Afbouwverslag Top-Flite Spitfire

Hallo allemaal,

Het is me de afgelopen tijd opgevallen dat er steeds meer Top-Flite kits op het forum besproken/verslagen worden zoals de Cessna, Focke-Wulf, P40, P51D, corsair, P47, Dacota (nog één vergeten?)
De TF Spitfire heb ik echter nog niet gezien.

Ruim een jaar geleden ben ik met de Spit begonnen en is nu voor 90% ruwbouw klaar.
Volgens een eerder gelezen regel ben je dan ongeveer op de helft. Planning voor de maiden is dan ook 2008.
Spitfire%20Top-Flite-50.jpg

Het model heeft reeds retracts van Robart en flaps (zit er aan te denken om inner-flaps erbij te maken).
Misschien komen er ook nog robostruts op (zelfbouw?).
Reeds ook bedrading naar de tippen aangebracht, vond de Leds op de Cessna van Hezik heel inspirerend.
Een schuivend cockpitkap is natuurlijk ook heel mooi, maar we moeten natuurlijk het gewicht in de gaten houden.
Op dit moment met de inbouw bezig van de retracts.
normal_Spitfire%20Top-Flite-53.jpg


normal_Spitfire%20Top-Flite-54.jpg


De afwerking van de kist zal glas en epoxy worden. Maar zover zijn we nog niet.
Zal nu eerst de precieze uitvoering van de Spit moeten bepalen voor de details, zoals bv. het aantal bobbels op de vleugel en bewapening.
Die van de MH434 lijk mij een makkelijke keuze omdat daar veel foto's van te vinden zij op het internet, het kleurenschema spreekt me ook wel aan.
Het moet in ieder geval een MK IX uitvoering worden.

l
 
Hee dat ziet er goed uit :thumbsup:

En wat je zegt er zijn weinig Spitfires gesignaleerd hier.

Mhhh, dat kan in 2008 wel eens een hele leuke meeting worden in Oss (kom je in 2007 ook, ruwbouwklaar zijn ze ook welkom ;-) )
 
rechts bovenin je posting staat een *wijzig* button , even aanklikken , en dan pas je de topic titel even aan
 
Volgens een eerder gelezen regel ben je dan ongeveer op de helft.
Dat wil zeggen: als het je ambitie is om er een echt schaalmodel van te maken. :P

Als je van plan bent om hem dicht te folieën, dan kan 'ie denk ik volgende week wel de lucht in. :?


jan.
 
Dit ga ik zeker volgen.

Maar op mijn eigen foto's van de mk IXc heb ik geen inner flaps kunnen vinden. De flaps slitsen wel tussen de romp en de radiator, net onder de faring (de overloop tussen romp en vleugel). Zie ook de foto die ik op internet heb gevonden :lol:.
gz.jpg

Maar om wel een schaal detail te krijgen moet je de radiator uitgang mee open en dicht laten gaan.
Voor meer foto's kijk anders ff op Spitfire's.

Groetjes Rob.
 
Maar, hoe ben je tot dit mooie resultaat gekomen en welke wijzigingen heb je aangebracht? Heb je daar nog foto's van?
 
hmm, ziet er leuk uit 8) (hou alleen niet zo van spitfires...)

nog een vijand voor mijn focke-wulf erbij op de meeting in 2008 :)
welke schaal is deze spit eigenlijk?

@metroid
je foto werkt niet, rob.
link plaatsen is denk ik beter, dan werkt ie ( bij mij) wel.

http://www.militaryairshows.net/spits/gz.jpg
wat een herkenningsnummer: "GZ-?" :lol:
 
Danny Mulders zei:
hmm, ziet er leuk uit 8) (hou alleen niet zo van spitfires...)

nog een vijand voor mijn focke-wulf erbij op de meeting in 2008 :)
welke schaal is deze spit eigenlijk?

