3dx500

Heb eindelijk mijn tachometer binnen en probeer nu opnieuw mijn CC 60 regelaar met govenor mode te programmeren. Nu had ik in fixt end points bij 80% gas mijn gewenste HS namelijk 2600 rpm lijkt me dus prima. in gov.mode low in de CC haal ik bij 80% gas 1800 rpm en bij 100% 2350 rpm, dat is dus veel te weinig nu CC naar gov.mode high geprogrammeerd en dan haal ik mijn gewenste 2600 rpm al bij 38% gas.

Wat nu ??? dit lijkt me ook geen prettige ruimte waar tussen de gov.zijn werk moet doen !!!

Wat denken jullie !!! gov.mode van de CC 60 niet geschikt voor HDX500 of gewoon Gov. aan en een vlake gascurve van 38% 2600 rpm HS en vliegen maar.

Erik

Wat een groot verschil tussen high en low zeg...

Voor je regelaar is het veel prettiger als hij meer open staat, ik zou nog even met wat andere motorpinions spelen om een mooier resultaat te halen.

Ik heb een CC 25 regelaar in mijn HBKing2 en deze reageert net zo. In governor low komt ie niet goed op toeren en in high moet ik mijn zender iets onder 50% zetten voor zo'n 2400 toeren.
Volgens mij kun je bij governor het geprogrammeerde gas in de zender niet meer 1 op 1 vergelijken. De governor stelt de regelaar "eigenhandig" in op een bepaald toerental, als ik bv. de governor uitzet, dan moet ik wel ongeveer 80% gas geven voor dezelfde 2400 toeren.
Governor werkt verder prima, dus ik zou er gewoon mee gaan vliegen.

Laatst bewerkt:
motoren

verkeerde rubriek geplaatst sorry

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb een CC 25 regelaar in mijn HBKing2 en deze reageert net zo. In governor low komt ie niet goed op toeren en in high moet ik mijn zender iets onder 50% zetten voor zo'n 2400 toeren.
Volgens mij kun je bij governor het geprogrammeerde gas van de zender niet meer 1 op 1 vergelijken. De governor stelt de regelaar "eigenhandig" in op een bepaald toerental, als ik bv. de governor uitzet, dan moet ik wel ongeveer 80% gas geven voor dezelfde 2400 toeren.
Governor werkt verder prima, dus ik zou er gewoon mee gaan vliegen.

Oké dat is dan nog één CC die hetzelfde lijkt te hebben, net iets onder de 50 klingt toch al weer beter dan 37 a 38%. misschien heb je gelijk en zit de gov.mode van een CC regelaar nou éénmaal zo in elkaar en kun je met deze instellingen gewoon vliegen.

@amstel76, ik heb te weinig ruimte (motor naar hevels) om mijn huidige motor eventueel naar voren te plaatsen bij het monteren van een kleiner pignon. Moet dan eerst een andere motor kopen en dat is me toch te gek voor dit probleem.

Erik

@amstel76, ik heb te weinig ruimte (motor naar hevels) om mijn huidige motor eventueel naar voren te plaatsen bij het monteren van een kleiner pignon. Moet dan eerst een andere motor kopen en dat is me toch te gek voor dit probleem.

Erik
Dat verhaaltje snap ik niet helemaal, te weinig ruimte op de motorsteun? Misschien kan je dat nog ietsje beter uitleggen of laten zien met een foto.

Ik zou zelf er toch voor een andere pinion kiezen zodat je curve flink omhoog kan.

Oké dat is dan nog één CC die hetzelfde lijkt te hebben, net iets onder de 50 klingt toch al weer beter dan 37 a 38%. misschien heb je gelijk en zit de gov.mode van een CC regelaar nou éénmaal zo in elkaar en kun je met deze instellingen gewoon vliegen.....

Ik denk dat je de procentuele afstelling in je zender voor de governor mode van je regelaar niet altijd kunt/mag vergelijken met de procentuele waarde waarmee de regelaar " open staat" .
MAW , als je zender op 50% geprogrammeerd staat dan hoeft dat nog niet te betekenen dat je regelaar maar voor de helft open staat en het torental 50% is van het maximaal haalbare op100%.

