Basic jolle met 3d geprinte onderdelen

Discussie in 'Zeilschepen' gestart door kuifje_mf, 13 nov 2014.

  1. Unusual RC

    Unusual RC

    Lid geworden:
    19 mei 2004
    Berichten:
    1.746
    Locatie:
    Rijswijk, Zuid Holland
    Bij een perfect getrimde boot heb je praktisch geen druk op het roer...maar iedere stuur beweging geeft wel druk op het roer!



    Kortom, iets van metaal (niet corroderend) of wellicht carbon gebruiken. Stijfheid komt het sturen en koers vastheid Ten goede!
     
  2. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.801
    Locatie:
    Flevoland
    En behalve de druk van het sturen, je kan altijd een keer meemaken dat je tegen het roer tikt, of een takje raakt. Met het kleine stukje van het roer dat echt vast komt te zitten aan de roer-as, ligt dat roer er waarschijnlijk zo af.

    Hier is een voorbeeld van een omgebogen stukje metaal, om te voorkomen dat het roer zich gaat verdraaien tov de roer-as:

    [​IMG]


    Een andere methode is het roer te gieten, na een mal te hebben gemaakt, en de roer-as in de mal te plaatsen voor het gieten. Kijk anders eens bij bouwverslagen, er zijn diverse bouwers die zelf hun roeren maken. En anders zou je ook, als de maat overeenkomt, een roer van de Micro Magic kunnen overwegen.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  3. kuifje_mf

    kuifje_mf

    Lid geworden:
    9 nov 2014
    Berichten:
    108
    Locatie:
    Regio Eindhoven
    Ja, ik snap het.

    Dat kroonsteentje is wel een goed idee. Het lijkt me trouwens dat aan de bovenkant, bij de "helmstak" exact dezelfde kracht optreedt als bij het roer, dus dat moet even stevig zijn. Anders zit je roer muurvast en slipt-ie nog aan de bovenkant.
     
  4. setsunakaede

    setsunakaede

    Lid geworden:
    19 jun 2011
    Berichten:
    2.488
    Locatie:
    Zoetermeer
    Heh. Leuk om een van mijn roertjes hier vervolgens weer tegen te komen! ;-)

    Ik heb op de roerkoning een vlak stukje gevijld, waar het schroefje van het kroonsteentje op terecht komt. Dit voorkomt doordraaien bovenaan.
     
  5. kuifje_mf

    kuifje_mf

    Lid geworden:
    9 nov 2014
    Berichten:
    108
    Locatie:
    Regio Eindhoven
    aha, dus daar ging dat kroonsteentje. Moet je wel dat kroonsteentje nog opnemen in je "helmstok".

    En, was dit uit voorzichtigheid, of was het echt hard nodig?

    In mijn roer zit de roer as veel meer in het midden, waardoor er minder moment op de as wordt uitgeoefend. Maar of dat genoeg is.. daar kom ikvanzelf achter.
     
  6. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.801
    Locatie:
    Flevoland
    Het kroonsteentje met daarop die hevel is gewoon een manier om dit na te maken:

    [​IMG]


    Het is wel aan te raden wat Setsu zegt, een plat kantje op de as vijlen, en daar het schroefje op laten klemmen. Een zeilboot zonder werkend roer, is nogal onhandig.
     
  7. kuifje_mf

    kuifje_mf

    Lid geworden:
    9 nov 2014
    Berichten:
    108
    Locatie:
    Regio Eindhoven
    Eerste drijftest gedaan, alleen bij de aansluiting van de roerbuis op de romp was een lek maar verder niet. Dat is zo gefikst.

    Verder het inbouwen van de servo's: ik heb bedacht gewoon een plankje uit het dek te snijden, daar de servo's in te monteren, en dat plankje te ondersteunen met aan het dek gelijmde L-profielen, dat geeft meteen stevigheid.

    Meteen van hetzelfde L-profiel een bakje gemaakt voor de batterijen. De batterijen omwikkel ik dan met een boterhamzakje of keukenfolie o.i.d om ze water dicht te maken. Ze liggen er zo vrij stevig in en als dat niet voldoende is span ik er wel een elastiekje overheen.

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  8. Jan-Willem R

    Jan-Willem R

    Lid geworden:
    27 mrt 2008
    Berichten:
    146
    Locatie:
    Vianen
    Dag Kuifje,

    Ik lees dat je de batterijen plus ik denk ontvanger los in de romp wil leggen. Waarom niet een compartimentje maken zodat het water er gewoon nooit bij kan komen? Wel zo veilig en geeft je gelijk de mogelijkheid je servo ook stabiel te plaatsen.

