···NEW: HYDRO-FOAM···

Status
Niet open voor verdere reacties.
Stoer, en nu kun je grotere props draaien! Dat komt de thrust flink ten goede. :) Hij heeft nu een lekker futuristisch tintje, dat spreekt mij wel aan.

En die midden rudder is denk ik erg handig om een asje door te trekken voor een water rudder? Bovendien hoeft er dan niet meer zon lelijke dwarse control rod door et bootje heen geprikt te worden.

Je bent goed bezig, Prop-er!

Die rare happen uit de zijkant vind ik niet zo mooi. Mischien kun je die recht trekken, net een hydromite?

Misschien is dat wel de bedoeling :wink: dan kan hij nog scherpere manoeuvres vliegen :roll: , jammer dat dit model voor mij te hoog gegrepen is eerst maar is leren landen :oops:

Hi prop-er,

Ziet er goed uit, negatieve V geeft denk ik net als positieve V stelling wat stabiliteit
Een grotere prop draaien dan 7x4 veroorzaakt op deze spanwijdte alleen maar meer torque....dat geeft weer noodzaak om "rightthrust" in te bouwen
Origineel heeft de aandrijving op 0-0 graden staan dit kan alleen omdat de prop niet zo groot is
Dit is heel doordacht want met varen op het water is rightthrust nieyt gewenst voor een neutraal stuurgedrag.......

Peter

Nummer twee schiet al aardig op hier, heb V- stelling in de richtingroeren en laat deze doorlopen in het water,bijkomend voordeel is meer spanwijdte en meer elevon in de "wing"

normal_HydroPLTwo034%7E0.jpg

normal_HydroPLTwo035%7E0.jpg

Ziet er wederom fantastisch uit, Peter!

Het idee om de vleugel anhedral te geven is vooral bedoelt om de up-thrust terug te kunnen brengen. De vertikale afstand tussen motor en het zwaartepunt neemt immers af.

Ik ga me nog eens over het ontwerp buigen, aan de hand van wat foto's van echte hydroplanes.

Ben zelf nog evene de tekening aan bekijken geweest en ik zag dat er voor bovenop geen kapje staat (niet de afgeronde voorkant), bij pjotrrr zag ik dat hij het uit iets schuurde waar deed je dat van?

Ha Prop-er.

Kijk dat begint er optelijken.
Echt iets voor mij.
Bouwen van balsa.
Helemaal toppie.
Dat depron past niet bij mij.
Zou zo'n typhoon 6/20 het goed doen.
Heb namelijk deze nog liggen zag ik.

Groeten Han en ga zo door.

Erwin Lokhorst zei:
Mario's RC Models zei:
het lijm process, alleen schiet het niet echt op, omdat ik alles net voor en na dat ik mijn werk moet doen, en zelfs met deze hitte niet echt hard droogt.
Ik gebruikte 5min epoxy en/of Bison-secondelijm(Industrie), kun je tenminste een beetje doorgaan.

Erwin gaf mij dit ook al door via de mail, maar heb het nog niet kunnen testen. In de secondenlijm test blijkt dat de industrie lijm van Bison de depron dus aantast. Erwin spuit echter eerst de vlakken in met activator en daarna komt er pas de secondenlijm erop. Ik zal van de week nog eens kijken wat dit bij mij op de depron doet in diverse pogingen, met en zonder activator.

Erwin welk soort activator heb jij gebruikt?
Op dit moment heb ik die van de Bison Bond en die van Simprop in huis.

ik heb de ZAP -O Odorless ca + gebruikt , geschikt voor styrofoam staat erop , en werkt goed bij mij !! wel bepaalde delen met 5 min epoxie gedaan ivm stevigheid , ook heb ik voor wat delen uhu por gebruikt , werkt goed alleen duurt lang voor t droog is , en t blijft wat plakkerig vind ik , dus niet echt geschikt voor randjes aan de buitenkant dicht te smeren , de drijvers zou ik er wel mee doen vanaf de binnenkant !! de mijne heeft gistereavond gevlogen , beetje wind maar t ging ,alleen vreselijk zenuwachtig op de stuuruitslagen dus t viel niet mee , helaas was ik net voor de schemering en duurde t niet lang voor t te donker was , hij is alleen erg staartwichtig , dus ik denk dat t gewicht wat naar voren moet ?? normaal met een vliegtuig heb je liever neus dan staartlastig toch ??? vandaag waaide t te hard helaas ,

@prop-er:
origineel vliegt ook zonder up-thrust...

