3dhs 89 slick

Mijn ervaring met 270 is dat je het ook zonder verhitting bij de meeste toepassingen met wat extra kracht zo weer lostrekt. Met aluminium moet je wat oppassen, met teveel loctite in de draad en zonder verhitting wil je dan de schroefdraad wel eens mee naar buiten trekken, maar staal op staal, niet echt een probleem.

Met 648 heb ik echter wel eens boutkoppen afgebroken omdat ik niet wist dat ze dat spul gebruikt hadden.
 
En wat als zo'n insert na een tijd terug vervangen moet worden? Kan je deze ook eventueel met verhitting eruit krijgen wanneer loctite 248 is gebruikt?
Mvg Wes.
 
Waarom zou die insert überhaupt ooit vervangen moeten worden? De originele schroefdraad had om te beginnen al nooit "vervangen" hoeven worden.
Als dat gebeurt, is het gewoon tijd voor een nieuwe cylinder.
 
  • Like
Reactions: Cnn
Ja is waar.
Dan maar 648 gebruiken om zeker te zijn.
Straks al de cilinder terugplaatsen met wat reinzoplast tussen de pakking.
Een idee of ik de 4 M5 bouten ook met moment kan vastzetten?
Zelf dacht ik iets van een 5 tot 6 Nm te gebruiken als aanhaalmoment.
Mvg Wes.
 
Laatst bewerkt:
Kan nooit kwaad om die bouten gewoon op hun nominale moment te zetten... Of je die vloeibare pakking nodig hebt, kan ik echt niet zeggen...
 
Zie wat ik net nog gevonden heb in de plaatselijke doe het zelf zaak.
DSCN2768.JPG
Ik kan morgen alles terug netjes monteren.
Mvg Wes.
 
De insert er vandaag met loctite 648 in vast gezet.
Klein beetje kopervet op schroefdaad van de bougie gedaan om ervoor te zorgen dat deze gemakkelijk er terug uitgedraaid kan worden.
Hopelijk blijft de insert op z'n plaats zitten wanneer ik later eens de bougie er terug uitdraai.
Want de insert had wel wat speling in het nieuw getapte gat. Die loctide 648 is wel zeer dun en vult waarschijnlijk geen grote speling. De bougie zit nu op z'n plaats en zal dit later eens checken als ik nog es de bougie kleur wil bekijken.
We zien wel.
Mvg Wes.
 
Laatst bewerkt:
Voor alle duidelijkheid kleine speling. Een bout en een moer die hebben ook geringe speling. Verder kon ik het geheel goed aanspannen samen met de bougie.
Dus hopelijk blijft dit goed zitten dan. We zien wel.
Mvg Wes.
 
Oh, normale draadspeling zou geen probleem mogen zijn.
Vastzetten van die insert, doe je het beste met een draadstang (zelfde draad als de bougie) met een moer er op: draai insert en moer op de draadstang, en borg ze tegen elkaar. Draai insert in kop, en gebruik de draadstang met nog twee extra moeren om de insert vast te trekken. Los de moer weer van de insert, en laat de loctite uitharden.
 
Dit heb ik niet zo gedaan. Op dit moment had ik zelf geen draadstang met deze draad. Heb de manier gevolgd zoals aangewezen in de set.
Daar schroeven ze ook de insert samen met de bougie in het nieuwe getapte gat.
Ik kan er inkomen dat uw manier wel beter is.
Hopelijk zal mijn herstelling ook stand houden.
Mvg Wes.
 
is ook goed toch?
jij doet het 1 keer, en vast is vast.

doe je het voor je werk, is het handiger om voor zoiets ff een gereedschapje te gebruiken.
doe je het 100 keer, zal er allicht een keer een bougie kapot gaan.
 
Vandaag de motor terug laten lopen en opnieuw proberen af te stellen.
Alles lijkt op dit moment stand te houden, maar dat zal ik maar met echt zekerheid kunnen zeggen na x- tal vluchten.
Mvg Wes.
 