    Kijk maar eens naar dit voorbeeld:

    [post112]

    Over het dek is al menig litertje water gespoeld. Maar nog nooit 1 drup in het servo compartiment. Wat van hout is gemaakt kan natuurlijk ook gelden voor je mooie kunststof uitvoering.

    Succes met bouwen. Een interessant project!

    Groet,

    Jan-Willem
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 25 nov 2015
  9. kuifje_mf

    kuifje_mf

    Lid geworden:
    9 nov 2014
    Berichten:
    108
    Locatie:
    Regio Eindhoven
    Hoi jan-Willem,

    Leuk dat je reageert!

    Eigenlijk zie ik niet zo precies het voordeel tussen een compartiment (=hard waterdicht omhulsel) boven een boterhamzakje (flexibel waterdicht omhulsel).

    Voor de duidelijkheid: het is de bedoeling dat het plankje met de servo's in het dek de romp waterdicht afdicht, en over de servo's heen komt een waterdichte kajuit. Door het toepassen van de PVC L-profielen wordt het dek en dus ook het servo plankje stevig zonder veel gewicht.

    Maar goed, na een proefvaart piep ik misschien anders.

    Overigens is het dek dat er nu opligt puur bedoeld voor experimenteren, en proefvaren bij mooi weer. Met de ervaring die ik daarbij opdoe maak ik dan het definiteve dek (ik heb nog PVC genoeg voor 1 dek). Dan print ik ook een verbeterde versie van sommige onderdelen. Ik ben nu aan het experimenteren met de servo en de tuigage.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 25 nov 2015
  10. setsunakaede

    setsunakaede

    Lid geworden:
    19 jun 2011
    Berichten:
    2.488
    Locatie:
    Zoetermeer
    Sorry voor het wat late antwoord.
    Het kroonsteentje is aan de "helmstok" vast gesoldeerd, dus dat zit goed vast.
    Ik heb dat vlakke kantje vooral gevijld om ellende in de toekomst te voorkomen, je wil gewoon niet dat je roer halverwege het varen opeens op half-zeven blijft staan...
     
  11. Jan-Willem R

    Jan-Willem R

    Lid geworden:
    27 mrt 2008
    Berichten:
    146
    Locatie:
    Vianen
    Het was niet tot mij doorgedrongen dat je in principe twee barrières opwerpt om water te weren. Gewoon je plan uitvoeren zou ik zeggen. Eens kijken of het werkt naar je wensen. Aanpassen kan altijd nog.

    Het plastic zakje.... Ach, dat is meer een kwestie van gevoel. Ik geloof best dat het werkt, maar ik wil altijd de zaken "netjes en strak" hebben. Meer een tik van mij dus :p

    Ik ga je vorderingen weer lekker verder volgen!

     
  12. kuifje_mf

    kuifje_mf

    Lid geworden:
    9 nov 2014
    Berichten:
    108
    Locatie:
    Regio Eindhoven
    Haha, dat had ik ook nog helemaal niet verteld. Dus sowieso bedankt voor de tips! Laat maar komen! Leuk om te horen dat jullie het allemaal volgen en blijkbaar de moeite waard vinden!

    Ik ben nog een beetje aan het uitpuzzelen hoe ik dit nou het handigste en simpelste kan doen. Eigenlijk vind ik het een sport om het toch al simpele ontwerp van de basic jol nog verder te versimpelen. Het helpt wel dat ik niet van plan ben te gaan wedstrijd zeilen, dan komt het niet zo nauw.

    Ik denk dat ik van het weekend wat meer kan laten zien van de tuigage. Ik heb een simpel veersysteem bedacht om de "ringlijn" op spanning te houden. Verder, ik had wat katrolletjes meegeprint in de spiegel, en die waren wat te klein uitgevallen, maar nu lijkt het alsof ze toch prima voldoen. Te gek!

    Dan moet ik nog de loodbulb gieten. Ik zie mensen worstelen met de mal, maar ik heb een plan, dat nog even een verrassing blijft. Tot slot dan nog de zeilen, en daar heb ik een vraagje, eigenlijk twee. Ik heb zeildoek (vliegerdoek eigenlijk). Maar voor een proefvaart, is het dan het beste om gewoon plastic (vuilniszakken?) te nemen?

    En dan is er nog iets dat ik niet snap van de zeilen zelf: Voor het voorlijk van de fok en het grootzeil zie ik dat jij (maar ook vele naderen) de lijn in een zoom door het zeil heen geleid hebben. Maar dan krijg je geen spanning op het zeil. Is het niet juist de bedoeling om een ring in de tophoek en de voorhoek aan te brengen en zo het zeil op te spannen?

    Trouwens, ik heb dezelfde Prym nestels gekocht als jij (wel de 5 mm want de 4 mm variant wordt niet met afwerkring geleverd).
     
