Restauratie oude “Smit Enterprise”

Hier de sleepheek van Smit Denemarken en de variant die ik daarop heb gemaakt. Het veertje houdt de pal in de schijfvormige haak. Het touwtje gaat naar een servo in de opbouw. Gr. Klaas.

Smit Denemarken sleephaak.jpg



20200113_150009 sleephaak.jpg
 
Hans en Klaas,
In vervolg op de opmerkingen over de uitvoering van de trekhaak, hierbij een opname van het echte schip.
Op basis hiervan vind ik dat de NVM tekening goed overeenkomt. Zowel in verhoudingen van de maatvoering als ook de opening van de bek.
En zie ik eigenlijk ook geen reden om die trekhaak verder te veranderden.
Wat ik nu heb toegevoegd is een kleine verdikking op de scherpe rand.

upload_2024-1-11_14-49-39.jpeg


Voor de bediening heb ik qua systeem iets vergelijkbaars.

Alleen zit het hendeltje daarvan aan de andere (BB)kant tegen de haak. Hier zichtbaar op mijn oudere foto

IMG_3561.jpeg



Gr. Jan
 
Laatst bewerkt:
Op het dak van de accommodatie en op dekken daarboven had ik rondom al overal een water-randje gezet.
Wat de echte naam daarvoor is weet ik niet, maar op het hoofddek ontbrak deze nog.
Op het echte schip zit dit natuurlijk ook, maar ik heb getwijfeld of ik dit zou doen.

Dat komt omdat ik bij de bouw van het dek heb afgeweken van de NVM tekening.
Ik heb destijds nl. bewust het hele hoofddek uit een volledige plaat gemaakt.
De NVM tekening stelt een constructie voor waarbij het dek verzonken ligt in het dek van de romp. En in die NVM versie zit er dan een naad in het voordek omdat het deel uitneembaar is waarop de opbouw staat.
En dat wilde ik niet. Ik wilde per se een voordek zonder naad.
Het hele dek zonder naad kon echter niet. Want de kraan staat ook op het dek en de RC bediening daarvan zit onder het dek weggewerkt. Dit kleine hoekje is dus opgesloten en daarom zit daar wel een (onopvallend) naadje.

Onder de plaat van het groene dek zijn natuurlijk wel pasvlakken gelijmd die passen in de opening van de romp. Het dek ligt dan altijd goed. En dan sluit het dek voorop strak aan tegen de staanders van de verschansing.

Hier is wat ik bedoel. Het groene dek ligt op het zwarte dek van de romp.
IMG_7058.jpeg



IMG_7044.jpeg


Een groot voordeel is dat ik het groene dek vrijwel helemaal apart kan voorbewerken. Zowel voor de montage van de onderdelen (ankerwinch, beting, vloerroosters en de fundaties van de bolders) als ook voor het schilderwerk.

Maar waarom dan de twijfel over de opstaande randjes..
Ik was een beetje bang dat het teveel zo worden omdat het dicht tegen de verhoging van het groene dek zou gaan komen.
Toch gedaan… en dit is het resultaat. Ik heb er geen spijt van…
Nu eerst nog even gronden en dan later zwart spuiten bij het afwerken van de romp..

IMG_7109.jpeg

IMG_7110.jpeg

IMG_7107.jpeg


Gr. Jan
 
Laatst bewerkt:
Jan, Als zoetwatermatroos zou ik het opstaande randje bestek noemen. Zo noemden we de opstaande rand langs het gangboord ook. Mocht ik het niet goed hebben dan zien we het wel. Gr. Klaas.
 
Dan zit er bij de werkbank nog een kleine afsluiter verstopt.
Geen idee waar die voor dient, maar zo iets is snel gemaakt en toegevoegd.

IMG_0328.jpeg


Door het stof van alle werkzaamheden nu al bijna uit het zicht…
IMG_7106.jpeg


En wat je hierboven ook ziet zijn de stoppen in de dekplanken.
Op het eerste deel zijn deze al aangebracht, en op de twee andere delen volgt dit nog.

gr. Jan
 
Laatst bewerkt:
Wat de nederlandse term is weet ik eigenlijk niet, maar in het engels heet dat voor zover ik weet een "coaming", tenminste, zo ken ik het.
Jan, Als zoetwatermatroos zou ik het opstaande randje bestek noemen. Zo noemden we de opstaande rand langs het gangboord ook. Mocht ik het niet goed hebben dan zien we het wel. Gr. Klaas.

