3dx500

He dat ziet er goed uit alleen de kap ziet er wel wat bleekjes uit ;-)

Tips, ja let even op dat er niks aanloopt in de kop tijdens min/max pitch en nick/roll. De armpjes van de ball-links willen wel eens ergens tegenaan lopen.
Verder zou ik het zwaartepunt controleren . Ik moest de accuhouder bijna helemaal rechtop zetten om het goed te krijgen. Dat is met een flightpower 4s 3700.

Succes met je maiden.

Die van mij is nog steeds 'grounded' :-( Ik moet nog een extra bec draad aanbrengen vanaf de regelaar naar de ontvanger, maar wordt nu weer opgehouden door de bouw van een thunder tiger mini titan :-)
 
Nou, ik heb goed nieuws en slecht nieuws , de mini titan is af en de maiden is gemaakt ..... nu het slechte nieuws ......

Als ik de motor (kontronik kora 15-10) onbelast laat lopen met een lineaire gascurve dan heb ik (in de eerste helft van de knuppeluitslag ) 2 punten waarop de motor begint te piepen/krijsen .....
Het lijkt iets van een niet-correcte timing te zijn. De regelaar is dus de kontronik jazz 80-6-18 .
Met de bijbheorende progcard heb ik alle timingstanden ( auto, -5 , +5 , +10)geprobeerd, maar helaas blijft het piepen/krijsen aanwezig.

Schakelfrequentie kan ik niet instellen. Hetzelfde gedrag is ook in governor, dan passeert hij 2 punten waarbij hij begint te piepen/krijsen.

Ik kan me herinneren dat de "van der vechten " met een grote elektrokist, funtana 90 of iets dergelijks , ook zo'n probleem hadden. Het staat zelfs op film hier ergens op het forum. Dan zie je dat hij met een harrier laag overkomt en tijdens de overgang naar het torquen ineens begint te piepen, blijkbaar geen vermogen meer heeft en hij zo uit de lucht valt, PATS !

Daar zit ik niet op te wachten. In de manual is niks over dit gedrag te vinden.
Kontronik is gemaild dus ik wacht even af.

Gisteren had ik het er nog met Frank (fbk) over. Wellicht is het probleem weg als de motor belast wordt. Ik zou de motor eens kunnen demonteren en er een prop aan kunnen monteren, kijken wat er gebeurd.

zucht .... zo zie ja maar, ook als je veel geld uitgeeft aan "high-end RC spul" heb je nog geen garantie dat het probleemloos werkt. Ik ben een beetje teleurgesteld door kontronik... nou ja , ik wacht even af op het antwoord van kontronik ...
 
so that sucks!!!!! Ik heb het niet gehad denk ik tenminste! ik heb wel 2 crashen gehad voordat mijn motor was doorgebrand. 1 x was gewoon motor uit en 1 x had ik duidelijk niet genoeg vermogen na een looping.

1x keer dacht ik dat bec was los gekommen
2x keer dacht ik dat ik gewoon niet goed bestuurd had.

maar als ik dit zie weet ik niet meer zeker of dit ook mijn probleem was! maar goed hij is nu wel doorgebrand... dus zeker kan ik niet van zijn.
 
Laatst bewerkt:
Het lijkt mij een timing probleem. Dus als je die in kunt stellen zou ik eens wat verschillende settings proberen.


666yeti666 zei:
Met de bijbheorende progcard heb ik alle timingstanden ( auto, -5 , +5 , +10)geprobeerd, maar helaas blijft het piepen/krijsen aanwezig.


Voorlopig blijft hij grounded :


-----------------------------------------------------------------------
Vielen Dank für Ihre Anfrage.

Ihre Email ist bei uns eingegangen und wird bearbeitet. Wegen krankheitsbedingtem Personalausfall kann die Beantwortung von Anfragen bis zu zwei Wochen dauern.
Wir bitten dies zu entschuldigen.

Ihr Kontronik Support Team.


Thank you for your request.

We received your email and will anwer as soon as possible. Due to illness related absence the answer may take up to two weeks.
Please apologize for the delay.

Your Kontronik support team.
---------------------------------------------------------------

Op zich niet heel erg, ik moet nog een figuur oefenen voor de dutch 3D ....
 
esc dood

Hallo allemaal,

Heb gisteren waarschijnlijk de ESC opgeblazen, deze werd eigenlijk altijd al super heet (kon je na 1 vlucht niet de hand ophouden).

Gelukkig gebeurde dat bij het optoeren, hij kapte er ineens op volle toeren mee.

Als ik nu wil optoeren dan staat de motor achteruit te hikken meer doet ie niet meer, kan iemand bevestigen of dit inderdaad de ESC is ???????

