Restauratie oude “Smit Enterprise”

Gewoon lekker doorgaan zoals je gewend bent Jan. Wij genieten wel en verbazen ons hoe je het allemaal voor elkaar krijgt. Gr. Klaas.
 
Nog meer dan genoeg aan herstelwerk te doen. Dus voorlopig ga ik wel door..

De railing heeft veel aandacht nodig. Vooral de railing op het hoofddek heeft veel te lijden gehad doordat het eigenlijk altijd wel wordt geraakt bij het weghalen van de bovenbouw. Met name de lange kant aan BB is heel zwaar beschadigd.
Zoals te zien is moet die helemaal vervangen gaan worden. Kleine bijkomstigheid is dat veel scepters ter hoogte van het dek zijn afgebroken of weggerot. Dus oude scepters zijn niet meer te hergebruiken.
Moet hiervoor een constructie bedenken om nieuwe scepters zo goed vast te zetten dat die wat meer stevigheid geven.
IMG_7058.jpeg


De railing achterop, op de traverse tussen de bedieningsconsoles voor de kraan en alles op het werkdek, en ook de railing aan SB is goed te herstellen. Daarop zet ik nu ook een iets dikkere staaf en die bouw ik verder vast aan de consoles.
Even de oude situatie bij het loshalen, hier achter bij de kraan.
IMG_7044.jpeg


En zo is het weer hersteld
Achterop
IMG_7055.jpeg

Bij de kraan
IMG_7059.jpeg

En vooraan tussen de verschansing en de opening van de werkboot.
IMG_7057.jpeg

Dit zit weer strak en goed vast..
(Ps Klaas, hier en hieronder ook te zien de hemelwaterafvoer aan SB).

Overzicht SB…
IMG_7050.jpeg


Gr. Jan
 
Laatst bewerkt:
Voor ik het vergeet….
Op de kop zat origineel een rijtje vertikale rubber stootkussens. Deze had ik bij mijn oorspronkelijke bouw niet gedaan maar dat kan natuurlijk nu niet meer zo blijven.
Ik weet nu ook weer waarom ik ze niet heb gedaan. ….was nl. best een klusje.

Om drie redenen.
1. De afmetingen van de kop blijken niet helemaal correct.
De verdeling van het aantal rubbers met ieder ongeveer de juiste breedte per
rubber, past nl. niet.
2. De ophanging van de holle rubbers zag ik op schaal niet voor me zonder de rubbers
te doorboren. (en dat wil ik niet).
3. Rubber slang was geen optie omdat de achterkant vlak moet aanliggen, en
passend D profiel heb ik niet kunnen vinden.

Dat betekende dus improviseren.
Uiteindelijk zijn de rubbers gemaakt van hout. Daarin het gewenste D profiel geschuurd. Heb nog een testje gedaan met krimpkous eromheen voor de “rubber-look”, maar uiteindelijk daar niet voor gekozen.
De bovenkant een blind gat gefreesd en in dezelfde opstelling daarna een stukje ingeboord waarin een messing busje is gelijmd.

Op (en om) de kop heb ik een messing strip gemonteerd.
Aan de bovenkant de rubbers aan de achterkant deels gefreesd zodat ze netjes aansluiten tegen de kop en de strip. . waaraan de “rubbers” ( met pennen die passen in de busjes) hangend zijn gemonteerd.
Nadat de “rubbers” op hun plek zaten zijn ze alsnog onderin doorgeboord en met een pennetje verzegelt tegen de platte kop. Zit als een huis.
Misschien een lastig verhaal, maar de foto’s verduidelijken alles wel denk ik.

IMG_7010.jpeg

IMG_7013.jpeg

IMG_7011.jpeg


Gr. Jan
 
Laatst bewerkt:
Ik heb ze ook van hout gemaakt, ja ik weer nog (34 jaar gelede) dat dat een flinke klus was. En ja mijn relingen zijn ook beschadigt :(
Zeer kwetsbaar. Je maakt er iig weer wat moois van :)
Grt peter]
 
Mischien is het mosterd na de maaltijd, maar zat hier ook niet iets bij tussen?
Halfronde rubberprofielen met luchtkamer | Technirub

Want hier ga ik straks de Wouter mee voorzien... Die moet namelijk (vind ik) functionele fenders krijgen, ook al is dat mischien niet schaal.

