Bouw Liebherr telescoopkraan LTM 11200-9.1 schaal 1:16

Net het filmpje zitten kijken voor de zoveelste keer. Nu achter de de pc en op groot scherm.
Man, man, man, wat een prachtkunststuk is dit toch. En het mooiste zijn de details, en hier en daar de LB logo's.
Geweldig Leo.

Even tussendoor een reactie op alle positieve berichten.

Freekt bedankt voor het compliment.

Pieter ook bedankt voor het compliment, ik ben ook zeer tevreden voor wat er nu staat en hoe het beweegt .

Henk ook bedankt voor het compliment, en het niveau wordt nog hoger;).

Sander ook bedankt voor het compliment, goed kijken hoe een ander het doet en dan zelf proberen het ook te maken, en het zal wel eens mis gaan maar zie dat als lesgeld.

Arjan bedankt voor het compliment,

Bertus ook bedankt voor het compliment, als het goed is komen er de komende jaren nog wel een paar updates aan.:yes:

Charlotte ook bedankt voor het compliment :friends:.

Graafie ook bedankt voor het compliment, je kan zo vaak als je wil het filmpje kijken geen probleem en het is gratis.:kwijl:

Hierbij nog zoals ze dat noemen een Sneak Preview waar ik nu mee bezig ben.

20100410dsc04286-.jpg

Aan de rechter zijde van de kraan is een uitschuifbare opstap (rode object) waar je op kunt staan om de brandstoftank af te vullen als de stempelarm is ingeklapt.

Wordt vervolgd

groet Leo.

Hallo Leo,
Het is echt iedere keer weer genieten van je bouwkunst en gevoel voor details. Geweldig zoals je alles voorelkaar weet te krijgen, al zal niet alles even vlot en gemakkelijk gaan. Heel veel plezier en succes met de verdere bouw. Verheug me op de vervolg foto's en video's. Groetjes Alex

Alex dank je voor het compliment, inderdaad gaat niet alles even voorspoedig, maar je hebt er des te meer plezier in als het dan toch lukt.
Groet Leo

Verder met de opstap aan de rechterzijde van de onderwagen,

20220119_171839.jpg

De onderdelen voor de uitschuifbare opstap.

20220121_115406.jpg

Het opstap gedeelte met zilversoldeer in elkaar gezet met uiteraard een stukje tranenplaat voor wat grip.

20220121_132400.jpg

De opstap tussen de spatborden gemonteerd.

20220121_132350.jpg

De opstap in uitgeschoven positie.

20220121_140746.jpg

Mijn opstap is anders uitgevoerd dan het origineel omdat de stempelcilinder hierbij anders niet meer naar binnen kan draaien.
Ook zie je nu de hydrauliek leiding die in 2mm is uitgevoerd, dat is in schaal altijd nog een leiding van 32 mm

20220121_140830.jpg

20100410dsc04345-.jpg

Hier zie je dat de originele opstap een trede meer heeft en deze wordt omgeklapt en naar binnen gedraaid met een geleidingssysteem.
Achter deze opstap zit een steun die naar het chassis gaat waar tijdens transport de stempelarm op wordt geblokkeerd de cilinder wordt er met
een druk van 12 ton op vastgezet. Zo wordt de stempelarm tijdens transport een onderdeel van het chassis en is deze gelijk geborgd.

Wordt vervolgd

Groet Leo

Laatst bewerkt:
Goedemorgen beste modelbouwers.

Marceline bedankt voor het compliment.:friends:

Roald ook bedankt voor het compliment.

Bert ook bedankt voor het compliment.

Steun stempelarm 2.jpg

Hier zie je de steun waar de stempelarm op geparkeerd wordt tijdens transport.
Ik heb dit niet in mijn model gemaakt omdat mijn stempelarmen al mechanisch geblokkeerd zijn door de schroefspindels onder de kraan en je ziet er niet veel van op het model.

Steu stempelcilinder 3.jpg

Hier nogmaals de steun die een geheel is met het chassis.

Groet Leo.

Dank je voor het compliment Shabaf,
De onderwagen is al indrukwekkend maar de hoogtes die deze kraan kan bereiken is nog indrukwekkender. De configuratie hierboven is in schaal 1:16 al 7.80 meter en het hoogste punt waar de kraan mee uitgerust kan worden is 192 m en dat is in de schaal 1:16 bijna 12meter.
Dat is voor mij te hoog gegrepen dat ga ik niet maken, ook die 7 meter is me al veel te hoog, als ik straks als eindresultaat 4 meter haal ben ik zeer tevreden.
Ik heb hier een link naar een filmpje van Grues Guay waarbij je een beetje indruk krijgt hoe lang die mast kan zijn.

Groet Leo

Laatst bewerkt:
Dank je voor het compliment Shabaf,
De onderwagen is al indrukwekkend maar de hoogtes die deze kraan kan bereiken is nog indrukwekkender. De configuratie hierboven is in schaal 1:16 al 7.80 meter en het hoogste punt waar de kraan mee uitgerust kan worden is 192 m en dat is in de schaal 1:16 bijna 12meter.
Dat is voor mij te hoog gegrepen dat ga ik niet maken, ook die 7 meter is me al veel te hoog, als ik straks als eindresultaat 4 meter haal ben ik zeer tevreden.
Ik heb hier een link naar een filmpje van Greus Guay waarbij je een beetje indruk krijgt hoe lang die mast kan zijn.

Groet Leo

Hallo Leo,

Ongelofelijk dat zo'n telescoopkraan overeind blijft bij 192 meter hoog.

Maar wat denk je van deze jongen.
Deze rupskraan is nog een beetje hoger.
Nou ja, een beetje.

Charlotte bedankt voor het compliment,

Alle Leuk aanklikkers ook bedankt voor de belangstelling in het project.

Verder met het project
Motorcompartiment en beplating.

20210925_102414.jpg

Dit is de beplating van het motorcompartiment, dat wil ik zo veel mogelijk namaken maar zo dat alle elektrische componenten eronder kunnen.
De linkerzijde onder het rooster is de horizontale radiateur waar twee hydraulische aangedreven ventilatoren voor de koellucht zorgen.
Rechts voor de brandstoftank voor de onderwagen en daarvoor de hydrauliek tank voor het stempelgebeuren.
Links de uitlaatgas demper en direct voor de twee luchtfilters
Onder beplating ligt een V 8cilinder turbo diesel van 500kW / 680HP
Beplating motorcompartiment.jpg

Hier de onderdelen uitgewerkt in de bouw schaal.

20220120_165738.jpg

Handmatig in de bankschroef het zetwerk van de zijpanelen.

20220120_172736.jpg

De zijpanelen gezet en gereed voor het soldeerwerk.

20220121_104625.jpg

Soldeerwerk zijpanelen

20220125_163426.jpg

Rechter zijpaneel gemonteerd. Het rechthoekige luikje is bij de 1:1 kraan de toegang tot de oliepeilstok van de motor.

20220125_163455.jpg

Het linker zijpaneel

20220125_143301.jpg

De plaat voor de uitlaatdemper in de wals.
20220125_153226.jpg

Om het geheel rond en bij elkaar te houden bij het solderen een slangklem die ik over had gehouden bij een wasmachine reparatie.

20220125_153613.jpg

Solderen van de binnenmantel.

Wordt vervolgd.

Groet Leo.

Back