Smit Nederland Billing Boats

Ja inderdaad het werkt op deze manier Klaas. Zo zie je maar dat de oplossing eenvoudig is. Vaak denk je teveel door, van hoe ga je dat oplossen. Simpeler dan gedacht. Maar zie ook mijn reactie bij Henk, als het verder geen kwaad kan is het mij prima.
Die Cti regelaar ga ik bestellen, en dat mini motortje waar je de link van gaf, heb ik nog liggen, zelfs met een haakse uitgang van de as. Dus heb geen 90 grd overbrenging nodig
 
Mooi dat je zo'n motortje hebt, Albert. In de winchdrum zit bij mij een 4 mm alu buisje dat door de wand van de tandwielkast steekt en om het asje van de motor gaat (pas geknepen). Het buisje is ook gelagerd in de alu plaat achter de motor. Aan de verhaalkop zit een stuk 3 mm as, die klem in het buisje in de drum gaat. Aan die kant de ruimte in het frame opgevuld met een M4 moertje om de 3 mm as. Het stripje waarmee het motortje klem zit bevestigd met 2 M2 boutjes. 2 moertjes tussen lierkast en drum. Deze manier van bevestigen geeft wat speling om alles in lijn te brengen. De zijkant van de tandwielkast zit gefixeerd met 2 magneetjes. Het lierframe zit met 2x 1 mm paspennen en 2x M2 boutjes vast op het dek. Is niet hightech, maar dat zie je er niet aan af. Had nooit gedacht dat ik van de houten lier een werkend exemplaar kon maken. Succes verder met het afwerken. Gr. Klaas.
 
beste Heren ik zie op filmpjes dat jullie de sleepdraad aan de bovenzijde van de draad trommel van de winch naar het oog van de beting hebben lopen langs de draad begeleider moet je niet doen
1 de draad moet van de onderzijde trommel opgewonden worden dus inhalen vanaf de onderzijde
2 niet door de sleepdraad begeleider als je hem daar door doet draad komt aan draad geleider gaat krom staan ( wij zeggen om een hoekje ) deze kan je neit meer gebruik als deze krom is de stang
3 je moet veel meer kracht uit oefenen op de winch om de draad binnen te halen
4 je moet altijd proberen de draad zo gemakkelijk te laten lopen niet met bochten winch motor moet dan veel meer kracht zetten
Gr Tom
 
Tom. Bedankt voor de boodschap. Ooit was ik (tijdens opname filmpje) zo eigenwijs om de draad bovenlangs te laten lopen. Kon ik die met mijn vinger geleiden. Bij het vervangen van de liermotor heb ik de draad andersom opgespoeld. Heb je met de oude video op het verkeerde been gezet. Gr. Klaas.

IMG-20220706-Ron bijgesneden.jpg
 
beste Heren ik zie op filmpjes dat jullie de sleepdraad aan de bovenzijde van de draad trommel van de winch naar het oog van de beting hebben lopen langs de draad begeleider moet je niet doen
1 de draad moet van de onderzijde trommel opgewonden worden dus inhalen vanaf de onderzijde
2 niet door de sleepdraad begeleider als je hem daar door doet draad komt aan draad geleider gaat krom staan ( wij zeggen om een hoekje ) deze kan je neit meer gebruik als deze krom is de stang
3 je moet veel meer kracht uit oefenen op de winch om de draad binnen te halen
4 je moet altijd proberen de draad zo gemakkelijk te laten lopen niet met bochten winch motor moet dan veel meer kracht zetten
Gr Tom
Dankjewel Tom, voor je reactie. Weer wat wijzer geworden :-)
 
] Had het er al eens met Hans over gehad en net van wat afval 2 towingpins gemaakt. Of heten die dingen anders Tom? En uiteraard een opslagrekje. Gr. Klaas.

20230313_164325.jpg


20230313_202454.jpg
 
Laatst bewerkt:
Wat is eigenlijk de functie van deze deksels op het achterdek, toegang of vluchtroute machinekamer?
 

Bijlagen

  • B11AB083-2BBA-40B8-AE10-C7BA5357CAE7.jpeg
    B11AB083-2BBA-40B8-AE10-C7BA5357CAE7.jpeg
    251,1 KB · Weergaven: 132
Hier een tekening van dat gedeelte Albert. Het lijkt dat het rode luik boven de controlekamer zit en het zwarte boven het trossenruim. Gr. Klaas.

algemeen plan 1-50.JPG
 
Laatst bewerkt:
Neem aan dat je die tekeningen al eens hebt gehad Albert. Gelukkig staan op de bewuste tekening deklayout en de ruimten daaronder naast elkaar en kun je zo passen wat waar zit. Sommige details kun je uit de (wel een beetje onduidelijke) tekeningen halen. Zo had ik een vraag over de rood geschilderde luiken. Maar die is door Hans en Tom beantwoord. Ondanks dat ik de meeste dingen op een schip wel kan duiden heb ik ook wel eens een vraag. En achteraf denk je wel eens wie heeft die vraag ook alweer waar beantwoord? Hetzelfde doet zich voor op het Binnenvaartforum. Maar daar is gelukkig een zoekfunctie waarbij je kunt zoeken op een combinatie van een woord en een schrijver. Van al mijn scheepjes heb ik in de PC een map, waarin ik relevante info opsla. Gr. Klaas.
 
