BERGFALKE MU 13 mijn eerste schaalmodel

Isola2,
Maak in ieder geval ook de 2e rib uit dikker triplex (3 of 2,5 mm is ook goed) en ik zou ook de 3e rib uit triplex maken.
 
Mijn berken triplex 4 mm ( 1 2 1 mm ) vind ik persoonlijk niet sterk genoeg, bij vorige vleugel heb ik gedubbeld rond de veugelbuis en de balsa ribben 2 en 3 ook met een stukje triplex rond de vleugelbuis.
Deze vleugel is nog een maatje groter dus 2 en 3 ook triplex is hier wel op zijn plaats.
Mijn overweging om de indekking met triplex 0.8 mm te maken, kan uit 1 stuk en glad oppervlak kan ik schilderen zonder veel gewicht toename, ik ben ook in de veronderstelling dat deze vliegtuig triplex sterker is dan 3 mm balsa ?
Waarom een volledige indekking ? Wel om de HQW profielen nauwkeuriger te volgen ( holle onderzijde achter )
 
De motor ingebouwd in de neus , EDF komt misschien nog maar dan zal de stabilo lichter moeten.
Mallen om de vleugel schuim kernen te snijden volgens de profielen HQW die Dirk voorstelde.
 
foto's motor inbouw
pzr684IHISeS2I5DY05o6adV82-OoPGZyG7xqcKs3U-NrsgP3S4qtUAdy8M7g0JmINQZWvdZsRXFy4_f7_nGM-ctBc9g_-ooOzDrYdfiAn9P6EjOyuHX9KZizKN24GgtCgJhccKJEFHicAr2vCBKvGvpIY9lc58yNq2FPM1rffKndJm6PZ0j-SxXK1gE3Jb91R3ZAcfUQ1QbcA_w4x5tUJ-Gc_-nvtVPjsZ4gxM29eT6l5fkg_63R_n7OJjNRpUhBYQR_djNEzwfap3K9TXoZKL6Z2Y4lXnggW-V234ax_cInqc4Uxx7lG851FdFH9DMb1oP1M-Hd7pAFin6A5D5oLCbyDqVBvy4jxoOu8Zk-RCrZYMCG1wn91gITchag_ZAvH6neAPNv5LdXuj34ez4H83Lzavum86ThivGa34BmWv5ihJy0rK1hF8nKxsIDwFUmWlQb6YIovbZk6z6Ipwc9M9XcakqseDtZimNhtgqGGVtMR3WaDnfoPfvzAT7EFqgMW-iC8ePeEhX75he-0Lqrqsy5d6p0R1FiumO-g1NLNckVu3-4MvI5nhyCiexN-loLu6rP1k-X72UQXu7nMqwHcSzGwdo8bfMQ_3coioHFoBifDnsY_RfWyy80TKyzcezSprmwxb_m4oUWKVFT9CRsBAy5g2qSCLM=w1239-h930-no


Ke3CfMFUHvdNX2tucFfaD0Pyacph-6s4abaIjf1dKnDK3OlUiTwE_zmcla4IXtxo6dbTjzh8ZkktEYiFiMAuvON4jeHzx-O0yASx4hFUK3u1CBrurJgOigLIZNfCbqBjlqk9-sj-2mX5xYY0PaQ90YgmwGR4JcHG0RlzZva8AzJDZixSvF9hPFrcTcavXNiKvUMB7OUWLDgdES_3Mp3fwo31xN4lUjkBbCjZnDXWB4D9GmeeCvCl9pAyiWpv64OPRTt5WSbpyBTcRJ8SpEGthQ9sPSK2rGm3XUmHiCxkS0I0WDgGredkKfAEuDts7eNQ1Kr8Y0_CCF-FPDjHxhqO8DMEnqweWOLj9V22K3oMFW2y4Up540SG0wtPy7oTcI7OWzyGn9TES1-zN7R26rHJ3eKkmR1tO-PGWAzbDCsD53Tc9a_creYQ-o7NahUmTwxfNC8vWjfTOZ7VF7-tSyFlZ9k-HafWmPDPs3y1n-5DHOx6nQu7V-Xqo8-NNt5DRLmg9dw20Ik-Y7_GxRZqzMIkLGwTxA90ccuiUbIaJpZAKvcOYO7gZsmnnXvN5lMTLJXt18rYnNgw_aPkApFzxq59VMz2pjdHlqKaPqcTEgH8ScESIpyNO9f0HpN8R3KMjfKAGLjpj8oPXMX-ypUuDmxSJ7Be03ItPqXl=w1239-h930-no
 