Ik heb een mini titan en gebruik ook governor mode op de standaard regelaar.
Mijn procentuele standen in de zender zijn nu als volgt :
1- 50% rpm = 2400
2- 60% rpm = 2600
3- 70% rpm = 2800

De regelaar wordt niet heet, dus hij werkt toch wel in zijn efficiente gebied.

Het hangt ook samen met de servoweg in de zender voor het gaskanaal. Daarbij werkt een regelaar, volgens mij, meestal 'niet-lineair' . 50% gas is geen 50% van het maximale toerental ...

Laatst bewerkt:
Daar kon je inderdaad nog wel eens gelijk in hebben 666yeti666, houd de temperatuur van de regelaar dus in de gaten ;)

Nu had ik in fixt end points bij 80% gas mijn gewenste HS namelijk 2600 rpm. nu CC naar gov.mode high geprogrammeerd en dan haal ik mijn gewenste 2600 rpm al bij 38% gas.

Aan bovenstaande kun je al zien dat de regelaar prima staat ingesteld, de HS in governor mode is gelijk aan HS in fixed mode, dus wordt de regelaar in beide modes evenveel uitgestuurd.
Het komt er gewoon op neer dat de 38% gas in de zender door de governor wordt "omgezet" naar 80% uitsturing van de regelaar.
Als je de pinion gaat aanpassen dan moet je dus meer gas geven om dezelfde headspeed te halen en heb je kans dat de regelaar op maximum komt te staan, dan kan de governor niet meer werken :(

Laatst bewerkt:
Ik kom er nu achter dat na 65% (overegens 3100 rpm pieeeuw) het gas in gov open te draaien het max toerntal gehaald is, nog hoger dan 65% geeft daarom dus geen effect meer op het toerental.

Dit zou dan toch verklaren wat yeti zegt (en andere) en lijkt het erop dat de 38% redelijk in het goede regelgebied van de gov ligt en deze dus als zodanig ingesteld mag worden, Hmmmmm

Erik

Dat is inderdaad allemaal erg duidelijk, mijn excuses voor het verkeerde advies. Ben toch teveel gewend aan de throttle curve denk ik ;)

Effe tussendoor, throttle response (bij mij op medium) in de regelaar heeft op dit alles toch geen invloed ?? Ga ervan uit dat deze alleen invloed op de snelheid cq reaktie van de gasstick maakt !!

Throttle response heeft hier geen invloed op, staat dat trouwens standaard niet uit in governor mode?

Ik had toen voor mij de conclusie getrokken dat er in governor mode een soort versterking optreedt waardoor er in werkelijkheid dus meer gas wordt gegeven.
Je kan trouwens via de software ook de "governor gain" instellen, net zoiets als bij een gyro, dat heeft ook invloed hierop. Stond bij mij standaard op 50% , maar ik heb het verlaagd naar 41%, dat werkte bij mij beter.

Laatst bewerkt:
nee staat niet standaard uit, kan low med of high gezet worden heb hem maar op medium gezet, zender van mij is een futaba 7c 2.4

Response moet wel op low gezet worden bij govmode.

Maar heb je ook je esc eind punten gecalibreerd?

Michel had gister zijn 3dx500 mee naar het veld en voorzien van T-Rex 450 paddles. Niet doen! Ik heb hem even aangevoeld maar ik wil niet eens weten hoe snel die flips en rolls kunnen gaan :D

de 450 paddles dat was niks dus maar een paar klem bussen gedraaid van alu in plaats van staan.

met staal 9 gram.
met alu 7 gram.
t-rex 450 padels 5 gram.

straks de alu verzie maar eens testen en kijken of ik nu beter weg kom want standaart vond ik de 3dx500 kop was aan de trage kant.

tot na het testen.

Vanavond Michel een beetje geholpen met het invliegen van zijn 500. Ik vond hem inverted niet erg prettig vliegen door het lage zwaartepunt. Wat mij betreft een groot minpunt maar al met al een heerlijk lekker agressief beestje.

Korte GSM impressie:
tFbUhYmduAk[/media] - 3dx500

Laatst bewerkt door een moderator:
Back