3e F3A-B/C wedstrijd te Gouda (16/6)

Discussie in 'F3A' gestart door Alexzzz, 12 jun 2007.

  1. HankyLoony

    HankyLoony

    Lid geworden:
    28 mei 2004
    Berichten:
    98
    Locatie:
    Waddinxveen
    Gezien de discussie in dit forum over Tolvluchten, moet daar toch enige duidelijkheid in worden verschaft.
    Ik heb 3 pagina's uit de presentatie van de laatste jurycursus even naar een PDF file gecopieerd en op de KNVvL F3A site gepubliceerd.
    Deze is te vinden op:
    http://kunstvlucht.modelvliegsport.nl/F3A/Judging/Spins_2006.PDF

    Ik hoop dat deze uitleg een hoop misverstanden wegneemt.

    Groetz,
    Henny
     
  2. bert de eerste

    bert de eerste

    Lid geworden:
    14 okt 2006
    Berichten:
    832
    Locatie:
    veen
    kijk dat is nu duidelijk!
    dat laaste plaatje probeerde ik dus op de wedstrijd te doen
    ja ja ik weet het, dat moet je niet op een wedstrijd proberen

    @jvdo

    ik zit nu ergens tussen de 3400 en 3500 gram
    dat spinnen doet hij prima hoor, alleen het op tijd stoppen heb ik nog niet onder de knie
     
  3. JVDO

    JVDO

    Lid geworden:
    7 okt 2005
    Berichten:
    3.912
    Locatie:
    Belgium
    @bert de mijne kwam op een 3100gr - 3200gr met een saito 90...

    Ter verduidelijking zal ik begin juli of iets vroeger een video posten met enkele positieve en negatieve spins !
    Dan wel niet met een F3A bak maar dat is vergelijkbaar...
     
  4. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.401
    Locatie:
    Spijkenisse
    Henny, ik heb jou nog gemaild maar niets terug gehoord van je, klopt dat?

    Grt.
     
  5. Urlien

    Urlien

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    134
    Locatie:
    Spijkenisse
    Even een vraagje met betrekking tot de info in de PDF-file....

    Op de eerste pagina wordt gesproken van een nose-up attitude, op het plaatje dat hierbij hoort zie je het vliegtuig ook duidelijk met de staart naar beneden hangen en zijn neus naar boven steken. Om dit te bereiken lijkt mij dat je daarvoor "up" moet geven met het hoogteroer. Echter staat op de tweede pagina een puntenaftrek van 2 danwel 3 als het vliegtuig gedwongen wordt met het hoogteroer.

    Hoe dit op te lossen?

    Alvast bedankt.

    Groeten Urlien. :)
     
  6. JVDO

    JVDO

    Lid geworden:
    7 okt 2005
    Berichten:
    3.912
    Locatie:
    Belgium
    De slides zijn een goede ilustratie maar wat ze natuurlijk niet laten zien is je vliegsnelheid...
    Waneer je up trekt bij een lage vliegsnelheid zal je neus zicht wel naaromhoog zetten maar je toestel zal niet stijgen, en dus stallen--> neus valt naar beneden ..... perfecte spin

    Bij de foto met de puntenaftrek doe je juist hetzelfde maar aan een hoge snelheid, je geeft up maar je toestel zal afwijken van zijn vlieglijn en dus gaan stijgen later zal hij ook wel gaan stallen en kan je nog een goede vrill uitvoeren, maar het is de bedoeling dat je niet van je vlieglijn afwijkt om hem te doen stallen, doe je dit wel --> puntenaftrek

    @Henny,

    wat mijn vraag nu is als je wegens bepaalde omstandigheden een te hoge snelheid hebt, en ziet dat je voorbij het center zal zijn voordat je vliegtuig effectief zal stallen, wat is dan de optie voor het minste puntenaftrek, toch stijgen en hem zo vlugger doen afremmen, of de spin goed uitvoeren maar buiten het center?
     
