Algemeen Savage Topic

• Topicstarter Topicstarter Mattijn
  • Startdatum Startdatum
ik gebruik tornado brandstof 16% en is half jaar oud. Ik heb ongeveer 10 liter gereden met auto. versnellingsbak draait soepel. Slipperpad dat is nieuw voor me. Eeerlijk te zijn nog nooit van gehoord. waar zit dat.

Na een stuk of 20 tankjes te hebben gereden op 16% vond ik het wel eens leuk om voorzichtig over te gaan naar 25% hij vliegt nu bijna over de weg.. 1 probleem de rem is lang niet sterk genoeg om hem te stoppen kan ik hier iets aan doen? Hij rijd ongeveer 5 meter door als ik vol op de rem trap

Dual disc brake kopen :) . Is iets van 30 Euro bij pk racing!

Even opgezocht!

:!: HPI87150 DUAL DISK BRAKE SET (STAINLESS STEEL) € 23.35 :!:

bvand zei:
Na een stuk of 20 tankjes te hebben gereden op 16% vond ik het wel eens leuk om voorzichtig over te gaan naar 25% hij vliegt nu bijna over de weg.. 1 probleem de rem is lang niet sterk genoeg om hem te stoppen kan ik hier iets aan doen? Hij rijd ongeveer 5 meter door als ik vol op de rem trap
De SFL-2 stuurservo als gas/remservo gebruiken (8kg in plaats van 6kg) en voor de stuurservo een nieuwe kopen van 13kg of meer zodat je beter kunt sturen. Dan kun je de rem op het asfalt zelfs nog blokkeren en voorover duikelen met een standaard remschijfje. Voor 30 euro heb je al een BlueBird 630MG (is een feestmerk maar bij mij en anderen houdt de servo het prima vol, en dat voor maar gemiddeld 27 euro).

Ik ben van 25% Gammalube, naar 16% Modeltechnics overgestapt, en ben vandaag de hele dag bezig geweest met afstellen..

Ik heb gewoon gekeken of hij niet ongelofelijk heet werd, en of er nog een goede pluim uit kwam..

Ik heb vooral de LSN een stuk armer gezet, waardoor hij nu wél wheely's trekt..
De HSN heb ik nogsteeds redelijk rijk staan, zeker in verhouding met de LSN..

Als ik het motortje even stationair laat draaien en dan weer optrek is er in het begin heel even een soort 'ratel'..
Dat gebeurt 1 keer na even stilstaan, daarna is het weg..

Er komt als je even gas geeft heel veel rook uit..

Ook als ik even volgas gereden heb en dan heb gas los laat (niet remt) dan 'jengelt' hij na, totdat ik rem, dan gaat het weer weg..

In een ander topic las ik een vraag of hij het goed had afgesteld, en toen zei iemand dat hij najengelde op het filmpje, wat betekende dat de LSN te arm stond..

Hij word (naar mijn weten) niet veel te warm, maar toch wel een stuk warmer dan vroeger..

Misschien kan ik binnekort even een filmpje maken, of misschien( :lol: ) hebben jullie hier al voldoende aan, en snappen jullie het.. :roll:

Ik zou de LSN gewoon eens wat rijker zetten. En kijk dan of het geluid weg gaat. Het kan best dat je de LSN te arm hebt staan, en dat de motor niet te warm wordt. Dit omdat je zelf aangeeft dat de HSN wel erg rijk staat. Dit heft mekaar op, en wordt je motor niet te warm.

Rijdt je wel met een kap op je savage? :wink:

Succes :)

Dus, als ik het goed begrijp, kan het geen kwaad, zolang ik mijn HSN maar rijker heb staan, zodat het elkaar compenseert?

Ja ik heb alles geprobeert, armer-rijker, ertussenin, rijker-armer..

Maar dit vind ik toch het leukst..

Ik was alleen bang dat het kwaad kon, maar als het elkaar opheft is dat wel prima..! :D

Ik had ook ergens iets gelezen over een spuugtest, kan iemand mij dat hier uitleggen?

En ja, ik rijd meestal met kap, tenzij ik aan het afstellen ben natuurlijk..

Eerlijk gezegd vat je het nu verkeerd op. Of ik heb het niet goed uitgelegd. :oops: :P

Ik zou toch proberen om hem onderin (LSN) toch rijker te zetten. Een te arm afgestelde motor zal snel in prestaties afnemen, en dus kapot gaan.
Zet de LSN met stapjes (1/8 slag) rijker. En kijk of het geluid verdwijnt. Zo niet, nog een slag rijker enz.
Probeer hem toch nog iets beter af te stellen :wink:

Burp zei:
Een R4 of R5 hoop ik?
En een antwoord op mijn andere vragen? (zie boven)
Burp zei:
Oke. Ik neem aan dat "zoals altijd" niet is zoals hij nu is (aannames zijn niet goed hier hoor :D)

Heb je je plugje al nagekeken? Doe er anders even een nieuwe in en probeer dan weer even.

Maakt hij nog een bijzonder geluid bij het wegrijden en blijft hij wel gewoon stationair lopen als je het gas weer los laat?

Welke brandstof merk en nitro percentage (en hoe oud is die brandstof??)
Hoeveel brandstof heb je met het motortje gereden?
Is er nog voldoende compressie?
Draait je versnellingsbak nog soepel? Test dit door je auto met de motor uit gewoon even naar voren en achteren te duwen. Rolt hij soepel of zwaar?
Maakt de motor wel veel toeren als je gas geeft? Zo ja, check je slipper. Slipperpad kan helemaal versleten zijn.

