???? Die adapter is toch het laatste wat je moet plaatsen? Dan zitten die lagers al op de as. In geval van dat je na demonteren die lagers niet van de as krijgt, bewerk ik de braampjes altijd met een zoetvijltje. Zoetvijltjes pakken alleen de uitstekende puntjes maar glijden min of meer zonder materiaal weg te halen over de onbeschadigde delen van de as. Zeker als de as oppervlaktegehard is, werkt dat erg goed.
Twee platte kantjes is niet aan te raden: dat is vragen om een asbreuk precies op de overgang.
Het platte kantje moet ook niet breder zijn dan dan de kerndiameter van de klembout.
Beschadigen van de as zoveel mogelijk beperken door de tip van de klembout machinaal haaks en vlak te maken.,
Precies dat: de adapter gaat als laatste op de as, maar bij demontage ook als eerste er weer af.
Tot nu toe heb ik inderdaad ook zoetvijltjes moeten gebruiken om de braampjes weg te werken, ging best goed, zelfs bij de geharde start-as.
Maar zover kom ik nu dus niet, de adapter is er (nog niet) af.
Dat gaat wel lukken met zagen of slijpen, daarna wil ik voorkomen dat de adapter er later weer niet af kan.
Daarom vond ik die 4 boutjes rondom best een aardig idee: 1 op het platte vlakje, 1 op de as en de 2 dummies op de 2 tegenovergestelde kanten.
De bout-punt afvlakken heb ik ook al overwogen, nu hebben die stelschroefjes een zogenaamde krater-punt, waarbij dus een ringvormige deuk in de as of vlakje gedrukt wordt.