Behoorlijke produktieve dag hier bij de Spijkse Steam Engine Company!
Vanochtend als eerste het lager opnieuw gedaan. Nog even naar het vernaggelde lager gekeken en kwam erachter dat ik ook de maatvoering verkeerd had. Dus zelfs als ik de beitel er niet in had gezet, was ie toch ook verkeerd geweest en had ik het opnieuw moeten maken. Lezen van dit soort technisch tekening is helaas niet (meer) zo eenvoudig meer voor mij. Maar we gewoon gewoon stug door:
Dit keer precies op maat. Ik blijf toch wat probleempjes houden met het boren/ruimen. Dit keer alle adviezen opgevolgd. Op dezelfde manier geboord met oplopend boortjes tot 5,9mm, zag er keurig uit. Dit keer het gat helemaal doorgeboord. Toen 6 mm ruimer erdoor, lage toeren op de draaibank, veel snijolie en op de aanbevolen manier weer teruggehaald terwijl ik lucht langs de ruimer in het gat blies.
Toch nog steeds een aantal krasse, alleen aan het begin:
Het zuigertje met zuigerstang en lager toch maar conform the originele tekening ook uit een (1) stuk gemaakt. Was niet gemakkelijk en ik ging steeds voorzichtiger te werk. Die zuigerstand is slechts 4mm diameter, dus daar moet je met je beitel niet teveel kracht opzetten!!!
Maar het eindresultaat mag er zijn:
Met het zuigertje klaar, blijkt dat het cilindergat toch niet erg goed gelukt is. Onderkant perfect passing, maar naar boven toe wordt het eigenlijk te ruim. Ik heb een tijdje met heel fijn schuunpapier en polijstpasta aan de gang geweest om alle draaiende onderdelen goed te laten werken
Met het zuigertje op de krukas in het frame/lagertje heb ik met een geïmproviseerde kaastangetje (paperclip) de in- en uitlaatpoort op het frame afgetekend met het cilindertje in de uiterste positie.Gecontroleerd en vervolgens geboord. Uitlaatpoort door het frame heen, inlaat ongeveer 2/3 in het frame.
Ik had eerder een foutje gemaakt met het frame en de bevestingsschroeven voor de bodemplaat aan de verkeerde kant gemaakt. Op deze manier kon ik alsnog het frame behouden. Gewoon op het oog het frame enigszins schuin in de bankschroef en via het bovenste schroefgat gewoon met een 2,5mm boortje doorboren tot op het inlaatkanaal. Moet nog even een stoomaansluitnippel maken.
Vervolgens nog even de gaten voor het lager in het frame geboord en getapt (M2). Daarna alles maar eens gemonteerd om te kijken hoe het eruit begint te zien:
Ik moet nog een paar onderdeeltjes maken; Stoom (lucht) aansluitnippel en die stalen moer ga ik nog vervangen voor een mooie gekarteld messing moer. Ik moet ook nog het vliegwiel vastzetten, dus gat boren, tappen etc.
Ik ben een tijdje bezig geweest om de verschillende bewegende onderdelen op elkaar mooi in te laten lopen/slijpen/polijsten. Ieder voor zich draait/beweegt mooi en soepel. Maar het geheel wil nog niet erg gemakkelijk draaien. Ik ben een beetje benauwd dat de passing zuiger/cilinder toch wat te ruim is geworden, wat betekent dat ik minsten de cilinder overnieuw moet doen. Als ik pech heb de zuiger ook.
Volgende week weer verder, laatste onderdelen maken en eens kijken of ik het geheel aan de praat kan krijgen
Jeroen