Aerodromerc Boeing PT-17 Stearman

Sinds de tekeningen waarop eea. naar het schijnt correct weergegeven staat, ook maareens even naar de wielen gekeken.

download (2).jpg


Aha!

Dus wat er al lag even bijgebogen . . .

download (3).jpg



Kapjes van de wielen verwijderd . . .

download.jpg



Dit advies niet volgen: ik kreeg ze er niet af.

Een boortje in de bankschroef zetten en dan gewoon door het midden. Toen lukte het wel.

download (1).jpg



Busjes er in, uiteinden afkorten en voià.

download (4).jpg



Nu eerst over het motorspant (bestaat uit 5 (vijf!) lagen . . . ) en de plaatsing van de accu aan het puzzelen.

download (5).jpg


Als accu neem ik tzt. waarschijnlijk twee kleine 3S pakketjes die ik parallel schakel.

Zo komt al het gewicht mooi voorin.


jan.
 
.
Mooi werk Jan! Daar ligt een hele mooie romp op de bouwtafel. :thumbsup:

V.w.b. de stand van de wielen, zou je ze niet iets verder buigen dan die gemeten 2 graden?
Dat is namelijk bij belasting op de grond (dus met gewicht van de kist zelf erop).
Als je ze bijvoorbeeld 3 graden buigt dan zullen ze die 2 graden staan onder belasting (aanname hoor).
Als de kist dan los van de grond is dan zullen ze wat verder naar binnen staan.

Belast:

_BEL3912%20Stearman%20A75N1%20N56099%20181%20B75N1%20N68238%20front%20taxiing%20l.jpg


Onbelast:

CableAirportAirshow2017-D1_PT-17_Stearman_5576.jpg


Bij het origineel is het minder zichtbaar want die heeft volgens mij "vaste knikpunten" en geveerde poten.
Maar jouw model krijgt "starre" poten (geen oleo`s) en dan wordt het beter zichtbaar wat ik bedoel (verschil tussen belast en onbelast).

Mooie wielen btw!
Ga je er ook een mooie dummy stermotor op maken?

Groeten, Ramses
.
 
Laatst bewerkt:
Ik aarzel een beetje om er weer aan te gaan buigen . . .

Zeker mooie wilen, maar wel zwaar!

Samen 106 gram . . . :eek:

Dummy stermotor ligt klaar (om te bouwen). :thumbsup:

Dat duurt nog wel even . . .


jan.
 
Die WB zwaardere wielen kan je functioneel/nuttig gebruiken om je CG op orde te krijgen. Kist heeft een korte snuit immers. Dat dan ipv lood. Soms werkt dat ook niet. :)
Ze zijn idd erg zwaar. Niet echt geschikt voor een P-40 met achterover klappende ganzenpootjes.

Die dekseltjes... bij mij kwamen ze met een vinnige tik mooi los (schrikken). Hoe vaker die handeling, hoe losser ze komen te zitten. Wel zijn het wat grotere wielen, en dat geeft zo een dekseltje ook wat meer flex. Echt stuk sla je dat niet.
 
Een paar mand geleden was er iemand die iets heel intelligents deed met inslagmoeren.

Maar wat was dat maar weer of: wie was dat maar weer?

Ga zelf vandaag of morgen ook iets met inslagmoeren doen, vandaar . . .


jan.
 
.
Het wordt duidelijker wat je bedoelt als je aangeeft wat diegene met de inslagmoeren heeft gedaan (anders dan ingeslagen) ;)
Misschien krijgen we dan die "aha erlebnis"...

Groeten, Ramses
.
 
Iets intelligents.

Maar wat . . .

Als ik dat nog wist, plaatste ik het verzoek niet . . .


jan.
 
Laatst bewerkt:
Ik denken dat je Ralf of Teus bedoelde die de moeren in een houten propje maakte en dat propje op de achterkant van de Firewall epoxiede
 
In een keer maken we stapjes. :thumbsup:

De firewall bestaat uit vijf lagen lite ply . . .

Hoe gaan we die allemaal in een keer op elkaar plakken???

Zo dus.

Even zoeken en ja, de juiste maat!

download (10).jpg



Vier busjes afgeslepen . . . .

Daarna is er nog een heboel tijd versleten met ´passen en meten´ . . .

download (11).jpg



En toen.

Vijf lagen op elkaar.

download (6).jpg



En ja hoor: past.

download (8).jpg



Wel eerst verstevigingsdeeltjes afgetekend . . .

download (9).jpg



En de houder voor het achterste deel van de undercarriage zit er ook in.

download (7).jpg


In plaats van iets heel lastigs met draad en epoxy, gewoon krimpkous er om heen gemaakt . . . :)

Wordt vervolgd.

Nu eerst eerst verder met het draad snijden en de flying wires . . .


jan.
 

Bijlagen

  • download (9).jpg
    download (9).jpg
    41,8 KB · Weergaven: 267
  • download (9).jpg
    download (9).jpg
    41,8 KB · Weergaven: 259
Laatst bewerkt:
Heb ondertussen een diepte-aanslag voor een freesje gemaakt.

download (12).jpg


Deze is 2 mm en dat gaat al redelijk (in balsa).

Ben benieuwd hoe het gaat met bv. 0,5 mm, en dan minder diep . . .

Doel: panelline achtige zaken.


jan.
 
Bedankt voor de tips! :thumbsup:

Maar ik heb toch als eerste maar contact gezocht met Airport Oostwold, en verdorie; gelijk mail terug: van harte welkom, wel eerst even bellen . . .

Lang verhaal kort: vanmiddag ontvangen door 'the man himself', Tom van der Meulen: "De hangar is open, wel even melden als je weer weggaat."

Mocht er gewoon eindeloos rondneuzen, tussen een Texan, een Mustang 'Damn Yankee', en de Stearman.

Dus een klein half uurtje gemeten, gefotografeerd, en ik denk dat je dat een tweede keer gestructureerder doet dan zo'n eerste keer. :hammer:

Anyway, toch veel aan de weet gekomen, waaronder:
- de forkends en wat daar aan hangt zijn veel dunner en korter dan ik dacht;
- de flying en landing wires zijn veel dunner en smaller dan ik dacht.

Kortom: meten is weten. :thumbsup:

Nu weet ik dus in ieder geval (maken is nog weer wat anders) wat voor voorzieningen ik in de romp moet treffen om de flying wires op te nemen . . .
Was een goede dag vandaag! :banana::friends: :beer:

Wordt (zoals altijd) vervolgd. :)


jan.
 
Btw,

Laatst op Duxford stond ik dus met een paar man naar een Spitfire te kijken, begint er één (al wat ouder) over de 'epileptische vleugel'. . .

Grappig.


jan.
 
Back
Top