Ik zag ook de naam van “ voetlijst”.
Maar ik denk dat de benaming ook best eens verschillend kan voor verschillende soorten schepen. Dus wat is van toepassing op bijv. deze soort slepers….
Gr. Jan
 
Jan, Als zoetwatermatroos zou ik het opstaande randje bestek noemen.
Volgens mij werd ALLES waar men zo gauw geen woord voor wist, "bestek" genoemd. Een positiebepaling heet óók een bestek.
Maar de kern van het woord ligt eerder in de zin van "uitrusting" of "wat er allemaal is".

Ik ken de term "bestek" (afgezien van de positiebepaling) eigenlijk alleen als de lijst met dingen waar een schip aan moest voldoen en mee uitgerust diende te worden, geschreven door de opdrachtgever danwel ontwerper, als opdracht aan de werf en inkopers. Grootte van de ankers, aantal en zwaarte van dekkranen, etc etc.
Het woord "bestek" heeft verwantschap met het duitse "bestückung" of "bestückt" wat ook zoiets als "voorzien van", of "uitgerust met" betekent.

Maar ChatGPT is je vriend, zo'n randje heet een boeiing... Niet te verwarren met de vliegtuigen... :p
 
In mijn beleving is een boeiing wat hoger Bert.
Zoals ik al eerder zei, ik weet de nederlandse benaming NIET "zelf", die heb ik van het internet geplukt, en zoals iedereen weet, is wat op het internet staat, ALTIJD waar :eek: :eek: :eek:

Die variant waar je mee eet, die was ik niet vergeten, maar da's wel een hééél andere context :p

Maar "boeiing" was wel het woord waar een kwartje bij viel...

Helaas lopen de termen dusdanig door elkaar als je zeevaart met binnenvaart vergelijkt, dat er geen zinnig woord over te zeggen valt, vandaar ook dat ik regelmatig vragen heb over wat er met een bepaald woord bedoeld wordt. En dan heb ik ook nog eens 16 jaar gevaren op zeeschepen die door een binnenvaart werf gebouwd zijn, en geloof me, dan kom je soms ook héél vreemde dingen tegen... :D :D :D
 
Dat een eenvoudige vraag over een opstaand randje tot zoveel reacties zou opleveren had ik niet verwacht.
Maar dat er eigenlijk ook geen eenduidig antwoord op is gekomen verbaasd mij nog meer……
Hoe het ook zij….ik heb de randjes erop zitten ….
Wel nog even een detail aangepakt dat mij toch ook niet beviel. Nl, de leiding van het nevel/sprinkler systeem tegen de stuurhut.
Hiermee kon een beschermende nevel van water worden gesproeid voorlangs de brug en over het voordek bij bijv, brandbestrijding.

Op de NVM tekeningen komen zulke details niet voor.
Maar nu concludeer ik dat ik daarvoor zelf destijds een te kleine diameter heb gebruikt.
Nu wordt deze leiding ook wit ,in de kleur van de opbouw, geschilderd en zal het niet erg opvallen, maar ik nu de kans dat te corrigeren….
Zoals het was. Het gaat dus om de dunne witte leiding net onder de ramen van de stuurhut.
IMG_5868.jpeg


Hier de nieuwe leiding gemonteerd.
IMG_7116.jpeg


Gr. Jan
 
Wel nog even een detail aangepakt dat mij toch ook niet beviel. Nl, de leiding van het nevel/sprinkler systeem tegen de stuurhut.
Hiermee kon een beschermende nevel van water worden gesproeid voorlangs de brug en over het voordek bij bijv, brandbestrijding.
Is dat wel voor die toepassing? Ik zou verwachten dat er dan véél méér leidingen en nozzles geplaatst zouden zijn, ook voorlangs de accomodatie en zo.

Lijkt mij eerder een "ruitenwas-leiding" toe?
 
Is dat wel voor die toepassing? Ik zou verwachten dat er dan véél méér leidingen en nozzles geplaatst zouden zijn, ook voorlangs de accomodatie en zo.

Lijkt mij eerder een "ruitenwas-leiding" toe?
Ik kan dat niet uitsluiten, maar ik meen me een foto te herinneren waarbij de Enterprise naast een brandend schip lag en daar leek het er sterk op dat er nevel uit deze leiding kwam. Ik kan deze foto helaas nergens terugvinden.
Maar wat de functie ook is, deze leiding moest iets dikker zijn en dat is die nu geworden.
 
maar ik meen me een foto te herinneren waarbij de Enterprise naast een brandend schip lag en daar leek het er sterk op dat er nevel uit deze leiding kwam.
Ik zou dat water óók bijzetten in geval van een nabije brand, al was het maar om te voorkomen dat de ruiten springen vanwege de stralingswarmte.

Maar wat de functie ook is, deze leiding moest iets dikker zijn en dat is die nu geworden.
Uiteraard is dát het belangrijkste voor deze situatie :D
 
Back
Top