3dhs 89 slick

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door Wes56, 10 sep 2016.

  1. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.951
    Locatie:
    Rotterdam
    @brutus :voor methanol ombouw zou ik zeggen: no problemo..
    voor een originele benzinetuf, die blijkbaar werkelijk uit gaat bij de overgang tussen lage en hoge naald lijkt het me niet wenselijk..
    Zeker als de motor ook werkelijk uit gaat bij de overgang..

    nu had ik zoiets een tijdje terug ook..
    en voor het achterhoofd, ik ben echt een grote zeikerd op afstelling of niet lekker lopen van een motor..
    Ik ben begonnen met hoover.. dus veel half/3/4 gas.
    dus de overgang tussen de naalden moet goed zitten.
    ik merkte dat hij precies in het hoover toerengebied slecht oppakte, waardoor ik dus altijd te laat was.
    ging wat beter opletten (ik vlieg niet veel in dat toerengebied), bleek dat de motor zowieso slecht oppakte vanaf iets onder half gas.
    op de grond bijna niet te merken. in de lucht dus wel.

    Tijd aan het klooien geweest.
    kwam er niet uit.
    kap eraf gesloopt. ff een uurtje voor uitgetrokken op het veld, meter erbij.
    even de naalden op fabrieksinstelling. en volledig opnieuw afstellen.
    in mijn geval kwam het er op neer dat mn lage naald een halve slag te ver open stond.
    tijdens normaal vliegen geen probleem. maar als ik echt vermogen ging vragen op halfgas.. dan dus wel:D
     
  2. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.951
    Locatie:
    Rotterdam
    bij de weg:
    Die blender heeft 2 potentiele volgas punten: recht omlaag, en bij het verlaten van het figuur. bij het verlaten is dit hetzelfde als bij een flat spin.
    weinig tot geen gas, vol overtrokken figuur.
    als dat is waar de motor er mee gestopt was...

    als je de motor niet vertrouwd, is het een goede gewoonte niet volgas het figuur te beeindigen.
    ff wat hoger boven de grond. zet de roeren neutraal.
    nog niks aan je gas doen.
    toestel zal zelf weer gaan vliegen, en met de neus wat omlaag het figuur verlaten.
    omdat het toestel het niet "gedwongen" doet, zal hij ook niet zoveel rare bijeffecten geven.

    als je zwaartepunt goed ligt. waar ik wel vanuit ga :D

    vanaf daar op het gemakkie wat gas erin.
    waarschijnlijk omdat je nu rustig gas opbouwt ipv "1klap open" pakt de motor nu wel door.

    dit is even een tussenfase, tot je weer zeker weet dat de motor het blijft doen :D
    afstellen, rustig aan proberen.
    heb je weer vertrouwen, kun je het weer proberen met volgas.
     
  3. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.933
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nee hoor, het werkt OOK bij "echte" benzinemotoren. Zéér goed zelfs... Je kunt merkbaar armer afstellen onderin, en dat komt je midrange ten goede.
    Precies wat je hier beschrijft:
     
  4. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.951
    Locatie:
    Rotterdam
    Ok?
    ik heb nog wel eens gezocht op dat onderwerp, ik moet zeggen dat deze oplossing niet voorbij is gekomen..
    op het moment heb ik het probleem ook niet meer. maar ik zal het eens in de gaten houden.
    in mijn zender is het te regelen..
     
  5. Wes56

    Wes56

    Lid geworden:
    7 okt 2007
    Berichten:
    1.568
    Locatie:
    Diksmuide (Belgie)
    Ik zal beginnen met de L-naald een fractie open te zetten en dan eens kijken.
    @brutus: Wat bedoel je met het gas een fractie te vertragen??
    Mvg Wes.
     
  6. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.933
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Als je een Walbro met acceleratiepomp hebt, is het (zou het theoretisch) niet nodig (moeten zijn).
    Maar het probleem is precies hetzelfde als waar ik bij mijn ombouwsels tegenaan loop: als de gasklep sneller open gaat dan de motor kan accelereren, verliest de carburateur zijn vacuum. En ÓÓK met pomp en regulateur, is een carburateur nog steeds geen injectie, maar gewoon een venturi die brandstof aanzuigt. Dat allerlaatste stukje, vanaf de drukregelaar via de naalden naar de inlaat, werkt gewoon met het inlaat-vacuum.
    Als dat wegvalt houdt het op.
    Je stationair wat rijker zetten geeft een "buffer" in de motor, die met wat geluk die periode zonder vacuum opvangt, maar dat is allemaal wat "als... als... als..."
    Gewoon je gas een haartje vertragen, zodat het vacuum wat minder ernstig wegvalt, en de brandstoftoevoer blijft binnen grenzen van het redelijke intact onder acceleratie.