Schuim kernen gesneden voor vleugel 1500 X 275 X 140 wortel HQ/W-12, 275 c, 0.8 mm skin 2.5% camber , 12% dik verloop naar 11 en 10 %
tip HQ/W_2.25 -mod xd xw 140 c 2.25 camber 10 % dik

Mal om de onderzijde te snijden en voor de bovenzijde
Gewicht schuim / vleugel 59

De vleugelpen 500 X 10/8 + 150 X 8/6 carbon in het midden
Test van deze pen steun aan de uiteinden belast op 2 X 50 mm uit het midden met 22 kg geeft een doorbuiging van ~ 10 mm zonder kraken of vervorming.
Omgerekend geeft dit een belasting van 7 g ( 22 kg / (2.5 hefboom vleugel x 1.25 gewicht romp) ) = 7.04

bzELyDImHuAPTFAAI_4DXjBADYRJgkuVY-u3GEBsctI96JqqaqztFTlL0_tN1Da2UHVMdR5ENb9JBHC5NARERlRv02BB3dyLJ2kNjseJK28yELlVtdilXrOp0juHH3zrSXXEl9_iZDrRT7lXzGim1ewMRSmpgnnv-EhES-usFcI8bADzaVY5n36EFqcXGNLAJj-TCkB2Ex8C_4LDB8lIH_To9r1-jm47x6DphcMzklj5wPZ-nDhsGfqJx8H67Fnuad5J63s0nr-XbTtqTHv3cWQb4Q9Z67_X_F8RQsbGyz7kAURh0pwuMEyv-w2QfYYgSmWnhGHfi2GdmzfniDxOrX7Lr4AmuCfbejNpRpvpYbyg1VWuNihPJgTqgjTfaVtXtjzmehge_l5iJsWFuO0l53D4giVoNOAgr2h4Rnle4ZvhVwqvl2y8sslu9q01hGeop2SmGF9wFpqTLLi5Ti34Vuy9dvX5xdMi3gqwJYtEOlucY8JU1N7iwkrLvLWUHgLNNLfex_BNuQCs25rdpcphYxulfM2-BocYeEJHiFPh2a-_a5aMsH_HTc0WabiWsdLtmDCJTZvqI6TyxbLsOeGCkIN1VPQEtdmbXa98vMBwjLWmaXZphUwxeTXioetWE8s0kiXPfixF97e_ynmTYMqlZnyTU_iTYXwN=w1239-h929-no


Wortelrib passen 4 mm berken triplex

J5NbCF44PuweatJUkoAPNWpKXTY20zOSQ8bD-VxrLw-nACYXShHzPL7tjnwoYI6F0IOKr6VUONEEtVbXHitcgOBMxa6VPNyohzC45CzR_ODq5WJKmWbYk_maji2UlNP4Rp5q4R_yDQl7oF32aRo7HDgBvlMxs0_mIBQ9gLCOh9hpBoM-yKDqmX8w_X-sUZaVfNJQYic8lYg_C6LCIW9HtTZT_8NISVeNopmqQQ62zShZp9jMcO4wNCwIS77FaDsB8L5H2uBXc-xtg-aOWNzfit1J8B4K7tqX5ZDh5D3qalIzJR7KuTue0OfL8hHV74tf0-yYiwyh9R5opSUWECqTyAfTASGgVCTERN3TnjGWK2tZS8jpq812pJn6P5tCQpPOEdeYu9fvd5pOyjh_uZOyq5NIAM3zv9DfGPlI8ju5z99NsksiD063ESTQ4tpw6O9HXktTMWpOlQuqDS4qZpkbQf2RyLUF0f_p2WgdN5R7kMTt8qhHk282GqYGuaBKSfeI4wJRVKYGQYrYET3Aqajw_C0DUJLU4h2q7hg9_yt1fWSxwX8Yto6M2TUaIlnOtWAyJik_PAksopQ28wu3YnygXcOkK8N0OSWhsYaDt1SgLo26TyNG1WfIA8wDjFSbaxirVflBU1aY40fVECdc5fs4ADwBThFINGO8=w1239-h929-no
 
Kreeg gisteren 6 platen multiplex 0.8 mm 155 X 51 cm, maar was even schrikken bij ontvangst, doos van 55 X 50 X 50 , factuur klopte 155 cm lang ??? bij het openen was het raadsel zo opgelost platen zaten opgerold in de doos :-)
Prachtig materiaal

Dus nu kunnen we aan de slag
 
Onderzijde vleugel, opening servo en houders gelijmd .

