Balanceermachine tekeningen gevraagd enz enz

nee niet echt...
zaterdag de 18e bestaat pas over een aantal jaar waarschijnlijk.
Het is dus de 14e. Je betaald trouwens wel entree van €5 geloof ik, maar er is veel te zien. Vorig jaar stond er iemand met zijn CNC kit. Daar heb ik best lang mee gebabbeld toen.

Veertjes op piëzo

Goeiedag allemaal :)

Ik zie dat bijna iedereen hier gebogen veertjes gebruikt om het blokje waarop de as ligt met he piëzo-elementje te verbinden.
Nu is mijn vraag; krijg je dan niet het effect dat de sinus op je oscilloscoop gaat na-ijlen op de werkelijke trilling, waardoor je eigenlijk geen flauw idee hebt waar de onbalans zich bevind? T is namelijk helemaal niet zeker dat het ene eind van t veertje op dezelfde moment, in dezelfde richting en aan dezelfde snelheid beweegt. (daarom is t ook een veertje, dat dient om te dempen) Persoonlijk denk ik dat een starre verbinding de enige oplossing is (buiten het plaatsen van een trillingssensor zoals die waarmee ze trillingen in een motor e.d. meten natuurlijk, maar daar weet ik zelf niet zo veel van)

Indien iemand hier een duidelijk antwoord op kan geven, doen zou ik zeggen :D

Groeten, Frederik

dat is wat voor de experts Frederik, daar ben ik eigenlijk ook wel benieuwd naar, en waarom het veertje word toegepast.

ik heb nu mijn nieuwe balanceerbankje klaar, en heb vanavond het loopwerk van mn kj er is opgelgd.
nu heb ik nog geen mooie regelbare voeding waardoor ik het toerentan (nog) niet kan regelen, daarom heb ik is even op de "fema" methode(;)) aan de gang geweest. (dus met perslucht)
als ik nu het turbinewiel aanblaas, dan stabiliseert het toerental zich op een bepaald moment, vanaf dat moment draai ik de druk langzaam op, zodat het toerental ook langzaam oploopt.
op een gegeven moment kom ik in een resonantie zone, hier is zelfs de trilling te zien.
moet ik nu op dit moment het onballans punt bepalen? ik vind het geen makkelijke bezigheid en durf nog niet goed mn dremel er in te zetten, want wat er eenmal af is geslepen, komt er nooit meer aan.
als ik het toerental verder opvoer is het onballans grotendeels weer verdwenen.
groeten Gertjan

Hoi, T lijkt me sterk dat je het resonantie-toerental zou bereikt hebben. Dit is namelijk iets wat je ten allen tijde wil vermijden door te zorgen dat dit toerental boven het maximale toerental van je turbine ligt. Op t resonantie-toerental zullen de trillingen in je as elkaar juist helpen versterken - waardoor zelfs de best gebalanceerde as ter wereld zal gaan trillen - met dit (louter ter illustratie natuurlijk, niet aan de drank gaan jongens;)) als gevolg...
[URL="
- breaking a wine glass using resonance[/URL]
T spreekt voor zich dat je dit wil vermijden. :D

Wat men ook soms doet is dit toerental net zeer laag kiezen als het werkingstoerental van de as groot is en snel door dit gebied passeren.

Groeten, Frederik

Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo Gert jan.

Ja ,dat is de trilling die ik bedoel.

Het grote voordeel van lucht aanblazen is geen valse trilling in je drijfwerk.

het klopt inderdaad dat ,als je hoger in toeren gaat ,de cinus weer kleiner word,maar dat wil niet zeggen dat je onbalans weg is.

De frequentie word alleen hoger , das alles.

Je moet je drukregelaar van de compressor op1.5 bar zetten ,en op die druk het turbine wiel aanjagen , en dan kijken of je onbalans hebt.

Je hoeft helemaal nog niets weg te slijpen , je kunt ook oefenen , doe ik ook altijd voor dat ik met het echte uitbalanceren begin.

Luister : je doet dit op de volgende manier.

Zet alles in het bankje ,en zet je lucht pistool op 3 bar.
Nu geef je het turbine wiel een flinke zwieper tot dat de trigger piek bijna uit je beeld verdwijnt.

Haal nu de lucht weg ,en wacht tot de trigger piek terug is op het midden van je scherm.

