(Af)bouwverslag: Extra 330S 2.0mtr

Zooo, ik heb me meteen weer geabonneerd op je bouwverslag ;-)

Hey Benno, leuk dat je mijn topic weer gevonden hebt. Hoe is het met je Cessna? Is die stuurstang alweer gerepareerd? Dat haal ik niet uit je bouwverslag helaas.

Voor wat mijn kistje betreft, We hebben niet stil gezeten, maar ik ben twee keer vergeten mijn camera mee te nemen. Ik heb dus geen foto's en daarom heb ik ook maar niets gepost.

Toch even een kleine voortgangsrapportage: Mark heeft een mal gemaakt om met koolstof en epoxy een beugel (3 tegelijk eigenlijk) voor het staartwieltje te kunnen maken. Die is inmiddels uit de mal en moet nog even afgewerkt worden. Erg indrukwekkend dat gepruts met koolstof. En het resultaat is zo mogelijk nog mooier. Jah ik ben net een ekster, als het van carbonfiber is dan vind ik het mooi!

En ik heb van wat afvalhout een bok in elkaar geflanst en de motor eraan gehangen. Vervolgens de brandstoftank en de ontsteking erop. Oh, en natuurlijk een prop. Die had Mark nog liggen (houten 22/12). En daar hebben we een paar gaatjes ingeboord en op mijn motortje geschroefd.

Vervolgens om 21:00 's avonds naar buiten, motorbok op een paar schragen, plank op de verbindingsstukken tussen de schragen en 10 dakpannen erop om het geheel te verzwaren en de motor aanslingeren. Die starte prima (teminste volgens Mark, ik heb geen vergelijkingsmateriaal, jah een kettingzaag met een trekstarter, dat komt het meeste in de buurt). Even laten pruttelen om hem een beetje warm te krijgen en een klein beetje met het gas spelen om te zien dat de schragen gevaarlijk begonnen te bewegen.. Dat, en het 'late' uur, besloot ons om de motor maar af te zetten. Ik heb mijn beide handen nog en mijn MVVS 45 doet het dus. Mooi. Goede avond dus.

Binnenkort weer verder en dan zal ik wat foto's maken om dit verhaal weer een beetje aan te kleden!

Laatst bewerkt:
Foto`s Foto`s :-)

Mooi om te horen dat de MVVS loopt, had eigenlijk niet anders verwacht.

En ja jij hebt je handen nog wel maar als je die niet uit je zakken haalt en Mark al het werk laat doen zal dat ook nog wel even zo blijven ;-)

Heb van Benno vernomen dat de Cessna weer maiden klaar is, plan was om afgelopen zaterdag te gaan maar het waaide zo lekker dat ik maar ben gaan windsurfen :D

Affijn hopenlijk binnenkort een maiden van de Cessna van Benno en mijn Cessna :p

Fraggy zei:
Hey Benno, leuk dat je mijn topic weer gevonden hebt. Hoe is het met je Cessna? Is die stuurstang alweer gerepareerd? Dat haal ik niet uit je bouwverslag helaas.
Klopt, ik had het bouwverslag nog niet bijgewerkt maar dat is inmiddels gebeurd. Ik heb me eerst verdiept in de nieuwe forumsoftware en de vele honderden nieuwe berichten....

Waarom laat je de motor eigenlijk op een wankele bok met dakpannen inlopen en niet gewoon in het toestel? Dat laatste lijkt mij een stuk eenvoudiger, even een spanbandje of touw om stabilo en staart en een schroevendraaier in de grond en knallen maar :-)

Ah. ik lees het inderdaad in je bouwverslag: De Cessna is klaar! Nu maar wachten op beter weer!

Die bok. Die heb ik even in elkaar geflanst om meerdere redenen. Ik kon eigenlijk niet meer wachten om die motor een keer te horen lopen. Uitlaat had ik binnen en gesoldeerd.. dus alle onderdelen lagen klaar. En voordat die motor en alle andere onderdelen echt vast in het vliegtuig gemonteerd zitten zodat ie echt gestart kan worden, zijn wel weer wat weekjes verder. Sterker nog.. Dat wordt dit jaar niet meer.

