Brandstof motoren

Ik heb die van mij 2 maanden gelden gekocht bij Alberto Parra: http://control-line.eu/engines.html. Alberto is de ontwerper, doet de assemblage en verzendt vanaf Gran Canaria. Productie onderdelen gebeurd in de Ukraine, volgens mij in dezelfde fabriek waar ook de Redfin motoren gemaakt worden.

Mijn eerste indruk van de motoren is erg goed.
https://www.modelbouwforum.nl/threads/de-draad-weer-oppakken.284008/ :)
Heb er ook een besteld ,er was er nog 1 op voorraad.
 
Nu de dieseltjes in de week liggen en bijna los komen trof ik een MVVS 10 CC in mijn vergeten hoekje aan.
Deze motor heeft een keer of 5 op de proefbok gelopen. Een lange slag motor voor een 12x11 propeller.
Gelukkig met Synthetische olie (Molsyn 150 K) ik gebruikte in die tijd en geen wonderolie.
De carburateur was vanaf het begin af niet goed, vanmiddag een Webra Dynamix carburateur er op gemonteerd.
Een motor met een bijzondere gebruiksaanwijzing ,voor de eerste run kon je een stand van de cilinder kiezen en dan in laten lopen.
In mijn geval heb ik voor een achteruitlaat gekozen.
Deze motor was zo conisch dat je voor de eerste run de cilinder warm moest stoken voordat de zuiger over het BDP heen kwam.
De motor heeft een goede compressie en de lagers zijn goed geconserveerd door de afterrun olie.
Nu op zoek naar een resonantie pijp en een bocht .



 


Mijn vorige restauratie was een Webra 61 Speed longstroke ook met dynamix carburateur dus dat komt wel goed.
De 7 D OS carburateur is een heel goedde tegenhanger
 
Ben niet zo een fan van die guillotine gasschuif.
Goed afstellen op de gasschuif. Schiet de hevel er uit... kan je je tank gaan leefvliegen.
Iets te vaak gezien. En dat waren echte Webra fanaten, die ze jakkerden op Curares tot in de max.

De MVVS heeft een zeer goede carb, tenzij je er mee gaat kloten.
Nog een ding... hij is eigenlijk voor castorolie. Die heeft een andere viscositeit.
Pe Reivers verkocht ze, helaas is hij niet meer. Maar schreef er over dat vooral de kleinere op castor moesten draaien.
Af 46 kon het wel op syntheet. Maar ik wou dat ik in 2006 z'n zaak leeg had gekocht op alle cilinder inhouden :)
Heb hier een aantal blokjes. Die koester ik dan maar. :)
Overigens... de Super Tigre's had je ook te maken met dit fenomeen.

OS carburateurs acht ik nog steeds superieur.

Resonantie uitlaten, met schaarse regelmaat bij de oosterburen.
Wel de portemonnee trekken. Men wil graag dat het iets waard is.
 
Laatst bewerkt:
Castor olie is achterhaalde rotzooi als smeermiddel ,ook pe Reivers wist niet alles juist .
Die webra dynamixen zijn gouden carburateurs . Niet zo goed als de ops schuifcarburateurs ,maar die zijn ook zeldzamer .
 
Pé verkocht die motoren tot aan zijn overlijden. Dat was voor 2010.
En hij was zeeer goed op de hoogte!
We zijn inmiddels jaren verder, en deze blokken kon je nog tot 2019 sporadisch uit oude
voorraad aanschaffen bij Topmodel.CZ Had het opgekocht bij MVVS.
Want daar kon je ook nog het een en ander kopen.
Vergis je niet. OS had maffia marketing. Drukte alles uit de markt. Heeft ook MVVS de kop gekost.

Ook de uitlaatjes aldaar. Geloof dat het nu allemaal wel uitverkocht is.
Betaalbaar spul.
Nu privé met spontane prijsverdubbelaars op de verkoopsites. Zo werkt dat.
Men heeft té veel sprookjes gelezen, en weet er eigenlijk helemaal geen hol van.
En zie je dus een semi-'reettro'-zot op eBay, de hele bende nieuw compleet, voor absurde prijzen aanbieden.

Het is niet anders. Geniet en verslijt het. Daarna kan het in de kliko
of als veel te duur restonderdeel op MP geflikkerd worden.
Want zo gaat dat :D

PS: Ja... de OPS... dat is mooi gemaakt. Maar hoorde van een collega,
dat ie een motor verloor op volle snelheid, vermogen. Keerde met een klap om. Alles uiteen gespat. Dat is poorting. Hoog opgevoerd?
Mooie blokken. Heb die RE. Wel gewichtig. Juweeltje in prachtige staat.

Op de 10cc Picco zit ook een mooi carbje. Een mazzeltje via MP! Het bestaat!
Daaraan zie je herkenbare componenten.
Dus er zat ergens in het Italiaanse hoge noorden een fabriekje,
die al die componenten in vlijtige oplage geduldig opbouwden,
met de vaardigheid van een horlogebouwer.
 
Laatst bewerkt:
Dag Serge ,
Het wordt lastig met de 609 /10 kogellager, 123 kogellagers heeft al zijn toeleveranciers gevraagd maar niemand heeft dit kogellager lager.
Met zoeken via google kom ik niet verder.
Zijn er nog meer leveranciers voor miniatuur lagers?
Vraag Erik (@F2B) eens, hij heeft een bovengemiddeld goede kijk op lagers en die van modelmotoren in het bijzonder.
 
Is even de vraag... methanol, dan is het ja. 'ZZ'
Diesel? Bijkans. Schermt alleen buiten af immers.
Synthetisch rubber, en gasdicht. Zal ook alcohol dicht zijn.
Zet ze liever op ZZ

RS moet ook te vinden zijn.
Ik heb hier wel eens wat weggehaald.
Je kan het hier even proberen?
https://www.kugellagershopberlin.de/
 
Bij Boca in de USA kreeg ik geen hit.
Wel een druklager...
In een Super Tigre X, 61 zit ook zo een lekker apart maatje.
Alleen in de USA te vinden.
 
Laatst bewerkt:
Back
Top