Kijk direct naar de onbalans ,dus negatieve cinus of positief, dat leer je allemaal wel ,of je moet een keer een cursusje komen volgen hiero , maar goed ,dat doe je dus , en als je dan met het verdraaibare oog het punt van onbalans gevonden hebt ,dmv streep op je as , dan kun je zo bepalen waar je een klein stukje plakband moet plakken , doe je het fout , niets aan het handje , zet je het plakbandje gewoon aan de tegenoverstelde kant , nog niet goed ,dan ga je het turbine wiel in vieren delen , en zet je elke keer het plakbandje ergens anders.

Tot dat je ziet dat de cinus minder word, als je ziet dat de cinus verloopt tov het trigger punt , dan moet je gewoon het plakbandje iets verschuiven .
Het is allemaal niet zo moeilijk , als je problemen hebt hoor ik het wel , en als je er echt niet uitkomt , dan kom je maar en keer hoor ,altijd welkom ,en ik weet zeker dat je het voor 110 procent begrijpt als je weer naar huis gaat.
Ik zou zeggen , lekker oefenen , en ik hoor het wel .

Groetjes,

Martin.

balanceerprintje

Hip hoy,

Vandaag is ook bij mij - na 3 dagen staken van die ... Belgische post - 't balanceerprintje ook aangekomen.
En dat is niet het enige goede nieuws. Kwam ik gisteren in 't materiaalkot van onze scoutslokalen en wat zie ik daar? Welgeteld 4 lege kampinggaz gasflesjes :D :cool:

Groeten, Frederik

Goed nieuws Frederik , kun je ook weer verder.

Als je hulp nodig hebt (tips voor je turbine)laat het maar weten.

Succes,

Martin.

Hallo Gert Jan
Dat veertje is proefondervindelijk gevonden. Ik had eerst een starre verbinding gemaakt tussen het schommeltje en de piezo maar was niet tevreden met het resultaat. Met deze starre verbinding was er weinig of geen uitslag van de schommel.Door een flexibele verbinding dacht ik dat er wat beweging in de schommel zou komen waardoor die massa een beter effect op de piezo zou krijgen. Natuurlijk heb ik diverse soorten en diktes gemaakt en ben zo op de bekende vorm en draaddikte gekomen.
h.Gr. Dolf

tjonge Dolf, dat dit zo veel invloed kan hebben he?. maarehh mijn veertje word
gemaakt van 0,75mm. verenstaal met een kruldiameter van 4mm. en een beenlengte van 13mm.
;)
bedankt voor de hulp en info

citaat frederik:
Welgeteld 4 lege kampinggaz gasflesjes
dan ga je vast een 747 bouwen:)

groeten Gertjan

Laatst bewerkt:
Hey Hey,

Kunnen jullie hier ook mee turbo´s van auto´s uit balanceren eigenlijk?

Hey Hey!

Ik vroeg mij af of jullie ook Auto turbo turnbines hiermee balanceren? ik ben bezig met mijn turbo revisie en dit zou wel erg handig zijn als het goed werkt :-) hoor het graag

Hey Hey!

Ik vroeg mij af of jullie ook Auto turbo turnbines hiermee balanceren? ik ben bezig met mijn turbo revisie en dit zou wel erg handig zijn als het goed werkt :-) hoor het graag

Hoi, dat zal best gaan, alleen zal het bankje aangepast moeten worden zodat je rotor met glijlagers in een buis op het bankje past. Misschien dat je een fanatiekeling hier kan vinden die je ermee kan helpen om zijn bankje om te bouwen maar ik denk dat het té veel werk kost om zelf een bankje daarvoor te bouwen. Er zijn ook diverse turbo revisie bedrijven, misschien moeite waard om te vragen wat het balanceren van een kale rotor kost?

Groet,
Gerald

Ik ga even dit draadje weer oppakken als het niet erg is.
Gisteren en vandaag even aan de balanceerbank gewerkt, en heb nu het hardware gedeelte klaar. eerst even wat foto's:
37.JPG

38.JPG

Zoals je ziet heb ik een ander type piezo sensoren. Deze heb ik besteld nadat ik merkte dat mijn goudkleurige (ronde) sensoren al wegsmolten voor ik er een draadje op kon solderen. Vandaag heb ik de verbinding gemaakt tussen de ashouders en de piezo sensoren.

