Axiale Turbojet

Zoals gebruikelijk was het weekend weer veel te kort, maar toch heb ik weer aardig wat kunnen doen aan de motor.
De compressor behuizingen zijn (op de inlaat na) allemaal geanodiseerd. De verbrandingskamer zit bijna helemaal in elkaar, inmiddels zijn de nodige o-ringen binnen, volgende week de lagers bestellen...
Het aftellen is langzaam begonnen zeg maar. Het doel is om de motor toch voor het einde van de maand klaar te hebben.





 
Heeejjj..... abootje op één of andere manier kwijt, alle las truukjes effe gemist.

Wat is dat mooi zeg, waanzinnig Jos!!! Bijna té mooi om er mee te gaan testen. Ben jaloers op de koel duct lasjes, werkelijk prachtig.

Ben wel erg benieuwd naar de werkingsgraad en efficiëntie van je brandstof verstuivers. Je hebt geen verdampers maar hoopt dat de kleine swirlducts het brandstof voldoende kan vernevelen? Of ga je voorlopig eerst op propaan testen?

Groetjes,
Gerald
 
Hoi Gerald,

Ja die lasjes van de koel ducts zijn inderdaad mooi geworden, ik zag er nog wel even tegen op maar toen de eerste eenmaal gelukt was had ik er wel vertrouwen in. Maar ook hier geld dat goed gereedschap echt het halve werk is.

De brandstof verstuivers worden inderdaad nog even spannend. In de swirlducts zit een conische boring aan beide zijden (zie de foto's), dit moet een soort venturi effect gaat creëren waardoor de brandstof hopelijk word verneveld. Rondom de vernevelde straal brandstof word door de swirlducts een ronddraaiende luchtstroom op gang gebracht waardoor er een betere vermenging zou moeten ontstaan tussen de brandstof en de lucht. Daarnaast word er nog een ronddraaiende luchtstroom opgewekt door kleine gaatjes rondom de swirlducts (aan de binnen diameter en buiten diameter van de voorplaat) Deze ronddraaiende luchtstroom zou er uit moeten gaan zien als een soort donut die haaks staat op de luchtstroming veroorzaakt door de swirlducts. De bedoeling is om een combinatie te maken van situatie a en b in onderstaande foto.







Dit is allemaal natuurlijk puur theoretisch en nog lang niet bewezen dat dit ook echt zo gaat werken. Wel had ik al een test opstelling gemaakt om de zien of het idee van de verstuivers werkt. Ik had een perspex houdertje gemaakt waar een naaldje in kan en een lucht aansluiting, aan de andere kant zat een conische boring zoals deze in de verstuivers zitten. Ik heb het toen getest met water en de bijbehorende luchtdruk, dat vernevelde wel. Maar het blijft inderdaad spannend of het ook echt goed genoeg word verneveld. Het is heel erg afhankelijk van het drukverschil over de boring en de hoeveelheid brandstof dat er door moet. Ik moet eerlijk bekennen dat ik wel even stond te kijken toen ik zag hoeveel vloeistof (brandstof) er door één enkel naaldje gaat op top vermogen. Voor het testen op Propaan zie ik er geen probleem in, dus ik kan in ieder geval testen of de compressor en turbine met elkaar over weg kunnen.

Groetjes,
Jos
 
Bij deze nog een kleine update.
Het afgelopen weekend ben ik vooral bezig geweest met het anodiseren van de laatste aluminium onderdelen.







De aankomende week staat het balanceren op het programma, dus het einde komt al aardig in zicht...
 
Bij deze nog een kleine update.
Het afgelopen weekend ben ik vooral bezig geweest met het anodiseren van de laatste aluminium onderdelen.







De aankomende week staat het balanceren op het programma, dus het einde komt al aardig in zicht...
Bij deze nog een kleine update.
Het afgelopen weekend ben ik vooral bezig geweest met het anodiseren van de laatste aluminium onderdelen.







De aankomende week staat het balanceren op het programma, dus het einde komt al aardig in zicht...
 
Afgelopen weekend heb ik weer aardig wat kunnen doen aan de motor. De eind assemblage is in volle gang en de eind streep komt nu wel snel dichterbij. Bij deze de foto's...















Groeten,
Jos
 
Erg mooi gemaakt en ziet er al prachtig uit !!
Als de turbine net zo mooi gaat lopen, als dat hij eruit ziet...zou bijzonder gaaf zijn.
Top werk dit !
 
Wat een verademing, dit hebben we nodig op het Forum.
Jos veel succes met de verdere bouw en de eerste proeven.
Aan kennis ontbreekt het niet.

Gr
Dick.
 
Geweldig Jos wat jij hier weet te bouwen.

Zag ik op een van je foto's dat je balanceert met de software Dynams Pro, wat is je ervaring met deze software.
Ikzelf krijg geen goede resultaten hier mee.

Gr

Adrie.
 
.
Echt prachtig ontwerp- en bouwwerk!!
Ik snap er eerlijk gezegd maar bar weinig van (jet techniek), maar kijk mijn ogen uit!
Super om te volgen dit.
Succes met de laatste loodjes

Groeten, Ramses
.
 
Back
Top