Ik blijf het proberen hoor. Geef even antwoord op deze vragen. Dan pas kan ik een goede diagnose maken. Anders blijft het bij gokken wat het zou kunnen zijn.

Om toch ook jouw vraag te beantwoorden, DIT is je slipperpad. Deze zit achterop je slipperclutch en is een soort koppeling. Dit onderdeel is een slijtage-onderdeel. Als je er te lang mee blijft rijden dan gaat je tandwiel aan de binnenzijde kapot (smelt). Ik denk dat dit bij jou het geval is. Vandaar mijn vraag
Maakt de motor wel veel toeren als je gas geeft? Zo ja, check je slipper. Slipperpad kan helemaal versleten zijn.

Even voor de duidelijkheid, het gaat dus om het grote tandwiel dat wordt aangedreven door je motortandwiel. Als het schroefje (met veertje) los zit of zelfs in je plastic tandwiel is gesmolten dan krijg je ook dit soort taferelen.

Zo hoort het eruit te zien
PICT0012.jpg

Zo dus niet
PICT0010.jpg

En soms is het koperen ringetje helemaal in het plastic gesmolten (hier dus niet)
PICT0005.jpg

als je een druppeltje spuug op de bovenste ring van je koelkop legt, moet het binnen 3-5 seconden verdampt zijn. Sneller? dan staat je motor te arm.

Een temp metertje is natuurlijk wel handiger. Kost een beetje geld, maar afstellen wordt er makkelijker door, en je bent geruster. Ik heb een robbe metertje. Werkt gewoon met een NTC weerstandje, en meet continu, ook terwijl je rijdt. En onthoudt de max en min temperatuur gemeten per cyclus, dat vind ik echt handig. En tkost nog minder dan zo'n IR ding :D (heb €20 betaald, en €3 voor een knopcel batterijtje)

Zjeraar zei:
als je een druppeltje spuug op de bovenste ring van je koelkop legt, moet het binnen 3-5 seconden verdampt zijn. Sneller? dan staat je motor te arm.

Een temp metertje is natuurlijk wel handiger. Kost een beetje geld, maar afstellen wordt er makkelijker door, en je bent geruster. Ik heb een robbe metertje. Werkt gewoon met een NTC weerstandje, en meet continu, ook terwijl je rijdt. En onthoudt de max en min temperatuur gemeten per cyclus, dat vind ik echt handig. En tkost nog minder dan zo'n IR ding :D (heb €20 betaald, en €3 voor een knopcel batterijtje)

Ik ga dat met dat spuug maar eens proberen, maar zo'n metertje is best nog veel geld, zeker voor een 13 jarige word deze hobby nogal duur.. :?

Bedankt voor de reactie.. :wink:

Zjeraar zei:

En hoeveel spuug is dat? Als ik een dikke fluim erop knal, duurt het wel 10 seconden voordat deze weg is. En verdamping in 3 of 5 seconden is nogal een temperatuurverschil voor dezelfde hoeveelheid vloeistof.

Van regen word je ook nat. Maar in dezelfde tijd word je van motregen toch minder nat dan een stortbui. :? :wink:

De enige goede manier is meten met een temperatuurmeter. Alle andere methodes zijn flut voor een nauwkeurige afstelling.

Tja, daar zeg je me wat.. :oops:

Maar het is voor mij vooral om te kijken of hij niet véel te warm is..

Zolang hij niet veel te warm word, kan ik gewoon afstellen door te kijken of de prestatie's verbeteren, hoeveel rook eruit komt en hoe hij klinkt.. :roll:

Maar kan het kloppen dat bij deze brandstof (16% Modeltechnics) veel meer rookt dan 25% Gammalube, zelfs bij een veel armere afstelling?

ward.walks.on.nitro zei:
Tja, daar zeg je me wat.. :oops:

Maar het is voor mij vooral om te kijken of hij niet véel te warm is..

Zolang hij niet veel te warm word, kan ik gewoon afstellen door te kijken of de prestatie's verbeteren, hoeveel rook eruit komt en hoe hij klinkt.. :roll:

Maar kan het kloppen dat bij deze brandstof (16% Modeltechnics) veel meer rookt dan 25% Gammalube, zelfs bij een veel armere afstelling?
MT rookt enorm en laat ook nog een gele smurrie achter. Ik ben ermee gestopt en ga weer terug op Morgan Fuel Sidewinder 25%. Ik heb veel afstelproblemen met MT gehad en die gele olie-achtige troep hoef ik ook niet meer. Alles zit onder, waar de Sidewinder altijd mooi schoon opbrandde (en waar mijn S-25 motortje van mijn Savage ATV ruim 30 liter op heeft gelopen en het nog steeds doet hoewel hij valse lucht trekt via de carburateur omdat meneer de chauffeur met z'n dikke reet erop plofte en de carburateur uit het huis brak).

Als je veranderd van brandstof moet je hele afstelling weer worden aangepast. Je moet dan niet meer kijken naar rijker of armer. Je hebt een brandstof en daar maak je je afstelling op.

Burp,

Bedankt voor je info ik ga gelijk even kijken of dit het geval is. Je hoort van mij de uitslag

ik heb een vraag ik heb de randen van het moertje voor de banden vast te draaien dol hoe krijg ik mijn band er nou nog af heb al van alles geprobeerd weet iemand iets :( :(

mijn eerste gedacht is om het met een lange bek tang te proberen, maar misschien zijn er veel minder amateuristische oplossingen dan dit...

Ik zou ook zeggen een waterpomptang of anders (ik zou niet weten hoe..) een nieuw profiel in het boutje maken zodat je meer grip hebt..

Back