(Af)bouwverslag: QQ Yak-54 2.2mtr

Wanneer kom je mij eens helpen. Kan wel wat hulp gebruiken van een expert :)

Is de Pitts nog niet af dan? Ik dacht dat het sneller zou gaan als ik niet langskom en elke 10 minuten 'PAUZE' roep? ;) Geef maar een gil als je wat te doen hebt. Ik kom graag plakken!

En dat van dat 'expert' zullen we maar snel weer omdraaien met alle domme vragen die ik je de afgelopen weken gesteld heb over het in elkaar zetten van een simpel ARF kitje van een Yak :D

De Yak schiet trouwens aardig op. Het nieuwe motorschot is gelamineerd met carbon en voorzien van aluminium busjes. Oeh! Carbon = mooi! Mijn carbon-fetisch speelt weer op. Straks ga ik ook nog goud-geanodiseerd boutjes op mijn vliegtuig schroeven ;) BLING BLING! De plaatsen waar het motorschot aan de romp komt te hangen zijn ook versterkt met een paar laagjes glasmat en ik heb gisteren allerlei RVS 8.8 en gezwarte bouten en moeren gekocht. Dus vanavond maar eens beginnen met definitieve montage van de motor op de romp!

Ik hoop dan ook weer wat nieuwe foto's te posten.

Jaaaa, Foto`s ;-)

Je bent goed bezig Jaap (en Mark ook trouwens) ben zeer benieuwd naar de Yak als die op de hei staat.

Bouw ze.

Grt,
Berto.

Laatst bewerkt:
Haha, valt niet mee met een kleine meid in 1 hand en met de ander typen ;-)

Zoals gezegd een hoop gedaan aan de kist.

Tanknippels zitten op hun plaats. Voor de kijkertjes rechts = benzine, Links = rook.
img_6084.jpg

Ophangpunten waar de rubbers in komen te hangen heb ik verstevigd met een paar glasmatjes, moeilijk te zien op de foto..
img_6085.jpg

Motorschot gelamineerd met carbonfiber en definitief met RVS 8.8 bouten en nyloc moeren aan de motor bevestigd.
img_6086.jpg

Andere kant van de motor.
img_6088.jpg

Uitlaatbocht + uitlaat aan de motor verbonden.
Die slang die erbij ligt is voor de referentiedruk. Die slang gaat een eindje de romp in straks.
img_6090.jpg

Motor definitief op zijn plaats in de rubbers.
img_6091.jpg

Morgen alle slangen aansluiten en maar eens een plekje gaan zoeken voor de gas+choke servo en de ontsteking enzo.

Laatst bewerkt:
Zaterdag weer veel gedaan. Ik wilde nu eindelijk die motor horen lopen dus dat wilde ik zaterdag voor elkaar krijgen.

Dus..

-Kist staat op zijn wieltjes.
-Ik heb nog even een balsa plaatje onderin die motorbox gelijmd. Als de uitlaatbocht dan lekt, spat die zooi in iedergeval niet overal tegenaan.
-Alle slangen (Brandstof, rook, referentiedruk) zijn aangesloten.
-Ontsteking is gemonteerd.
-Servokabels op maat gemaakt voor de gas en de choke servo.
-Die beide servo's gemonteerd. tijdelijk want de quicklinks op de servo's en de motor worden nog vervangen voor ball-links. (zit allemaal niet echt in 1 lijn en die quicklinks werken dus niet tof)

Dus dan staat de kist er zo bij:

img_6092.jpg

img_6094.jpg

img_6097.jpg

img_6098.jpg

Dat denk je allemaal even snel te doen, maar het kost toch meer tijd dan gedacht.

Dus het was inmiddels donker buiten. Nouja, ik wil hem toch ECHT starten.. Bouwlamp erbij, kist in de achtertuin en gaan.
Even tanken en vervolgens een paar klappen tegen de prop en lopen. Teminste dat dacht ik. Nou mooi niet.

Ik heb eerst een goed half uur tegen die prop staan slaan. Niets. Ik denk, hij krijgt vast geen brandstof, dus brandstofslang van de carburateur gehaald. Jah daar zit wel brandstof in. Slang weer terug en nu zag ik een luchtbelletje in de slang. Dus ik weer slaan... Niets.. Luchtbelletje nog steeds op dezelfde plaats. Vreemd, de motor zuigt niet aan. Alles 6x nakijken, zit er nergens een lekje.. Potverdorie ik heb de carburateur uit elkaar gehad en allerlei nippels wat verdraaid. Als daar iets lekt dan doet ie het niet.. Ach, nog maar een paar keer slaan.

Lang verhaal kort. Na 2 uur prutsen deed ie het niet. Dus hele spul weer naar binnen gehaald.. Ik denk, ik kijk morgen wel verder, trek ik de motor er wel weer vanaf en dan ga ik eens kijken naar die carburateur.

