Hardsolderen

Och Norwin

Leuk dat je in Steyl op hardsoldeerworkshop was.
Waarom laat je alleen deze twee (misbaksels) zien?
Bij de linkse is de soldeernaad goed.
Bij de rechtse is de verwarming links tekort gekomen.
Maar voor het grootste deel wel goed.

Laat nu eens zien wat er onder je toonbank ligt.
De echte resultaten.
Je zet jezelf verkeerd in de kieker zo.
Ik weet zeker dat ook jij goeie solderingen hebt gemaakt.

Fijn te lezen dat je een mooie dag had.

Alles voor modelbouw,
Willum
 
Laatst bewerkt:
Op verzoek dan maar de baksels van deze dag.
Van alles wat.
20230401_113159.jpeg
IMG-20230401-WA0004.jpeg
20230401_102407.jpeg
20230401_163626.jpeg
 
de aluminium ging wel bij meerdere de eerste maal de mist in net zoals de RVS buisjes onder hoek maar tegen het einde aan lukte het bij mij en ook bij de andere aardig om een nette hardsoldering te maken. oefenen onder een mee ziend oog met kennis doet soms bijna wonderen voor sommigen :)

Het was zeker een toffe leerrijke dag.
en natuurlijk ook tof eens enkele mensen te ontmoeten waarvan je hier enkel de schriftelijke versie van kent
 
Aluminium hardsolderen

Ik wil nog wel iets toevoegen aan het onderwerp aluminium hardsolderen.

Als we aluminium plaat te hardsolderen hebben van een type:
EN 6061 Met een smelttemperatuur/traject 582-652 °C
EN 7075 Met een smelttemperatuur/traject 477-635 °C
Zuiver aluminium (100%) 660,3 °C
upload_2023-4-2_9-30-48.png

Foto w.p. 4-2023

Kun je dit hardsolderen met:
1 Een draad van zuiver zink smelttemperatuur 419,5 °C
De afstand tot het smeltpunt van je aluminium is groot genoeg en geeft weinig of geen risico bij het solderen.
Opmerking 419,5 graden Celsius is volgens de regels al net geen hardsolderen meer, 450 graden C is de grens.

2 een draad van zink gelegeerd met aluminium ZN/AL 85-15 met een smelttemperatuur/traject 382-450 °C
Doordat dit een gelegeerde draad is heeft deze betere eigenschappen dan een puur metaal.
Deze ZN/Al draad is zeer sterk en geeft een corrosie vaste verbinding bij hardsolderen.

3 Er is een lasdraad AlSi 12 dit is een draad ontworpen voor aluminium hardsolderen.
AlSi 12 is een legering van 88% aluminium en met 12% silicium als smeltpunt verlager.
De smelttemperatuur van AlSi 12 is 577-582 °C

Soldeertips:
De vlam:
De vlamsamenstelling zoals een soort brandgas met een aanjager lucht of zuurstof.
Deze samenstelling bepaald de maximale hitte van de vlam.
En hier mee de verwarmingssnelheid tijdens het solderen.
Veel gebruikt is het samenstel propaan met zuurstof.
Vlamtemperatuur 2850 graden C
Gebruik hierbij een neutrale vlam met iets meer gas.
Dit geeft een iets zachtere vlam dan een neutrale.
Deze vlam geeft minder
risico.

Het solderen:
De soldeermethode:
Leg het soldeermetaal aan de achterkant van het te solderen werkstuk.
Blijf met de vlam weg van deze soldeerdraad.
Bij verhitting zal deze draad snel smelten en wegparelen van je werkstuk.

Soldeer als mogelijk zoals op de foto hierboven,
Van onderen en aan de voorkant boven.

Richt de vlam bij het van boven verwarmen onder een hoek van ca. 30-45 graden.
Houd je de vlam recht op het werkstuk heb je risico.
Richt de vlam bij van onderen verwarmen recht omhoog.

Blijft steeds met de vlam over het werkstuk heen en weer bewegen.
Sta je stil krijg je snel een gatenkaas.
En dat willen we echt niet.


