3dx500

@david,
proficiat met het behalen van de eerste plaats op de dutch 3D in de b-klasse !
De anderen stonden vast wel even te kijken toen jij met een relatief kleine 3DX500 aan kwam zetten en er met de beker vandoor ging !
Ook leuk dat het een elektro heli is, het zijn met name de brandstof jongens die overheersen.
Had je geen last van de wind tijdens je hooverfiguren ? Daar had ik dus wel last van, zelfs met een zwaardere logo 10 3D van 2.5 kg.

Jij hebt er dus een scorpion motor op gezet. Ik lees er goede verhalen over. Die bezit, net als de kontronik kora een ingebouwde fan maar is wel een stukje goedkoper.
Het schijnt de de scorpion motoren veel efficenter zijn en dus minder warm worden dan de standaard motor die vaak bij de kit geleverd wordt.

Tja, zo onderscheiden de goedkopere chineze motoren zich misschien toch van de wat duurdere ....

Gelukkig waaide het niet heel hard, dus dat was wel te doen. De 3dx500 kan ook verbazingwekkend goed tegen wind. Er was in de A klasse ook iemand met een 450!
Over die scorpion motor ben ik ook zeer tevreden. Door de afstelling en mijn vliegstijl haalt hij pieken over de 80 ampere (heb dan ook ziekelijk veel vermogen beschikbaar), maar m'n vliegtijd is wel een halve minuut toegenomen ten opzichte van de standaard motor! Ook blijft de scorpion veel koeler, dus het is duidelijk dat ie veel efficienter is.

ja , volgens mij komt dat door het relatief hoge vlieggewicht in combinatie met het rotor-oppervlak (ook wel diskloading genoemd geloof ik) dat hij goed tegen bestand is tegen wind.

Ik had met de logo last van dat hij gewoon bleef stijgen bij wind , daardoor bleken de ovverfiguren erg lastig.
Uiteraard doet "stick-management" ook erg veel, dus moet nog veel oefenen.

Een 450 in de a-klasse ?! Oei, ja op zich kan dat best al zal hij de oefeneingen wel lager hebben gevlogen anders zie je heli niet eens vliegen .....

Wat is jouw ervaring met hoofdtandwielen strippen ? Vlieg je met governor ?
Pieken van 80A zijn niet mis. Gebruik je flightpower lipo ? Wat is je max pitch ?

Zowel het taaie nylon tandwiel als die harde witte krijg ik niet gestript. Ik vlieg met 10 graden pitch, maar wel 2850 toeren. En gewoon met een ouderwetse throttle curve (100-90-100). Ik gebruik de veel goedkopere 'Aplus' lipo's (van flying hobby), die net zo goed blijken te presteren als flightpowers. Alleen de power density is iets minder, want ze zijn slechts 3,3Ah en toch 360g.

@yeti, Ja heb inderdaad ook een 600 maar vlieg beide met plezier. Met de HDX heb ik minder ruimte om te vliegen nodig wat rond om de thuis basis weer handig is om snel effe de lucht in te gaan. Ook vliegt het ding gewoon super strak heb er gewoon iets meer lef mee om dingen uit te proberen.Zit zoals je misschien gelezen hebt nu alleen op onderdelen te wachten voop de HDX en vlieg daarom nu alleen de 600 dagelijks en tja heerlijk is heerlijk dit blijft toch echt kicken, je kunt echt alles uitvreten met dit beest heeeeeel gemakkelijk te besturen, hij verrast je bijna nooit super stabiel, top vermogen kortom eigenlijk zou je niks anders meer willen/hoeven vliegen als het niet juist de hobby is om zo vaak mogelijk met zo veel mogelijk heli's te vliegen.Erik

Zowel het taaie nylon tandwiel als die harde witte krijg ik niet gestript. Ik vlieg met 10 graden pitch, maar wel 2850 toeren. En gewoon met een ouderwetse throttle curve (100-90-100). Ik gebruik de veel goedkopere 'Aplus' lipo's (van flying hobby), die net zo goed blijken te presteren als flightpowers. Alleen de power density is iets minder, want ze zijn slechts 3,3Ah en toch 360g.