  13. bram1324

    bram1324

    Lid geworden:
    18 jul 2012
    Berichten:
    504
    Locatie:
    Hilversum
    hoi,
    Ik weet niet wat je van plan bent met het gieten van je bulb. Maar zelf heb ik een plug met een alu-folietje(!) in een bak zand gedrukt. Erg makkelijke manier om een mal te maken. Foto's staan in mijn bouwverslag.

    Je brengt idd met de ringetjes het voorlijk op spanning. Zo blijft het regelbaar. Met weinig wind kan je zo je zeil boller maken en met harde wind platter.

    succes!
     
  14. ahcling

    ahcling

    Lid geworden:
    8 jan 2006
    Berichten:
    625
    zeilen, de lijn door de zoom is je voorstag, die span je.
    om het zeil te spannen, zet je er een val op, dit kan zowel aan de bovenkant als aan de onderkant als ook aan beide zijden (is dan dubbel op). De gaten in de hoeken van je zeil kun je, buiten wat versterkingsmateriaal voorzien met die ringetjes, waarbij ikzelf 5 mm wel erg grof/groot vind voor een basic jol.
     
  15. kuifje_mf

    kuifje_mf

    Lid geworden:
    9 nov 2014
    Berichten:
    108
    Locatie:
    Regio Eindhoven
    Alu folie in zand had ik inderdaad aan zitten denken. Dat durfde ik eigenlijk niet aan (het is toch maar alufolie) maar goed om te horen dat dat werkt. Nee ik had een ander soort mal in gedachten. Ik heb net jouw topic nog eens doorgekeken, maar kan zie zo snel geen foto's o.i.d. van het gieten, Als je die hebt, vind ik een linkje wel interessant.
     
  16. kuifje_mf

    kuifje_mf

    Lid geworden:
    9 nov 2014
    Berichten:
    108
    Locatie:
    Regio Eindhoven
    Ok dus het is eigenlijk dubbelop? de stag er doorheen om het voorlijk recht te houden, en dan ook nog een val(of 2) om het zeil te spannen?

    Geldt dat ook voor het grootzeil?

    De 5mm Prym vind ik ook aan de grote kant. Ik had eigenlijk 3mm gewild maar die bestaat niet. De kleinste die ze leveren is 4mm, maardie heeft geen afwerkring aan de achterkant. Dus ik dacht, nog maar een mm-tje meer maakt dan ook niet uit. Weet je anders waar ik zulke kleine nestelringen kan kopen? Bouwmarkt niet denk ik. Vliegerwinkel ook niet zo klein. Modelbouwzaak?
     
  17. bram1324

    bram1324

    Lid geworden:
    18 jul 2012
    Berichten:
    504
    Locatie:
    Hilversum
    post128:
    [post128]
    Het smeltpunt van aluminium is veel hoger dan lood, dus dat blijft wel heel. Het is vooral om te zorgen voor een dichte afscheiding tussen het vochte zand en het lood. Het vocht in het zand kan ander gaan koken en dampen met mogelijk spetterend lood tot gevolg.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 25 nov 2015
  18. bram1324

    bram1324

    Lid geworden:
    18 jul 2012
    Berichten:
    504
    Locatie:
    Hilversum
    Bij het grootzeil is er geen lijn/stag nodig. Je hebt daar namelijk de mast. Er zijn meerder manieren om het grootzeil bij de mast te houden. Je ziet het met ringen, of met rijglijnen, of het grootzeil wordt met wat verdikkingen in het voorlijk in een gleuf in de mast getrokken.
     
  19. ahcling

    ahcling

    Lid geworden:
    8 jan 2006
    Berichten:
    625
    Dubbelop wil ik niet zeggen, met de spanning op je val kun je de bolling in je zeil reguleren. Het enige wat dubbelop is, is wanneer je je zeil aan de halshoek en tophoek kunt verstellen, in principe kan een zijde gewoon vast zijn en de andere verstelbaar, net wat je voorkeur heeft.

    Dubbeling in Grootzeil is eerder om meer stevigheid te hebben, wanneer je deze aan de mast bind. Een extra draad door het voorlijk wordt wel gedaan, heeft dan als voordeel dat de ringen om de mast echt helemaal aan de voorkant van het zeil zit.
    Er zijn verschillende manieren om een zeil aan de mast te bevestigen, bij de BJ zou ik het zeil gewoon met een touwtje om de mast bevestigen.


    Ik heb kleinere maten bij PJSails besteld. P.J. Sails
    (PW63)
     
  20. arnoldw

    arnoldw Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    14 feb 2014
    Berichten:
    242
    Locatie:
    Dordrecht

Deel Deze Pagina