Algemeen Savage Topic

• Topicstarter Topicstarter Mattijn
  • Startdatum Startdatum
Hoe rij je je motor in? BIj de Wot is dat niet hoor:

Het inrijden volgens de WOT-methode gaat als volgt:
1) Eerst laten we de motor één tankje stationair lopen op de fabrieksafstelling.
2) Draai de hoofdsproeier twee tot drie slagen verder open (tegen de klok in). Onthoud hoeveel slagen je de sproeier verder open draait ten opzichte van de standaard fabrieksafstelling.
3) Zet de auto op de grond, en ga er mee rijden, waarbij je zorgt dat de auto bij het geven van vol gas niet harder rijdt dan dat je hem hooguit rennend kan bij houden. Rijdt de auto harder, of maakt hij veel toeren, draai dan de hoofdsproeier nog een slag verder open.
4) Rij zo zeker vier tot zes tankjes leeg, bij voorkeur zes.
5) Daarna draai je na het leeg rijden van elk tankje de hoofdsproeier een kwartslag naar binnen (met de klok mee) en vol gas blijven rijden totdat je dichtbij de standaard afstelling komt, de auto zal dan steeds sneller gaan rijden dat vol gas rijden niet meer haalbaar is.
6) Dan heb je na zo'n tien tankjes je motor ingereden.

Wellicht staat hij gewoon veel te rijk. Rijk is wél goed tijdens inlopen, maar als hij zo rijk staat dat hij gewoon verzuipt zeker nadat je een tijdje stat. loopt kan hij wel wat/iets armer..

Aha, dat kan.

Ik denk dat je beter gewoon jouw manier kan afmaken. Er zijn verschillende inloopmethoden dus als hij maar rijk inloopt +- 1 L en na verloop van tijd wat armer gezet wordt zodat het polijstproces goed gebeurd. Ik denk dat je dat dus ook al deed maar dat hij iets te rijk stond ofzo.. waardoor hij verzoop zegmaar.

Hmm klopt het dat hij dan minder pruttelt als hij dreigt te verzuipen? Ik merk namelijk dat het gepruttel afneemt naarmate ik meer gas geef en uiteindelijk ophoudt waarna hij bij ietsje langer/meer gas afslaat. Als ik het gas even loslaat komt het gepruttel weer terug.

Hmm 1 ding snap ik trouwens niet aan de wot-methode, je moet je auto dan volgas rijden op een paar slagen rijker. Hoe is dit mogelijk als hij al uitvalt met even het gas in?

Wellicht staat hij te rijk. Punt is dat hij tijdens de inloop van rijker naar steeds iets minder rijk gebracht gaat worden. Als hij te rijk staat dat hij verzuipt kan je hem dus wat armer zetten of je misschien je stat. wat hoger zetten. Alhoewel dat laatste weer wat anders is waarvan ik denk dat van jouw meer gewoon een kwestie is van iets armer zetten.

Hoe loopt ie? Loopt hij snel in zn toeren? Of komt hij echt nauwelijks vooruit met alleen maar rook?

Hij trekt wel snel op, maar slaat af waarneer je te veel gas geeft of te lang inhoud, hoort dit niet juist een kenmerk van arm lopen te zijn? alhoewel het me sterk lijkt dat hij arm loopt, alle naalden staan op fabrieksafstelling. Er komt inderdaad behoorlijk wat rook vanaf en er druipt brandstof uit wat teken is dat hij rijk staat (toch?).

Ah ik denk dat het wel moet gaan lukken, heb er nu 4 a 5 tankjes op zitten en ik kan al flink wat gas geven. denk dat ik er nog 2 tankjes mee ga rijden en dan langzaam steeds een tikje armer.

Ik heb net nog een beetje verder afgesteld, hij kan steeds sneller dwz hij verzuipt later. Wat me wel opvalt is dat er in de handleiding staat dat je hem te arm hebt afgestelt "if the engine blogs or stalls" (verzuipt of uitvalt). Het lijkt me iets logischer dat de motor juist verzuipt als hij te rijk staat, toch?...
Ik zou graag willen weten hoe jullie savage in het begin reed, was het ook zo dat hij steeds uitviel waarneer je iets te snel/veel/lang gas gaf? en dat door het armer zetten dat steeds later gebeurde? En moet ik dan gewoon doorgaan met armer zetten? Ik wil gewoon heel zeker zijn dat ik niets fout doe ;). Oja en nu ik toch bezig ben; mijn rem weigert, eerst deed hij het alleen als hij van halfgas naar rem schoot, nu doet hij helemaal niets meer. volgens mij ligt het aan de zender, is dit een bekend probleem en is er een oplossing voor? Alvast bedankt voor de reacties!
-edit- wat is het toch heeeerlijk rustig op dit topic zeg

Laatst bewerkt:
Mijn one-way lager is gebarsten... Vraag me niet hoe het gekomen is, maar het is zo, het slipt dus door en ontvetter helpt niet meer :hammer: Dus een nieuwe one-way halen... Maar nu kwam ik dit tegen. In de motor zit ook nog een soort van eenrichtings mechaniekje, dus zou dit eigenlijk een veel betere oplossing zijn... Of zou ik me hier beter toch niet aan wagen?

Het kost je iig wat vermogen....
Daarnaast als dit beter was geweest, kan ik me niet indenken dat er nu pas iemkand komt met dit idee!

Bij Force gebaseerde motoren kan dit best wel werken ...

De krukas word daarin namelijk meegenomen door een geveerd pennetje in het big-end wat (eenzijdig) inhaakt op de plaat van de startershaft.

Die constructie maakt een one-way in je trekstarter overbodig , vandaar dat dit mogelijk best een goeie vervanging is ;)

Hallo allemaal,

Ik ben sinds 4 dagen ook de trotste eigenaar van een savage 3.5
Wat een beest van een wagen zeg. Ik heb echter 1 vraagje

Zijn er ook stillere uitlaten te krijgen dan de standaard die bijgeleverd wordt ??

Emil, ik heb de standaard HPI S-25 motor in m'n Savage zitten wat dus een Force based motor is... Gaat jouw argument dan nog op? Want dit lijkt wel wat meer klappen te kunnen verdragen dan een one way, en klappen krijgt ie blijkbaar met zo'n rotostart, als het hele lager gebarsten is...

@discovery nl: Stiller dan de standaard plastic uitlaat? Geen idee... Er bestaat een soort kegel om van die uitlaat een 2kamer uitlaat te maken, en deze zou die iets stiller moeten maken, maar of het echt werkt/de inverstering waard is, is maar de vraag...

Gefeliciteerd met je aankoop! ik heb op mijn k4.6 blokje de xss versie zitten en het geluid daarmee is te vergelijken met die van een scooter. Maar ik weet niet ofje daar wat aan hebt ;)

Even een vraagje: Hoe halen jullie zand uit de koelkop?
Als ik in het zand heb gereden zit de plug helemaal onder, en dan lijkt afterrun erin doen me ineens niet zo'n geweldig idee meer..

Motor omdraaien en ontvetter of WD-40 op de gloeiplug spuiten. Daarmee spuit je de grootste troep weg. En als je WD-40 gebruikt dan blijft de rest van de troep daar wel in plakken.

Ok bedankt voor de tips, ik zal ze zeker in mn achterhoofd houden (zoniet in mn voorhoofd). Ik heb gehoord dat afterrun wel je o-ringen in je carb aantast, is dit zo? En dan zal ik sowieso mn tyrap los moeten knippen :rolleyes:
Op zn kop houden, dat ik daar nog niet aan gedacht heb 8O

Back