3dx500

Erik, is het dan niet handiger om gewoon zonder governer te vliegen (vaste curve?) dan ben je meteen van de problemen af toch?

Ik heb vandaag de maiden (en meteen nog 3 vluchten) gemaakt met de 3dx. Vliegt goed, enorm veel power en erg snel op de cyclics (heb er meteen trex500 paddles+flybar op gezet). Dit is wel ff wat anders dan de trex450 met z'n verouderde motor (430l)
Ik heb alleen het gevoel dat het 24t tandwiel te groot is, mn headspeed op 0 graden klinkt absurd hoog maar hij zakt behoorlijk in bij slechts 10gr pitch (100-85-100 curve). Welk tandwiel gebruiken jullie met de standaardmotor op 4s?


Ik heb nu inderdaad de gov. uit gezet en normale gascurve ingesteld, jep alle problemen over en vliegt weer als van ouds.

Zeer tot zeer jammer om speciaal om met govener mode te gaan vliegen (na dat mijn oude standaard regelaar de geest had gegeven) voor een dure castle Creations regelaar te kiezen om dan alsnog deze functie niet te kunnen gaan gebruiken hmmmm.

Nu iets heel anders, weet niet of dit het juiste draatje hiervoor is maar het gaat toch over de HDX500. Ik wilde de tailrotor mechanisch wat bijstellen omdat met de gyro uit de staart wegdreef (behoorlijk snel). Nu kwam ik er achter dat de servo veel eerder stopt links en rechtsom (eindpunt) dan het einde van de staartrotor, deze kan daardoor veel minder ver links of rechts pitchen. Mijn endpoints op de zender staan gewoon op 100% als ik met de stroom eraf de servo hevel met de hand draai dan kan ik wel veel verder links en rechts (evenredig veel) draaien, maar met stroom erop gaat hij maar tot de helft.

Kan iemand mij helpen deze uitslag te vergroten, het zal mischien de zender (futaba 7c) zijn, maar ik heb helaas nog weinig verstand van deze zaken.

Heb alwel geprobeerd bij end points op de zender deze meer als 100% te geven maar daar reageerde de servo niet op.

Erik
 
BMWrap zei:
Ik heb alleen het probleem dat ik in govener mode low met zelfs 100% gas (0,50,100,100,100) net niet genoeg headspeed kan halen en als ik naar govener mode high ga dan moet ik het gas helemaal terug zetten naar 40% (0,25,40,40,40) anders heb ik zoveel headspeed dat ie niet meer te houden is.

erm, beetje laat misschien maar in de handleiding staat dat de governor low en high modes zijn voor andere motorsoorten. Door twee modes te maken kan je van 2-polige binnenloper tot 14 of meerpolige buitenloper nauwkeuriger afstellen. Er vanuit gaande dat je een buitenloper hebt (En dus veel polen) moet je governor een hogere schakelfrequentie gebruiken, en dus in high governor mode. Ik heb een tijdje met een 2-polige binnenloper op een andere heli gedraaid en die haalde dik 30.000 rpm op de motor (3000 op de kop, 1:10) bij 80% low governor.

BMWrap zei:
Nu iets heel anders, weet niet of dit het juiste draatje hiervoor is maar het gaat toch over de HDX500. Ik wilde de tailrotor mechanisch wat bijstellen omdat met de gyro uit de staart wegdreef (behoorlijk snel).

Standaard gyro-afstelling: In normal- of rate mode (Dus niet uit, want dan hou je een doosje onderdelen over aan je afstelavontuur) vliegen en de tailservo verschuiven of de stuurstang uit- of indraaien tot de draaiing er uit is. Mechanische afstelling is 90% van de tijd de reden voor een drijvende tail... En de andere 9% is dan het trimmen in HH mode ;) Afhankelijk van de gyro kun je een limit instellen (Hoever de gyro uit mag sturen), en die heeft niks te maken met hoever je knuppel stuurt. Het kan best zijn dat de heli in vlucht wel de eindpunten van de tail haalt, alleen zie je dat dan niet omdat ie dan redelijk rap draait ;)

Groetjes,

Ton.
 
Laatst bewerkt:
Je servo endpoints hebben nix te maken met de endpoints in je zender (daarmee verstel je de piro snelheid). Ik weet niet welke gyro je hebt maar op de veelgebruikte gy401 zit een potmeter 'limit', hiermee stel je je servo bereik in. Deze kun je het best tussen de 100 en 120% hebben, als je hier ver boven of onder zit een langere/kortere servo arm gebruiken.
 
Je servo endpoints hebben nix te maken met de endpoints in je zender (daarmee verstel je de piro snelheid). Ik weet niet welke gyro je hebt maar op de veelgebruikte gy401 zit een potmeter 'limit', hiermee stel je je servo bereik in. Deze kun je het best tussen de 100 en 120% hebben, als je hier ver boven of onder zit een langere/kortere servo arm gebruiken.


