3dhs 89 slick

Daar zou iedere betere motorwerkplaats een insert in moeten kunnen zetten. Soms is dat iets heli-coil achtigs, soms zijn dat bronzen bussen (time-serts), en dat is iets meer werk.
Een handige henk met een hele goeie vaardigheid achter de draaibank zou dat ook voor je moeten kunnen doen
 
omdat de bougie een tik hoger zit, wordt de compressie een tik lager.
of je het merkt, waarschijnlijk niet.
belangrijkste is dat de bougie niet lager gaat zitten.

wel bijzonder dat het er zo vlot uit breekt.
is naar mijn weten geen standaard probleem bij dle (anders hadden de fora er vol van gestaan)

Qua aandraaimoment propbouten, ik draai hem gevoelsmatig vast.
wel strak. niet met gewicht erop :D
ik heb een keer de fout gemaakt locktite te gebruiken, maar dankzij het verlopen van mijn boor tijdens de boorgaten boren, borgt de prop zelf de bouten al.
daar zit wat weerstand in.

met de bougie ook trouwens. handvast met de bougiesleutel. draai ik niet eens heel strak aan.
waarschijnlijk draai ik die bouten voor de prop strakker aan..
 
Bougie heb ikzelf nooit super hard vastgezet. Enfin het is nu zo. Hmmm compressie een tikje lager lijkt me ook niet goed.
Mijn gevoel zegt danvminder prestaties. Op degelijke kist wil ik juist hoge prestaties, maar zoals je zegt misschien niet merkbaar. Ik kan eigenlijk ook een klein extra zittingske maken zodat de kraag van de draadbus wel terug effen komt met bovenkant cillinderkop. Dit lijkt me ook op te lossen.
Maar graag zou ik jullie mening horen waaruit ik dan kan uitmaken of ik het zelf kan doen of dit beter door de motorwerkplaats laat uitvoeren.
Optie1 (Zelf doen)
Deze inserts met kraagje kan ik gezien de prijs best wel zelf doen:
https://www.tools2go.nl/reparatieset-voor-vonk-bougie-schroefdraad-m10-x-1-0-mm
Maar of deze kwalitatief goed zijn weet ik niet.
Optie2 (laten doen)
Is deze manier maar hiervoor heb je een duurdere reparatieset nodig.
Dit lijkt me wel duurzamer omdat de bus nadien nog uitgezet door de tool in het gat. Op deze manier lijkt mij deze nieuwe bus vaster te zitten dan optie1. Tenzij ik de bus in optie 1 vast zou lijmen met loc-tide.

Mvg Wes.
 
Laatst bewerkt:
Zou ik zelf moeten kunnen eigenlijk. Ik heb dit allemaal ter beschikking maar wat is het beste om te gebruiken. Je hebt deze heli-coils met een kraagje.
https://www.tools2go.nl/reparatieset-voor-vonk-bougie-schroefdraad-m10-x-1-0-mm
Dit lijkt mij niet moeilijk maar wat ik me dan afvraag of dit kraagje geen probleem is. Ik bedoel dan dat de bougie deze dikte iets hoger zal zitten in de cillinderkop. Maakt dit uit voor dergelijke motor?
Mvg Wes.

Die met dat kraagje moet je hebben. Dat kraagje zorgt voor een betere afdichting dan een helicoil.
Indien nodig draai je een kamertje in de kop om dat kraagje te laten verzinken, en dan zit je bougie weer op precies dezelfde hoogte. Nodig is het niet...
 
  • Like
Reactions: Cnn
Ok dus volgens u zijn deze van optie 1 de beste? Voor de prijs moet ik het zeker niet laten dan.
Kamertje zou ik zeker kunnen doen om het kraagje te laten verzinken.

Mvg Wes.
 
Ok dus volgens u zijn deze van optie 1 de beste? Voor de prijs moet ik het zeker niet laten dan.
Kamertje zou ik zeker kunnen doen om het kraagje te laten verzinken.
en als je hem vervolgens met hoogvaste, hittebestendige Loctite vastzet, komt ie er ook nooit meer uit.
 