Vandaag 2 vluchten gedaan. De nieuwe carbon propeller is wel een wereld van verschil hoor. Deze is veel stiller dan mijn houten prop en volgens mij veel meer trekkracht. Dit merk ik vooral in een hoover waar ik praktisch geen gas hoef te geven.
Wel had ik na vandaag een volledige uitval van de motor bij dit specifieke manoeuvre. Gelukkig goed kunnen landen maar op einde van vlieg plein terug in een putje waardoor ik weer een krak hoorde van nieuw landingsgestel. Gelukkig op het eerste zicht niet het landingsgestel maar de ophanging van het landingsgestel lijkt een kleine deuk gehad te hebben.
Waarschijnlijk denk ik toch eerder ook aan de brandstoftank door de G-krachten. Dit hebben jullie ook al reeds aangehaald.
Misschien een grotere filt clunk in de tank gooien?
Mvg Wes.
 
Ik vind het vooral bijzonder dat die motor het altijd perfect doet, behalve bij die ene manouvre..
Doe je die manouvre al lang, of pas sinds kort?

stel, de membramen in de carb zijn wat aan het verzwakken, kan dat ook iets verklaren.
Geen idee hoe oud of hoeveel liter er door de motor heen zijn.
Membramen is iets wat pas na meerdere jaren een oorzaak kan zijn..
 
Dat vind ik ook zo vreemd. Misschien dat er nog extreme manouevres zijn waar de motor raar op zou oppakken. Weet ik niet want ik kan niet alle manouevres.
Hooveren, rolling harier... allemaal geen probleem met de motor. Enkel het manoeuvre of iets dergelijks in post 103, dan heb ik dit probleem dat de motor even aarzelt bij het in één keer vol gas willen geven. Zal de L- naald nog een klein beetje rijker zetten.
Motor is volgens nog relatief nieuw hoor. Ik kocht deze zelf nieuw en heeft misschien een 25- tal vluchten op de teller.
Mvg Wes.
 
https://eshop.wurth.nl/Product-categorieen/Bougiereparatieset-Time-Sert/312160060116.cyid/3121.cgid/nl/NL/EUR/?NativeSearch=*%3A*%40%40+%2B%28CategoryUUIDLevelMulti%3A3121+%29+%2Bvisibility%3A3121+%2BCategoryUUIDLevelMulti%3A312160060116&SelectedFilterValues=[]&DisplaySequence=["AT_ThreadType","AT_NominalDiameter","AT_Pitch","AT_NumberOfPiecesInAssortmentKit"%5D&CategoryRef=312160060116@WuerthGroup-Wuerth-3121

Die moet je hebben. Gebruiken we ook altijd bij ducati en ktm.

Zit een frees bij de set die er voor zorgt dat de kraag op gelijke hoogte komt met het materiaal van het werkstuk/zitting.

Helicoil is meuk

Het beste breng je het even naar een bedrijf die dat heeft liggen. Meeste crossmotor zaken wel. Of bedrijven die in motorrevisie zijn gespecialiseerd. Zijn dure setjes nml. En inderdaad locktide erin. Grote pluspunt is nu ook dat je draad van je bougie in de kop niet meer slijt. Aluminium draad vind het niet leuk als er vaak iets los of vast word gezet.
 

Bijlagen

  • Screenshot_20201018-114855_Chrome.jpg
    Screenshot_20201018-114855_Chrome.jpg
    55,6 KB · Weergaven: 151
Zoals je kan zien in post 138 is dit intussen al hersteld met een Time-Sert. Die frees voor de zitting had ik niet bij mijn set maar ik heb alles gedaan op een freesbank en heb er ook een zitting in kunnen frezen. Dus zelfde resultaat. Toch bedankt voor de tip.
Mvg Wes.
 
25 vluchten is niks...
Na een liter of 10 gaan we verder kijken:D

kan ook nog zijn dat die motor moeite heeft om na 20 sec stationair, ineens in 1 klap volgas te gaan.
Je kan eens kijken om de lage naald een fractie open te zetten...
 
Back
Top