    Bij de betere zenders kun je de looptijd van je servo vanaf de zender instellen. De servo volgt dan de stick nog gewoon, maar hij doet er wat langer over om zijn positie te bereiken. Ongeveer 0,5 tot 0,8 sec is de tijd die de meeste motoren (heel ruwweg en heel gemiddeld genomen) nodig heeft om te accelereren. Sneller dan dat gaat gewoon niet. Het heeft dus überhaupt geen zin om die gasklep sneller open te zetten dan dat de motor kan volgen.
     
  7. Wes56

    Wes56

    Lid geworden:
    7 okt 2007
    Berichten:
    1.568
    Locatie:
    Diksmuide (Belgie)
    Ok. Ik heb een Hitec aurora 9 zender. Zou eens moeten kijken of ik daar iets kan instellen op de gas servo.
    Mvg Wes.
     
  8. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.933
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Als het goed is kun je dat met die zender voor iedere servo afzonderlijk instellen, had begrepen dat dat een redelijk uitgebreid programmeerbaar ding is.
    Niet zeker...
     
  9. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.933
    Locatie:
    Oldeberkoop
    En anders koop je gewoon de traagste goedkoopste servo die je vinden kunt :D :D :D
     
  10. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.933
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Als je nu niks kunt vinden in je zender, moet je even op zoek gaan naar forumlid hmeijdam. Die maakt hele mooie servo vertragings-unitjes. Daar heb ik ook een paar van in gebruik. Kosten een tientje of zo (weet ik niet meer uit mijn hoofd).
     
  11. Wes56

    Wes56

    Lid geworden:
    7 okt 2007
    Berichten:
    1.568
    Locatie:
    Diksmuide (Belgie)
    In mijn zender zie ik iets staan van servo speed. Deze staat nu op Normal.
    Ik denk dat ik onder dit onder dit menu zou moeten kunnen instellen. Ga het eens aandachtig moeten bekijken.
    Mvg Wes.
     
  12. Wes56

    Wes56

    Lid geworden:
    7 okt 2007
    Berichten:
    1.568
    Locatie:
    Diksmuide (Belgie)
    Dit zou het moeten zijn denk ik. Hoeveel ik moet gebruiken weet ik niet.

    Ik zal de vertraging enkel maar in de richting van het gas openzetten gebruiken.
    Is dit niet nadelig dan bij een hoover? Want deze vertraging is dan over de volledig lijn, dus wanneer ik bijvoorbeeld hoover bij halfgas heb ik wel snelle gas response nodig.
    Deze vertraging werkt natuurlijk vanaf elk punt waar de stick op dat moment staat. Het ideale zou eigenlijk enkel bij het begin vanaf het stationair moeten zijn.
    Of is dit te ver gezocht?
    Mvg Wes.
     
  13. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.933
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Yup, dat is de juiste functie. Ongeveer 0,5 sec als uitgangspunt, dat moet je zelf even testen. Dat is écht geen raketwetenschap. Je zult merken dat je met een heel klein beetje vertraging ook je idle mengsel een haartje magerder kunt zetten. Dat moet je niet overdrijven.
    Correct, naar beneden is niet nodig.
    Je motor reageert tóch niet "sneller dan snel"... de kunst is, die vertraging zodanig in te stellen, dat je NIET merkt dat de motor langzamer optoert.

    Het is vrij simpel: als je motor 1 sec nodig heeft om op toeren te komen, zal een servo looptijd van 0,5 of 0,8 seconde werkelijk geen zák verschil maken...
    Goed ingesteld, MERK je het niet eens...
    Deze twee motoren hebben allebei zo ongeveer een halve seconde vertraging op het gas. Vertel jij maar of je daar iets van merkt:



     
  14. Wes56

    Wes56

    Lid geworden:
    7 okt 2007
    Berichten:
    1.568
    Locatie:
    Diksmuide (Belgie)
    Bedankt voor de info. Zal dit eerst volgende dagen eens bestuderen. Ook zal ik een klein beetje nog de L-naald een fractie rijker zetten en dan nog wat vertragen instellen in de zender. Hopelijk brengt dit samen wat verbetering.
    Mvg Wes.
     
