3dhs 89 slick

wat bedoel je met tolvlucht.
flat spin, of een ouderwetse tolvlucht uit het knvvl examen (snel draaien, neus tik omlaag)

ik zou mij voor kunnen stellen dat bij hoge g krachten in de lengte van de tank, de motor zijn brandstof wat lastiger aanzuigt.
dan zou het kunnen dat hij onderin een haar arm loopt tijdens die manouvre, en dus ff een keer hikt als je plots volgas gaat vanuit de hoge g kracht situatie.

zou kunnen als je langzamer tolt, dat hij dan wel goed oppakt.
verder is er naar mijn mening geen reden voor die motor om raar op te pakken, aangezien hij blijkbaar al het andere wel goed doet.
zeker prophangen is een kritische voor de hoge en lage naald afstelling..

trek je bougie er eens uit, ff kijken hoe deze er uit ziet.
kleur, aanslag, nat of droog.
dat zegt nl veel over of de motor standaard arm of juist rijk staat.
 
Hier het gestel
Beste,
bedankt alvast om dit te willen opmeten. Om deze te doen passen zou ik hem in 2 delen moeten zagen want de rompbreedte is 200mm van mij.
Op zich doenbaar maar intussen heb ik een originele kunnen kopen( moet deze nog ophalen). Toch bedankt voor de moeite.
Mvg Wes.
 
Over de brandstoftank heb ik niet aan gedacht of het vandaar zou kunnen komen. De juiste benamingen van al die manoeuvres wet ik niet maar het is dergelijk manoeuvre die je hier ziet vanaf 1min40sec.
Net wanneer ik uit dit manoeuvre kom en volgas neem pakt de motor soms moeilijk op.
Straks es de bougie uitdraaien om de kijken wat de kleur is.
Mvg Wes.
 
DSCN2756.JPG
DSCN2757.JPG
Bougie ziet er inderdaad niet echt de kleur uit zoals het zou moeten zijn. Waarschijnlijk zal ik motor armer moeten zetten?
DSCN2756.JPG DSCN2757.JPG
 
Om je bougie te "lezen" moet je de motor uitzetten op het moment waarop hij niet goed oppakt. Deze bougie op de foto zegt niks, wellicht heeft de motor een poosje stationair staan draaien, dan koelt de boel af en krijgt hij genoeg peut. Vlieg eens langere tijd volgas, ga vervolgens zolang mogelijk verticaal en gooi dan de motor uit (echt uit) en bekijk die bougie dan nog eens. Dan krijg je een redelijk beeld van je afstelling.
 
Als die manouvre inderdaad is wat je bedoelt.. is dat een zeer vlotte inverted spin, waarbij dus ook wat g krachten op je brandstof gaan werken.
Vermoeden is dan een brandstofgebrek bij hoge g krachten in die richting.

Desnoods even naalden opmeten, hoever ze nu staan.
En even opnieuw afstellen.. kijken of je anders uitkomt..
 
Veel ervaring heb ik niet met afregelen maar zal het nog even opnieuw moeten bekijken.
Intussen heb ik een ander origineel landingsgestel dus waarschijnlijk plaats ik deze en hou ik mijn herstelde landingsgestel als reserve.
Alhoewel ik hem wel vertrouw na de herstelling. Vandaag nog eens 15-16kg gewicht erop gezet zonder wielen zodat de benen echt open kunnen gaan.
De herstelling blijft stand houden, dus moet zeker te doen zijn want vliegtuig weegt misschien max 9kg.
Mvg Wes.
 
lees deze eens door:
http://www.flyinggiants.com/forums/showthread.php?t=427
post 1.

bij de mijne werkte dit prachtig. bleek dat mijn verhouding laag en hoog verkeerd stond.
in mijn geval was ik er 5 minuten mee bezig...
motor opwarmen, kap was er al af.
en de naalden staan omhoog, dus kon er bij met draaiende motor. dan hoef je niet iedere keer de motor te stoppen en te starten voor een wijziging.
 
Bedankt voor de handleiding. Wanneer het es beter weer is dan probeer ik deze. Er is wel een puntje die ik niet goed begrijp.
Als ik het probeer letterlijk te vertalen: "Pas de bovenste naald aan voor het hoogste toerental. Laat het ongeveer een minuut wijd openstaan om te zien of het verandert. Mocht de motor mager worden, open dan de low end naald een beetje"
Wat zou ik moeten horen aan de motor na een minuut indien hij te mager staat? Zou het toeretal dan langzaam hoger worden?Ik dacht wanneer hij langzamer zou beginnen lopen dat je de low end naald een beetje moet opendraaien. Klopt dit?
Mvg Wes.
 