Hulp uit die hoek wordt altijd op prijs gesteld Tom! Weet jij toevallig waarom bij sommige boten o.a. de Smit Finland extra spuigaten in de verschansing aan de achtersteven zijn gebrand? Werden die schepen anders geballast om de schroeven dieper onder water te krijgen? Ander vaargebied ook? Gr. Klaas.
 
Eerst zal ik de vraag over de extra gaten in de achter verschansing gemaakt je had ploegen die graag de boot meer achter over wilden hebben dan bleef er water staan op die plek waar de gaten zaten
Kijk je had ploegen die vonden dat de boot achter over moest leggen en de ander vond het weer gelijk op de waterlijn persoonlijk vond ik het prettiger varen en slepen als de boot gelijk lag kon gemakkelijk onder de draad door gaan
OP de foto's zie je vanaf het voor schip eerst het rode lijk dat is het noodluik machinekamer dat moet altijd vrij zijn daar mag ook nooit wat op liggen
Het bruine is voor het trossen ruim en de steurmachine als je naar beneden kijkt daar ligt altijd een nieuwe drijflijn en een voorloper als een van deze breekt dat je gelijk aan dek kan trekken
Als je beneden zit dan zie je aan de een kant de stuur pomp en aan de andere kant de bak waar de reserve sleep spullen liggen meestal twee voorloper en twee rekkers en de sluitingen die we wel eens nodig hadden als er een krom was en door moesten slijpen
Later zijn er extra geleide beugels geplaatst want het gebeurde wel eens dat de voorloper achter een van de knevels bleef steken dat opstaande randje is ook later er bij gezet om de sleepdraad beter te laten lopen voordat deze achter het luik bleef steken het is voor gekomen dat de sleepdraad achter de knevels bleef steken dan ging het luik open en was krom

gr Tom
 

Bijlagen

  • Smit Finland 117.jpg
    Smit Finland 117.jpg
    239,1 KB · Weergaven: 281
  • Smit Finland 118.jpg
    Smit Finland 118.jpg
    264,4 KB · Weergaven: 280
  • Smit Finland 122.jpg
    Smit Finland 122.jpg
    225 KB · Weergaven: 276
  • Smit Finland 128.jpg
    Smit Finland 128.jpg
    239,5 KB · Weergaven: 273
  • Smit Finland 132.jpg
    Smit Finland 132.jpg
    284 KB · Weergaven: 274
  • Smit Finland 133.jpg
    Smit Finland 133.jpg
    284,4 KB · Weergaven: 269
  • Smit Finland 136.jpg
    Smit Finland 136.jpg
    266,8 KB · Weergaven: 274
  • Stuurpomp.jpg
    Stuurpomp.jpg
    261,2 KB · Weergaven: 252
Bedankt voor al die info en de plaatjes Tom! Gr. Klaas.
 
Eerst zal ik de vraag over de extra gaten in de achter verschansing gemaakt je had ploegen die graag de boot meer achter over wilden hebben dan bleef er water staan op die plek waar de gaten zaten
Kijk je had ploegen die vonden dat de boot achter over moest leggen en de ander vond het weer gelijk op de waterlijn persoonlijk vond ik het prettiger varen en slepen als de boot gelijk lag kon gemakkelijk onder de draad door gaan
OP de foto's zie je vanaf het voor schip eerst het rode lijk dat is het noodluik machinekamer dat moet altijd vrij zijn daar mag ook nooit wat op liggen
Het bruine is voor het trossen ruim en de steurmachine als je naar beneden kijkt daar ligt altijd een nieuwe drijflijn en een voorloper als een van deze breekt dat je gelijk aan dek kan trekken
Als je beneden zit dan zie je aan de een kant de stuur pomp en aan de andere kant de bak waar de reserve sleep spullen liggen meestal twee voorloper en twee rekkers en de sluitingen die we wel eens nodig hadden als er een krom was en door moesten slijpen
Later zijn er extra geleide beugels geplaatst want het gebeurde wel eens dat de voorloper achter een van de knevels bleef steken dat opstaande randje is ook later er bij gezet om de sleepdraad beter te laten lopen voordat deze achter het luik bleef steken het is voor gekomen dat de sleepdraad achter de knevels bleef steken dan ging het luik open en was krom

gr Tom
Dankjewel Tom voor de uitleg, zo wordt ik en andere volgers steeds wijzer
 
Back
Top