RjKHoXCrFtKjfH_rfITfqsfUeSxRa8sydWz492A-Y17CYITkz0qDCrxdNifJn2EHVSqvIY8d6Xmgd1TwOZMjhKpTu0d-_TI68Q2CZ-Z1gT5-_H6hTRJE2ta7oIyp_VTLr64mPacSVVj9yo73oTb_H-Kva4208Fk2NXFgMu076YpQL8U6B19cXwD8TCsNyzEeCdmmz00A3S-vQbwcA88d1u8wF42pVU3y0la59_EtCwz3DxSrkQmzdad2rY9NsvDO-iUrNxockKUTbuKTwlIA6niixQGVIHyvw_BroNYegy-PyEhgOksCCGeopB_5EY-olQFwwVDuqHzkFl0VT2EShSqmGDePO-vYWpSEQN9aeeURE15CrxlrSewTr1T2eGV5IGsEIvzmS4-N4KAWd8i_ZBLlP8rFOWjh3kI9QdG-DQA6AcikDR8wUBMJU8FYQA7lbfJ8B04deYdk5HJpEa0MXQsGhMKLQMZG3fR86qoBr2LuYyK6sDVbTUDfmyz86LJ8mXbkHjcDF_dcJ2TC9b1dofztYUqRJNad4_3k_qrEnH21yyshsXHnd1hlceTKM8qjuLrgTbtl_K7Bsup_1X_f26sQ3JyYg5zmemWtM0xaSzuGdjQBQJUqLZPA1y9mK54Z_5j3mklx0XdB5RX2gw3WiZ3nWLvdcH4N=w1239-h929-no



Beide zijden op de schuimkern gelijmd, 60 gr polyuretaan lijm op de bovenkant, 70 gr onderkant overvloedig lijm rond de servo houders.
Het lijmen gebeurde in 2 keer , boven kant op de kern, 4 mm harde balsa voorkant lijmen , strokend schuren van voor en achterkant , De onderkant openingen maken voor servo deksel, servo houders lijmen, schuimkern uitsnijden ruimte servo houder
Voor het aandrukken gebruik ik de negatieven van de schuimkern
Maten 155 X 28/15
Gewicht 756 gr

b6gz_gavQe62T2YkTndu-HrgillDbuUJjMJVl-WGbVWvOA4b8rdRpWB04bSf1ITCujH_lqCnHubJz_EdGBhYMSI18AeDUiYBFsVWP-Sl2bKUxWGDG3QZu9yVWMD-RdU8E7JDvNOGc0BD6w4SYqkXM1czpfv-HmPt-yrMMPRrcXqOwuoKJtdelLjaWJf6MVogaEGJTTFCww9PO9b9jW6aiEdKeuSeJA1pYgTnQoetzytA62MoyFzqsxbmicIAKXUrVYgMFcKxAWcK7mFI05HteHUuh_cnR7EeK2rGkVeEwrZNk1dQ-iPe4sNDz8g9fAdywW5gnTpp6-DMJQtMiOuCC2eVuleBVd4IvNh8EaJPSsjCLQ3QshCoyCO2MfcMiUjL2CUlcV26b8FApv_gW27aPDXCOi6lOBQ7wbKlrEpnCk7hnpg0qcIPbD5deYz6W2ioJ11tffQxb-DsLnEsmkKp9o5qyDZYlT4Rc2hlvVxzFBUyLQnCDJPO2xgsDTsvlewrNA1eR0gW5nCsMCDynnoe8QHfdEnNoxkr4iQHbKYgPM1x12gufzfyk11D1qxGIIWewbwj2mT9h7IMIQ33blcytbGPnkp3QY1QrcS8sa1yK9PaswFNmvt5vBnj0daPJ24XFzKYSlWPAmGvmjy3bxrZ7EUkBK4i3704=w697-h929-no



Bb0SBb-gksjTV8ZQsWimoQX5yGFfqer95tz6jeazc-mYySIFuN6ij6ez9HOQY4F5sSa0OP-SdsxSrickXh1urwkfQ-JT_BsmVtMVMq7IN_DDGE1bYAYtUwg8RWTnrlhUmBisZmNuif3SmXwCaeU4BfKGihQRPK15vB1acMXJXxyrd8X5EFEofjvhpp5pp1dqcG-vkJzlmrCjfGOFxjomlMSjS4UH0aIK2A4iafb2Uzhy21bLlvh6hBFUbZT2l_Djp4x31zuPQxsIclq9C_M3BY0be0qQkTIRBDuOpwlZqBHII52PqwKM_OIeeAnQ6nTdnzm3_NODN79dw_wt6cd1Q1hfe1pkBs__M0ZGu80IepdcHsEqavPXsOYyc_gx5fUmz9Db4f_n1LlEPHV7GPhnOrRGK-azerGsiQQCp4eS7EIrRs7VgigpMtWHNjo1kOxYhSySBYJWgWDmEzTcwy_0MJHakiKjLo67ruwFi0iLXPF2pDLGyNWAQJZRuwZz8ahIPCW9C51cByRHrkMcydMJzcIH_xmt87iNXXJ0sa5sZq9RAZ2MS8ppcqZ3wNaxEIako4VirfWCDZI4fLbxr1dIZZOugs3JSSmSjV8sCl-8GS5NImWfAYKoGiiLpR8402eTbL1JYV-Wk2ZKqHiEMSX5JQzmrhWM3MRt=w1239-h929-no




