hms Beagle uit 1820

Gisteren avond nog een paar gangen aan bakboord gezet. Dunne latten (fineer) zijn makkelijk te verlijmen, maar over het algemeen moeilijker te vormen en daarom is verjongen een aanpassen belangrijk om het zogenaamde 'schotelen' te voorkomen. Hier laat ik mijn manier van verjongen zien; Vaardigheden, tips en weetjes... | Pagina 6 | ModelbouwForum.nl vanaf post 108.

Omdat de volgende gang bij de boeg omhoog loopt heb ik het stukje van de 3e hele lat vanaf de 1e geschutpoort aangepast waardoor de 4e lat die dus omhoog loopt weer netjes en ongeforceerd kan aansluiten;
20220620_173715_bewerkt-1.jpg


De 4e gang kan nu zonder probleem verlijmd worden,
20220620_175124_bewerkt-1.jpg


Ook de 5e lat dient een klein beetje bij de boeg te worden aangepast om de zelfde reden. Hier was een klein stukje verjongen voldoende om de lat zonder probleem te verlijmen.
De lat is verjongt tussen de blauwe lijntjes;
20220620_204652_bewerkt-1.jpg


en verlijmd;
20220621_073515_bewerkt-1.jpg


Bij het achterschip tot op heden nog geen probleem en dus onversneden latten tot nu toe, de bocht van de laatste gang levert ook geen probleem op, hier is het voordeel van de dunne latten dus goed te zien;
20220621_073605_bewerkt-1.jpg


En het hele plaatje van een paar uurtjes werk...
20220621_073629_bewerkt-1.jpg

Vanmiddag de zelfde procedure aan stuurboord...
 
Ziet er goed uit Piet, het schotelen komt voor doordat de planken feitelijk te breed zijn vanuit de kit aangeleverd en ze daar een bocht maken en de romp afbuigt naar binnen.
Er zijn twee andere manier mogelijk waardoor je de latten niet hoeft te verjongen. Ik zou zeggen voor alle volgers om dat eens uit te proberen. Het kost je wel iets meer moeite maar is zeker het proberen waard.
1) gebruik met fineer contactlijm (Bisontix of soortgelijken) De contactlijm zorgt ervoor dat je het dunne hout wat meer kan modeleren maar het toch blijft zitten omdat het een grote hechtingskracht heeft.
2) gebruik houtlijm op basis van hars ipv water. Ook wel yellow woodglue / carpenters glue genaamd en een bekend merk is Titebond. Met deze lijm zal ook het schoteleffect optreden, dat is nu eenmaal gegeven door het hout, maar na droging van de lijm op het latje of op de romp, kun je met een warme soldeerbout en een nat latje het geschotelde deel tegen de romp duwen. De lijm zal heel even weer vloeibaar worden en tijdens het aandrukken met een blokje zal deze weer heel snel drogen. Het geschotelde deel lijmt zich weer meteen vast tegen de romp. Feitelijk werkt het een beetje als contactlijm op dat moment.
Ik heb dit nu bij meerdere bouwers gezien en ook zelf eens uitgeprobeerd. Het werkt bijzonder goed.

Nu er is dus geen goed of fout, gewoon meerdere manieren om hetzelfde resultaat te bereiken.
Wel een kanttekening, het verjongen van je huidlatten boven de berghouten werd eigenlijk niet toegepast. Wel werden de latten soms breder bij steven of boeg, maar dat hangt zeer af van de periode en land van herkomst. Wij kunnen met de latjes in een bouwdoos niet veel kanten op behalve iets smaller maken maar niet breder.

In jouw geval Piet, zal de verschansing voornamelijk zwart geverfd worden en daarmee gaat het nauwelijks opvallen. Het ziet er verder keurig uit zoals we gewend zijn en een voorbeeld voor vele bouwers hoe secuur en netjes je te werk gaat. :)

excuus voor het kapen van je topic met mijn relaas van hierboven, hoop dat je het niet erg vindt? :rolleyes:
 
Ziet er goed uit Piet, het schotelen komt voor doordat de planken feitelijk te breed zijn vanuit de kit aangeleverd en ze daar een bocht maken en de romp afbuigt naar binnen.
Er zijn twee andere manier mogelijk waardoor je de latten niet hoeft te verjongen. Ik zou zeggen voor alle volgers om dat eens uit te proberen. Het kost je wel iets meer moeite maar is zeker het proberen waard.
1) gebruik met fineer contactlijm (Bisontix of soortgelijken) De contactlijm zorgt ervoor dat je het dunne hout wat meer kan modeleren maar het toch blijft zitten omdat het een grote hechtingskracht heeft.
2) gebruik houtlijm op basis van hars ipv water. Ook wel yellow woodglue / carpenters glue genaamd en een bekend merk is Titebond. Met deze lijm zal ook het schoteleffect optreden, dat is nu eenmaal gegeven door het hout, maar na droging van de lijm op het latje of op de romp, kun je met een warme soldeerbout en een nat latje het geschotelde deel tegen de romp duwen. De lijm zal heel even weer vloeibaar worden en tijdens het aandrukken met een blokje zal deze weer heel snel drogen. Het geschotelde deel lijmt zich weer meteen vast tegen de romp. Feitelijk werkt het een beetje als contactlijm op dat moment.
Ik heb dit nu bij meerdere bouwers gezien en ook zelf eens uitgeprobeerd. Het werkt bijzonder goed.

