8x6 zwaar transport trekker en double-drop trailer (US)

Hallo Leon,

Ben ik weer.

Even ter aanvulling :

Je kan als afwerking van het achterdek en het zwanenhals een aluminiumplaat monteren.
Zie de rose lijnen.
Ik weet niet of jij de aluminium platen kan buigen/zetten ?
Als je dit wel kan, dan kan je het achterdek en het zwanenhals mooi glad afwerken.

Tip voor het zetwerk :
Aan 1 kant in bankschroef tussen twee hoeklijnen (50 x50 x 3 mm of 4 mm dik) klemmen en aan de andere kant een lijmklem schroeven.
Zo creëer je eigenlijk een klein zetbankje en kan je de aluminium plaat buigen/zetten.
Niet te dike plaat gebruiken, bijvoorbeeld 0,8 mm of 1 mm dik, anders wordt het buigen/zetten lastig.
.
De schuinte van de zethoek aanpassen aan de schuinte van de schetsplaten.
Bovendien komt dit de stijfheid van het achterdek en het zwanenhals ten goede ten opzichte van het diepbed.

LEON.4IMG_20200405_171622.jpeg

Dit zelfde principe toepassen bij het zwanenhals

Succes !

P.S. wat is de rijhoogte van het diepbed ?
Onderkant diepbed en wegdek.
De rijhoogte zou 14 mm moeten zijn.
Bij de 1:1 is de normale rijhoogte 200 mm (20 cm) bij een vlakke weg/vlak wegdek.

Het kan een vertekend beeld zijn op de foto's, de rijhoogte lijkt minder dan 14 mm.
 
Hoi Pieter

Heel erg bedankt voor alle tips en tricks, als je het goed vindt ga ik mijn plan helemaal uittekenen en naar je sturen ter goedkeuring / verbetering

Eerste aanpassing zal alvast zijn dat de onderste plaat van het bed niet van 1mm aluminium zal worden ( dikte van de Tamiya flatbed ) maar 1,5mm zal zijn, de 1mm zal dan het bovendek vormen

rijhoogte is nu: 18mm ( eigenlijk de dikte van de banden, heb ik afgekeken op het model wat ik gevonden had )

vandaag al het eea aan aluminium vierkante buizen ( 15x15mm) en hoekprofielen (15x15 en 25x25) besteld
 
Laatst bewerkt:
Hoi Pieter

Heel erg bedankt voor alle tips en tricks, als je het goed vindt ga ik mijn plan helemaal uittekenen en naar je sturen ter goedkeuring / verbetering

Eerste aanpassing zal alvast zijn dat de onderste plaat van het bed niet van 1mm aluminium zal worden ( dikte van de Tamiya flatbed ) maar 1,5mm zal zijn, de 1mm zal dan het bovendek vormen

rijhoogte is nu: 18mm ( eigenlijk de dikte van de banden, heb ik afgekeken op het model wat ik gevonden had )

vandaag al het eea aan aluminium vierkante buizen ( 15x15mm) en hoekprofielen (15x15 en 25x25) besteld

Hallo Leon,

De rijhoogte is helemaal goed, bij 18 mm rijhoogte van het diepbed loopt het diepbed niet vast op een vlakke rijbaan.

Ik probeer jou te helpen, maar je hoeft niet jou tekening ter goedkeuring aan mij te sturen hoor, mag natuurlijk wel, maar jij moet het bouwen, zoals jij denkt dat jou dieplader moet worden.
Ik heb alleen maar aangegeven hoe je het allemaal kan maken/bouwen om de dieplader zo te maken/ te bouwen, zodat je er ook nog lading op kan vervoeren.
Prima dat de onderkant van het diepbed 1.5 mm dik wordt en de bovenkant van 1 mm dik wordt.
Dit komt de stijfheid van het diepbed alleen maar ten goed en zal minder snel doorzakken.
En een schrale troost een echte 1:1 dieplader bed buigt ook iets door hoor.
Dit is maar goed ook, anders loop je het risico dat het diepbed breekt, als het niet kan doorbuigen bij de 1:1
Sommige diepbedden hebben een voorspanning naar boven (bol) toe, ik persoonlijk vind dit niet zo mooi, maar is wel functioneel.
Komt helemaal goed, het gaat vast een mooie Amerikaanse dieplader worden.
SMILEY  DUIM OMHOOG - kopie (2).jpg

Nu nog even wachten op de bestelde materialen, daarna kan je aan de gang na de Paasdagen.
SMILEY PIETER  DE BOUWER (2).jpg
Succes met de (af)bouw.
Als er vragen zijn hoor ik het wel.