Dan nu het volgende:
Omdat bij de opstelling ook ruis wordt gemeten van bijvoorbeeld de motor, kogellagers, stiekjes, ga ik in plaats van een passief filter een actief filter gebruiken voor deze ruis weg te filteren. Een passief filter gebruikt weerstanden, condensators e.d. Een actief filter kun je maken met een analoog-digitaal converter, DSP (digital signal processor) en een digitaal-analoog converter. Dit heeft als voordeel dat je stijlere filterflanken kun realiseren, en kun bepalen welke frequentieband je doorlaat (bandpass, variabel). Met een passief filter kan dit niet. Een nadeel is de complexiteit, maar ach, daar doen we het voor toch :)

Ik ga een dezer dagen meten welk spectrum mijn balancerbank heeft. Dit doe ik op de TU/e, waar ik ook de beschikking heb over een DSP. Hier kan ik dan vervolgens een (FIR)filter mee ontwerpen, en deze toevoegen aan balanceerprint v2.0 :D

ik zal mijn ondervindingen hier posten.
groeten,

Rik

Laatst bewerkt:
Hallo,

zoals beloofd dan hier enkele meetresultaten. De metingen heb ik op school uitgevoerd met een Handyscope HS3, waarmee ik de meetresultaten op de PC kan opslaan.

Allereerst de meetopstelling:
39.JPG

40.JPG

Nu heb ik vervolgens 2 verschillende type metingen gedaan. De eerste is een DFT (Discrete Fourrier Transform). Hiermee kun je zien welke frequentiecomponenten allemaal aanwezig zijn in je signaal. De tweede is een "normale" tijdsmeting, hetgeen je ook ziet als je met je oscilloscope meet. Beide metingen zijn uitgevoerd bij 7800 tpm volgens de balanceerprint (versie 2:p), wat overeenkomt met 130 Hz.

Voor alle duidelijkheid, ik heb voor de metingen dus een plakkertje op mijn as aan 1 kant geplakt om onbalans te veroorzaken. Dit omdat ik er vanuit ga dat mijn as perfect gedraaid is ( ;) ) en omdat ik nu dus wel onbalans wil meten.

De DFT:
De groene lijn is het signaal van mijn piezo, de blauwe van de optische sensor.
7800tpm.PNG

De Tijdsmeting:
7800tpm_signal.PNG

Je ziet de gruwlijke verstoring op deze sinus..

Als ik de DFT resultaten in matlab bewerk, zodat ik alleen het signaal zie rondom mijn rotatiesnelheid (die 130 Hz) nog zie, dan is te zien dat er daar vrijwel geen storingen zijn. De verstoring van motor en kogellagers liggen dus "elders". Dat betekend dat ik mijn bandpass filter kan toepassen, en dat ik er als het goed is een mooie sinus uit krijg :D.

Matlab Plot met bandbreedte 100Hz bij 130Hz center frequentie:
7800crop.PNG

I'll keep it posted.

Groeten,

Rik

Laatst bewerkt:
Een actief filter kun je maken met een analoog-digitaal converter, DSP (digital signal processor) en een digitaal-analoog converter. Dit heeft als voordeel dat je stijlere filterflanken kun realiseren, en kun bepalen welke frequentieband je doorlaat (bandpass, variabel). Met een passief filter kan dit niet. Een nadeel is de complexiteit, maar ach, daar doen we het voor toch :)

Actieve filters kan ook op de goeie oude manier met opamps;). Hebben ze je op de TU vast al mee lastiggevallen;)

Een DSP idd de makkelijkste 'configureerbare' oplossing, is wel een beetje met een olifant naar een mug slaan...eens je de specificaties voor je filter bepaald hebt met je DSP bordje kan je uiteraard ook een actief filter bouwen met opamps;). Stukje goedkoper en wellicht meer doenbaar voor nabouwers;):

Ontwerpen van een filter tot de 8e orde gaat makkelijk met Filterlab van Microchip (freeware, microchip.com). vbtje van een 8e orde low pass butterworthfilter, 1Khz, -160dB per decade (over steil gesproken, poeh;):

filterlab1.jpg

filterlab2.jpg

8e orde is wellicht overkill, je FIR is dit wellicht ook niet, 3e of 4e orde volstaat wellicht en kan met 2 opamps...Je kan de gebruikte weerstanden laten optimaliseren naar E12 reeks...

Niels

Bedankt Niels :).

Enige nadeel is dat je met de opamps geen real-time filter hebt. Het is de bedoeling dat de DSP automatisch filtert op het toerental van de as. Je haalt trouwens makkelijk een 100e orde filter, vaak zelfs meer. Die DSP is anders toch niets aan t doen :p
Je kunt dit maken door een lowpass filter met breedte B te convolueren met een sinus op frequentie Wn.
Het filter komt dan op rond de plaats Wn te liggen, met als breedte 2B.

Gr. Rik

Back