Nu er is dus geen goed of fout, gewoon meerdere manieren om hetzelfde resultaat te bereiken.
Wel een kanttekening, het verjongen van je huidlatten boven de berghouten werd eigenlijk niet toegepast. Wel werden de latten soms breder bij steven of boeg, maar dat hangt zeer af van de periode en land van herkomst. Wij kunnen met de latjes in een bouwdoos niet veel kanten op behalve iets smaller maken maar niet breder.

In jouw geval Piet, zal de verschansing voornamelijk zwart geverfd worden en daarmee gaat het nauwelijks opvallen. Het ziet er verder keurig uit zoals we gewend zijn en een voorbeeld voor vele bouwers hoe secuur en netjes je te werk gaat. :)

excuus voor het kapen van je topic met mijn relaas van hierboven, hoop dat je het niet erg vindt? :rolleyes:
Ik vind het helemaal niet erg Peter en waardeer je commentaar altijd, nooit te oud om iets bij te leren :).
De lijmsoorten en manier om het te doen was mij niet bekend, dus daar denk ik zeker eens over na. Dat er boven de berghouten niet werd/word verjongt, dat wist ik natuurlijk wel, de reden dat ik het zo doe is in 1e instantie om het mezelf iets makkelijker te maken en 2e om anderen die moeite hebben met het beplanken te laten zien hoe het ook kan.
Een 3e reden is dat het bovenste berghout (ra-hout) net boven de geschutpoorten ligt en dus ook boven de verjonging en tevens word het model boven de waterlijn dekkend geschilderd in zwart en wit zodat het zoals jezelf al noemt wegvalt.

Een plaatje met de 3 berghouten laat zien dat zeker wanneer het geschilderd is de verjonging niet of nauwelijks te zien zal zijn,
20220621_104830_bewerkt-1.jpg
 
Gisteren de stuurboord kant gelijk gemaakt met bakboord,
20220622_081306_bewerkt-1.jpg


Ik probeer altijd om zo symmetrisch mogelijk te beplanken, of dat voor het hele model voor 100% gaat lukken is even afwachten omdat er waarschijnlijk wat subtiele verschillen in de breedte van de latten zit. Tot nu toe gaat het in ieder geval goed :)
20220622_081345_bewerkt-1.jpg


20220622_081238_bewerkt-1.jpg


de bocht bij het achterschip ging een stuk makkelijker dan bij de latten van 2 mm dik...
20220622_081432_bewerkt-1.jpg
 
Gisteren de stuurboord kant gelijk gemaakt met bakboord,
Bekijk bijlage 499805

Ik probeer altijd om zo symmetrisch mogelijk te beplanken, of dat voor het hele model voor 100% gaat lukken is even afwachten omdat er waarschijnlijk wat subtiele verschillen in de breedte van de latten zit. Tot nu toe gaat het in ieder geval goed :)
Bekijk bijlage 499806

Bekijk bijlage 499807

de bocht bij het achterschip ging een stuk makkelijker dan bij de latten van 2 mm dik...
Bekijk bijlage 499808
:thumbsup::yes:
 
Vanmiddag 8 huidgangen opmaat gemaakt en verlijmd, 4 aan bak- en 4 aan stuurboord. Bij de boeg worden de latten toch op mijn eigen manier verjongt omdat ik anders niet ga uitkomen i.v.m. het breedte verschil in de romp die uiteraard in het midden breder is als bij de boeg. De laatste 2 latten zijn over een lengte van 12 cm verjongt tot een halve plank breedte,
20220622_171230_bewerkt-1.jpg

achter nog steeds hele latten,
20220622_171250_bewerkt-1.jpg

en we gaan ook nog steeds mooi gelijk aan beide kanten...
20220622_171203_bewerkt-1.jpg
 
Vandaag 5 huidgangen aan beide kanten opmaat gemaakt en verlijmd, nog 12 te gaan respectievelijk 6 aan beide kanten.

20220623_165644_bewerkt-1.jpg


bij het achterschip zijn 4 van de 5 latten verjongt, dit is gedaan om de afstand tussen de latten en de kiel overal gelijk te houden,
20220623_165604_bewerkt-1.jpg


de laatste latten ga ik vanaf de kiel verlijmen,
20220623_165751_bewerkt-1.jpg
 
Bezig met de laatste 'lootjes' wat de huidbeplanking betreft, bakboord is dicht en aan stuurboord moet ik nog 2 latten, dus morgen is de romp dicht ...:)

Bakboord;
20220626_143715_bewerkt-1.jpg


stuurboord;
20220626_150343_bewerkt-1.jpg


bij het achterschip heb ik 3 kleine instekers gebruikt, 2 van ong. 30 mm lang en 1 van 40 mm lang. de instekers zijn amper een halve plank breed aan de achterkant, dus klein...

de 1e komt boven de 3e gang vanaf de kiel, bij de blauwe pijl,
20220625_172828_bewerkt-1.jpg


20220626_105428_bewerkt-1.jpg


de lat boven de insteker loopt nu weer mooi recht,
20220626_115206_bewerkt-1.jpg


Het achterschip na voltooiing van de beplanking (bakboord),
20220626_143604_bewerkt-1.jpg


en de boeg,
20220626_143640_bewerkt-1.jpg
 
Back
Top