Aandrijf probleem

Idd in nl zit een depot, echter retour moet naar de uk 13 euro aan verzendkosten.
Maar war is het nu, 1 of 2 vaarregelaars, ik raak hier echt van in de war.
Lees me gek over die motoren en regelaars, maar ik zit nog in de fm robbe tijd.
Word er iets weizer van, maar door die technische praat raak ik in de war.
Sorry, ik ben handig maar op dat vlak een oen.
Wat moet ik nu doen/bestellen, graag met link.
En idd bij hk kan je nl in te stellen, maar de artikelen zijn op zn engels in de specs.
Of te wel HELP.
Grt peter.
 
Twee motoren is twee vaartregelaars voor een goede bestuurbaarheid van je model.
Mijn oudste zender is een Mircoprop en de meest recente een zender uit 2003 Evo-9, met sythesizer...
Nooit meer kristal nodig, elk kanaal van de 40Mhz, en een scanner...

Een daarvan heb ik omgebouwd naar 2,4 Ghz met Jeti module, in 2009.
En dat is nog steeds perfect genoeg...

Twee regelaars, aangesloten elk aangesloten op 1 eigen ontvangerkanaal. Heb er 9, twee of drie zijn er dan bezet voor het bedienen. Wel via 1 knuppel, als ik dat wil.

Hier drie brommers... drie regelaars! Ja dat is 'Spaghetti Marinese Fifty Ampie aan dradenbrij...


IMG_0635.jpg
 
Borstelloze motoren hebben een eigen ESC nodig. Het is de ESC die bepaalt welke motorwikkeling wordt ingeschakeld. Bij borstelmotoren bepaalt de collector dat. Welke wikkeling bij borstelloze motoren wordt ingeschakeld is afhankelijk van de rotorpositie. Gedurende het draaien worden door de ESC steeds een andere wikkeling ingeschakeld. Als je twee motoren op een ESC aansluit, staan de rotoren nooit in dezelfde positie en worden verkeerde ontwikkelingen ingeschakeld.

Nu zijn theorie en praktijk twee verschillende zaken. Wat in theorie niet mogelijk is, werkt soms in de praktijk. Zo ook met twee motoren op een ESC. Hoewel het niet zou kunnen werken, ken ik verhalen dat het (soms) wel werkt. Maar ik zou het niet doen. De kans op rook is me te groot. En als de magische rook uit een apparaat is, dan werkt het niet meer.
 
Aaaaaaaa te veel info bas, daar snap ik nix van met die afkortingen.
Welke moet ik nu hebben? Motor trekt max 60 amp. 80 niet genoeg?
Nog ff en ik dou dat ding in de openhaard o_O:confused:
Grt peter
 
Laatst bewerkt:
Peter... altijd, tijd en geduld nemen!

Verder een budgetkwestie.

Ik kijk naar twee zaken. Amperes en reviews.

Nu trof ik deze... komt met programmeerkaart! En dat kan wat wezen.

https://hobbyking.com/en_us/quicrun...en_us_products_hbk_price_stock_7_group_0_desc

Hier staat echter ook informatie... HobbyWing heb ik een paar vliegregelaars van.
En die zijn behoorlijk deugdelijk. Ga eens rustig de filmpje bekijken.
Zien wat die wagentjes doen...
En wat ze te vertellen hebben. Hobby Wing branding timmert aan de weg.

https://www.hobbywingdirect.com/products/quicrun-wp-1080-brushed-esc?variant=26223842568

Maar wat maakt een autoregelaar zo prettig? Sturing in het lage toeren gebied.
Daar waar jij maximum controle over de schroeven wilt hebben. Wedstrijdklasse kan gaan varen.. etc

En grote kans dat ik deze tzt ook ga aanschaffen... Komtdan wel 180 gram in de boot te hangen bij mij...
Maarrrrr.... eerst mogen de Marine 50A zich bewijzen.

Gr Bas
 
Als in de specificaties staat dat de motor geschikt is voor 60 ampere, dan wil dat zeggen dat de constructie van de motor een stroom van maximaal 60 ampere kan verwerken. Hoe groot die stroom werkelijk is hangt af van de spanning van de aangesloten accu en de belasting, zeg maar de maat van de propeller. Het kan best zijn dat die stroom maar 10 ampere is. Een motor zal nooit meer stroom vragen als nodig is om een bepaalde belasting te realiseren.
 
@N.P.S. En eCalc.ch leert ook dat een 'zwaardere' regelaar minder weerstand geeft?
Minder spannings val? Zeg ik dat goed?

De te verwachten stroom zal bijkans nog iets lager zijn?
In mijn modelboot de FL-8 heb ik 2x HiModel 100A regelaars...
Ze krijgen niet meer dan 3,35A voor de kiezen, dankzij de planetaire reductiekasten.
Krengen worden niet warm... niets wordt er warm.
3S motoren draaien wel op overspanning... verder is het hangmattenwerk en druiven naar binnen werken...

eCalch kan je bedriegen... ofwel... je kan er een motor in remmen.
Soort virtuele dynameter.
Het remmen doe je volgens de PConstant te verhogen van lucht naar zwaar water.
Proefondervindelijk geschat op 5125 (strikt geheime HBB waarde!, maar aan mijn FL-8)

Rendement van de motor is dan virtueel 80% en de remming levert een 7,8A op!
Dat kan alleen haalbaar zijn als de schroefassen vederlicht draaien, en geen lompe hokken
op betonvet! maar kunnen pardoes een 1,5A extra nodig hebben om te tollen.

In mij FL-8 schip zijn de schroefassen nader tot perpetuum mobile!
En zelfbouw...
 
Laatst bewerkt:
Heb de bovenste besteld bas, dank voor je inzicht en hulp.:yes:
Nu wachten dat ze er zijn :rolleyes:
Zal nog wel ff dokteren zijn ivm prog kastje. Ik heb begrepen als je er een insteld hebt het kastje op de ander kan steken en op yes te drukken de volende ook direct geprogt is. Heb ik dat goed?
Grt peter.
 
Snelle beslisser! Daar doe ik normaal een week over! Dus 2 stuks besteld!?
Je gaat veel te snel!


Nu weer verder met mijn roeren enigma! Anderssoortig probleem!

Wat programmeerkaarten betreft... eerst maar binnen, en dan verder lezen.
En anders weer hulp!
 
Laatst bewerkt:
Dat zeg je goed... Maar het is minder erg als een ESC die bedoeld is voor een lagere stroomsterkte een wat hogere weerstand heeft. Omdat de maximale stroomsterkte t. o.v. een zwaardere ESC lager is, valt het verlies weer mee.
 
Had je nou besteld? Ik zie nu pas Is een Brushed regelaar! verdomme!
Direct de bestelling ongedaan maken! Ik ga door de grond!:mad:
 
Laatst bewerkt:
Jep 2 stuks, rip uit mn lijf maar ok, hobby mag geld kosten.;)
Ff wachten op aflevering, kwam uit de eu, dus zal niet te lang duren.
Grt peter.
 
Bijkans 3 daagjes... order moet even verwerkt worden. (de aanschaf emotioneel ook)...
Met een beetje geluk kan je zaterdag al testen... Haha...
Tum, tum, tum aan een tafel naar't plafond staren :-)
Tot de lamp naar benee klettert [emoji39]
 
Laatst bewerkt:
Back
Top