Jongens bedankt, stom stom stom haha eerste les bij het afstellen van je gyro (heb inderdaad een 401) met je limit op de gyro stel je deze in zoals hierboven nog eens effe fijn uitgelegd.

Mijn limit stond op nog geen 90 ik berijk nu op net geen 120 mijn maximale uitslag die ik nodig had.

Nogmaals bedankt heren, zal voortaan iets beter bij de les blijven haha

gr. Erik
 
Ik gebruik nu ipv een 24t een 22t op mijn 815kv hyperion motor, moet echter nog de eerste vlucht na plaatsing maken. Met wat voor lipo's vlieg je, hoeveel mAh?

En weet iemand een (internet)shop die hdx parts verkoopt in europa, misschien zelfs nederland? 4rc weet ik, maar op hun site staat erg weinig. Hoef alleen een paar tailblades en tailrotorhub te hebben namelijk, bij helidirect moet ik gelijk 10dollar verzendkosten betal + lang wachten.


Aviador@ Ik heb eventueel wel tailblades voor je, helaas geen rotorhub. Als je de blades wilt hebben moet je me even een pb tje met je adres sturen dan gooi ik ze op de post.

Erik
 
ik heb ze beide hier liggen... dus als je het nodig heb geef een seintje. Ik heb nog meer van die reserve onderdelen, dus als iemand wat nodig heeft stuur een p.b. Ik hoef geen winst ofzo :) ze gaan weg tegen inkoop prijs van me zelf. ( ik koop ze bij Helidirect)


over gov mode;

CC werkt echt heel goed in gov mode. IK stuur je (bmwrap) vanavond zeker mijn cc instellingen. Het gaat wel tenkoste van je vliegtijd.
 
Oke crash daar wacht ik op, ik krijg het in iedergeval niet voor elkaar heb misschien de verkeerde tandwiel overbrengingen voor governor mode op de CC.

Ben trouwens ook uit dat krijsende geluid, een stalen pigion (rino) werkt niet op een kunstof hoofdtandwiel, bij hoge headspeed gild ie het dan uit. Heb nu weer een messing gemonteerd en gekrijs is over.

Zou er trouwens veel verschil te merken zijn met hoofdbladen 430mm tegenover 420mm ???? weet iemand dat.

Erik
 
@BMWrap: Daar is een forum voor, lekker met z'n allen meedenken! Gelukkig heb je het gevonden in je limitsettings voor je je tail uit elkaar hebt getrokken...

Een brushless loopt het lekkerst op 80% vermogen, en je governor ook. Je kan je headspeed die je wilt draaien berekenen op die 80%. Doe je ongeveer als volgt: Als je motor een Kv van 3000 heeft, en je hebt 80% rendement en 3s lipo, dan word je motorsnelheid op 80% dus onder last ongeveer 3000Kv x 0,8 rendement x 3,7 volt x 3s x 80% gas = 26640 toeren. Als je 2600 toeren wil draaien en je hoofdtandwiel is 100 tanden, moet je een motor pinion van 10 tandjes hebben. Zo blijft de motor in zijn beste rendement, en blijft de stroom binnen de perken. Omdat de motor in zijn beste gebied draait, zal een governor minder moeite hebben de snelheid vast te houden.

Tis een beetje ballpark, maar een redelijk goede methode om de headspeed goed te krijgen.

Groejtes,

Ton.
 
daar ben ik niet helemaal mee eens... een esc werkt het best bij 100% en bl-motor bij 90%. Echter moest je voor gov mode rond 75-85% zitten zodat je gov genoeg ruimte heeft.

echter met nieuwe motoren,esc en lipos kun je best op 90% zitten. Goeie lipos kunnen nog prima leveren. dit heb ik zowel bij cc als bij fp opgevraagd. Het hang e.a. van je lipos. Het is better om net genoeg ruimte aan gov te geven, maar niet te veel wat ie dus niet gebruikt. Het is spellen ermee tot je de sweet spot vind voor jou setup.

Ik heb met zowel standaard motor en kora gevlogen in gov-mode;
standaard motor: 24T in gov mode 90%
kora 15-12: 22T gov mode op 90%.

om cc goed kunnen instellen moet je een paar dingen doen;

1) je high en low point van je zender opgeven
2) vlieg hem eerst in fixed-point op 90% rechte curve en als nodig verhoog of verlaag je tandwiel, niet je curve.
3) Werk is prima en je hebt je HS die je wilt hebben, zet je je gov aan op gov-low en als je je HS niet haalt zet je het op gov-high (beide motoren gebuik ik in high)

4) Je throttle responce moet op LOW!!!

