Hans Groenenberg
Forum veteraan

Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
En dan (inderdaad, Koos) gaan we beginnen met het leggen van het dek. Abachi 1 x 5 mm.
Eeuwige roem - en een ferme handdruk (wanneer dat weer mag).Wat win ik
![]()
En daar is niks mis mee, lijkt mij zeer zeker de moeite waard om die een keer te bouwenHet is nog net geen scratch-bouw, maar kopers van het model zullen er straks wel rekening mee moeten houden dat ze een hoop op maat moeten maken.
Van harte welkom, Peter. Geniet ervan, maar raak niet verslaafd...Dat ik nog niet eerder ben aangesloten bij dit bouwverslag ..........
Zien we hier de geboorte van een 5 sterren modelletje? (ok 4+Gevorderd modelletje dus.
Nu zou ik bij het ontbreken van de dunne dekplank verwachten dat de plankjes met elkaar verlijmd worden voor wat stevigheid. ben je deze door de tussenliggende draden niet kwijt?Langs ieder plankje is eerst een dunne (0,2 mm) bruine draad gelijmd om de breeuwnaden na te bootsen.
De draad wordt tegen het plankje gelijmd (hopelijk is de foto hieronder duidelijk) en dan wordt er nog eens lijm langs gedoseerd voordat het plankje op de balken van de spanten gelijmd wordt.Nu zou ik bij het ontbreken van de dunne dekplank verwachten dat de plankjes met elkaar verlijmd worden voor wat stevigheid. ben je deze door de tussenliggende draden niet kwijt?
Ja - wordt allemaal over nagedachttrouwens, ik neem aan dat je in dit model ook luiken/doorvoeren gaat plaatsen zoals in de 7P.
Een opmerking ter overdenking:
in de 7P met de Abachi dekbeplanking komt het dek gelijk met de bekisting van de het luik te liggen. (waarschijnlijk omdat je daar nu een dikkere versie van de Abachi hebt dan voorheen)
Nu lijkt het me handiger/logischer om de omranding van het luik BOVEN het dek uit te laten steken, waardoor het automagisch een waterdrempel krijgt
Bij een gelijk liggend dek/omranding loopt alle regen- en buiswater regelrecht het onderliggend dek in, en is de bemanning zich lens aan het pompen ...
Door iets een verhoging te hebben voorkom je zo de helft van het inlopende water.
Ik neem daarnaast aan dat men gedurende regen/storm ook zeilen over de roosters plaatste, zodat ook invallend hemel/buis water al afgevoerd werd?
just a thought.