Is de draad aan de achterkant gesmolten
en trekt deze door de spleet
tussen de metaaldelen door
is de soldering bijna klaar.
Als laatste stap kijk je of alles netjes aan gevloeid is met het soldeer,
vervolgens ga je aan beide zijden een keer met de vlam over de soldeernaad om alles netjes glad aan te vloeien.
Is dit gebeurt trek de vlam gelijk van het werkstuk af.

Zeker bij het gebruik van de aluminium hardsoldeerdraad AlSi 12
is de sprong/speling tussen het smelten van het werkstuk metaal een het soldeermetaal erg krap.
Stoppen is stop. Dit is vaak het verschil tussen gatenkaas of mooie plakken.

Succes,

Veel modelbouwplezier,
Willum

Laatste opmerking:
Legeringen van een metaal hebben meestal een smelt traject.
Dus begint te smelten en dan vloeien.

Pure metalen, ongelegeerd, hebben en smeltpunt.
Smelt en vloei op het zelfde moment.
 
Koper hardsolderen

Is het voor modelbouw en ga je in de publieke ruimte onder stoomdruk werken gelden daar regels voor.
Er zijn huisregels die de eigenaar van de locatie kan stellen en ook haar verzekering.
Je eigen WA verzekering moet hier voor passen.
Er zijn regels en mogelijk verplichte keuringen bij exposeren in verenigingsverband.
Dit zijn dingen waar niet mee valt te spotten.
Naast de schade die aan mensen en de omgeving kunnen ontstaan zijn meestal niet te overzien.

Druktoestellen van koper:
Koper aan koper bevestigen kan op verschillende manieren.
Koper met 55% hardsoldeerzilver solderen is hier al vaak aan de orde gekomen.



Los van het fijt of jij dit met goed vakmanschap of zelfs diploma kunt,
Naast koper hardsolderen met 55% zilver is er:
Tig-lassen of hardsolderen met koper-silicium draad, CuSi-3.

Het Tig-lassen gebeurt met backinggas/formeergas.
Dit geeft het voordeel dat de koperen binnenkant niet verbrand door de doorslaande hitte.
De verbranding/oxidatie van de huid van het koper geeft direct afspringende zwarte schilfers die de gesloten ruimte vervuilt.

Door het gebruik van een lage flow backinggas/formeergas wordt de buitenlucht verdreven en vervangen door een inerte atmosfeer.
In onze (buiten)lucht zit 21% zuurstof en deze 21% zorgt voor de oxidatie/verbranding van het hete metaal.
Backinggas
kan zijn een standaard lasgas 80-20 Argon-Koolzuur kan zijn 85-15Argon-Koolzuur
Het pure Argon
Het pure Koolzuur
Pure stikstof
Of een formeergas
Steeds een gas zonder zuurstof dus.
Dit formeren bevorderd tevens (door dat er geen zuurstof is) de door en aan vloeiing van de soldering.
Ook voor hardsolderen met CuSi-3 kun je deze manier aanhouden.
De smelttemperatuur van de draad CuSi-3 ligt net iets onder de smelttemperatuur van koper.
CuSi-3 deze draad bestaat uit 97% koper en als smeltverlager 3% selicium.
Werkstuk en verbinding zijn beide van koper.
upload_2023-4-2_11-34-37.png

Koper laswerk © w.p. 4-2023 voor MBF

Tig-lassen of hardsolderen met messingdraad.
Deze manier van verbinden is minder risicovol wat betreft schade tijdens lassen of hardsolderen aan een werkstuk.
De smelttemperatuur van de messingdraad is 880 graden C.
Nadeel is de legering van de draad is 60% koper en 40% zink.
Het zink zou een risico kunnen worden met ontzinking tot gevolg.

upload_2023-4-2_11-35-5.png

© w.p. 4-2023 voor MBF Koperen beslagkom voor snoep.