Daarnaast wil ik zeker weten dat die motor betrouwbaar loopt. Dus wil ik er gewoon even een paar tankjes brandstof doorheen laten lopen. Een paar keer starten, warm laten worden, af laten koelen, etc. Een beetje voelen hoe 'ie op het gas reageert. Echt inlopen is dat niet, want inlopen kost veel meer tijd. Maar gewoon een beetje een gevoel krijgen voor dat ding. Ik heb natuurlijk alleen maar ervaring met electrokistjes. Ik heb nog nooit een brandstofkist gevlogen. Ook geen hoogdekker trainer ofzo. Niets.

Wat ook mee speelt is dat het toch een hele dure kist wordt waar veel tijd in is gaan zitten als ie straks klaar is. Het is zowel qua geld als qua bouwen/tijd geen kist die ik makkelijk kan vervangen als er iets mee mis gaat.

Ik moet eerlijk bekennen dat als ik er over na ga denken, ik het best spannend vind om er mee te moeten vliegen straks. Wat onzin is. maar toch.

Vliegen moet ik nog leren :)

Ik wil dus zoveel mogelijk risico's uitsluiten en die motor een beetje leren kennen. Zowel voor mij omdat ik niets van brandstofmotoren weet, als dat ik zeker wil weten dat die motor betrouwbaar loopt. Zit er niet op te wachten om in de eerste vlucht een motorstoring te krijgen en dat ding als zwever te moeten landen. Nou kan ik dat makkelijk op een bok doen omdat ik daar dus nu al mee kan beginnen en niet hoef te wachten tot de romp 'klaar' is. Ook zet ik voor mijn gevoel makkelijker een bok met motortje achter in de tuin dan een hele romp.

En die bok is echt maar een houten balkje en twee plankjes. Dat is het werk niet.

Nu zullen er wel mensen zijn die zeggen "Onzin, gewoon vliegen". Sterker nog, ik heb die mensen ook al wel gesproken zo hier en daar. Die zal ik dan even voor zijn: ;) Dat mag je vinden en dat doe je maar met je eigen kist :) Ik voel me hier prettig bij en ik doe het dus zo.

Laatst bewerkt:
Die kist van jouw wordt wel een mooi filmpje waard :yes:

Ik moet eerlijk bekennen dat als ik er over na ga denken, ik het best spannend vind om er mee te moeten vliegen straks. Wat onzin is. maar toch.
Ach ik ken iemand die er zo mee wegvliegt en hem wel even kompleet voor je zal afstellen zodat die een reserve kist heeft ;-)

Nu zullen er wel mensen zijn die zeggen "Onzin, gewoon vliegen". Sterker nog, ik heb die mensen ook al wel gesproken zo hier en daar. Die zal ik dan even voor zijn: Dat mag je vinden en dat doe je maar met je eigen kist Ik voel me hier prettig bij en ik doe het dus zo.
Wat anderen ook zeggen, `t is jouw kist en jij bepaald hoe of wat :-)

Proefbok gebruik ik meestal met een nieuwe motor die nog niet eerder gelopen heeft, als hij de proefboktest heeft doorstaan, dan ga ik pas het model aanpassen aan de motor:)

Er zijn ook mensen die een benzinemotor vele uren op de grond laten indraaien, daar kan het ook handig voor zijn, dan hoef je je kwetsbare model niet steeds mee te nemen.

Grt.

Fraggy zei:
Ik kon eigenlijk niet meer wachten om die motor een keer te horen lopen.
Aha, dat vermoeden had ik al ;)
Fraggy zei:
Ik denk dat dat voor velen geldt, ik wilde de maiden van mijn Cessna eerst zelf gaan doen. Eenmaal op het veld heb ik toch maar de zender aan "iemand anders" overgegeven, achteraf een wijs besluit :)
Fraggy zei:
Ik wil dus zoveel mogelijk risico's uitsluiten en die motor een beetje leren kennen. Zowel voor mij omdat ik niets van brandstofmotoren weet, als dat ik zeker wil weten dat die motor betrouwbaar loopt. Zit er niet op te wachten om in de eerste vlucht een motorstoring te krijgen en dat ding als zwever te moeten landen. Nou kan ik dat makkelijk op een bok doen omdat ik daar dus nu al mee kan beginnen en niet hoef te wachten tot de romp 'klaar' is. Ook zet ik voor mijn gevoel makkelijker een bok met motortje achter in de tuin dan een hele romp.
Nu zullen er wel mensen zijn die zeggen "Onzin, gewoon vliegen". Sterker nog, ik heb die mensen ook al wel gesproken zo hier en daar. Die zal ik dan even voor zijn: ;) Dat mag je vinden en dat doe je maar met je eigen kist :) Ik voel me hier prettig bij en ik doe het dus zo.
Heel slim allemaal, je kunt beter alles rustig in je eigen tempo doen en het gevoel en vertrouwen in kist en motor krijgen.