Ik moet David ook gelijk geven dat je puur vliegend die tandwielen echt niet gestript krijgt, ik heb er helaas nu 4 naar de galamiezen gejaagd maar allemaal of craches of nu als laatst materiaal slijtage, goede tip is misschien na zo'n honderd vluchten controleer je vrijlooplager op slijtage, de mijne was compleet verrot met gevolg strippende tanwielen als je nog op de grond staat, in de lucht misschien erger!!!Erik

Nou, na 5 maanden gisteravond laat eindelijk de eerste testen gedaan met de 3DX500 ........ :-)

De governor stond op ca. 90% ,iets te hoog dus , had ik later in de gaten en daarmee vond ik het een giftig beestje. Er zat zelfs maar een 16T align pinion op de motor ....
Headspeed is dan theoretisch ca. 2000 rpm . Het viel me gelijk op hoe gevoelig hij reageerde op pitch, terwijl dit bij mij maar rond de 10graden is (mechanisch is meer pitch ook niet mogelijk)
Daarna op gevoel de maxpitch maar eens wat teruggeschroefd en nogmaals even gehoovered in het halfdonker. Dat was al wat beter.
Eerste indruk is dat de heli erg veel power heeft, erg fel is op pitch en heel erg stabiel is. Dat ik er niet eerder mee heb gevlogen .....

Van het weekend overdag maar eens even gaan rondvliegen om het beter te kunnen beoordelen.

Het viel me trouwens op dat de bijgeleverde hoofd bladen schuine zwarte strepen hebben aan de onderkant. Volgens mij zijn deze bladen oorspronkelijk bedoeld voor een linksdraaiende rotor ..... dan zitten de strepen namelijk wel aan de bovenkant ....
Vaak zijn bijgeleverde bladen niet heel geweldig maar ik zal eens kijken hoe ze het doen.

wordt vervolgd ......

Nou, gisteravond 2 packs gevlogen en het ging prima . Hij voelt erg stabiel aan, hij vliegt "op rails" , daardoor denk ik dat je er heel mooi F3C-achtige figuren mee kan vliegen.
Ik vlieg nog met relatief laag toerental om hem eerst eens wat beter te leren kennen, ik schat zo rond de 2000rpm.

Trouwens , ik heb expo geprogrammeerd en daarmee voelt de pitch wat vreemd aan ; in het begin reageert hij tam en daarna plotseling heftig ...
Op mijn logo 3D heb ik ongeveer hetzelfde aandeel expo en die reageert veel geleidelijker. Misschien is wat minder expo nodig.

Om de heli wat levendiger te maken moet toch echt het toerental omhoog gebracht worden vermoed ik. Lichtere paddels en/of een langere flybar.
Meer pitch zit er immers niet meer in, mechanisch gezien dan.

Ik denk dat deze heli bij toerentallen van zo'n 1900 - 2000 rpm prima geschikt is voor beginners, vooral omdat hij zo stabiel is en rustig reageert op de cyclics.
Hooveren is 'rotsvast' . Bij mijn logo 3D moet ik toch meer moeite doen om hem netjes op zijn plek te houden.

Tot nu toe zeer tevreden over de heli !

wordt vervolgd ...

Hij voelt erg stabiel aan, hij vliegt "op rails" ,
ik heb expo geprogrammeerd en daarmee voelt de pitch wat vreemd aan ; in het begin reageert hij tam en daarna plotseling heftig ...
Hooveren is 'rotsvast' .

Hi Bas,
Het was natuurlijk wel bladstil gisteravond, mijn HBKing2 hoverde opeens ook "rotsvast" ;)

Trouwens heb jij expo op de pitch dan? Bij mijn zender kan ik alleen expo op roll, nick en tail programmeren.

Ik zou mijn pitch altijd lineair houden...( in mode 2 zeker)
Dat doet het minste in een hover, alleen omhoog/omlaag.
En als dat niet stabiel is dan is er iets mis met de kop m.i.
Ailleron en elevator heeft wel zin, dan kan je wat grotere stickafwijkingen in het center van je stickbereik hebben zonder dat de heli hier heftig op reageert.
Verder uit het center gaat hij sneller naar je eindpunten toe zonder travel te verliezen.

Eric

nou ik heb nu ook een s-curve op mijn copterx, maar op mijn hdx werkt een rechte lijn het beste.

Ik heb mezelf vergist, ik heb helemaal geen expo op gas maar natuurlijk alleen op cyclic .....
Ik zal statisch de boel eens goed bekijken of alles goed en juist beweegt .....