PscDPpEBsln1-RHVZ40xdmA_I_DglVFS2KapaAy0pcjfH0PLNt6EhP8-ymuLzqgS8dYcyoj_WaZY2c3eAHa5uG4tdkrsyyCOlFRwBUZEnsyLMUJm3ouhr2qfPjqXX7Vc9mp_mVBMqdS1P2Z5y3elWwJIZGgUZgoMXBsNK0I6bClw9QchkTVVT3-uow8b_bmcT_6sW83xCqWUami34bn1DFnJdbQxHtTFvu292hDdRlQX2KJLqkUirQtEYAvlS0HmIDq0kJ9-tcTMA73Jq4TR_p-Ho--5mmUZ3HTXXnYvqTAngHBq7EBt5tQEEFahIq1xYB2db9EcJUdzZPcN7z2F0om4jbeN2bHWsPvRC7TnOW3qOAi7Snch1xKMLa6YtcflpJmJl4t7gMqdIM1EFkhu2rEK0jOVWRF_nEbzzMyBxcr9CVRxjW78J3p9R3yKiu1yWBq6P5K-xf76yyVA6CN7zOJBQuyo4j-GDkIcf1Cq6cqoxHWXYnV4S1AJuYrqye_6cKUoLrkDDSx9rPFofsCOJespaFj-mkBIqYZHP9uADHWUckqqoSGai6HGGTVIb7fQUADI11I2FWRj9yMiyppIq8DnF2toI5bfzvltz4_hF-2A16VINsss9YtmlzhbvhALLAUk841WOknbvW1hUrWoSEWQvF42Ueui=w1239-h929-no


fopi5lS3STiYjejRSfxG2NzFhL9hqoLkj6pflSKTVW1JPfMYaXl_1MD8S8zmM3bDEJ0oBFeRwEQhjOeKTCLwUAB8kpwOOBJLY0bDSdLwzUhzuhRK_qVLUQ4ilrmhpfEc7w7HPwLPfIVQhAYwUN9qvx-gpYsa21iorIsl0Uoj4lK2_dcOx1JuXl1bHfWA4oHHA9POjyGW7LkE_536oxxqqLvUWOjK4BD1k3ATeLvjPuhwAiGHw-lTkT9NNe0djCqt48OT93IkH54_xvLjtd3niGuUuS0Ll0y1v78lyoOzitWWICo5KXthDQWM7QPxDi2yDuDpzKupWVh-f0m3clMATW3xoKlhMfgeqFnv2QMSH-5R-wKYpCsh81urbmbF6eyDhDGzoFQqxYQUIIV_JJE_zKHY_ZNSAyZO6CDV4URYCRwtTKCAMwzZg4-BnU8Uvw43bGXzd726dVZX_FykFehMevNQHx9tejgjR-XFoJ4_SCt51qX6B0zFarEXjfgkYxUgmPsdwEqrXyXi4nym0KBprdGIQXybymwQdK4Mm1YjY6HizrgPCENLAS8Y4dk26vFKuEhJgRINnaqbjBT4K4Uan9u-E6Cw9Ar0RFjm1Nn6OMxx3AyOQPeW-riRGIsq4UEzX26Lzq1-Jb96AQ4jbBpONJ1jiiwije_K=w1239-h929-no


H1xIi_FVOaOoy7AoB8mtHvn2EF5PRw0BGHbmlugdRq33MKqy1o9CTb8f5poh30B_D23PSq1HWFV_KFXifPA4j_DgTERDH_PFqIRVE4u6tORzE8LwpLIXCZfjgEeBDDmzwbmJNNgdFWrbRH8a3NNuzxWtaqNHDwxzqKn_LeV1PRR8u10vqWU3BKzXeg7OHS7xBPbUaUHb3b_5dNpz9Hjn2VB5EjejBshNTAYXvwNQtaeLCALJebGhRRKPvM7N8BernWn_hw7_2P26OxJZHzZkkpFn1pyoRxXJyM8U9II1A2Z1IC_9tjaodU0u892uiYiGdinlei19U5xdx0irAMvUS1NRFXiCv9t1b4LKG94ura4lqod8r_SJ3-w4ATJEe0_BPDvNCOqUko884qfGIJOOVnL_ELc2cgakMUKkVmALA2rmj9ULO-tRZ39vwV7VGBdIFUbPYKZElK0GeQuQgK33QEUAEvU1eBi0iZArcafO7y7FTIOMQfKlbPHa1WoFfJTZ5BnTMmznDbG2d87kltlyOF-FlFMtxuDnkTLdzSvGVMi-LneZxCCs40T2WwYvD_d5ZdMJj1wMD6d-ls1r0BeqvJLpXz4wccQ9Mt4X_ndo6j-noXtZkgpJEoqVwTzGXrva8NepXp5J5tJziLSBfYmkJjcR-NXP_fu4=w1239-h929-no
 