Fosferkoperen verdeler © w.p. 4-2023 voor MBF
upload_2023-4-2_11-36-36.png


Het hardsolderen met fosferkoper hardsoldeerdraden is nog steeds voor veel vakmensen een dagelijkse bezigheid.
Dit soort verdelers zie ik wel eens tot een lengte van wel twee meter.
Om een sterk verbindingsoppervlak te maken met veel vlees
waren er uithalen gemaakt in de hoofdbuis.
Dit zijn de uitstulpingen naar buiten waar de aftakbuis ingestoken word.
De insteek kan 5 tot 8mm diep zijn.
Deze lengte geeft een verbindingsoppervlak dat groot genoeg is om trekvastheid en drukken aan te kunnen
en een lekdichtheid over de totale levensduur te garanderen.
De verwerking van deze hardsoldeerdraad doen we ook met backinggas.
Foferkoper hardsoldeerdraden hebben geen extra flux nodig bij koper aan koper.
Bij het solderen van messing aan koper moet wel een passende flux gebruikt worden.
Fosferkoper draden bestaan met 2, 5, 15 en 18 % zilver.
Des te hoger het percentage zilver des te beter het vloeien van deze legering.

Let wel!
De producent/leverancier waarschuwt voor gebruik of zure zwavelhoudende omgeving.
In hoeverre dit voor bijvoorbeeld modelbouw kolengestookte stoomketels geld?
Dit hangt sterk af van het soort kool,
het ene soort kool geeft meer zwavel of zuur
dan het andere soort kool.

Is een ketel kolen gestookt
en is in de verbrandingsruimte geen fosferkoper soldering gebruikt
speelt dit fenomeen helemaal geen rol.

Zwavelhoudende atmosfeer tast het soldeer aan.
Je kunt dit vergelijken met de hier vaak genoemde ontzinking van messing.

Tot zo ver
Alles voor modelbouw,
Willum
 
Zuurstof reduceer ventiel

Bij de revisie van een van mijn zuurstof reduceren kwamen ook de manometers aan de beurt.
De manometers eruit gedraaid.
Zit onder in het draadgat een aluminium pakkingring.
De ring helemaal uitgeknepen en daarmee vastgedrukt en de rillen van de schroefdraad.
Maar weer eens een beiteltje gemaakt om het verwrongen aluminium er uit te frotten.

upload_2023-4-2_14-18-9.png
upload_2023-4-2_14-18-18.png

© w.p. 4-2023 voor MBF
upload_2023-4-2_14-18-30.png
upload_2023-4-2_14-18-44.png

© w.p. 4-2023 voor MBF

De resten van de oude pakkingring laten zien dat er al meer dan een ring in het draadgat zat. Tussen het aluminium welt het Nylon naar buiten.
Dus iemand heeft wel of niet geprobeerd toendertijd de oude ring eruit te halen.
Nu komt er een nieuwe ring in van aluminium. Deze aluminiumdichtingsring maakt de 200 bar manometeraansluiting lekvrij.
Links op de foto:
een standaard ring,
midden, een extra volle ring,
recht, een Nylon volle ring.
De selfmade ringen worden gedraaid van vol of holstaf aluminium en Nylon.
Het beiteltje was een pendrijver die omgeslepen is, ronde rug vlakke beitelkant.

Dit gaat weer mooi worden.
Alles voor modelbouw,
Willum
 
Zachtsolderen

Er moet ook gewerkt worden.
Vandaag voor een oldtimer vrachtauto een oliedoos voor de PTO begonnen te reviseren.
Door twee oorzaken was de aansluiting afgebroken.
De flens zat echt alleen maar rondom vast gesoldeerd.
De aangekoppelde 3/5 duimse stalen leiding op de flens had geen bewegingsruimte.
De trillingen van de wagen werden de zacht soldering fataal.
upload_2023-4-5_18-48-48.png

Foto w.p. 4-2023

Alles weg, nieuwe flens gemaakt met draadbus.
Hier komt een rvs flexbuis in.
Probleem opgelost.
Alles opnieuw maar nu volledig solderen.