Fijne paasdagen gewenst.
 
pfff was vergeten dat mijn jongste zoon zijn halve inboedel daar had gestald ..dus geen plek...dan maar een paar dagen geduld en op zolder de "spuitcabine" inrichten
 
pfff was vergeten dat mijn jongste zoon zijn halve inboedel daar had gestald ..dus geen plek...dan maar een paar dagen geduld en op zolder de "spuitcabine" inrichten


Hallo Leon,

Tip :
Je kan wel buiten spuiten las het iets kouder is, dan moet je het materiaal/werkstuk/model even warm maken met een föhn, spuiten en direct weer naar binnengaan en weer verwarmen met de föhn, zodat de primer of lak snel droogt.

Ik zelf spuit rustig buiten als het 10 graden is.
Het moet wel windstil zijn en er moet geen vochtige lucht buiten zijn.
Werkstuk verwarmen met de föhn, dunne laagjes spuiten, steeds even binnen drogen met de föhn.

Ik weet niet of dit een met spuitbus werkt, ik spuit zelf met een kleine verfspuit.
Even proberen op een proefstukje of dit werkt/kan, alvorens je werkstuk/model gaat spuiten.

Succes !
 
Hey Pieter

Dit wordt de eerste truck die ik spuit ( met spuitbussen) dus ga ik het safe spelen: binnen en met een goede temperatuur. Zo'n 30 jaar terug met airbrush volop 1/48 vliegtuigen gedaan, dus automatisme is eruit...eerst een beetje oefenen op "afval" daarna het echte werk.

Welke droogtijd houden jullie aan tussen de lagen?
 
Hey Pieter

Dit wordt de eerste truck die ik spuit ( met spuitbussen) dus ga ik het safe spelen: binnen en met een goede temperatuur. Zo'n 30 jaar terug met airbrush volop 1/48 vliegtuigen gedaan, dus automatisme is eruit...eerst een beetje oefenen op "afval" daarna het echte werk.

Welke droogtijd houden jullie aan tussen de lagen?


Hallo Leon,

Advies :

Als ik dunne laagjes spuit, verwarm ik altijd even met de föhn het werkstuk/materiaal/model als het buiten koud is en wacht ongeveer 5 minuten voordat ik de 2e laagje primer of lak opbreng, steeds wacht ik ongeveer 5 minuten, alvorens ik weer een laagje aanbreng.

Als de temperatuur boven de 20 graden is, dan verwarm ik niet met de föhn
Hier hanteer ik de zelfde procedure als hierboven heb beschreven.

Als de primer na 3 laagjes goed is gedekt, dan laat ik de primer 24 uur uitharden, alvorens ik de 3 tot 4 dunne lak laagjes ga opbrengen/spuiten.
Om een goed dekking te krijgen zijn meestal 3 tot 4 lak laagjes noodzakelijk.
Ik vind een aantal kleuren lastig spuiten om een goed dekking te verkrijgen, zoals geel en wit.
Als ik een witte laklaag moet spuiten, gebruik ik een witte etsende primer, in plaats van grijs.
Ik gebruik voor mijn modellen voor de cabine rood, dit vind ik een vrij makkelijke kleur om te spuiten.

Ik ga pas n 48 uur het het werkstuk/materiaal/model monteren, eerst de lak goed laten uitharden, omdat je anders het risico loopt dat de lak beschadigd.

Dit is mijn methode zoals ik mijn spuitwerk verricht.
Dit hoeft niet voor iedereen te gelden, iedereen heeft zijn eigen methode/werkwijze.
Je moet de methode toepassen die voor jezelf het beste voldoet.

Er zijn ook modelbouwers die de modellen laten spuiten bij een professionele spuiter.
Ik doe dit niet, ik probeer alles zoveel mogelijk zelf te doen.

Succes met het spuiten, ik ben benieuwd naar het eindresultaat.
 
THX voor de heldere uitleg.
Zal dus in de volgorde worden...basis kleur spuiten, 24 uur wachten, striping aanbrengen, 24 uur wachten, lichtjes waterproof opschuren en blanke lak...spannende dagen voor de boeg
 
Zal striping worden, maar moet het motief nog bepalen, wil het discreet en strak houden, niet van dat 70's gebeuren.

Dan klopt eigenlijk mijn zeggen van de eerdere post niet....zonneklep monteren, morgen afplakken voor de striping en daarna aanbrengen, 24 uur drogen en dan pas de blanke lak
 
Lichtblauw en wit......... Ga je de striping spuiten? Bij plakken zou ik hem op de de blanke lak plakken of je moet wel hele dunne folie hebben.
 
ik heb de Tamiya tape gekocht, met de 3 mm tape de lijnen vastleggen, daarna een strookje aan beide kanten, midden strookje verwijderen en met een kwastje aanbrengen....die manier heb ik afgekeken van "kindig customs" op Discovery.
Leek me de veiligste manier
 
Back
Top