pietsan
Forum veteraan
Gisteren avond nog een paar gangen aan bakboord gezet. Dunne latten (fineer) zijn makkelijk te verlijmen, maar over het algemeen moeilijker te vormen en daarom is verjongen een aanpassen belangrijk om het zogenaamde 'schotelen' te voorkomen. Hier laat ik mijn manier van verjongen zien; Vaardigheden, tips en weetjes... | Pagina 6 | ModelbouwForum.nl vanaf post 108.
Omdat de volgende gang bij de boeg omhoog loopt heb ik het stukje van de 3e hele lat vanaf de 1e geschutpoort aangepast waardoor de 4e lat die dus omhoog loopt weer netjes en ongeforceerd kan aansluiten;
De 4e gang kan nu zonder probleem verlijmd worden,
Ook de 5e lat dient een klein beetje bij de boeg te worden aangepast om de zelfde reden. Hier was een klein stukje verjongen voldoende om de lat zonder probleem te verlijmen.
De lat is verjongt tussen de blauwe lijntjes;
en verlijmd;
Bij het achterschip tot op heden nog geen probleem en dus onversneden latten tot nu toe, de bocht van de laatste gang levert ook geen probleem op, hier is het voordeel van de dunne latten dus goed te zien;
En het hele plaatje van een paar uurtjes werk...
Vanmiddag de zelfde procedure aan stuurboord...
Omdat de volgende gang bij de boeg omhoog loopt heb ik het stukje van de 3e hele lat vanaf de 1e geschutpoort aangepast waardoor de 4e lat die dus omhoog loopt weer netjes en ongeforceerd kan aansluiten;
De 4e gang kan nu zonder probleem verlijmd worden,
Ook de 5e lat dient een klein beetje bij de boeg te worden aangepast om de zelfde reden. Hier was een klein stukje verjongen voldoende om de lat zonder probleem te verlijmen.
De lat is verjongt tussen de blauwe lijntjes;
en verlijmd;
Bij het achterschip tot op heden nog geen probleem en dus onversneden latten tot nu toe, de bocht van de laatste gang levert ook geen probleem op, hier is het voordeel van de dunne latten dus goed te zien;
En het hele plaatje van een paar uurtjes werk...
Vanmiddag de zelfde procedure aan stuurboord...