Bart's trex 450 avontuur

alles goed controleren @Bartvd:

dat voorkomt een nieuwe crash, en je begint niet weer van voren,
trouwens kan je ook gears voor de servo's kopen,
da heb je tenminste de speling minder,
en als de servo verder niks mankeert heb je wel flink centjes bespaart.

Als je weer begint met dingen opschrijven,
denk over na, wat je later terug wil vinden,
ik b.v. heb een lijst met vliegminuten per heli,
da noteer ik in Excel met een groene balk, als onderdelen vervangen zijn,
met een rode balk kenteken ik een crash,
da kan ik zien, of alle fouten herstelt zijn,
als dan b.v. een lager rommelt, kan ik zien, wanneer het voor het laatst verwisselt is.

Voordeel van dit systeem is (voor mij)
ik heb niet veel te schrijven,
het is elke vlucht hetzelfde,
en ik kan terugkijken tot nu toe 5 jaar terug,
b.v wat was de instelling van de Rex 600 nitro ...

aan een Excel lijst kan je alles aanhangen, zelfs nog video's met jou vliegstyle
en jaar geleden,
maar niet overdrijven met de lijst, anders blijft ze weer liggen.

suc6 en groet,
Uwe

rotte servo's kunnen extreem veel verzieken in het vlieggedrag van een heli..

Ik heb wel s een elevator servo gehad, waar in rust weinig aan mankeerde.
beetje speling. maar dat had de rest ook.. heeft ie het altijd mee gedaan..
maar af en toe kantelde de heli zich achterover/voorover, zonder echt terug te willen.

veel geprobeerd, erg veel uitgevogeld. Servo's was een laatste uitvlucht...
En na een servowissel deed hij het niet meer. Sindsdien is hij het altijd goed blijven doen.

Kijk ff waar het toe leid.
je meld dat de heli rammelt als een gek, dat kan natuurlijk ook gains zijn of trilling.
als hij echt over de elevator heen voorover/achterover gaat, kan het ook nog een te lage kopsnelheid zijn of te harde rubbers.

Estab haalt dat er wel enigszins uit, maar het is natuurlijk geen wondermiddel ;-)

Doet hij het over de elevator EN aileron as, wordt het interessanter.
Normaal is de elevator de leidende as als het om gain problemen gaat.
kan natuurlijk ook iets met trilling te maken hebben... Even een klittebandje over de sensor of over de estab heen, en je weet het.
niet hard aantrekken... maar als het probleem in trilling zit, zou er iets in het gedrag moeten veranderen. of het verdwijnt zelfs helemaal..

Servo's waar veel speling op zit helpen natuurlijk niet.
maar tijdens een standaard nette hoover/rondvlucht wordt een servo toch voornamelijk 1 kant op belast, daardoor zou (in theorie) de speling er grotendeels uitgetrokken worden.

er is altijd enige terugmeldkracht vanuit de kop naar de servo's. Ga je nu heftig rondvliegen, kom je het vast regelmatig tegen dat hij ook andersom moet werken, en dat je door de speling heen gaat.
maar hooverend zou dat niet aan de hand mogen zijn.

Kan ook dat de servo al door zijn leven heen is. Motortje mist wat kracht/stelsnelheid, daardoor komt de estab in het nauw.
de elevator is toch het zwaarst belast van de 3, dat zou ook degene moeten zijn waar dit het eerste naar voren komt.

Estab haalt dat er wel enigszins uit, maar het is natuurlijk geen wondermiddel ;-)

Student volgens mij vliegt hij met FB.

Ik snap alleen iets niet aan de ene kant zeg je dat hij trilt als een gek bij hooveren , maar je hebt wel naar bladspoor gekeken bij hooveren.

waarom blijf ik toch iedere keer van estab uit gaan :mrgreen:

het grootste deel van het verhaal blijft wel staan trouwens..
alleen het gain deel gaat eruit, komt weer in d plaats dat de linkjes en flybar kooi etc natuurlijk van belang worden.

hangt er een beetje vanaf hoe dat getril of gerammel er uit ziet.
flybar uit het midden of krom geeft een ander vliegbeeld dan een heli met speling op de flybar, of juist een klemmende flybar.

Ik vlieg inderdaad FB.

@Daviddutch: Trillen als een gek is een beetje overderven. Hij schudt en beeft erlatief langzaam. Ik kon heb wel min of meer stabiel krijgen in de vlucht, maar een rukje aan de cyclick stick deed hem weer schudden. Vandaar dat ik de servo's verdenk. Zo heb ik met wat moeite het bladspoor kunnen checken (of toch bijna) maar vliegen en landen is geen pretje, maar het is te doen.

@Student: Ik heb de flybar gecontroleerd en hij staat mooi in het midden, paddles mooi gelijk met de flybar kooi (zoals de manual aangeeft).

Het fenomeen zie je het meest bij de elevator (de elevator servo heeft ook het meeste speling), maar het gebeurt ook op het rollen, maar dan iets minder.
De combinatie van de 2 met een beetje wind erbij geeft een héél interessant vliegbeeld, maar niet prettig om vliegen.

