daarom zal ik wat foto’s toevoegen dat je daar meer gevoel erbij krijgt hoe groot alles wordt. Ook bedankt voor het compliment.
Bekijk bijlage 442037
Dit is de tekening waar ik de kraan uit ontwerp, deze tekening is verschaalt naar 1:16
Voor het bovenaanzicht moet ik het hebben van foto’s en filmpjes.
Het blauwe mannetje voor de kraan is 1.80m lang en op tekening 112.2 mm inclusief helm. De kraan is in werkelijkheid 25 m lang inclusief T3 mast en met de kraancabine aan de achterzijde, bij het model is dat totaal 157 cm.
Dus om een beeld te vormen hoe groot dat is dan pak je een rolmaat en die rol je uit op 157 cm, dan zie je dat dit heel groot is.
Het stempeloppervlak van de 1:1 kraan is 13 x 13m, van mijn model is het 80 X 80 cm.
Bekijk bijlage 442038
En zo ziet het eruit als je je zelf verschaal naar 1:16 net als het blauwe mannetje.
Bekijk bijlage 442042
Bekijk bijlage 442046
Bekijk bijlage 442049
Bekijk bijlage 442050
Mijn werkbank is 75 cm dus dat is te te smal om de kraan af te kunnen stempelen.
Bekijk bijlage 442051
Het model is zelfs moeilijk te vangen op een foto met de volle lengte.
Wordt vervolgd
Groet Leo.
Zonde dat dit meesterwerk niet te zien zal zijn in ede! Wat een juweeltje is dit aan het worden.
Mvg Mitchell
Even of topic om uitleg te geven van waarom ik ben begonnen met het bouwen van dit project, de Liebherr LTM 11200-9.1.
Mijn fascinatie voor kranen en voertuigen met meerdere assen en de techniek die daar bij komt kijken heeft me altijd geboeid en dat zal ik laten zien aan wat ik in de jaren tachtig al gemaakt heb.
Bekijk bijlage 483816
Dit was mijn ontwerp van het model wat ik wilde maken, nog getekend met inktpen en op kalkpapier in 1982, dus nu al veertig jaar terug.
Bekijk bijlage 483817
Het ontwerp van de aangedreven vooras.
Bekijk bijlage 483818
De aangedreven achteras.
Bekijk bijlage 483819
Het tandemstel met de twee assen en met het langs differentieel
Bekijk bijlage 483820
dit was het resultaat van de assen die ik erna gemaakt heb en deze hebben jaren in de la gelegen door te kort tijd en dus nooit verder afgemaakt
De keus van banden waren toen nog niet zo uitgebreid als dat het nu is, deze banden komen van een Cheeta van Tamiya maar die zijn al zo oud dat er droogscheurtjes in komen.
Bekijk bijlage 483821
Deze assen heb ik gemaakt op een miniatuur draaibank de Emco Unimat 3 met freeskolom en als je die ziet dan zijn dit grote onderdelen voor zo'n klein bankje.
Bekijk bijlage 483822
De schaal klopt niet met de huidige schaal waar veel onderdelen in te krijgen zijn.
Na veertig jaar is zoveel verandert in teken techniek in bewerkingstechniek dat er nu veel meer mogelijk is.
Ook als je kijkt naar wat er vandaag de dag wat er allemaal te koop is aan onderdelen van verlichting en miniatuur boutjes en vergeet niet het internet waar jij over de hele wereld kan shoppen.
Ook heb ik inmiddels 50 jaar werkervaring in mijn rugzak waar je toch regelmatig gebruik van maakt, en dat was veel werk waar ik nu veel profijt van heb.
Om een kleine opsomming te geven van wat ik zo al gedaan heb, ik ben gestart met onderhoud aan landbouwwerktuigen en daarna heb ik diverse jaren in de Volvo vrachtwagens gewerkt en daarna nog diverse jaren zaterdag bij een transportbedrijf gewerkt aan onderhoud van het wagenpark.
Vanaf 1980 ben ik voor het Hoogheemraadschap aan het werk geweest en ben daar begonnen in de werkplaats met materieel onderhoud en bij het het schap ben ik geëindigd met een beheerstaak van zo'n 150 gemalen waarvan de laatste 10 jaar met renovatie van gemalen met het vervangen van de oude dieselmotoren diverse Stork en Bolnes motoren. deze gemalen werden volledig elektrisch met motoren van tot wel 750kW met een gewicht van 8000 kg.
Ik kan terug kijken op een prachtige mooie periode van mijn werkzame leven met de techniek, en heb de kans gekregen erin mee te groeien met mijn werk, van tekenen op kalkpapier tot het digitaal tekenen en ook de digitalisering van het peilbeheer door dagelijks de peilen op te nemen in de polder tot het thuis kunnen bekijken van de uitlaatgas temperaturen van de diesel motoren op de gemalen met de telemetrie.
En die techniek kan ik nu kwijt in mijn project en het verveelt me nog geen dag om er aan te werken, er zijn zijn zoveel uitdagingen zowel mechanisch of elektrotechnisch of werktuigbouwkundig dat er nog genoeg uitdagingen zijn.
Ik heb nooit de intentie gehad voor me zelf te beginnen er zijn twee dingen die slecht samen gaan en dat is vakmanschap en en het te gelde maken van die vakmanschap.
Hierbij een inzage in de man die dit project probeert te realiseren.
Vriendelijke groet
Leo Broers