Ik neem aan dat je hier duidelijk aangeeft wanneer de maiden is, daar willen we allemaal wel bij zijn natuurlijk :yes:

Foto's!!

De bok, met de brandstoftank, uitlaat (erachter), lipo-accu (ervoor), onsteking en natuurlijk de motor.
img_3776.jpg

Hier een detailoverzicht van de motor. De 3W inlaatkelk / luchtfilter is hier ook te zien. De carburateur en de inlaatkelk zitten vast op boutjes die uit de motor komen. Je kunt een van de moertjes zien zitten die de inlaatkelk en carburateur op de boutjes houden. Maar de gaten in de carburateur zijn groter dan de dikte van de boutjes. De carburateur kan dus wat bewegen. Er zitten bij de motor wel ringetjes met een opstaand randje die de carburateur centreren op de boutjes, maar die moeten dan tussen de carburateur en de inlaatkelk komen en dan sluit die inlaatkelk weer niet aan. Mark heeft dus met zijn draaibank wat opvulbusjes gedraaid. Die zijn helaas niet te zien op de foto. Werkt wel prima want de carburateur 'wiebelt' niet meer en de inlaatkelk sluit goed aan.
img_3777.jpg

Volgende klusje waar Mark zich op storte was uitzagen van een beugel voor het staartwieltje. Carbonfiber! Yea!
img_3779.jpg

Messing busje uitboren zodat er een asje doorheen kan waar het staartwieltje mee gestuurd kan worden.
img_3780.jpg

In de tussentijd kon ik de makkelijke klusjes doen.
Bijvoorbeeld het uitknippen van de stukjes triplex (1mm) om de randen van het stabilo mee af te werken.
img_3781.jpg

Even plakken en het zit er op. Moet nog afgewerkt worden, maar dat komt wel, laat de lijm eerst maar even drogen.
img_3782.jpg

De blokjes die voor op de aansluiting van de vleugel met de romp zitten moesten nog afgewerkt worden. Dat is nu ook gedaan. Ook aan de andere kant natuurlijk.
img_3783.jpg

Omdat de motor toch iets bijgedraaid moest worden, zaten er een paar gaatjes teveel in het motorschot. Die heb ik maar even opgevuld.
img_3785.jpg

Druk en lang avondje, maar het begint er nu echt steeds beter uit te zien. Al lijken er voor elk afgehandeld klusje, twee kleine klusjes bij te komen. Elke keer als je je omdraait denk je 'oh ja, dat moet ook nog'.

Maar we komen er wel!

Laatst bewerkt:
Als ik die jongen maar aan het werk zet dan komt het goed. Anders is hij alleen bezig met zijn camera en vraagt ij iedere 10 minuten of we niet eens zullen pauzeren....

Als we nu eens doorwerken dan kunnen we tussen kerst en oud en nieuw al folieen... Maar ja die pauzes he...

Dan nog een volgend opstakel. We bouwen hoofdzakelijk op donderdag, maar ja dan is House op TV... probleem dus :)

Wat moet ik daar nu mee???

Maar Jaap even zonder gekkigheid. Zorg even dat het schema beschikbaar wordt op werkelijke grote, kleuren voor de folie uitzoeken, als we echt willen kunnen we na donderdag de vleugels en stabilo's folie klaar hebben. Trouwens heeft iemand ervaring met de Royal kleuren van oracover??? Daar zit namelijk misschien een groen bij die net even minder fluor is.... Ik heb hem alleen in het echie nog nooit gezien...

Het begint er echt goed uit te zien. Ik kan niet wachten tot ik hem in mag vliegen ;)

Grz.

Mark

Als ik die jongen maar aan het werk zet dan komt het goed. Anders is hij alleen bezig met zijn camera en vraagt ij iedere 10 minuten of we niet eens zullen pauzeren....

Als we nu eens doorwerken dan kunnen we tussen kerst en oud en nieuw al folieen... Maar ja die pauzes he...

