Boka Sherpa 2021 1:75 => 1:50

Qua Raboesch boegschroef,
Voor zover ik weet, zijn die al voorzien van ontsporing condensatoren.
Plaatsing, maakt niet uit, zolang ze maar voldoende onderwater zitten en je idd voor service etc bij de 4 schroefjes komen kan.
 
wouw !, even bijgelezen na enkel weken afwezigheid.
Prachtig werk dat je allemaal laat zien. Alvast een proficiat voor het behaalde resultaat tot nu toe.
En inderdaad, vragen staat vrij, en antwoorden, heb je er gratis bij hier :)
 
Hallo Eugene, wat betreft je hekrol. Ik heb bij de Union Boxer een hekrol gemaakt die simpel gedemonteerd kan worden. Ik zal samen met je andere vragen ( PB) wel even opzoeken voor je, waar dat ergens in het bouwverslag staat. Ben er vandaag niet aan toegekomen, maar hoop deze week nog te kunnen reageren.
 
Dank jullie wel Sjoerd en Marc (en anderen uiteraard), erg fijn om zo 'met elkaar' mijn eerste schip sinds eeuwen in elkaar te knutselen. Moet er eerlijk bij zeggen dat ik erg blij ben met het verslag van Cristiaan, die me twee jaar geleden voor is gegaan met de vragen die ik nu ook heb. Sjoerd jouw level is nog wel een stapje te ver voor mij, maar wat een lust om zo te kunnen bouwen. Heb jouw oplossing voor de hekrol gezien, maar zie niet in hoe ik dat nu nog praktisch kan doen met een net resultaat.
 

Bijlagen

  • 20221027_232530.jpg
    20221027_232530.jpg
    151,9 KB · Weergaven: 177
  • 20221027_232345.jpg
    20221027_232345.jpg
    112,5 KB · Weergaven: 180
  • 20221027_232624.jpg
    20221027_232624.jpg
    107,5 KB · Weergaven: 171
Laatst bewerkt:
Ben niet zo van plamuren aan hout, gaat bijna altijd werken. Dat betekent dat ik bouwfouten zoveel mogelijk probeer te voorkomen en latjes en platen die onder een hoek tegen elkaar komen, bij schuur tot de 'bissectrice' op het oog hè dat dan weer wel...De boeg is daar een mooi voorbeeld van, voor mijn gevoel is daardoor het voorste gat wel te laag boven dek komen te zitten:(, maar goed alles blijft een compromis...
20221027_232624.jpg
20221027_232530.jpg
20221027_232354.jpg
20221027_232345.jpg
 
Laatst bewerkt:
Kon gisteren avond niet in slaap komen....hoe ga ik de sleepgaten (tabernakel?) waterdicht en werkend maken? Ik wil eigenlijk 1 sleeplier werkend hebben met daarnaast 2 dummies. De eerste gedachte is om er een bak achter te maken waarin ik dan de werkende lier op een verhoging kan plaatsen, mocht er dan wat water via de gaten binnen komen, dan komt de motor niet gelijk onder water te staan. Maar deze bak had ik dus beter kunnen maken terwijl de huidplaten aan de zijkant er nog niet op zaten....Maar eens kijken hoe anderen dat hebben gedaan..Want krijg ik dan de accu's er nog wel in? Die wil ik zo centraal en zo laag mogelijk in het schip ivm stabiliteit...en waar dienen al die andere gaten voor? Tijd voor wat studie geloof ik... :offtopic:
20221026_231842 aftekenen.jpg
 
Dank u heren voor de reacties, :friends: dat is toch maar weer het mooie van een actief forum. Ik ben van baat het niet dan schaadt het ook niet. Kreeg van een bevriende niet modelbouwer een mooi plaatje geappt. Dat advies en die van hierboven ga ik dus maar over nemen. Het plaatje komt overigens van dit forum :bier: waarvoor dank! uitleg voor de meelezer:
Tussen de mantel en elke pool van de motor moet een 10 nF en tussen beide polen 47nF condensator. Morgen maar eens bij een lokale electronica onderdelen zaak 'shoppen'. Ik wil dat priegelsolderen doen met de motor op de werkbank in plaats van in het vooronder...:D
Bekijk bijlage 514651
Voor het draadje ga naar:
https://www.modelbouwforum.nl/threads/zenuwachtige-servo-en-motor.266857/
en de foto:
https://www.modelbouwforum.nl/media...stoort-2x-10-nf-nanofarad-en-1x-47-nf.115045/
Dank je, voor de buhlers ga ik het zeker doen, voor de boegschroef niet. De Blue serie blijkt al ontstoort. Overheen gelezen. Maar dank je voor het meedenken
 