Wat zou ik moeten horen aan de motor na een minuut indien hij te mager staat? Zou het toeretal dan langzaam hoger worden?
Is een beetje een kwestie van "gehoor er voor ontwikkelen" maar het geluid mag niet veranderen gedurende die minuut.
Niet eens zozeer toerental, maar als hij een hééél klein beetje te mager staat, gaat het geluid veranderen en dat is lastig uit te leggen. De motor wordt heter, en hij gaat wat "geknepen" klinken. Staat hij ECHT te mager, dan loopt hij niet eens die volle minuut, dan kakt hij na een aantal seconden in.

Te rijk doet dat niet, dan draait ie gewoon enigszins sputterend of overslaand, maar wel constant. Te rijk is altijd beter dan te arm, net als in het echte leven...
 
Er staat: naalden op fabrieksinstelling (meestal 2x 1,5 slag uit vanaf dicht)
Starten. Warmdraaien.
Volgas. Toerenteller erop, max toeren opzoeken, alleen hoofdnaald verstellen.
toptoeren zoeken, toerenteller erop.
Blijft hij 2 of 3 keer verstellen (Per tik indraaien) dezelfde toeren lopen, zit je aardig in de buurt.
Daarna Minuut laten draaien, bij zakkende toeren lage naald tik open.
Dan, vanaf volgas langzaam gas minderen.
Zodra de motor gat 4takten, corrigeren door lage naald in te draaien.

als je zoals bij mij dit met draaiende motor kunt doen op een veilige manier, hoor je dan op een bepaald punt de motor weer normaal gaan lopen. Dan zit je dus ook niet aan het gas...
Dus hij gaat 4takten, gas laten staan, naald verstellen.
Eenmaal gedaan, gas verder omlaag tot hij weer gaat 4takten. Weer lage naald verstellen.
Tot stationair.

dan nog even de controle, langzaam optoeren.
Inzakkende motor corrigeren met hoge naald.

bij mij had ik 1 run nodig, 1 keer naar volgas, en terug. Toen was ie goed.
En dit is 1 methode. Het hielp mij in ieder geval, ik had wat raar gedrag in het middengebied
 
Zal zeker deze stappen es overlopen bij wat droger weer.
Intussen ook het balanceren van m'n nieuwe prop gedaan. Ik dacht dat de betere merken meestal wel goed gebalanceerd waren.
Niet dus! Mijn falcon 24x8 cf prop was ook behoorlijk in onbalans. Vooral rond de hub was deze niet goed.
Ook nog even mijn vorige houten fiala prop bekeken en ook niet goed gebalanceerd. Dus dit zal ook al een verbetering zijn.
Mvg Wes.
 
Maar een carbon prop blijkbaar ook niet altijd aangezien de mijne behoorlijk in onbalans was.
Nog een andere vraag. Zou dit nadelig zijn voor de prestaties als de slots in de spinner te groot zijn?
Graag zou ik dezelfde spinner gebruiken die rond de fiala 24x8 houten prop zat. Natuurlijk is die falcon 24x8 carbon een klein beetje smaller, dus heb ik rond de propeller een opening van 2,5-3mm. Misschien niet zo mooi, maar als dit niet nadelig is zou ik nog wachten met nieuwe spinner.
Wat denken jullie?
 
Nee, carbon props ook niet. Er kan altijd een verschil in hoeveelheid doek (en dus hars) per blad zijn, want voor zo ver ik weet is dat min of meer handmatige productie. Wellicht dat de betere merken op de fabriek balanceren, dat weet ik niet, ik heb verder geen ervaring met carbon props.
Eigenlijk alleen heel erg goed gemaakte spuitgiet props zouden theoretisch in balans kunnen zijn, en ik moet zeggen dat van de APC props die ik tot nog toe kocht, ongeveer 80% rechtsstreeks uit de verpakking geen nabewerking nodig hadden. Master zijn een stuk slechter (moet je bijna altijd balanceren, maar balanceren wel vrij makkelijk vind ik) en die grijze Graupner props hebben meestal ook wel wat aandacht nodig.
Hout, is eigenlijk een pure toevalstreffer als die in balans zijn.
 
Iemand een idee welk aanhaalmoment ik best gebruik om de prop aan te spannen? er zitten M5 bouten door.
Mvg Wes.
 
Bedankt. Ik dacht om 5Nm aan te houden dus dit lijkt me wel goed dan.
Ik denk dat het voor mij een pechperiode zal worden! Eerst mijn landingsgestel gebroken, nu bij terug vastzetten van de bougie is mijn schroefdraad stuk in de cilinderkop. Ik heb de bougie in het totaal vanaf nieuwe motor misschie 3x uitgedraaid. Altijd met de hand ingedraaid en dan met niet te hard vastgedraaid.
Ik heb een vermoeden dat de kwaliteit dle aluminium niet al te super is. Hoe ik dit nu ga oplossen weet ik niet.
Tips hier?
 
Back
Top