@metroid
je foto werkt niet, rob.
link plaatsen is denk ik beter, dan werkt ie ( bij mij) wel.

http://www.militaryairshows.net/spits/gz.jpg
wat een herkenningsnummer: "GZ-?" :lol:

Dan heb ik nog een vijand voor je alleen moet die het afleggen tegen je Dora aangezien het een MK-V betreft. Maar ik zie m'n spit graag met jouw FW190 samen in de lucht.... of in formatie met de IX van Metroid :) :wink:

normal_SpitAEA%20004k.jpg



normal_SpitAEA%20005k.jpg


Metroid zei:
]Het model heeft reeds retracts van Robart en flaps (zit er aan te denken om inner-flaps erbij te maken).
Misschien komen er ook nog robostruts op (zelfbouw?).

Probeer eens te informeren op Unitracts. Dit bedrijfje maakt ook aluminium struts op maat, scheelt misschien een hoop werk als je de maten moet aanpassen in de vleugel. Deze zitten ook onder mijn Spitfire.


Grt,

Tjen il-vec
 
Dan zal ik Danny helpen met een Do-335 ;-)
do2.jpg

(waarschijnlijk 1 vliegend in Oss 2007, als ze gebracht worden komende maand :? )
 
holymoly dit ziet er mooi uit zijn jullie nou niet bang om te crashen kijk crashen is zoieso kut maar ik zou janken als mijn spit de grond in zou gaan als je hem zo trouw nagebouwd heb
 
Crashen is iets wat niet leuk is maar waar je niet onderuit komt op den duur.

Op zich vinden wij (Onno en ik) crashen met een hoop van onze kisten niet zo heel erg, als 1 van onze warbirds, of schaalkisten zou crashen is het iets minder maar ach dan heb je de motor en servo`s weer beschikbaar voor een ander project ;-)

Mhhhh, formatie (dogfight 8) ) van diverse allied kisten met een DO 335 (en Dora???) is wel errug leuk, hopen dat alles doorgaat en op tijd afkomt.
Het legt de lat wel weer erg hoog qua vertrouwd raken met de kist mocht ie eenmaal vliegen half april............................ ach 2 maanden moet kunnen :yes:
 
nou, de spit van rob ( metroid) is nog lang niet af, ik heb hem ook al een paar keer geprobeerd aan te sporen maar hij vertikt het :wink:

en over dat dogfighten, als ik genoeg geld zou hebben zou het toestel in april al lang klaar kunnen zijn, maar dit is helaas niet het geval :(
 
Tjen il-Vec zei:
Probeer eens te informeren op Unitracts. Dit bedrijfje maakt ook aluminium struts op maat, scheelt misschien een hoop werk als je de maten moet aanpassen in de vleugel. Deze zitten ook onder mijn Spitfire.

vind ze alleen wel achterlijk duur als ik eerlijk ben, de retracts kosten nog meer dan mijn kit :?
 
Uh Tjen il-Vec dit heb ik niet gezegd:
Het model heeft reeds retracts van Robart en flaps (zit er aan te denken om inner-flaps erbij te maken).
Misschien komen er ook nog robostruts op (zelfbouw?).
Dit heeft Ronald van den Oever geschreven.
Ik bouw mijn eigen struts met een Giezendanner retracs EL-5 8).
Strut1mini.JPG

Strut2mini.JPG

Deze moeten alleen nog schaal worden gemaakt. Ik ben zelf ook bezig met de Spitfire van TF, maar deze ligt even stil door ruimte tekort.
Mijn Spit wil ik als de mk IXc uitvoering brengen. Met ronde vleugel, staart en stabilisator tips. Ook komt er een rc bediende cockpit kap op. En mischien de flaps uitbreiden tot onder de farings. Ook worden de radiatoren geopend bij het uit klappen van de wielen.

@Ronald van den Oever
Er zit bij de kit geen airintake onder de neus bij de vleugel. Dus let daar op. Er zijn ook twee versies van deze intake. De versies horen ook bij de verschillende vleugel, staart en stabilisator tips. Ook de druppels op de vleugels kloppen niet van de TF kit. Er zitten 2 te veel bij.
Anders kijk ff hierna :lol: :

Groetjes Rob
 
Laatst bewerkt door een moderator:
@Tjeb il-vec:
Prachtige kist die PH120. :P

@Arvid:
Aanpassingen tot nu: rolroeren ingedekt met balsa en de balkjes waar de retracts op gemonteerd zitten verstevigd (I-profiel geworden).