@eddie: zwaartepunt op 60-65mm en 60% expo op alles en 50% dualrate op ailerondeel van elevonmix scheelt ook veel

@zweefman: laagjes depron plakken met uhupor (seclijm schuurt niet lekker) dan grof op maat zagen en dan de schuurmachine er op

Peter

De Depron die ik heb gebruikt is die van Graupner.
De Ca van Bison[industrie]. Verder staat er niet veel op. Zit in 20gr.verpakking. Volgens mij overal verkrijgbaar en zeker bij Hornbach.
De CA is medium vloeibaar.
De activator is: REM activator voor Styropor (spuitbus 200ml / Quartel).

Ik spuit hooguit één zijde in en breng de CA aan op het andere vlak (al of niet snijvlak), of spuit het na het aanbrengen van de CA.
Bij mij wordt het Depron niet aangetast.

Gisteren heb ik een poging gedaan met een Typhoon 6-20 welke te weinig vermogen had (de mijne is uit 6mm Depron en 30% groter) en vandaag een poging met een Typhoon 10-15.
De laatste combinatie heeft wel vermogen genoeg, echter de motor brak uit de steun. Propje stuk, einde poging.
Met deze combinatie moet er wel een paar graden zijwaards gegeven worden omdat het model sterk naar links trekt (door de torque wordt de linker drijver naar beneden gedrukt).
Morgen weer even aanpassen en een nieuwe poging (en hopen dat de wind wat gaat liggen)

De uitvoeringen in balsa, depron en FFF zullen komen, maar het ontwerp gaat op de schop. Ik ga een semi-schaal versie van de U16 hydro tekenen:

17603335559.jpg

Als er nog goede ideeen rondzwerven, hoor ik dat graag!

zweefman zei:
Ben zelf nog evene de tekening aan bekijken geweest en ik zag dat er voor bovenop geen kapje staat (niet de afgeronde voorkant), bij pjotrrr zag ik dat hij het uit iets schuurde waar deed je dat van?

Hallo Zweefman. Cockpitje is niet eenvoudig te tekenen, vanwege de complexe vorm. Ik heb mijn cockpit uit twee op elkaar geplakte stukken blauw isoleerschuim gemaakt. piepschuim of balsa kan ook.

1. zaag met de figuurzaag zoveel blokken schuim totdat je de gewenste dikte krijgt als je ze allemaal op elkaar plakt.

2. Met een pen teken je op de alle zijden af hoe de uiteindelijke vorm dient te worden. Ik maak altijd templates uit papier die ik overtrek op het schuim.

3. Snij met een flink mes de basisvorm uit.

4. schuur het geheel in vorm. Begin met grog schuurpapier, eindig met heel fijn, onder de kraan.

5. Nadat alles is gepast, en goed bevonden nog even nawerken met plamuur, om eventuele putjes en zo weg te werken.

6. Met de dremel hol je de cockpitkap van binnen uit om het gewicht te beperken.

7. Laatste keer fijn schuren en plakken maar.

Alles bij elkaar een uurtje werk.

Succes!

1119776733.jpg

Nu nog alle aansturing er in, weegt nu leeg 125 gram, drijvers beplakt met brede doorzichtige cellotape, oppervlak daarmee zo glad mogelijk voor op het water.....

HydroPLTwo004.jpg

Ik heb vanadaag bijna alles gesneden en de 2 drijvers voor de helft (de haakse delen) erop geplakt. Ik denk dat ik de cockpit(motorhuis) er op zet met klitteband. dan kan ik er een mooi dicht huisje van maken en eenvoudig het zwaartepunt verplaatsen. het wordt er dan wel wat zwaarder van maar ik denk dat me motortje het wel trekt. Ik heb als lijm polyurethaan houtlijm van bison gebruikt. dat schuimt een beetje en vult de naadjes goed.... umm herstel 8O ... het schuimt behoorlijk.ik heb net ff gekeken. wat ook vervelend is is dat me boot aan mijn snijkarton vastzit zit geplakt..... :(
daar wordt hij vast niet mooier van als ik hem lostrek. shit.
:lol:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back