Het is de standaard meegeleverde ESC van hobby wing 60AMP

Wat is nu een goede opvolger ??? heb goede dingen gelezen over Jamara Xenon, CC Phoenix 60amp, en zie zelf wel wat in de Scorpion 60amp. Vind de Kotronic te prijzig voor mijn vlieg kunsten tot nu toe.

Ik wil nu wel graag met Govener mode gaan vliegen dat had de hobby wing niet en vlieg met een Rex-600 wel met govener en dat bevalt me uitstekend.

Erik
 
Het lijkt dan inderdaad of dat de motor niet meer rondgestuurd kan worden. Wellicht een aantal schakeltransistoren stuk.

Ik vlieg zeer recentelijk een thunder tiger mini titan , daar zit een "ACE RC" regelaar in die voor mij volstrekt onbekend is. Echter heeft deze een zeeeeer mooie softstart, zowel in governor als in normal mode. Echt zonder hikken of storen loopt de motor heel mooi zachtjes aan.
Misschien is dat wat voor jou ? Hier de homepage :

Ace Hobby Distributors, Inc.

Castle creations heeft een serie regelaars die je mbv een pc helemaal kunt instellen, zelfs de gain van de governor ! Dit merk is in de VS erg populair.

Alleen las ik een aantal postings terug wel van iemand die er een motor mee heeft stuk gekregen ....
 
Hallo Yeti,

Snelle reactie super,

Ik geloof ook niet dat het wat anders kan zijn dus moeten we op zoek naar een nieuwe ESC.
Heb jij al eens iets over die Scorpion ESC gehoord of gelezen, prijs kwalitijd word erg geroemd op sommige sites Innov8tiveDesigns.com Scorpion 6-cell 60 Amp ESC with Switching BEC

Zou een 45 of 55 amp regelaar ook voldoende zijn voor de HDX500SE, deze hebben alleen vaak geen gevenor mode.

Erik
 
45 55 A is net niet voldoende... ik trek wel pieken van 60A.

Mijn motor was inderdaad doorgebrand... echter denk ik eerder dat motor niet goed was. CC esc zijn heel goed hoor. je kan echt ALLES instellen... dus kun je ze nog lang gebruiken voor volgende projecten en supper duur zijn ze niet.
 
o ja... nog iets... sinds mijn kora is stuk, vlieg ik nu weer met de stock motor en CC esc. Motor wordt niet meer zo heet als vroeger?!! terwijl met standaard esc wat erbij zat werd ie echt gloeiend! en ik had echt alle instellingen al geprobeerd.
 
Nou het is de CC 60 amp geworden, heb hem al gemonteerd en geprogrammeerd. Ik kan inderdaad crash1000 bevestigen dat met deze regelaar de motor minder heet word dan met de standaard regelaar.

Ik heb alleen het probleem dat ik in govener mode low met zelfs 100% gas (0,50,100,100,100) net niet genoeg headspeed kan halen en als ik naar govener mode high ga dan moet ik het gas helemaal terug zetten naar 40% (0,25,40,40,40) anders heb ik zoveel headspeed dat ie niet meer te houden is.

Weet hier iemand iets op die ook met deze CC regelaar vliegt, heb ik nog andere mogelijk heden en/of zou je gewoon met een curve 0,25,40,40,40 kunnen vliegen.

Erik
 
@ crash1000 :
welke motor gebruik je nu ? Is dat de hyperion ?

@bmwrap:
ik denk dat je vooral de temperatuur van de regelaar in de gaten moet houden, als deze erg heet wordt in governor high dan is dat niet goed. Dan wordtde regelaar in-efficient.
Als je te lang een te hoge temperatuur blijft houden gaan de mosfets stuk op dissipatie, ze mogen niet voor lange tijd heel heet blijven.

Heb je de headspeed al eens opgemeten in governor low of high ? Misschien is 40% maar 2000 rpm ofzo, dan mag je nog wel iets meer hebben. Voor dit soort heli's wordt ca. 2400rpm aangehouden. De 3D die hards zullen waarschijnlijk hoger gaan, voor dat soort gasten kan het niet hoog genoeg zijn ;-)
 
@ crash1000 :
welke motor gebruik je nu ? Is dat de hyperion ?

@bmwrap:
ik denk dat je vooral de temperatuur van de regelaar in de gaten moet houden, als deze erg heet wordt in governor high dan is dat niet goed. Dan wordtde regelaar in-efficient.
Als je te lang een te hoge temperatuur blijft houden gaan de mosfets stuk op dissipatie, ze mogen niet voor lange tijd heel heet blijven.