@Danny:
Schaal van de TF Spit is ongeveer 1op 7
meer bouwfoto's: http://foto.modelbouwforum.nl/thumbnails.php?album=833

@Metroid:
Die zien er goed uit die zelfbouw struts wordt een project opzich.
De air intake (de grote uitvoering) reeds van schuim gemaakt.
normal_Spitfire-Topflite-40.jpg

Mooi filmpje trouwens en wat een soundje.
Vorig jaar veel detail foto's gemaakt van de Spitfire op Soesterberg. Volgens het tekstplaatje bij dit toestel een F MK.IX
Zou de details van dit toestel na kunnen bouwen. Helaas is dit een clipped wing uitvoering en de mooie tips van de TF Spit gaan er echt niet af.
Hadden ze in de praktijk ergens in de hangar een setje tips liggen die er zo op konden?

Vorderingen: Vanavond het afdekkapje voor de stuurboord retract gemaakt.
 
@Ronald van den Oever:
Vraagje!! Wat voor motor heb je op je spit gezet. Ik zit te twijfelen aan een:
Siato 15cc (91 S) 4 takt
* Inhoud 15 cc.
* Vermogen 1,6 PK
* Prop 12x8 - 15x6
* Gewicht 510 gram

Saito 17,2 (100) 4 takt
* Inhoud 17,2 cc.
* Vermogen 2 PK
* Prop 13x9 - 15x8
* Gewicht 550 gram

Wat denk jij over deze motoren? De prijs is niet echt het verschil.

En de vraag of er de tips konden worden veranderd. Het antwoord is JA. Ik heb zelf foto's van de registratie code 3W-17 en MK732 met normale wingtips, maar ik ben ook al foto's tegen gekomen waar dit toestel cliptwings had.
 
Metroid zei:
Uh Tjen il-Vec dit heb ik niet gezegd:
Het model heeft reeds retracts van Robart en flaps (zit er aan te denken om inner-flaps erbij te maken).
Misschien komen er ook nog robostruts op (zelfbouw?).

Yep, je hebt gelijk. Ik had m'n eikenhouten contactlenzen weer eens in 8O



Danny Mulders zei:
vind ze alleen wel achterlijk duur als ik eerlijk ben, de retracts kosten nog meer dan mijn kit

Je moet inderdaad rekenen voor een complete set zo'n, omgerekend, 250 euro. Maar je hebt natuurlijk niet zomaar een kist want de FW heeft wat het landingsgestel betreft een 'niet echt courant' ontwerp.

Daarbij kan ik me voorstellen dat als de aanschaf van een intrekbaar landingsgestel belangrijk duurder uitvalt dan de prijs van de kit dat dat afschrikt.
Maar goed, ik moet ook goed beseffen dat de waarde van geld per persoon kan verschillen waardoor ik niet kan/mag bepalen wat er onder je kist moet komen te zitten.

Misschien kun je wel op je gemak de kist verder bouwen en nadenken over een 'puur functioneel' landingsgestel van verenstaal? Ik dacht in je bouwdraadje te lezen dat iemand al een suggestie heeft gedaan eens naar Robart retractsets te kijken? Is misschien niet zo mooi als een schaalset maar je hebt in ieder geval niet een vliegbeeld wat wordt verstoord door een paar uitstekende poten :wink:



Ronald van den Oever zei:
Prachtige kist die PH120.

Wauw, dank je! Heeft ook wat voeten in aarde gehad deze zo te krijgen. Het is overigens een MK-V LF (EP120) die staat op Duxford. Ik heb (off the records) de kans gehad erin te mogen zitten tijdens een bezoek aldaar en dat heeft me aangespoord deze kist na te bouwen :wink:

Het enige wat ik zo heb gelaten zijn inderdaad de wingtips. De echte uitvoering betreft de LF versie (clipped wing) voor operaties op lage hoogtes waardoor de wendbaarheid werd verbeterd maar ik vind dat op een MK-V met de kortere neus dan de IX dat niet zo staan zeg maar dus heb ik de kist zo gelaten.


Grt,

Tjen
 
Back
Top