5) Gain op 50 (medium)

zie ook Castle Pheonix 85HV setup Videos - HeliFreak


Als je al bij 45% te veel HS heeft, dan zijn je eindpunten messchien niet goed.
 
Die 80% is dan ook bedoeld voor de 20% reserve voor het regelen, daar word ook naar gevraagd ;) En die andere 80% is je rendement door differentiaalslip in de motor, heeft niks te maken met in welk gebied de motor zich het lekkerst voelt.
 
ja ok... wat ik bedoel is dat je niet altijd 20% reserve nodig heeft... soms is 10% al genoeg.
 
He crash, bedankt voor je mailtje

Zo te zien is you CC wel iets luxer er zitten een paar zaken meer op.

Wat is hex55 ? staat op 85 zo te zien deze functie heb ik niet.
Verder staat alles redelijk het zelfde, daar kan het hem dus eigenlijk niet in zitten.

Ik zal denk ik mijn headspeed eerst eens moeten opmeten op de één of andere manier, misschien is die van jou wel gewoon het zelfde maar ben ik zulke toerentallen niet gewend.

Dan heb ik nog het probleem (gewone gascurve) dat ik na montage van de nieuwe regelaar in eens anderhalf tot twee min. minder vliegtijd heb, toeren zijn ongeveer hetzelfde nu als met de orig.regelaar en alles word zelfs een stuk minder heet.

Weet iemand wat dit nu weer kan zijn, word er gek van elke keer na defecten of een crash dan is er wel weer iets nieuws uit te dokteren (nog te weinig verstand van zaken ben ik bang om deze taken leuk te vinden).

Erik
 
luxer is ie niet :) waarschijnlijk moet je firmware van je cc updaten. Ik gebruik de laatste versie (1.55 denk ik)

je HS zal wel goed zijn denk ik... kan me niet voorstellen dat er echt heel veel verschill erin zit door eindpunten of andere esc instellingen.

2 minuten is inderdaad veel verschill.... maar je heli voelt hetzelfde qwa HS?

ik heb geen idee wat hex55 is?! ik zie hem nergens staan?!

messchien wat te laat, maar welke motor gebruik je? die standaard versie toch?
 
luxer is ie niet :) waarschijnlijk moet je firmware van je cc updaten. Ik gebruik de laatste versie (1.55 denk ik)

je HS zal wel goed zijn denk ik... kan me niet voorstellen dat er echt heel veel verschill erin zit door eindpunten of andere esc instellingen.

2 minuten is inderdaad veel verschill.... maar je heli voelt hetzelfde qwa HS?

ik heb geen idee wat hex55 is?! ik zie hem nergens staan?!

messchien wat te laat, maar welke motor gebruik je? die standaard versie toch?


Hex55: 85 ,zo staat het toch echt op jou uitdraai !! wist ook al niet wat het was. Motor start power staat ook op je uitdraai, deze optie heb ik ook niet, wel de nieuwste versie (1.55) gedownload dat is dus het zelfde. Maar heb jij niet een CC 85HV las ik ergens ? ik heb de CC 60 phoenix serie.

Mijn HS is inderdaad het zelfde dan voorheen daar voel ik absoluut geen verschil, maar hij schijnt nu stroom te slurpen als een BMW V8.

Ik heb de standaard motor maar wel de 850kv met heatsink de dikke motor met koelribben dus.

Erik
 
ik heb ook cc60.
motor start power enz... klopt wel... maar hex55 zegt mij helemaal niks??!
versie van mijn link software zelf is V3.05 CastleLinkInstall_305.exe

als motor heb ik zowel kora 15-12 en ook motor die jij hebt (ik heb wel de eerste versie zonder koelribben)

dat stroom slurp geval moet toch ergens vandaan komen... pmw stond bij mij op 11khz denk ik en timming op standaard. Ik kan me niks anders bedenken.... je hebt ook helemaal niks aan je heli veranderd dus kan het ook geen te strake belt of tandwiel zijn... en als je je bladen met hand draai loopt het ook gewoon soepel toch? bij mij draait ie minimaal nog 10 rondjes voordat ie stopt.
 
De timing bepaald voor het leeuwedeel de stroomopname en het koppel, en het aanlopen van de motor. Hoe aggressiever de timing, hoe meer vermogen je motor kan leveren maar ook hoe meer stroom hij trekt in verhouding. Als de heli een paar ampere meer gebruikt ineens, en de timing etc zijn onveranderd, dan is er wat anders loos. Zomaar een paar ampere meer gebruiken zonder dat er onderdeeltjes afroken kan niet, de energie die meer word verbruikt moet worden omgezet in mechanische energie of in warmte, kan niet anders. Heb je geen kortsluiting in 1 winding ofzo, waardoor 1 pool minder weerstand heeft en dus meer stroom trekt?
 