Kleppen van de vleugel gescheiden, servo's en kabels ingebouwd.
De kabels zitten aan de achterzijde van het vaste vleugeldeel.

2 de vleugel ook gelijmd met de vleugel verbinder en de andere vleugel 310 cm tot boven het dak van mijn hutje :-)

OVibrxN1x5dm_1H80Ud5hqVm_Fu6MyRzsWohwiyKXzsAGYvUHpeHjoromh5fzunJzEBVv4RYlqUfjmWn_x3VW62o2GMG4gr9cpNyLz_aZDQ4Wy_mwMKPjMJQDW5cO8nkcpjRfhpPXMsFXqHD1VGHqzS0cFXPEoTO15Ew5RFJwYsAbXTv3yGsvMG2QyX5rwjLhbC6300tBUGPSM2-CGe93l5xED_A5Ubi4422ZdzZCedlfz66tUUkqTW_C4_UfS1Yhkm_YKdsfuMg_f0e3Bg8j0gyXWM6vZPuCuNBmJ2E7lSKVluF1Wu4sg19PjcsCh8pbAEH591fOYrs_Nm-g05GHl4DKJnbAvEA-PdIB9q_bWs4pw4gOLgX2L5S5i9U97R-kB2MM5sDU20dd8ESS15bJ7F2QtkFjbCsPdBqzK0LLJfnOO5FwBwCwOLVkqXvAk82D_jWOPKVESWbzlr__sFNME5k0T57oP7vcmnZ2orvaC62g5q6u1iT1AfRK_ji2wVuSiO3f0-s1vtU7DBN1AqiTyfHz4UChvbV_A4JBaL1bAGrmYW8Jl8_3cjLwenA8cl-FjUUoemoi7V1Oi_8-ZzMfMa11IMC5DddU0yslwBHHry72VoHIuu-NsJF0db3gRkefDAhif-LyNDPyVVcJ9AWhiQuIZO8SxyXjQvArvyY7Wbhnp_TmADLLt6o=w697-h929-no


JkkRTQkuiT6oHc6USdBqV3zGYJCv5_GrmHgUcaB_v9nTTYlFCrscVITq85SNc78VXGxSBRn6TM-34_S4h9r_lpxD_L482ETjsNPJNaXgdTipJbW0DH-lP9YJ7I_jnB5MWqvizhHJ8BDjnnIrtmEDztkqQzj522Kky5CleAhzHoWt5f4MxO9ns_ndy82n9yulDquLHgjM6VhlktGtxSNt0SzosJvlD6WJ86TKRtT-bjCICU4PbKz_2Qey2vEgGu1-fMWsnlqczMeu4KqGtAHT-7KG0M5rx0cRwFZv3D1juwnXIBwRFqA9w7cNUMCUvY270jQv2UC9qq5pQfAMeuUE55l1MQnkbN0VS1lLAOV2Jhzu5GA2LL1Xx2SGLH9JAyDkG6Dzm7qVoghKFtA22vjZHE_cPN8d8zb5FUSxC_2NR5ieuGTF1VyEeYb8BNu_I4o3MwBfH5l6g0MlTDNQWQE-DbhozowqZUqPmb1ofbIEz4fbAwsEOEkVgMixj1fBuVfQqnsiMD3Ewgr1eCkP7EeoeeI-599UlWGxBOdYFMeXwyIq9yS6X6fLX5dZJ9qQepVOAm6BltJZvUn775Hr8BFjOWMqbOkBMdGbZ9geQCv6fZeZ8cxwHHI7elVM47UjqAs1RWc2sbk2H0koRUA-1HDjz3GJ1RRmQf2E2vp5lxyFw06cAhJfC4EsIixt=w697-h929-no
 
Voor de eerste keer volledig in elkaar :banana:
Zo op het eerste zicht staat de staart parallel aan de vleugel.
3.5 ° V stelling onderkant vleugel , geeft niet de indruk maar zo een vrij hangende carbon buis plooit onder het gewicht van de vleugel