Hallo Eugene, wat betreft je hekrol. Ik heb bij de Union Boxer een hekrol gemaakt die simpel gedemonteerd kan worden. Ik zal samen met je andere vragen ( PB) wel even opzoeken voor je, waar dat ergens in het bouwverslag staat. Ben er vandaag niet aan toegekomen, maar hoop deze week nog te kunnen reageren.
Heb het gevonden Sjoerd, maar dat betekent dat ik de hele spiegel moet vervangen door een holle. De beste optie die ik nu ben tegen gekomen is een vertikale sleuf uit messing waar ik de as in laat zakken.
Mijn gedachte is nu wat me in de toekomst kan overkomen als ik het gewoon eenmalig monteer en niet demontabel maak? Zijn er ervaringen van slepers dat naderhand de sleeprol er uit moest? Om welke reden? Ik kan alleen een aanvaring bedenken, en dan heb ik een goede reden om de spiegel te vervangen (herinner mijn een frontale aanvaring met de Smit Londen die me een nieuwe boeg heeft opgeleverd:D
20221030_141915.jpg
DSC_8108.jpg
 
Laatst bewerkt:
Tja het is zondag, dat is toch een beetje een relaxed dag, dus een portje erbij en rustig werkoverleg:
20221030_170047.jpg

We hebben besloten de delen 99 en 100 van de bouwhandlieiding los van elkaar te verlijmen, en daarbij een aanslag te houden voor de latjes die de ronding van de kimmen moeten vormen:
20221030_150940.jpg

20221030_170005.jpg

en we zagen dat het goed was:
 
Tijd om de boeg te sluiten. Hiervoor heeft het pakket twee identieke stukken van 1 mm dikte. OMdat ze iets breekbaarder zijn laat ik ze eerst een uur weken in warm water om ze vervolgens op de kachel te buigen over een installatie buis. Ondertussen zorg ik er voor dat alle sponningen recht en even diep zijn. Ik markeer met een zwarte stift de stukken die nog iets oplopen: je ziet dat het witte spant niet parallel loopt met de al aanwezige huid:
20221030_202253.jpg

Na de sponning rondom met een dremel te hebben nagelopen bleek het stuk iets te klein en zou ik grote kieren krijgen bij de aansluiting. Omdat de boog feitelijk een boog is en ik maar een mm te kort kwam, heb ik dus wan de hele boeg met de dremel nog iets afgeschuurd. Schuren en passen totdat de kieren acceptabel zijn. Daarna stuk vet in de lijm en er op gelegd. Net als de eerdere huidplaten was weinig nodig om het stuk op zijn plaats te houden:
20221030_205123.jpg
Kleine balkjes onder het tape verhogen de druk ter plaatse zodat de huid mooi aansluit op de ankergaten:
20221030_205201.jpg
 
Welke Bühlers heb je Eugene? De ZonV03 is al ontstoord. Verder zijn ze rondom dicht, waardoor er weinig storing naar buiten komt. Hier al jaren een 3-tal in gebruik. Prima dingen, zuinig en stil. Wel laten ,open op 12 Volt, anders zijn ze erg tam. Gr. Klaas.
 
Na het verwijderen van de tape ben ik tevreden met de eerste huidlaag van de boeg. Ik overweeg de 2e plaat over te tekenen op een stuk 1 mm multiplex wat ik nog heb en dan iets groter zodat ik hem precies pas kan maken. De 2e huidlaag heeft een grotere omtrek dus zal sowieso te klein zijn. Onderstaand wat sfeerplaatjes:
20221030_232215.jpg
20221030_232314.jpg
20221030_234519.jpg
20221030_234613.jpg
 
Laatst bewerkt:
Welke Bühlers heb je Eugene? De ZonV03 is al ontstoord. Verder zijn ze rondom dicht, waardoor er weinig storing naar buiten komt. Hier al jaren een 3-tal in gebruik. Prima dingen, zuinig en stil. Wel laten ,open op 12 Volt, anders zijn ze erg tam. Gr. Klaas.
De buhlers die in het draadje van Cristiaan Westerink werden aanbevolen. Er was nog een doosje, heb er dus gelijk 2 besteld. Zware dingen. Mooi dan hoef ik mij dus over het hele ontstoren niet druk meer te maken. Lekker bouwen maar weer! Thanks, :beer: voor je oplettendheid.
 