  15. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.933
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Een van beide... Niet allebei.
    Het zijn twee verschillende oplossingen voor hetzelfde probleem. Die moet je niet tegelijk toepassen. Anders weet je niet welke van de twee het probleem het beste oplost
     
  16. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.951
    Locatie:
    Rotterdam
    beste wes, aangezien je al aangaf dat de motor nog niet zo oud is...

    vertragen is een goede oplossing als je weet dat de motor verder goed staat afgesteld, maar "gewoon" dat als gedrag heeft.
    voor nu heb je nog niet aan de naalden gezeten.
    en het is, als de naalden goed bereikbaar zijn met draaiende motor, letterlijk 5 minuten werk..

    want de motor echt uit, dat vind ik nogal wat.
    dat hij hikt, langzaam optoert, ok.
    geeft wat aan, maar is niet problematisch.
    maar als de motor gewoon uitslaat.. das wel een dingetje.

    eerst je grote probleem oplossen. afstellen.
    vliegen.
    bijstellen, maar waarschijnlijk al niet meer nodig.
    kap erop. nog eens vliegen, kijken of de motor nog hetzelfde loopt. (met of zonder kap kan soms veel uitmaken, zeker in de lucht)
    ik verwacht dat je uitdaging dan al vrij ver opgelost is.
    in ieder geval, dat hij niet meer af slaat.

    en feitelijk zou die motor vanaf een tijd stationair naar 1 klap volgas ook moeite moeten hebben op de grond..

    ik zou er een hekel aan hebben om de motor niet te kunnen vertrouwen..
     
  17. Wes56

    Wes56

    Lid geworden:
    7 okt 2007
    Berichten:
    1.568
    Locatie:
    Diksmuide (Belgie)
    Ok dit ga ik nog eens bekijken. Ik heb wel een vermoeden dat ik de L-naald wat te arm heb gezet.
    Voorheen pakte de motor op dat punt bij dit specifieke manoeuvre niet goed op maar viel toen wel niet stil!
    Nadat ik de motor opnieuw had afgesteld viel de motor wel uit. Nu zal ik om te beginnen de L-naald iets rijker zetten en zien of dit beter is.
    Wel valt het me op als de motor op de grond stationair staat te draaien dat deze na een minuutje begint langzamer te lopen.
    Zou dit ook een teken kunnen zijn dat de L-naald te arm staat?
    Mvg Wes.
     
  18. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.933
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Lastig te zeggen, zonder het bijbehorende geluid... Kan zowel te rijk als te arm betekenen, maar het geluid vertelt je wat er aan de hand is.
    Als hij langzamer wordt en rochelt en overslaat lijkt me dat te rijk. Als hij regelmatig blijft lopen maar toch toeren kwijtraakt, lijkt me dat te arm.

    Ik zou het moeten horen om te kunnen zeggen wat het is.
     
  19. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.951
    Locatie:
    Rotterdam
    de mijne verloor niet eens toeren stationair, maar stond toch een halve slag verkeerd.
    hij pakte alleen niet goed op als je naar volgas ging. maar wat rijker of wat armer op de lage naald gaf niet echt een 100% opheldering.
    bleek dat het gewoon ver mis stond, en dat dat beetje niet genoeg uitmaakte.
    Dan moet je dus even vanaf 0 beginnen, en opnieuw door de stappen heen.

    bij de weg: een motor kan stationair wel eens een tikkie hangen in toeren en wat zakken, maar na een tijdje (zeg, ong 15 sec of zoiets, en ik zou denken dat dat al lang is)) zou hij oneindig door moeten lopen op 1 toertental.
    doet een brommer bv ook.
    als het toerental na wat langere tijd veranderd, geeft dit al aan dat er ergens iets niet klopt in de afstelling.
    en zoals brutus zegt, het kan dan nog 2 kanten op gaan wat exact de oplossing wordt. maar je weet in ieder geval wat je kunt doen als het dit weekend mooi weer is.
    ik had hier toch al een keertje die afstellink neergezet?
     
  20. Wes56

    Wes56

    Lid geworden:
    7 okt 2007
    Berichten:
    1.568
    Locatie:
    Diksmuide (Belgie)
    Ik had het met die afstellink gedaan eerst volgas afregelen met de H-naald daarna ga langszaam zakken.
    Bij bij begon de motor alleen niet te 4 takten wanneer ik richting stationair kwam. Alleen terug van stationair naar volgas pakte deze schokkerig op.
    Dan had ik de L-naald verder zitten afregelen tot de motor wel goed oppakt. Ik dacht dat dit goed was tot mijn motoruitval in de lucht.
    We zien wel bij een volgende nieuwe afstel poging.
    Mvg Wes.
     

Deel Deze Pagina