Zaterdag weer veel gedaan. Ik wilde nu eindelijk die motor horen lopen dus dat wilde ik zaterdag voor elkaar krijgen.
Dus..
-Kist staat op zijn wieltjes.
-Ik heb nog even een balsa plaatje onderin die motorbox gelijmd. Als de uitlaatbocht dan lekt, spat die zooi in iedergeval niet overal tegenaan.
-Alle slangen (Brandstof, rook, referentiedruk) zijn aangesloten.
-Ontsteking is gemonteerd.
-Servokabels op maat gemaakt voor de gas en de choke servo.
-Die beide servo's gemonteerd. tijdelijk want de quicklinks op de servo's en de motor worden nog vervangen voor ball-links. (zit allemaal niet echt in 1 lijn en die quicklinks werken dus niet tof)
Dus dan staat de kist er zo bij:
Dat denk je allemaal even snel te doen, maar het kost toch meer tijd dan gedacht.
Dus het was inmiddels donker buiten. Nouja, ik wil hem toch ECHT starten.. Bouwlamp erbij, kist in de achtertuin en gaan.
Even tanken en vervolgens een paar klappen tegen de prop en lopen. Teminste dat dacht ik. Nou mooi niet.
Ik heb eerst een goed half uur tegen die prop staan slaan. Niets. Ik denk, hij krijgt vast geen brandstof, dus brandstofslang van de carburateur gehaald. Jah daar zit wel brandstof in. Slang weer terug en nu zag ik een luchtbelletje in de slang. Dus ik weer slaan... Niets.. Luchtbelletje nog steeds op dezelfde plaats. Vreemd, de motor zuigt niet aan. Alles 6x nakijken, zit er nergens een lekje.. Potverdorie ik heb de carburateur uit elkaar gehad en allerlei nippels wat verdraaid. Als daar iets lekt dan doet ie het niet.. Ach, nog maar een paar keer slaan.
Lang verhaal kort. Na 2 uur prutsen deed ie het niet. Dus hele spul weer naar binnen gehaald.. Ik denk, ik kijk morgen wel verder, trek ik de motor er wel weer vanaf en dan ga ik eens kijken naar die carburateur.
Nou zo ver kwam het niet, want ik kreeg vanochtend een telefoontje van Mark, of de motor al liep. Nou nee dus. balen.. Wat kan het nou zijn joh.. lekje ergens? "Heb je al je hand op die inlaatkelk gezet zodat hij de brandstof wel aan MOET zuigen".
Eh nee? Nooit aan gedacht. Dus ik naar mijn vliegtuig, hand op inlaat, prop rondraaien.. FLOEP.. luchtbelletje schiet zo de carburateur in.. ah.. zo.. nog 2x die prop ronddraaien en mijn hand wordt nat.. ah.. brandstof.. Ok. Dat werkt dus, Mark bedankt! Ja, ik moet nog veel leren.
Kist weer naar buiten.. Beetje prutsen met/zonder choke en met/zonder gas... en BROEM.. lopen.. en meteen weer afslaan. nog 3x proberen. meteen afslaan. Lamme arm. Hoe kan dat toch? zoeken.. Oh wacht, de gas-servo ligt los (tijdelijk gemonteerd zoals ik al zei)....
Dus servo's even goed vastgezet.. Broem.. lopen.. Nu echt! Eindelijk.