Nu moest ik toch even komen kijken naar je bouwwerken, nu het is helemaal niet verkeerd he, ik zie dat je voor de 1/75 bent gegaan, dat maakt het natuurlijk wel allemaal wat moeilijker en veel kleiner natuurlijk.

Nu het enige waarvoor ik schrik zou hebben is als er ooit een scheurtje of een gaatje in de verf komt is je hout wel omzeep, als het een kast model wordt is dat andere koek, veel mensen hier kunnen je goed informeren over resin of 4G of andere sealers zodat dat uiteindelijk wel goed komt. Ik blijf dit rusting volgen ... Succes!!!!
 
Laatst bewerkt:
Hout is niet van zout, hoor.
Het is niet gelijk naar de vasntjes als het een keer nat wordt.

Ik heb zo vaak scheurtjes in het verfwerk en de plamuur gehad.
Kwestie van uitschuren, goed laten drogen en opnieuw aanbrengen.
Bootje is inmiddels 40+ en je ziet niets aan het hout.
 
Ach ja de hobby is voor mij ook met verschillende materialen leren werken. En epoxy heb ik wel toegepast bij de bouw van een 1:1 schaal model van 18 m, maar dat was in 1984....dus ik moet het weer opfrissen....
 
Nu moest ik toch even komen kijken na je bouwwerken, nu het is helemaal niet verkeerd he, ik zie dat je oor de 1/75 bent gegaan, dat makt het natuurlijk wel allemaal wat moeilijker en veel kleiner natuurlijk.

Nu het enige waarvoor ik schrik zou hebben is als er ooit een scheurtje of een gaatje in de verf komt is je hout wel omzeep nu als het een kast model wordt is dat andere koek, nu veel mensen hier kunnen je goed informeren over resin of 4G of andere sealers zodat dat uiteindelijk wel goed komt. Ik blijf dit rusting volgen ... Succes!!!!
Leuk dat je volgt, ik vind het ook leuk om de bouw van anderen te volgen erg inspirerend en vooral leerzaam.
 
Voor de afwisseling met het prutsen met de latjes maar eens door de foto's van de fairmount gebladerd om uit te vinden wat er allemaal voor verlichting aan boord te vinden is.
Naast de 'gewone IRPCS' verlichting die uit navigatie verlichting en diverse lichtcombinaties bestaat branden er zelfs overdag allerlei loop verlichting (van die peertjes die op zijn kop aan de wand hangen) en diverse verstralers en giga zoeklichten. Ik wil in ieder geval de looplampjes zoveel mogelijk op de originele plaatsen aanbrengen en dan niet zoals je vaak ziet veel te fel, maar juist net een kaarsje voor zicht in de nacht. Ik denk dat een kerstboom lampje nog te fel is eigenlijk: dat wordt nog een gezoek naar de juiste diameter en een beetje gelig licht....zoveel mogelijk in serie, geen idee of dat kan eigenlijk....
Ik denk er over om een doorzichtige led te pakken en daar de achterkan van wit te verven, de pootje haaks om te buigen, eentje van een 2mm lengte krimpkous te voorzien, en ze dan gewoon door de muur te steken en aan de binnenkant aan elkaar te solderen in een soort ringleiding.
DSCF3554.jpg

Op het achterdek zitten ze ook: dat had ik dus van te voren moeten solderen want ik kan met geen mogelijkheid meer onderdeks....
DSC00391.JPG

Maar als er ervaren rotten zijn die dit lampje praktisch weten na te maken: ik hou me warm aanbevolen voor tips!!!
 
Laatst bewerkt:
En tussendoor de romp verder dichtmaken:
Wat een gepruts met die latjes. Die van de kit vind ik niet fijn om mee te werken, en vanwege de grote platen is de kim een ramp om dicht te latten. Omdat ik er toch een laag epoxy op doe besluit ik de latjes minder te buigen, met multiplek op de kachel wil goed, maar onverlijmt hout buigt duidelijk minder. Besloten om de latjes dus te verjongen om minder spanning in de romp te krijgen. Morgen verder...
20221106_235727.jpg
20221106_234038.jpg
 
Back
Top