Als je er aan kunt komen, altijd beter. Nodig is een groot woord.
 
Hier de beschadigde bougie opening.

DSCN2764.JPG

En hier intussen de herstelset met insert en draadtap.

DSCN2765.JPG
Wel weet ik nog niet wat ik zal gebruiken om de insert te borgen! Op internet gebruiken sommige hittebestendige loctite.
Maar ik dacht dat bougie contact moet blijven maken met de wand van de motor? Ik denk met loctite ertussen dat je geen contact massa meer zal hebben.
Alhoewel je maar een klein beetje loctite nodig hebt.
Klopt dit?
Mvg Wes.
 
Er is, als je de insert tenminste een beetje aandraait, ondanks Loctite altijd wel wat metaal-op-metaal contact. Daar zou ik me geen zorgen over maken. Die gasten op internet zeggen toch ook dat dat werkt?
 
Er zal altijd op meerdere plekken metaal op metaal contact zijn. De loctite zal alleen daar blijven zitten waar er ruimte voor is. Hoe secuurder je de (nieuwe) schroefdraad maakt des te minder ruime er over blijft dus ook minder loctite er tussen zit.
Overigens zal de bougie vaak met een metalen dop verbonden worden met de bobine. Die metalen dop is verbonden met de metalen afschermingsmantel om die bougie kabel welke aan de andere kant verbonden is met aarde, uiteindelijk dus de motor zelf.
Je hoef dus echt niet bang te zijn dat je bougie niet zal vonken.
 
Contact van bougie met motor is overbodig voor de vonk. De gevlochten mantel om je bougie draad is de massa.


En dit was reeds gemeld.... Iets te snel gelezen ;)
 
Ok das duidelijk. Welke loctite zouden jullie nemen die deze hitte aankan? Zelf heb ik reinzoplast liggen maar dit is niet echt een schroefdraadborging denk ik dus moet ik op zoek naar loctite.

Mvg Wes.
 
loctite is een merk. geen type product.
al is loctite er wel beroemd mee geworden ;-)

maar je bent op zoek naar een metaallijm.
net ff zitten kijken, volgens mij loctite 648, groen.
dit is ook niet zo temperatuurgevoelig
 
Bij de autozaak hadden ze geen loctite 648 wel 270. Hopelijk is deze even goed want zou ook gebruikt worden in motorblokken.
Intussen is er nieuwe draad getrokken voor de insert. Ook een kamertje in de kop om dat kraagje te laten verzinken.
DSCN2767.JPG

Wel nog geen nieuwe pakkingset kunnen bekomen om het geheel terug te monteren, maar deze die er nu tussenzit lijkt met wel nog zeer goed.
Ik zou deze durven gebruiken en een klein beetje reinzoplast ertussen strijken. Volgens mij moet dit voldoende zijn, toch?
Mvg Wes.
 
Bij de autozaak hadden ze geen loctite 648 wel 270
Nee, zijn twee heel verschillende soorten.

Gewoon even verder zoeken, OF tegen die autozaak zeggen dat je per sé 648 wilt hebben, dan bestellen ze het voor je.
Helaas zijn dat soort zaken vaak liever lui dan moe, en proberen ze je aan te praten dat "270 ook wel werkt, want dat gebruiken we ook in motorblokken".

270 is echter bedoeld voor verbindingen die ook weer los moeten kunnen en uitsluitend een borgmiddel (dus voor bouten, waarbij de belasitngen zelf niet proberen de verbinding te lossen), 648 is veel meer voor "permanentere" bevestigingen waarbij de krachten op de lijmverbinding zelf staan, zoals tandwielen op assen, en lagers in hun zitting.

648 is ook meer tolerant tegen vettigheid.

En er is vrij simpel en relatief goedkoop aan te komen: https://www.accudienst.nl/p288881/l..._source=Kiesproduct&utm_medium=Kiesproduct.nl
 
Back
Top