Dan nog een volgend opstakel. We bouwen hoofdzakelijk op donderdag, maar ja dan is House op TV... probleem dus :)
Jij bent ook net een machine he. Dat is geen hobby meer, dat is gewoon keihard werken.

Wat moet ik daar nu mee???
Gewoon doorwerken en mij House laten kijken natuurlijk ;)

Maar Jaap even zonder gekkigheid. Zorg even dat het schema beschikbaar wordt op werkelijke grote, kleuren voor de folie uitzoeken, als we echt willen kunnen we na donderdag de vleugels en stabilo's folie klaar hebben. Trouwens heeft iemand ervaring met de Royal kleuren van oracover??? Daar zit namelijk misschien een groen bij die net even minder fluor is.... Ik heb hem alleen in het echie nog nooit gezien...
Ik ga deze week even achter dat schema aan.
Als we folie nodig hebben denk ik dat ik gewoon even ga bellen of ze Royal groen en fluor groen op voorraad hebben en zo ja, dan rij ik er wel heen om even te kijken. Weet iemand toevallig wat er zo bijzonder is aan die 'Royal' kleuren? Zijn ze zwaarder? Verkleuren ze minder?

Ik kan niet wachten tot ik hem in mag vliegen ;)

Ik kan ook niet wachten tot ik hem in mag vliegen ;)

Laatst bewerkt:
Gisteravond zijn we weer een avondje lekker bezig geweest.

Mark heeft een constructie in het stabilo gebouwd waardoor je met twee boutjes (1 per stabilohelft) het stabilo aan de stabilobuis vastschroeft, waardoor het stabilo vast zit. Geen idee hoe het werkt, ik heb er alleen een foto van gemaakt.
img_3788.jpg

En daarnaast hebben we alle kopse kanten van stabilo's en vleugel afgewerkt met triplex.

img_3791.jpg

img_3792.jpg

img_3793.jpg

img_3797.jpg

img_3798.jpg

Zoals je op de foto's kunt zien moet je Mark niet met scherpe messen laten spelen :P
Gelukkig heeft ie het voor elkaar gekregen om niet op mijn kist te bloeden.. :D

Ik heb niet zo heel veel gedaan omdat ik een groot deel van de avond afgeleid ben geweest door een ander nieuw speeltje....

IMG_0032.jpg

[size=-2]Veel carbon en dure onderdelen.. Net een vliegtuig..[/size]

IMG_0034.jpg

Ik heb gisteravond een groot deel van de avond staan bellen om mijn 'oude' motor te verkopen en bovenstaande te kunnen kopen. Sorry Mark, het zal niet meer gebeuren.

Vorige week zat ik House te kijken, deze week was ik alleen maar aan het bellen. En die arme Mark maar werken aan mijn vliegtuig..

Laatst bewerkt:
Hier wel hoor :D

Mhhh, je zal het toch moeten weten of bouwt Mark hem ook voor je op ;-)

Hey Berto,

Bedankt voor je virtuele kerst-kaart! Hardstikke leuk!

Ik begrijp dat het gewoon een kwestie is van die beide stabilo-helften op die buis schuiven en dan de schroefjes aandraaien. Maar ik heb nog niet gezien hoe het een en ander dan vast zit. Ga er vanuit dat er schroefdraad in die vleugelbuis is getapt, maar gisteravond niet meer gezien. Zoals gezegd was ik afgeleid.

Ik begrijp dat het gewoon een kwestie is van die beide stabilo-helften op die buis schuiven en dan de schroefjes aandraaien.

Klopt, is een veelgebruikt systeem hoor, al denk ik dat ik bij een 2 meter kist het stabilo gewoon zou vastlijmen, dan heb je de steekverbinding niet, scheelt zo weer minimaal 50 gram:)

Grt.

Klopt, is een veelgebruikt systeem hoor, al denk ik dat ik bij een 2 meter kist het stabilo gewoon zou vastlijmen, dan heb je de steekverbinding niet, scheelt zo weer minimaal 50 gram:)

Grt.

Alex, ik zou je gelijk geven, helaas heb ik al heel veel moeite om die romp in mijn auto te krijgen. Ik wil dus alles er af kunnen halen om de romp makkelijker mee te kunnen nemen.

Schande, je moet toch alleen oog hebben voor zo`n mooie grote kist
Ik heb inderdaad veel te veel hobbies. Oh well, ik moet mezelf wel een beetje vermaken.

Laatst bewerkt:
Back