Nou zo ver kwam het niet, want ik kreeg vanochtend een telefoontje van Mark, of de motor al liep. Nou nee dus. balen.. Wat kan het nou zijn joh.. lekje ergens? "Heb je al je hand op die inlaatkelk gezet zodat hij de brandstof wel aan MOET zuigen".

Eh nee? Nooit aan gedacht. Dus ik naar mijn vliegtuig, hand op inlaat, prop rondraaien.. FLOEP.. luchtbelletje schiet zo de carburateur in.. ah.. zo.. nog 2x die prop ronddraaien en mijn hand wordt nat.. ah.. brandstof.. Ok. Dat werkt dus, Mark bedankt! Ja, ik moet nog veel leren.

Kist weer naar buiten.. Beetje prutsen met/zonder choke en met/zonder gas... en BROEM.. lopen.. en meteen weer afslaan. nog 3x proberen. meteen afslaan. Lamme arm. Hoe kan dat toch? zoeken.. Oh wacht, de gas-servo ligt los (tijdelijk gemonteerd zoals ik al zei)....

Dus servo's even goed vastgezet.. Broem.. lopen.. Nu echt! Eindelijk.

Laatst bewerkt:
Ik had zelf nog 3 wikkelingen rond de uitlaatbocht gedaan om de boel voor te verwarmen van de smoke, je hebt kans dat het nu niet (goed) werkt....

Ik had zelf nog 3 wikkelingen rond de uitlaatbocht gedaan om de boel voor te verwarmen van de smoke, je hebt kans dat het nu niet (goed) werkt....

Daar had ik ook aan gedacht. Ik wil dit eerst eens zien werken. Als het niet genoeg rookt en hij veel vloeistof eruit spuugt kan ik altijd nog een paar wikkelingen toevoegen. Ik wil even geen extra gewicht in de neus hebben. Die motor is al zo zwaar. Eerst maar eens zien of ik het zwaartepunt een beetje goed kan krijgen zonder de accu's aan het staartwieltje te moeten tapen.

Laatst bewerkt:
Mss een rare vraag, maar als ik zo naar de foto's kijk, heb je dan niet te weinig ruimte tussen grond en prop? Ik kan mij indenken dat als je nu weg wil vliegen en de kont van de grond komt, dat dan je prop in de grond zit?

Ik doel dan op deze foto:
img_6092.jpg

Voor de rest gewoon een mooie kist!

Laatst bewerkt door een moderator:
Mss een rare vraag, maar als ik zo naar de foto's kijk, heb je dan niet te weinig ruimte tussen grond en prop? Ik kan mij indenken dat als je nu weg wil vliegen en de kont van de grond komt, dat dan je prop in de grond zit?

Ik doel dan op deze foto:
img_6092.jpg

Voor de rest gewoon een mooie kist!

Die foto vertekent enorm, maar je stelt WEL een hele goede vraag! Ik zat hier zelf ook al over te twijfelen toen ik die prop bestelde. De kist is gemaakt voor een DA-50. Wat slingert die rond? een 22x8 ofzo? Deze prop is 2 inch langer. Dat is dus 1 inch per kant. Daarnaast gebruik ik ook nog eens kleinere wieltjes dan in de bouwhandleiding staat.

Kist met drie wielen op de grond.
img_6102.jpg

Kist zoals ie ongeveer op zal stijgen.
img_6105.jpg

Ik denk dat het gras op de hei gemaaid gaat worden op ongeveer 8cm hoog! :)

Edit: Ik heb net even mijn Extra op de grond gezet en gemeten, want ondanks dat die een 3-blads prop heeft, staat die veel lager op zijn 'pootjes'. is een tip van de prop met drie wielen op de grond ongeveer 10cm van de grond en zoals ie ongeveer op stijgt nog maar met 5cm van de grond.

Dus ik maak me geen zorgen meer.

Laatst bewerkt:
Heel slecht filmpje van de eerste paar minuten van de motorloop.
pSz5ztCtZPU[/media] - Fraggy QQ Yak / MVVS 58 Prosport first run

Wat me vooral opvalt is dat de motor niet lekker oppakt als je voorbij half-gas gaat. Zie bijvoorbeeld 1:19. Zou ik toch een te grote prop hebben gekozen?

Daarnaast loopt ie me nog net niet langzaam genoeg stationair.

Oh en het spul trilt nog te hard. Ik ga de rubbers iets meer ruimte geven zodat ze wat meer kunnen dempen.

Laatst bewerkt door een moderator:

het speelt niet een rol of je het voorverwarmt dat hebben we bij bruckmann wel gezien die spuit het ook direct in en hij had de beste smoke van iedereen

Back