Hoedanook ik verwacht vanavond als ik thuiskom of morgen mijn lagers en ds410m gears. dan ga ik die alvast vervangen en nog eens proberen.

En hopelijk komen na de vakantie de savox servos binnen, dan gaan die erop.

Een rare waggel bij flybar link ik ook niet aan iets wat uit lijn staat

Eerder speling. De heli bungelt dan een beetje onder een stabiele rotordisc.
En het systeem, de flybar, probeert hem er netjes onder te krijgen. Maar door de speling overcorrigeert het wat.

En als alle beetje speling bij elkaar komen..

Hallo,

Ik denk dat ik mijn heli van parkingson genezen heb.

Eerst heb ik alle lagers in de bladhouders vervangen, inclusief druklagers.
Dan de lagers in de staart.
Dan nieuwe gears op m'n servo's gezet. De speling hier was merkelijk minder, maar nog steeds aanwezig. (een beetje zoals voor het schudden)
Dat was gisteren. Toen eens gehoverd, maar de heli schudde en beefde nog steeds, mischien een ietsiepietsie minder, maar nog niet vliegbaar.:(
Dus terug naar de werktafel.

Eventjes de kop met de hand beroerd en er zat inderdaad héél veel speling op. Niet alleen van de servo's.
Vandaag verder gekeken. De lagertjes in de mixer-armpjes bij de meenemer waren precies ook niet meer zo fris -> speling in deze armpjes. Dus deze lagertjes ook maar vervangen.
Dan alle linkjes ook maar eens vernieuwd (de oude zaten redelijk los).
Daarna de kop nog eens volledig afgeregeld.

Héél voorzichtig een lage hover geprobeerd en waarempel geen schudden meer:celebrate:.

Ondertussen zijn de nieuwe servo's ook onderweg naar mij. Ik ben benieuwd naar het verschil.

Maar eerst ga ik genieten van een welverdiende vakantie in Italië :proost:

Hallo,

Deze morgen heb ik de heli nog eens uitgelaten om een klein stukje te vliegen.
De waggel is er toch nog niet helemaal uit, maar is wel véél minder en nu wel vliegbaar. Ik denk dat dat laatste beetje toch wel van de servo's komt.
Het blijft vooral in de elevator zitten, deze heeft ook nog steeds het meeste speling. Vandaag moeten de Savox servo's binnen zijn, maar ik weet niet of ik er nog ga toe komen om ze erop te zetten, ik zie wel en anders na de vakantie.

Hallo,

Na een heerlijk weekje Italie (alle dagen +30° :zon:) heb ik vandaag terug verder gewerkt aan de heli.
De Savox servo's erop gezet. (Speling is héél wat minder dan bij de originele servo's)
Alles opnieuw afgeregeld.
En dan het grote moment.
De heli vloog aanvankelijk strak, maar het schudden is er nog steeds.
Ik zat nog even te denken of de nieuwe dempers er iets mee te maken zouden hebben. Voor de crash zat daar ook redelijk wat speling op en bij het vervangen bleken ze versleten te zijn. Met de nieuwe dempers zit alles veel strakker. (geen speling meer op de kop)
Dan maar de headspeed verhoogd (ik zat op 60% met governor) -> naar 65%, 70% en dan 75% gezet.
Het is precies beter, maar ondertussen is een nieuw probleem boven water gekomen.
Mijn esc (originele 35A van Align) doet raar. ttz de bec start soms niet op.
Op dat moment komt er slechts 2,5V uit en werken de ontvanger en servo's dus niet.
Enkele keren af en aankoppelen en hij komt er uiteindelijk wel door.
Ik heb er nog 2 vluchtjes mee gedaan en het probleem lijkt enkel bij de opstart te zijn. Maar ik mag er niet aan denken dat dit tijdens de vlucht gebeurd.
Ik heb nog wel een losse bec van Hobbyking, maar ik weet niet of dit een goed idee is. Ik heb hem al eens gebruikt voor een special effect in een toneelstuk (samen met een orange ontvanger en de DS525 servo) en dat werkte prima, maarja daar hing dus geen heli aan...

Ondertussen staat m'n throttle curve weer op 65% en lijkt alles ok (af en toe nog een schuddinkje, maar daar kan ik voorlopig mee leven).
Ik heb wel gemerkt dat ik nog wel wat speling heb aan de meenemer. Als ik de flybar kooi heen en weer draai, dan gaan de mixer-armpjes aan die meenemer wel veel op en neer (het lijkt of de lagers niet vast zitten) Ik ga dit nog eens nader onderzoeken. evt een nieuw setje mixing armpjes bestellen.

tuurlijk... ik gebruik de interne bec op mijn esc niet meer op de 450, heb een 3A turnigy bec op gezet en die werkt perfect!

Hallo Bart,

heb je het frame eens maar goed bekeken ??

ik had het ook bij een heli,
dat na een crash het frame gebroken was,
en de heli vloog als een oude fiets met een lekke band

groetjes, Uwe

Goeie tip Uwe. Ik ga vanavond eens kijken als ik tijd heb (moet ook nog klussen van moeder de vrouw)
Ik zal ook eens proberen een filmpje te maken van de speling in de mixer arm.

