Afbouwverslag ZNLine Alliance

Discussie in 'F3A' gestart door hezik, 12 okt 2007.

  1. hezik

    hezik Guest

    Goed, ik zit te wachten op de honingraat en andere spullen.. in principe heb ik alles in huis om met glassen van de vleugel te beginnen, maar daar durf ik nog niet echt aan te beginnen.. wil ook eerst wat proefstukjes maken om te zien of ik dat uberhaupt wel kan.

    Toch een klein klusje opgepakt; het netjes maken van alle randjes.. is in principe maar een klein rotklusje, totdat je het netjes wilt doen :p

    Ik schuur het nu langs een geleider met een dremel schuurtonnetje op dikte en dan met een schuurklosje nog een paar keer er langs om de losse draden kevlar kwijt te raken.

    Heb nagevraagd bij ZNLine hoe dun je die randen mag maken; het is zo, onder zo'n rand zit op de hoek een verdikking.. je mag in principe tot aan die verdikking gaan. Dat doe ik niet, ik laat wat meer ruimte, maar het oogt wel gelijk een stuk netter. Overigens weet ik eigenlijk wel zeker dat dit ook nog iets was wat bij de vorige bouwer nog op de agenda stond.

    Dit is een randje wat grotendeels klaar is:
    [​IMG]

    En zo ziet de andere kant er (nu nog) uit:
    [​IMG]

    Nu de andere kant nog, dan de bellypan.. en dan weer wachten op materiaal..

    Misschien alvast wat proefstukjes maken voor het glassen met G4, eens kijken hoe dat gaat..
     
  2. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.871
    Locatie:
    Velserbroek
    Hoi Henry

    Ga je echt de vleugels met G4 doen? Realiseer je dat elke druppel G4 die je er op smeert gewicht is. En dat spul is erg hard en taai. Bovendien loopt de structuur van je glasdoek snel vol met G4 en dat is echt alleen maar gewicht. Het glasdoek hoeft alleen maar gelijmd te zitten. Het vullen kan je later met andere spullen doen.

    Waarom niet met lamineer epoxy? , die kan je met alchohol sterk verdunnen (50%) Je moet anders net ff geduld hebben tot Danny van Vliet terug is. Hij heeft zijn Oxalys ook geglast en Danny kan je haarfijn vertellen hoe e.e.a. moet.

    Evengoed succes
    Groet
    Winfried
     
  3. hezik

    hezik Guest

    Dat staat nog niet vast. Ik had zelf dezelfde opmerking, met name omdat de 'G4-glassers' vaak ook G4 als vulmiddel gebruiken.

    Ik dacht ook; lamineren is lichter en dan vullen met een lichte vuller.. dus mogelijk dat ik dat nog ga doen.

    Ik weet in principe hoe het moet; dat is het probleem niet, het is het doen .. zo weet ik ook wel hoe het A-programma gevlogen moet worden, alleen als ik het daadwerkelijk wil doen.. tsja.. ;)
     
  4. hezik

    hezik Guest

    Hoe die kleine klusjes zoveel tijd kunnen kosten.. je wil natuurlijk ook niets fout doen, dus duurt het allemaal lang..

    Anyways, de opening in de romp is nu klaar, alle randjes netjes afgewerkt, ziet er gelijk een stuk strakker uit allemaal.. goed te zien in vergelijking met de voor situatie..

    Voor:
    [​IMG]
    [​IMG]

    Na:
    [​IMG]

    Het lijkt op deze foto alsof rechtsboven een oneffenheid zit, dat zit er niet, dat is zwarte stift waarmee de vorige eigenaar het gat afgetekend had.. Je ziet het er niet aan af, maar ik denk dat hier 4 of 5 uur werk in zit.. eerst grote stukken met een dremel en schuurtonnetje en daarna net zo lang met schuurpapier tot de rand overal even breed is en goed afgebraamd.

    Het vak achter de achterste vleugelplaat is met opzet iets smaller, zodat daar wat meer stevigheid behouden blijft.

    Volgende punt op de agenda:

    Voor:
    [​IMG]

    Na:
    [​IMG]

    Zelfde recept.. de ietwat hakkelige randjes helemaal recht maken. De bellypan doe ik opzettelijk nog even niet, als het goed is zit er morgen een pakketje bij de post met de magic boxen erin, eerst even kijken waar die gemonteerd worden en hoeveel dikte van de rand daarvoor moet blijven (aan rompkant weet ik dat al).
     
  5. bert de eerste

    bert de eerste

    Lid geworden:
    14 okt 2006
    Berichten:
    832
    Locatie:
    veen
    ziet er strak uit.

    ja.... goed werk duurt nu eenmaal lang.
    en dan is dit nog alleen maar afbouwen :wink: :lol:

    wat is het gewicht van die macig boxen?
     
  6. hezik

    hezik Guest

    Dat weet ik nog niet.. wat ik niet heb kan ik niet wegen he :)

    Heb me wel al ongans gezocht, maar het staat nergens vermeld..

    En idd, ik moet niet klagen, is inderdaad een ARF ;)
     
  7. br@m

    br@m

    Lid geworden:
    19 apr 2006
    Berichten:
    1.088
    Als het je alleen om de bling gaat zou je ipv echt carbon weefsel plasticfolie met carbon look erop kunnen plakken. Makkelijker te verwerken, lichter dan echt carbon, goedkoper dan carbon en minder werk dan lamineren.
     