Geen modelbouw,
Willum
 
Aluminium hardsolderen

Eerste aanzet om een aluminium tankje te maken.
Stukje buis op een plaat solderen.
upload_2023-4-5_22-9-1.png
upload_2023-4-5_22-9-10.png

© alle foto's w.p. 4-2023 Poets de plaat met wat sop en spoel met water schoon. Flux zuinig met aluminiumflux waar de delen elkaar raken en leg stripjes AlSi 12 op de bodem.

upload_2023-4-5_22-11-12.png
upload_2023-4-5_22-11-21.png

© alle foto's w.p. 4-2023 Van onderen verwarmen tot het AlSi 12 smelt en aanvloeit. Als het geheel afgekoeld is poetsen en klaar voor de volgende en laatste stap.

Met een zachte vlam het geheel verwarmen. Als het soldeer uitgevloeid is nog even rondom na verwarmen voor een mooi, goed en strak uiterlijk.
Na het afkoelen heb je een beresterke en mooie aluminium verbinding. Voordeel van deze manier, alles is aluminium.
Als dat eerste stap klaar is omdraaien
en met een tweede plaatje dicht solderen.


Alles voor modelbouw,
Willum
 
Hallo Jeroen,

Nee klopt er zijn er meer mensen hier mee bezig.
Deze wagen is nu 87 jaar oud.
Ik doe op dit moment in dat project de oliebak en toevoerleiding naar de PTO.
upload_2023-4-6_11-32-40.png

© foto w.p. 4-2023
Voor veel bedrijven
en mensen die thuis restaureren
heb ik in het verleden de gekste dingen hersteld of gemaakt.
Meestal met draaiwerk en of (hard)soldeerwerk.

Blijft leuk om te doen.

Geen modelbouw,
Willum
 
Opel Kadett

Je hebt een kleine verzameling Jinny.
Opel Kadett die vind je straks ook in Steyl bij de oldtimerdag.
Opel Kadett station 1965 crème kleurig was de eerste auto waarvan ik een deur uitgedeukt heb.
Een ander dat ik maar niet vergeet:
Heel lang geleden,
zat naast een zwangere bestuurster in een Kadett die stapvoets reed,
toen brak de koppelingskabel.....

Toch een leuke auto.

Geen modelbouw,
Willum
 
Propaan reduceer ventiel

Ik had een waterstof en een propaan reduceer ventiel.
Beide zijn totaal gereviseerd.
Manometers netjes en werkend gemaakt.
Regelklepjes schoongemaakt, membraam gepoetst.
Bij beide reduceren de aansluitpen aangepast voor een rubber dichtingsringetje.
Het propaan reduceer had een pom dichtingsring en paste niet in de meest gangbare flessen met een shell aansluiting.
De neus waar ook het rubberen ringetje overgeschoven is een centrering in de fleskraan.
upload_2023-4-7_14-8-21.png
upload_2023-4-7_14-8-32.png

© alle foto's w.p. 4-2023 Links het Harris waterstof reduceer. Rechts het Harris originele propaan reduceer.

Omdat de reduceren voor propaan zijn gemaakt is bij beide de flesdruk manometer weggelaten.
Ga ik het linkse reduceer weer voor waterstof gebruiken plaats ik een nieuwe flesdruk manometer.

Zo zijn deze reduceren weer netjes werkend en veilig bruikbaar.
Alles voor modelbouw,
Willum
 
Zuurstof aansluitpen

Ik had twee reduceren Duitse zuurstof.
Op Nederlandse flessen passen deze niet.
De pen aangepast en een moer bijgepast.
upload_2023-4-7_14-21-46.png
upload_2023-4-7_14-21-56.png
upload_2023-4-7_14-22-5.png
upload_2023-4-7_14-22-33.png

© alle foto's w.p. 4-2023

Oude pennen vlak gedraaid.
Iedereen soldeert tegenwoordig op een rooster dus ik ook.
Boldraaien met profielbeitel.
Poetsen en gat doorboren.
Pennen zijn klaar.
Monteren en weer goed voor 200 bar zuurstofdruk.
Een absoluut perfect lekdichte aansluiting.

Alles voor modelbouw,
Willum
 

Bijlagen

  • upload_2023-4-7_14-22-5.png
    upload_2023-4-7_14-22-5.png
    459,1 KB · Weergaven: 54
Back
Top