Gewicht vleugel L 872 gr R 875 gr romp met servo's en motor 902 gr = 2549 gr.
Nog cover, verf en lipo 3S 3000mA 225 gr
Denk dat ik net onder de 3 KG blijf
Vleugel opp 64.5 dm²
3000 / 64.5 = 46.5 gr/dm²


qIwViJbGa6vUFo5BHS0wEbNT_WCCi1uSoIfqXyBh_VABhZxRJsYg-qU2EznBC0Yv7HhVo5ljLgeoCTfpwdZYzjo3uOw1ZLsKXcSc4yYLWnnzjz9T6Vu_jZXjcahYdW7zfqykJFopZ65qQk787qflB0SocqZQNri_BHCzX7REUfZqkdzFky7rxuaqrI3Eh68qOYgYKFjkiwT9dKSjvlYnDfimClIp2GbYVPBOoCGHTnBhN3jCAV2zOlkJSMbDrL7Yw8bdimNc7HOREWaGglwM2AQ1Or97krX3P79UCHJz5Jzkko30NaYNWTTIthWCrAdAwhQWRTZ223Xb6pmj7Lx_lmoPro0OckZFPEinj17uVFh_08ZjqTz-7sf9wp0YzyedgftOWfhG7WLvf3zQ-fQ835bNay6eCQ5w89IcI4JfGXxeRV-Q2kKttNKlAFMHe8cbuE1u269xo-Y-ZktjtNITqw-XHlabbCZEBA9OqynNpdtgkk28z_yKESzfNSImbOk8D3KfsXn75LOqjoMEVBSaJTd7eX9eD63eThbnqx69xBIPICz7-s8q9aNBqlySGH30-0Gsu5HCFtWe9kaC0BcRvBq6H28dUw0Ma7Dd_dJiisYyvLhNvZNf-_x1FdcuLmZ7qdFohTvp3NPP-O1NobfpCGhwywefBdQ62rhbKphIgqopLcO5Yz9WElCP=w1240-h930-no


X0gaQDTXA7L6pFUJx_HgEGvKnXRznDY0ilfxqBGOZHtDbjmIkPj6SqG_tk2t0GtVUNPZ3jjmlYFXssayc5Wk4tG3V1H5NOJPVLoFKwJWjfJMakr3DHk8oqQSBo3838jGDIGHv7D7X_pbyh15SNg5g6WXcRCBVSdagbN94CiAalmkBquA3KYPglXrPYDTXz7noeoqHn-5DxcbHVQxCb2fzwMQ676pUPSX5CqrkjDb1Hsjnj0MCoyhSBV_dZJD3YrCLBYDOaFE6H3uE-mJ7zUHp6Xkwb_WLUvUxPw0SNBLlsqUZfbhJzCKoQOaC2OhDUuu1gZ8O1fP9Ib6WnucBbQs3_gje-GTUn-bJxnBMUeJuPPWi4BgB90KiqXm7ttf-PnYU7xl-GMFV6-RmcngbBePP7DL1mLMOXnGNkeUEaEhSwfTv226NCZr28j2Qs__gL6b_0j5q2y6UmKAsCfAu04-ZX1XAUYt2AsRFBCaEZA-InJX_b4mC0rjEiyn-ntvJoFjGcCzGz97m3D97t4hcMpmlLNPgvigfdUUmF0QSA9XW9bDp6ts_7VcU8FNoaXbf-vUR5XGBhA_au_kRyHK938tYtbezdWuN9OqyT7SBRS2NxAwjq_i_ihIi9KJ9GOCnC73KsE6mBUvtHXCnr_Ih0HOV-HHuyiEBkN0uqqu-V3EKXgyX04BbWyziUvz=w1240-h930-no
 
10/8 mm , er komt nog een stuk 8/6 mm van 15 cm in het midden.
Ik heb de carbon buis getest, steun aan beide uiteinden 50 cm uit elkaar , in het midden een plank er op van 10 cm breed, accu van 16 kg erop + 2 accu's van 2 kg + 2 kg lood totaal 22 kg , buis 10/8 met 8/6 in het midden buigt 7 mm in het midden maar vervormd of kraakt niet.
Als ik dit omreken met gewicht van de romp en de afstand tot het drukkingspunt vleugel kom ik op 7 g, is dit genoeg ?
 