Brutus, dank je. inderdaad, hiermee zou ik misschien iets hebben kunnen doen.
Ga deze tip wel onthouden, want als het eindresultaat straks toch niet helemaal naar mijn zin is, dan kan ik dit nog overwegen.
 
Laatst bewerkt:
Bij deze krent mag het weer niets kosten natuurlijk. Heb nog wel een stuk zwarte brandstofslang liggen. Of rubber spanners voor dekkleden. Vond af en toe wel eens eentje op mijn fietsrondjes. De platte voor Smit Finland gemaakt van rubber spatlap. Lag ook langs de weg. Wel even een wrijftest gedaan om te zien of het zwart afgaf. Gr. Klaas.
 
Brutus, dank je. inderdaad, hiermee zou ik misschien iets hebben kunnen doen.
Ga deze tip wel onthouden, want als het eindresultaat straks toch niet helemaal naar mijn zin is, dan kan ik nog overwegen.
Ik kwam die winkel heel lang geleden al eens tegen, en hoewel ik er niet heel vaak wat koop, zijn het wel ALTIJD "dingen die nergens anders te vinden zijn", als je snapt wat ik bedoel.
Vaak heel betaalbaar, soms niet, maar "beter duur dan niet te krijgen", denk ik dan altijd maar...
 
Wel even een wrijftest gedaan om te zien of het zwart afgaf. Gr. Klaas.
Dat MOET toch?
Ieder groot zeeschip heeft zijn "Panama-strepen" en is daar TROTS op... (niet echt, de meeste kapiteins ergeren zich er groen en geel aan want het is zo'n rotklus om dat weer schoon te krijgen :p :p :p )
 
Misschien is het al opgevallen dat op het werkdek al wat gedaan is. Oude zwart-wit foto’s geven een mooi overzicht van de werkelijkheid…en deze zijn mijn leidraad
Ze laten bijv. zien dat de lier in de nis onder het hoofddek er in detail anders uitzag dan op de NVM tekening.
Dit is een voorbeeld van een onderdeel dat op ieder moment kan worden gedaan en daarom al eerder door mij was aangepast.

Hier de foto met links de bewuste lier.
IMG_0328.jpeg


dit is hulplier volgens de tekening
IMG_0487.jpeg


en dit heb ik er nu van gemaakt.
8746B299-7562-42F3-9AAE-AB0103A0FCC6.jpeg


en zo staat die er nu op.
IMG_4035.jpeg


Gr. Jan
 
Laatst bewerkt:
Zo zijn ook de keerrol en de kaapstander aangepast.
Bij de rol betreft het een kleine aanpassing van de vier steunen onderaan en een paar immitatie boutkoppen bovenop.
IMG_3704.jpeg


bij de kaapstander was het wat meer werk. Wel de basis volgens NVM tekening, maar deze verder uitgewerkt met oa.een montageflens, steunen bij de fundatie en natuurlijk de boutkoppen, en de 4 lange boutverbindingen rondom aan de buitenkant.
IMG_3703.jpeg

Gr. Jan
 
Laatst bewerkt:
Zo zijn ook de keerrol en de kaapstander aangepast.
Bij de rol betreft het een kleine aanpassing van de vier steunen onderaan en een paar immitatie boutkoppen bovenop.
Bekijk bijlage 566000

bij de kaapstander was het wat meer werk. Wel de basis volgens NVM tekening, maar deze verder uitgewerkt met oa.een montageflens, steunen bij de fundatie en natuurlijk de noutkoppen, en de 4 lange boutverbindingen rondom aan de buitenkant.
Bekijk bijlage 566001
Gr. Jan

Prachtige staaltjes werk!
 
En hoppetee: we zijn alweer in de jaloers wordt fase beland.
Prachtig.
Dat is niet mijn bedoeling, maar ik weet dat er her en der nog bouwprojecten van dit model lopen, en door mijn ervaringen te delen kunnen die projecten hopelijk beter worden uitgevoerd.

De NVM tekeningen zijn nog steeds te koop en zijn prima voor het bouwen van het casco, maar op de schaal1:25 heb je gewoon meer detaillering nodig.

Gr. Jan
 
Back
Top