Heb je de headspeed al eens opgemeten in governor low of high ? Misschien is 40% maar 2000 rpm ofzo, dan mag je nog wel iets meer hebben. Voor dit soort heli's wordt ca. 2400rpm aangehouden. De 3D die hards zullen waarschijnlijk hoger gaan, voor dat soort gasten kan het niet hoog genoeg zijn ;-)


Nee ik weet de headspeed niet, heb geen meetspullen hiervoor ik probeer het een beetje te horen, met meer dan 40% gas beginnen er ook van die krijs geluiden te komen en springt de heli als een hert de lucht in, heeeeeel zenuwachtig dus.

De regelaar word met high govener ook totaal niet heet (low ook niet) amper handwarm ook de motor is de helft minder heet als voorheen.

Heb nu wel de timing op high staan en de .........? op 22khz (hier kan 11,22 of 44khz ingegeven worden.

Ik heb alleen het gevoel dat zo een lage gascurve niet zou moeten kunnen waarom weet ik ook niet maar het lijkt zo onnatuurlijk.
Ik kan natuurlijk ook ne gov. uit zetten en een gewone gascurve instellen maar heb nou net een duurdere regelaar gekocht om met name in govenermode te kunnen gaan vliegen.
Zo vlieg ik ook een T-rex 600 met jaja gewoon standaard 75amp regelaar in govener mode die bij mij perfect werkt.
 
666;
ik gebruik nu de standaard motor wat je er bij kan kopen als kit. (geen merk erop)

BMWrap;
je tandwiel is dan te groot. Je moet eerst in fixed end point vliegen... juiste HS vinden die jij wilt gebruiken met de juiste tandwiel voor 85% rechte curve.
Dan ga je pas gov mode low aanzetten en als je je hs niet haalt zet je op gov high. zet gain van gov op 50 (medium).


p.s:
Ik heb vandaag mijn kora 15-12 weer terug! helemaal gefixt en ready to go :) THANK YOU KONTRONIK! ze zijn wel snel. Ik had hem donderdag opgestuurd. Er stond een brief bij waarin stond dat er was een kortsluiting van binnen waardoor motor was doorgebrand, dus hebben ze alles vervangen.
 
o ja nog iets... het moet 11,22 zijn denk ik. Ik maak vanavond een kopie van mijn instellingen in CC. Als je je email per pb kan melden, stuur ik het voor je op.
 
BMWrap;
je tandwiel is dan te groot. Je moet eerst in fixed end point vliegen... juiste HS vinden die jij wilt gebruiken met de juiste tandwiel voor 85% rechte curve.
Dan ga je pas gov mode low aanzetten en als je je hs niet haalt zet je op gov high. zet gain van gov op 50 (medium).


Tja heb alleen het probleem dat mijn motor die dikke blauwe is met koelribben waardoor ik nog geen 1mm ruimte meer over heb om de motor naar voren te platsen als ik een kleiner pignon zou monteren. Moet dan of een andere motor monteren of de koelribben eraf halen maar dat laatste lijkt me niet verstandig.

Ik heb inderdaad de gain van gov op 50 (medium)

Nu nog even voor alle duidelijkheid, en gas curve van 0,25,40,40,40 is NIET GOED of als het wel goed te vliegen is, is het niet erg ?????????????
 
Erik, is het dan niet handiger om gewoon zonder governer te vliegen (vaste curve?) dan ben je meteen van de problemen af toch?

Ik heb vandaag de maiden (en meteen nog 3 vluchten) gemaakt met de 3dx. Vliegt goed, enorm veel power en erg snel op de cyclics (heb er meteen trex500 paddles+flybar op gezet). Dit is wel ff wat anders dan de trex450 met z'n verouderde motor (430l)
Ik heb alleen het gevoel dat het 24t tandwiel te groot is, mn headspeed op 0 graden klinkt absurd hoog maar hij zakt behoorlijk in bij slechts 10gr pitch (100-85-100 curve). Welk tandwiel gebruiken jullie met de standaardmotor op 4s?
 
Ik gebruik nu ipv een 24t een 22t op mijn 815kv hyperion motor, moet echter nog de eerste vlucht na plaatsing maken. Met wat voor lipo's vlieg je, hoeveel mAh?

En weet iemand een (internet)shop die hdx parts verkoopt in europa, misschien zelfs nederland? 4rc weet ik, maar op hun site staat erg weinig. Hoef alleen een paar tailblades en tailrotorhub te hebben namelijk, bij helidirect moet ik gelijk 10dollar verzendkosten betal + lang wachten.
 
Back
Top