Als ik dit omreken met gewicht van de romp en de afstand tot het drukkingspunt vleugel kom ik op 7 g, is dit genoeg ?
Afstand tot het drukpunt heb je niet nodig om de G-belasting te bepalen.
Vereenvoudigd uitgangspunt is: de vleugel draagt zichtzelf, dus voegt geen buigkracht toe. Dat is niet helemaal correct want de gewichtsverdeling volgt vast niet 100% de lift verdeling, maar dat lijkt verwaarloosbaar.
Dan blijft dus over: maximale buigkracht / massa romp = aantal G's
Dat wordt 22 kg romp / 1 kg = 22 G Dat is voldoende. Ik betwijfel of de vleugels zelf dat wel houden.

10/8 mm , er komt nog een stuk 8/6 mm van 15 cm in het midden.
"15 cm in het midden" lijkt me weinig. zeker 10 cm daarvan zit in de romp, de maximale buigbelasting treedt op bij de overgang romp-vleugel (2 plekken dus). Ik raad je aan om er minimaal 25 cm van te maken. Ik zelf zou zelfs de hele lengte dubbel uitvoeren.

Tevens raad ik je aan om die twee buizen in elkaar te lijmen met epoxy.
- Binnenkant van de buitenste buis, en de buitenkant van de binnenbuis goed schuren (alle glimmends weg, daar zit nl. nog lossingsmiddel af fabriek op.
- 1 uiteinde van de binnenbuis 45 graden afschuinen. Aan die kant ook een papieren propje erin met sec-lijm.
- De buitenbuis aan een kant van binnenuit aan een kant 45 gr afschuinen.
- Vervolgens de binnenkant en buitenkant goed en niet te dun met epoxy insmeren (liefst een beetje ingedikt)
- daarna de 2 buizen rustig in elkaar schuiven, afgeschuiden kanten tegen elkaar beginnen. Er moet echt teveel epoxy zijn, dat je na afloop wegveegt.

Wil je het dan nog perfectioneren, dan vul je de binnenste buis later nog met epoxy die bijna stijf staat van de micro-balloons. Het moet nog net met een injectiespuit zonder naald te injecteren zijn. Hiermee verschuif je een evt. breuk agv. inknikken. Ook eerst de binnenkant schuren.

Ik het toentertijd zo een 'buis' gemaakt voor de tippen van een F3J-kist (span 95 cm). 9x7 / 7x5 / 5x3 carbon buis inelkaar. Die was full lier bestendig, ik heb er 1x de lierlijn mee doormidden getrokken (1,5 mm perlon) en ze hebben 2 crashes overleefd.
 
Na controle CG met alles op zijn plaats bleek er ~100 gr lood vooraan bij te moeten rekening houdend dat er nog cover op moest
De volledig ingedekte stabilo heb ik terug open gemaakt winst gewicht achter 30 gr
Na cover ligt het CG op 95 mm. zonder lood
De vleugels 1 ste laag verf uit de spuitbus boven geel onder donker blauw.
Morgen nog een spuitbus helder geel en donker blauw halen

dHP60zN9KZcG1yMdMDKvikR7_J-of0XFPbMPFtwPspz-NWrquB0rLu7OX9EhhTBP86-XmZX0cMDCL02JX1-3fvBT7SaWqYb4reG_ErcQpnJ-4Y7pIn5Tmr3p9M5bWN1hUX8iSJjIvslql5EDSZ98LG99d5GV7AP84lP73xXRUAe2m34llynUzxpWiTSALgR15G0rc40I57Nb0m9n0usM0zKPMun_wIuBlAo5aLTdBWA8ppS3pW3kucbBqYKOI9owcQ7cKawwb_yt98GrzR9Bp6o0e7QAYVJG_8zGV2vOmXZf_ZdzLWwxvGwpjHv_xCvDJ-NFkwO1JeN0ZZXb8jZN-h_0CddNMYCHrs0NiucdMjADsxyyH7TTNCJ8hPYhuNtQyk3pEyEO5gyoFjkXHzs8gzoE9EFqApELBUD8tfHOrLcDnm4zprG8vCTtUwSy_1rbWQWjJQ7lEjNbwXXgcuScOQLPRIPlXy1m2Uz7AmFSo8fuRn97yJCK4KqTp_YsvLabBHyrx5_hMAz1WSXV6J6Hf19993hLGw2MplHnh3nX2cGXlXuiwXdT4Xf9zkEXQALSptO7a6uPC6P4F4yNktLCKimo50x7u8S8pM4L_5mXzdsw8eSDzM3ttfDrkbTkPW1Lq7mSREeKXQy1xdCvpXsm8g3MeJK7JxhfVcFul_hiocZABXG1LTbeHQoB=w1239-h929-no