  8. hezik

    hezik Guest

    Tsja..maar dan weet ik zelf nog dat het plakfolie is.. en dat zie je echt wel :p

    Los daarvan; vandaag kwam de honingraat aan, 5mm honingraat. Daar komt dan aan weerszijden 0,6mm triplex op. Ik wil dan aan de bovenkant wel echte carbon hebben omdat die 0,6mm toch wel erg dun is. Daar moet je servo in vastgeschroefd worden, oa...

    maar thx voor de tip, maar carbon look gaat 'm niet worden ;)

    (als je de patser uit gaat hangen, doe het dan goed :p)
     
  9. br@m

    br@m

    Lid geworden:
    19 apr 2006
    Berichten:
    1.088
    Tja masochisme is een keuze :D je mag't jezelf zo moeilijk maken als je wilt.

    Succes met lamineren - wordt vast heel mooi.
     
  10. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.405
    Locatie:
    Spijkenisse
    Tjah, als het puur voor het optische aspect is, dan zou ik rustig voor de kevlar/carbon folie gaan; het is licht, goedkoper en makkelijk aan te brengen :p

    [​IMG]

    Grt.
     
  11. hezik

    hezik Guest

    En, met alle respect Alexzzz, overduidelijk nep. Het straalt er gewoon vanaf :p

    Maar goed, ik zal de tip zeker ter harte nemen, echter zoals ik al aangaf is in dit geval het carbon functioneel; ik wil de extra stevigheid ook hebben..

    @bram: tsja, enigszins masochistisch ben ik wel inderdaad :)
     
  12. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.405
    Locatie:
    Spijkenisse
    [​IMG]

    Ik geef ook wel toe dat "the real thing" mooier is, maar het heeft nu eenmaal grote voordelen :lol: Alles beter dan een saaie kale plank hout :D

    Maar ik ben benieuwd hoe het eruit komt te zien, om carbonweefsel echt kaarsrecht te lamineren, das best lastig :roll: (en als het mooi moet zijn, dan moet het weefsel wel recht zijn....)

    Grt.
     
  13. hezik

    hezik Guest

    ik met m'n grote mond ook... :p
     
  14. Hans Meij

    Hans Meij

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.540
    Er moet er eentje zijn die zegt wat anderen denken. Je vervult dus best een nuttige rol. :p
     
  15. paulplevoets

    paulplevoets

    Lid geworden:
    20 apr 2004
    Berichten:
    1.264
    Locatie:
    Sint-Truiden (Belgiƫ)
    Netjes bouwen en een bloot stukje hout is een mooie afwerking... Indien het geen F3A kist is, kan je voor een likje matte verf gaan. Matgrijs is mijn favoriet, het maakt van de slordigste kist nog een redelijk nette inbouw.

    Heb je de bevestigingspunten van de vleugel in de romp (die inslagmoeren) zelf geplaatst? Dat kan je volgende keer beter even uitmeten. Ik mag eigenlijk niet veel zeggen, bij mijn paftrainer heb ik soortgelijk probleem.
     
  16. hezik

    hezik Guest

    Nee dat was al gedaan, maar ik zie niet helemaal wat daar verkeerd aan uitgemeten is?

    Het is het carbonweefsel wat er omheen zit wat onder de bellypan uitkomt, maar an sich is dat niet zo'n probleem; dit is wel goed mooi glad te krijgen..

    Bloot hout of verf kan in een F3A kist zeker ook wel hoor, 't is alleen dat ik Carbon gewoon wel mooi en netjes vind staan ;)
     
  17. hezik

    hezik Guest

    Weer een klusje gedaan; de montage van de uitlaat. De Hatori wordt al geleverd met een bevestigingsbeugeltje met rubbers. Ik heb er de uitstekende randjes afgehaald en in het midden een 4mm gaatje geboord. Dan een stuk 4mm roestvrijstalen draadstang, 2 kraanrubbertjes en een carbon buisje, en dan krijg je dit:

    [​IMG]

    [​IMG]

    De draadstang is hier nog niet vastgescrhroefd, maar het idee is wel duidelijk denk ik :)

    Stevige, lichte constructie en nu hoef ik niet elke keer de uitlaat eraf te halen als de vleugel er af moet. De vleugel kan er gewoon onderdoorgeschoven worden.

    Enige waar ik nog niet uit ben, is of ik de romp, op het punt waar de draadstang er door komt, moet verstevigen aan de binnenkant.. denk het niet eigenlijk.
     
  18. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.405
    Locatie:
    Spijkenisse
    Ik zou het wel verstevigen als ik jou was, hoeft niet gelijk met 12mm multiplex, maar een klein stukje 0.5mm triplex of een glasmatje is misschien al voldoende. Wat misschien ook een optie is, is om de starre ophanging aan het uiteinde te vervangen door een M4/M3 swingrubbertje te vervangen, dit beviel mij erg goed.....

    Grt.
     
  19. hezik

    hezik Guest

    Dit is dus geen starre ophanging; hij hangt geheel in rubbers ;) De as zelf is weliswaar star, maar de carbon buis die er omheen zit bepaald de hoogte van het geheel, en die rust aan beide kanten op 4mm dikke rubbers. Je kunt het geheel dus, ook als het vast zit, nog wel heen- en weer bewegen, door die rubbers.

    Had inderdaad zelf toch ook maar bedacht dat het zekere voor het onzekere nemen verstandig is, en een klein plaatje 1mm triplex ingelijmd in de romp.
     
  20. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.405
    Locatie:
    Spijkenisse
    Ah ok, ik zag de rubbertjes niet goed zitten, maar dan is het ok :lol:

    Grt.
     

Deel Deze Pagina