Ik heb hem gecrashd shit fu.... expiriment met low gov mode resulteerde in een te lage HS waarna ik met een beetje pitchen de motor nog verder deed inkakken waardoor hij de staart niet meer hield, resultaat was nose in """ paniek paniek"" beng en sleutelen maar weer.

Als ie weer in elkaar zit ga ik verder zoeken waar de stroom blijft, zal zeker ook even naar kortsluiting zoals gesuggereerd kijken, moet toch ergens iets loos zijn.

ps. kan een kapot hoofdaslager hier misschien de oorzaak in zijn, deze was niet erg fijn meer merkte ik bij de demontage.

Erik
 
dat is shit man.... :( ik ken het gevoel. IK heb ook vroeger een paar keer gecrasht omdat mijn staart weg draaide op mijn HBK. Het kwam toen door slechte gyro. Als je neus-in staat en je kan nog geen neusin, kun je je zender lekker neer leggen, toen ging ik helemaal stoppen met heen en weer vliegen en ging ik alleen maar neusin oefenen. ik dacht bij me zelf als ik volgende keer crash moet het bij het leren van neusin zijn en niet omdat het opeens neusin staat.

ik bedoel het echt niet lelijk, maar als je nog niet neusin kan vliegen waarom wil je perse gov mode aan zetten? ik bedoel gov zet je aan als je echt veel meer van je heli wilt vragen, maar zolang dat je nog aan het rond vliegen bent en neusin aan het oefenen bent heb je die gov eigenlijk niet eens nodig. nogmaals ik bedoel het echt niet lelijk.

ik kijk altijd na een crash naar mijn heli.... zeg ik tegen me zelf ga je stoppen? nee? dus niet zeuren, fixen maar en weer vliegen :) zo kom ik tenminste altijd overheen.
 
o ja over je vraag....

dat hoofdaslager kan niet echt de oorzaak zijn denk ik.. zeker niet als je opeens veel amp gebruikt of je tail weg draait... kapote lager zorgt voor wat trilling of glitches of wat extra geluid enz... maar niet voor 2minuten minder vliegtijd.
 
dat is shit man.... :( ik ken het gevoel. IK heb ook vroeger een paar keer gecrasht omdat mijn staart weg draaide op mijn HBK. Het kwam toen door slechte gyro. Als je neus-in staat en je kan nog geen neusin, kun je je zender lekker neer leggen, toen ging ik helemaal stoppen met heen en weer vliegen en ging ik alleen maar neusin oefenen. ik dacht bij me zelf als ik volgende keer crash moet het bij het leren van neusin zijn en niet omdat het opeens neusin staat.

ik bedoel het echt niet lelijk, maar als je nog niet neusin kan vliegen waarom wil je perse gov mode aan zetten? ik bedoel gov zet je aan als je echt veel meer van je heli wilt vragen, maar zolang dat je nog aan het rond vliegen bent en neusin aan het oefenen bent heb je die gov eigenlijk niet eens nodig. nogmaals ik bedoel het echt niet lelijk.

ik kijk altijd na een crash naar mijn heli.... zeg ik tegen me zelf ga je stoppen? nee? dus niet zeuren, fixen maar en weer vliegen :) zo kom ik tenminste altijd overheen.


Neusin vliegen/trainen doe ik wel op grotere hoogte om meer tijd te hebben als de hersenen even het juiste seintje niet geven, in mijn crash geval hing ik op amper 1.5 meter en was er totaal niet op verdacht daarom de paniek en tja te weinig tijd om te herstellen van de paniek haha.

Maar je hebt wel gelijk hoor eerst leren kruipen voordat je gaat lopen zij ooit iemand tegen me, maar ja geduld hé zeer moeilijk op te brengen met zo'n leuke hobby.
Gov.mode vlieg ik ook met de t-rex 600 en dat vaste toerental vliegt gewoon fijn, met name aan het einde van de accu cap. geen inkak verschijnselen waar je door HS vermindering weer rekening met je vliegkunsten moet houden.
Met name de HDX heeft daar bij mij zo veel last van, dat scheeld qua HS toch behoorlijk en met name voor dat probleem wilde/wil ik graag met gov.mode vliegen op deze heli.

Oké lager sluiten we dus uit, crash jij vliegt nu toch ook even met de standaard motor ? zit er bij jou ook lichte speling op het assje ?? bij mij heel licht links/rechts (dat hoor je ook) en op en neer ook een beetje maar dat leek mij normaal. Bij een eerdere crash hebben de koelribben van de motor de voorste alu-driehoek hevels geraakt er zitten daardoor ook een paar deuken en krassen in de koelribben, misschien hierdoor de lagers een opdonder gekregen ??

Tja probeer ook maar naar een oorzaak te zoeken !!
 
Back
Top