Ik zou ook toch eens kijken naar de throttle curve want 65% is laag en is niet erg bevorderlijk voor je ESC. te lage throttle killed je ESC om het maar kort te zeggen, daarbij is het ook zo dat een wat hogere headspeed niet alleen wat beter is maar ook minder trillingen veroorzaakt en wat lekkerder vliegt

weer een +1 voor David,

mijn 500er vliegt in N met 65 throttle ook als een drunken sailor,
dus throttle staat op 70 en in idle op 80 of hoger.

Groet
Uwe

Bedankt voor de reacties,
maar ik vrees dat het niet de esc is die de geest gegeven heeft.
Dit is wat ik deze avond geprobeerd heb:
Eerst nog eens geprobeerd zoals hij was (bec van de esc nog aangesloten) en nu start hij helemaal niet meer op.
Turnigy bec gemonteerd, maar het probleem is hetzelfde. Onbelast geeft die bec mooi 5V (of 6V, afhankelijk van de instellingen).
Dus verder gezocht en het blijkt in de nieuwe servo's te zitten (Savox SH-0257MG). 2 van de 3 servo's geven problemen. Als ik die niet aansluit dan gaat alles prima.
Met 1 van de 2 probleemservo's erop start er niets meer op (althans de bec start niet)
Als ik zonder deze servo's opstart (de derde servo is aangesloten en werkt naar behoren) en daarna plug is 1 servo erbij dan dipt de bec spanning (de ontvanger gaat uit en aan) dan werkt de probleemservo precies goed. Maar eventjes de lipo eraf en terug erop en niets start meer. Bovendien wordt de probleemservo heet.
Bij de 2e probeemservo gaat het al helemaal niet. als ik die erbij prik, dan gaat alles uit en dat blijft zo, deze servo wordt ook heet.
Als ik m'n oude servos erbij prik, dan werken die meteen, zonder dat de bec dipt.
Ik vrees dat ik toch een slechte batch servo's ontvangen heb.
Ik denk dat ik maar eens ga onderhandelen met de leverancier en zien hoe dat loopt.

Over de throttle, tja eerst vloog ik aan 75% zonder governor. Dan hoorde ik dat je met governor aan gerust naar 65% kon zakken. Ik heb dat gedaan en heb vele vluchtjes zo gevlogen zonder een enkel probleem. Let wel ik vlieg rustig rondjes en achtjes, nog niets meer.
Ik denk niet dat ik m'n esc om zeep geholpen heb (althans nog niet) Ik dacht dat de interne bec de geest gegeven had, maar de recente ervaringen met de servo's spreken dit nu tegen.

Toch zou ik de interne bec niet meer gebruiken
Overbelasting vinden ze niet leuk. Daarnaast is 2 amp gewoon niet veel voor een 450
En je hebt er nu toch ook al een losse in zitten....

Ja die losse bec laat ik erin zitten. Hoewel ik betwijfel of die sterker is dan de originele. In de handleiding van Align staat nl continous 3A en max 5A en op de turnigy bec staat max 5A. EDIT dat zal dan ook wel piekbelasting zijn.
Maar goed hij zit er nu in, dus die laat ik wel zitten.
Hopelijk kan ik het servo euvel snel recht zetten want ik heb sticktijd nodig. :cool:

Ik vlieg mijn TREX450PRO (ondertussen met DFC kop) al een 4-tal jaar met de standaard Align 35A ESC die (volgens de manual) nochtans slechts een 2A BEC bevat. En daar heb ik ook nog nooit een probleem mee gehad, ondanks "zware mishandeling". :cool:
Die ESC heb ik ooit wel al éénmaal vervangen (door eenzelfde type), nadat de originele een kortsluiting had gekregen bij het aansluiten. :rolleyes:

Ik draai die ESC trouwens op 100% flat in IdleUp. Lager dan 70% zou ik sowieso niet aanraden, beter een kleinere pinion nemen dan. Anderzijds kan je ook met wat expo en/of D/R je heli wat rustiger maken, als je vindt dat ie wat te schichtig wordt bij hogere rpm.

Met de Savöx SH-0257MG heb ikzelf goeie ervaringen. Op 3 jaar tijd slechts ééntje moeten vervangen op mijn 450 (wellicht pot-meter versleten, want begon rond zijn nulpunt wat te vibreren, terwijl de gears nog intact waren). Die servo's liggen in de betere hobby-shop in Vlaanderen gewoon op het schap hoor. ;)

Check ook even of je servo's niet tegen binding aanlopen, want dat is ook iets wat op termijn zeer nefast is voor je BEC (en je servo's).

Ondertussen bericht gehad dat ik de servo's gewoon mag terugsturen.

@wouterd: Kan je evt. enkele adressen/links geven van zulke winkels in vlaanderen. Ik heb die nl nog niet gevonden en bestel alles online.

Back