Nou, ik heb eens goed gekeken en niet kunnen ontdekken wat er eventueel verkeerd is . Misschien moet ik gewoon wennen aan het gedrag van deze heli ...

Verder vliegt hij gewoon prima moet ik zeggen. De regelaar en de motor blijven handwarm dus dat zit wel goed.
Vorige week nog wat metingen gedaan en het verbaasde me dat ik toch op een headspeed zit van 2400rpm, wat ik prima vind ... blijkbaar had ik het helemaal verkeerd ingeschat zo op het gehoor.
Hieronder de datalogger metingen :

maximale stroom : 48A
max. Vermogen : 668W

Ook mooi te zien is de functie van de governor. Ondanks dat de spanning terugloopt van 15V naar 13.5 V blijft het toerental erg strak op 2400rpm. Alleen tijdens maximale pitch zie je dat deze inzakt tot 2300rpm.

11504843b0907894c.jpg

Laatst bewerkt door een moderator:
hallo allemaal,
ik heb momenteel heel hard mijn zinnen staan op deze electro heli :)
hij ziet er mooi en degelijk uit met al dat aluminium en 4S lipo valt nog goed mee van prijs ook..
nu is mijn vraag, waar kan je hem het beste kopen want ik kan nergens een verdeler vinden in belgie :s (weet iemand een verdeler in belgie?? :s)
ik zou dan de deze willen kopen;
Sportsmoto Helicopters NEW 2008 T Version 3DX500 SE
de versie waar de motor en regelaar al meteen bijzitten
hebben er mensen hier op het forum ervaringen met deze motor & regelaar?
om hem in engeland of amerika te bestellen heb ik wat schrik, we zijn zo al eens een batterij van 60 euro kwijtgeraakt bij de post :s

grtz

@dennis,
ik heb hem ook bij sportsmoto.uk vandaan gehaald, dat is engeland en dus goed te doen, ze hebben ook prima service. Ik had een kromme staartbuis en nog was kleins. Dat hebben ze zonder te morren nieuw opgestuurd.
Als je gewicht wilt besparen , kies dan voor de SAH V2 versie, die is zoveel mogelijk van kuststof en niet van alu, want daarmee wordt het vlieggewicht weer onnodig hoger.
Er passen ook alleen kleinere maat servo's in , zoals hitec hs-81 / 85 .

De originele motor + regelaar lees ik wisselende verhalen over. De motor zou te weinig vermogen hebben/ inefficient en wordt dus vrij warm/heet worden .
Hiervoor in de plaats zou je een scorpion motor kunnen nemen, die blijken veel beter te zijn voor een acceptabele prijs, of natuurlijk een kontronik kora 15-12 of 15-10, maar ja, daar betaal je dan wel wat extra's voor.

Deze machine is mijns inziens niet echt ontworpen om "vet 3D" mee te gaan doen , als je dat wilt kun je beter kiezen voor een t-rex 500 of een protos msh-500. Die laten veel meer mechanische pitch toe.
succes.

nou, ik ben niet echt voorstander van SAH. ik heb zowel sah als se gehad. bij sah heb je veeeeeel minder pitch op de start, bij se is mijn start nooooit weg gedraaid.

gewicht;
sah start 101 gram (comleet met buis, belt,enzz.)
se start ook precies 101 gram!

kop van se is net wat zwarder (30gram), maar dan kun je wel meer toeren draaien en alle andere verhalen over alu :)

gewicht van se WAS veel meer en dat kwam door oude v1 frame. Die weegt 75gram meer!

motor;
15-12 is zeker goed! maar prijzig.
het komt uiteindelijk erop neer van wat je wilt en/of kunt betallen.

Ik heb geen 3dx500 en ik wil er ook geen één eigenlijk. Maar de keren dat ik deze heli dus in mijn handen krijg is als Michel mee gaat met vliegen. Net zoals gisteren dus, ik neem de zender even over om de heli aan te voelen en kijken wat er beter kan en stript de maingear in flight. Had nog net voldoende energie over om de heli terug te flippen vanuit inverted en rechtstandig naar beneden te krijgen. Schade was dus een maingear en pushrod van de rudder.

Ik geloof jullie verhalen nu over de zwakke maingears ;)

-3t7Ytc9wMI[/media] - 3DX500 stripping maingear

Laatst bewerkt door een moderator:
Back