  7. hezik

    hezik Guest

    Urlien: Het gaat om klimmen. Je mag niet klimmen. Dat blijkt ook vrij duidelijk uit de plaatjes, er is bij het plaatje op de tweede pagina duidelijk te zien dat dat toestel klimt.

    Pagina 3 was wel verhelderend.. ik dacht juist dat je niet mocht afdriften, dat mag gedurende het hele programma niet, overal vlieg je 'als een weerhaan' om maar op lijn te blijven en dan mag je bij een spin dat ineens niet doen.. verwarrend, maar goed dat ik het nu weet :)

    Of optie 3; je toestel met een slip vaart doen verliezen voor het midden..
     
  8. JVDO

    JVDO

    Lid geworden:
    7 okt 2005
    Berichten:
    3.912
    Locatie:
    Belgium
    Volgens mij is dat niet de beste oplossing...
     
  9. HankyLoony

    HankyLoony

    Lid geworden:
    28 mei 2004
    Berichten:
    98
    Locatie:
    Waddinxveen
    Er hoeft niets opgelost te worden . . . .
    Belangrijk is dat het model overtrekt. Dat doe je door het gas (ruim van tevoren) dicht te trekken en met HOOGTEROER de kist op DEZELFDE hoogte te houden.
    Als je maar lang genoeg wacht (en hoe lang dat is de kunst) overtrekt het model. Vanuit de cockpit gezien "valt" de kist door de horizon.
    Dus: neus valt door de horizon en vleugel valt tegelijk weg. SCORE een TIEN

    Met "hoogteroer" op het derde plaatje wordt bedoeld dat het model (niet zichtbaar) met down hoogteroer de tolvlucht in gestuurd mag worden.

    Een erg vaak gemaakte vaudt gisteren was het "windvanen" van het model voor de spin. (windvanen = neus in de wind voor de stall)
    Dat levert 1 punt aftrek per 15 graden op en dat tikt door . . . . .

    Duidelijk zo?

    Henny
     
  10. JVDO

    JVDO

    Lid geworden:
    7 okt 2005
    Berichten:
    3.912
    Locatie:
    Belgium
    what about this:

    wat mijn vraag nu is als je wegens bepaalde omstandigheden een te hoge snelheid hebt, en ziet dat je voorbij het center zal zijn voordat je vliegtuig effectief zal stallen, wat is dan de optie voor het minste puntenaftrek, toch stijgen en hem zo vlugger doen afremmen, of de spin goed uitvoeren maar buiten het center?
     
  11. HankyLoony

    HankyLoony

    Lid geworden:
    28 mei 2004
    Berichten:
    98
    Locatie:
    Waddinxveen
    In de "Judges Guide" van de CIAM (die overigens vertaald is in het NL reglementenboek in het hoofdstuk "Juryhandleiding") worden een handreiking gedaan aan de zwaarte van aftrek.
    De rangorde daarin is:
    Precisie (50%)
    Vloeiend verloop en sierlijkheid (25%)
    Plaatsing (15%)
    Afmeting (10%)

    Dus als de vraag komt: "afwijken van de lijn" (=precisie) of "uit het midden" (plaatsing), dan zou ik altijd dat laatste kiezen om de puntenaftrek te beperken.
    Interessant om dat deel van het reglementenboek eens te lezen.

    Henny
     
  12. Urlien

    Urlien

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    134
    Locatie:
    Spijkenisse

    Duidelijk, op de tweede pagina dien ik voor hoogteroer eigenlijk alleen "down" te lezen. "Up" zal je dus wel nodig hebben om het vliegtuig erin te laten vallen, maar dit is dus wel geoorloofd.

    @Henri, ik snap natuurlijk wel dat je niet mag klimmen, maar ik dacht dat je het gehele hoogteroer niet mocht gebruiken om het vliegtuig het figuur in te dwingen, ik las dat op de tweede pagina. Maar ik begrijp nu dat je wel met "up" mag dwingen (ten behoeve van het overtrekken), geen "down".
    Misschien een wat ongelukkige woordkeuze op pagina twee, maar dat zal wel een andere discussie zijn.

