Ik heb daarvoor een stukje messing rond 12mm gebruikt.
Dan heb je geluk gehad, dat het rondstaf een overmaat of de cilinderboring een ondermaat had.
Over de tekening. Ik moet zeggen, dat ik niet het zuigerstangoog, de zuigerstang en de zuiger uit één stuk in één bewerking kan maken.
Ik zou ervoor moeten kiezen om de zuigerstang met oog als een deel en de zuiger als een ander onderdeel te maken.
Zelf zou ik uitgegaan zijn van staf b.v. ø13mm, ongeveer uitstekend buiten de drieklauw tussen de 25 en 30 mm.
De eerste 13 of 14 mm afdraaien op de cilinderdiameter + 0,05 tot 0,1mm. Hierachter de diameter terugdraaien op b.v. ø11mm.
De ontstane borst lengte 13 of 14 mm, kan je nu bewerken op de juiste boring.
Overigens, voordat je de goedpassende zuiger afsteekt, eerst een schroefdraad M3, diep 10mm in de zuiger aanbrengen.
De zuigerstang moet ook voorzien worden van een extra lengte schroefdraad M3.
Wel, een aanvulling op de zuiger, niet mijn ervaring, maar raad en uitleg van ervaren bouwers van dit soort machines.
Hiermee bedoeld, machines met zuigers zonder zuigerveren, maar alleen passend door de juiste tolerantie in de cilinder boring.
Het was mij al enkele keren opgevallen, dat sommige bouwers, voor mij gevoel vrij, diepe groeven hadden gemaakt in de zuiger.
Hierbij moet je denken aan drie groeven, onderlinge afstand tussen de 2 en 3mm, gemaakt met een draadsnijbeitel ongeveer 1mm diep.
Op mijn vraag waarom, kreeg ik het volgende antwoord:
Hoe nauwkeurig je de passing van de zuiger in de cilinderboring ook maakt, er zal altijd een lekkage optreden.
Nu het vreemde, de groeven zijn om de lekkage te verminderen.
In de groeven zal de stoom expanderen en een tegendruk geven tegen de stoomtoevoer.
Dit principe wordt ook gebruikt bij labyrinth afdichtingen van stoomturbines.
Veel succes met de voortgang.