    @Jens, bedankt voor je antwoord, maar denk dat je mijn vraag niet snapt(e).


    Groeten Urlien. :)
     
  13. hezik

    hezik Guest

    Zo zie je maar weer dat er nog een hoop fout gaat door 'niet weten'.. Ik was in de veronderstelling dat dat windvanen min of meer juist de bedoeling was, dat je het toestel op een rechte lijn (de vlieglijn) moet houden.. dat is dus helemaal niet zo, juist bij de spin mag je 'm dus weg laten waaien, als hij maar recht blijft. Ik vermoed dat veel mensen op 'mijn manier' dachten, van 'ik moet 'm op de vlieglijn houden'. Ik heb het in elk geval doelbewust zo gestuurd, maw. stond doelbewust fouten te maken achteraf :p

    Toch denk ik dat er nog iets niet goed zit daar.. je 'dwingt' het toestel namelijk niet. Je overtrekt hem door vaart te verliezen door 'm stationair op hoogte te houden met het hoogteroer, daarbij krijg je vanzelf een nose-up attitude. Als je dat lang genoeg doet 'valt' het toestel uit zichzelf als het ware 'het figuur in', dus er wordt niets gedwongen?
     
  14. JVDO

    JVDO

    Lid geworden:
    7 okt 2005
    Berichten:
    3.912
    Locatie:
    Belgium
    srr double post
     
  15. JVDO

    JVDO

    Lid geworden:
    7 okt 2005
    Berichten:
    3.912
    Locatie:
    Belgium
    @Urlien: ja ik zag er een andere vraag in :)

    @hezik: er zijn zoveel discussies over dat onderwerp; stel dat de wind zo hard is dat als je hem laat gaan je opeens boven de 60° toplijn blijkt te komen... dan vlieg je uit het kader... wat dan 8)

    @Henny: ik ga dat regelement zeker eens doornemen
     
  16. HankyLoony

    HankyLoony

    Lid geworden:
    28 mei 2004
    Berichten:
    98
    Locatie:
    Waddinxveen
    >> Als je dat lang genoeg doet 'valt' het toestel uit zichzelf als het ware 'het figuur in', dus er wordt niets gedwongen?

    Correct
    Met "Gedwongen met hoogteroer" wordt bedoeld het down sturen van het model.
     
  17. Urlien

    Urlien

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    134
    Locatie:
    Spijkenisse
    Tja, ik ben toch van mening dat je door "up" te geven het toestel dwingt te overtrekken als het ware. Als je dat niet zou doen bij zo'n f3a vliegtuig, zit je 6 dorpen verder voordat hij overtrekt.

    Maar goed, vraag is duidelijk, alsook het antwoord. Dank hiervoor.

    Groeten Urlien. :)
     
  18. hezik

    hezik Guest

    Dus.. nu dat duidelijk is, doe je de volgende keer ook mee Urlien?
     
  19. Urlien

    Urlien

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    134
    Locatie:
    Spijkenisse
    Haha, ik doe altijd mee, ben altijd net zo zenuwachtig, sta altijd net zo erg mijn tenen te krommen als er iets niet goed is, ben altijd erg blij als er weer punten bij zijn gekomen. Ik bedien alleen geen zender, maar dat mag toch de pret niet drukken?

    Maar serieus; nee, ik doe niet mee. Heb er overigens ook geen goed toestel voor, niet de feeling en niet genoeg tijd.

    Groeten Urlien. 8)
     
  20. bert de eerste

    bert de eerste

    Lid geworden:
    14 okt 2006
    Berichten:
    832
    Locatie:
    veen
    het zal ook wel een groot deel aan mijn liggen
    vooral ervaring tekort
     

Deel Deze Pagina