Gauo72mvtJi-lotjsgWwmxU9GecMk3SbZ_dvDO2eZcG7hsrsUDjHsfv5N3N3teHmHdRujeDLYWjh8W5SZMoVddSsVsjNowRHc_k-UOIR_ro0AeOHbOcxsE65ZdHjtzbh9wC01UNQu36xu8c_YQz7hL40g38wBvr2LeRpquGa2vhOITXFgnwss3Yhkg6aOKUk1Km8yiWsm-34dqEc-jySrbrhUKixqdjbEUXYul1Svv_DE-Bb-OCZfAFUDAA1vWPthCjzt-pMX1pGHN733ftLkB4Ve47YZ4i0dtJoVgBtKN7C2D2i7E8luGLjdZWt40F6r5NlYoX300qdamoMRRtYcmkDszTrDfZbLycmlSpfXAOKB2HLO7ug096k4NK1FS1o0yTUGhkNrKIuMgib0ZGO63VchUfEX9TRF4074Gnrx_TBa1YmFrOA80pHlGUxecehaCSnAQdFWMUFyrncNYEhkCCVO53XlHathANBXqOuGs9KZsLSmT-DqMJaosdgVRjn1MxYta4Iq3Kz6uT3sylyOuIGfo9dvlx0VsXtGyfLORI0Rb2Sua1h4YFmFoDXsaPfr2KT77JJYUIHgFjq1NJJMG--nlbnMDIKVEcZsfxLr5fZ3CzMxQOojHj7hYM9svLQ_7oNiwbyP9776zUr8Dj0OHq7rTBFUdcQGhv879FybeGS3-v4tvadeLAB=w1239-h929-no


f3QwNTBQudgf2uhvCZgz69iJ1B-3LUUmOhONdXbLKiICMQpzQfma0QAtFOuhcPChmTBcoxKzBUF08okhcMCI5MU2d_mC0sXYwaVBzUYctoZi-ztp6H7PHboD9HtNrCWtqjsUJ1f5-i7CRa-Zv_78wf-97jQu-ahJJeBrD9oNmpACtRq9QSHKUy5y52UNNwEWEhcHAJL4HNpoEiMIvnrG5YBpHbIfxhKMunWeYIXts8rw_BDTjBwyvtVtk7Rg6GnDr73_rT0CG5VKzqkG_NLujoHgWth8_pVEJ9ZZ2-D8eHpDy9wA922uWErLB_VMsGDkZuvot60FuIojWiUY5CHNLOGrxDDQ0Lb-PA3GhCTzANRl5mYIdEkFUzyrcrP99oxOjbvHPqVUfxxIglqaKFA28Vk4rJDP96_sr7PWjNyInV8mk7rs3iT3T14QxNVHiRxNZcstNk_hOiQdnD7twHiHUQ-oWH1HgN1iFzggCr8pQS6IwfLVhtBCHEI5dtM3hfcbNUqEPWUxokDKHnLRLvugLdo6DEfcgiMKXL6D6w2SlG2tO9xWVIpoqHkYmIEiqOploWimaBmZzLwhzsaPCiV5viCK4yfrlZV2_s1pchGQn5GhjGl6cd9maBvvtTP9xpcewseuuvzOpIPNmtjFbHo-xZz2Cx4rKeeG9hrHzZQ52u44-rCyBfIffX3b=w1239-h929-no
 
Raar, aurectar meld ook dat de laatste foto's niet zichtbaar zijn, zal ze eens terug plaatsen.
Zijn ze hier zichtbaar ?

Dus nu via Upload


IMG_1326.jpg
IMG_1327.jpg




Gowx21py64t1j2HgWj65Z8P-LTpvKbW-Db4Hd3IR4zAc6KhFw40Iif9itOndNLL-0UeOhxmEoQAuxkRg6bkSzIH8ATmEG64omSkAq4fl1z5zDE03h7e4X_4_Lm9bFtsE_bFYuBxKawdZITW-1Y1GGN1Y1wjuJEOqLPLp4udo0SDhfz97r8KHsufrfcxaBIdS5m4bsvgNyFyMfmekcr20bwyQHG0uOGUWh381JWUDXNy8p_zSaWqW_llkwl-S_DoINBA-04QZl6mbiUlWaeWFphIodqyqBHVe5IJAztkRR0OeJHxFRW6YzqvQnk8IHWc2unCUHj7uAgX4T7sU7DtTfY3wM-bFJ2QifLNm7uR-1I3xciQVr7AOlZcjAo54_rfreommfJ-6b67ChJR0Y1DNpfs0a0ndhomj3DEVYwSjHtmxKTQtgK5GoSqo1eRJBYFLlpF4ZDtewPsvBH403GmJ4aB_uIh4_I7sKm7rJR9nHcRTacgUCb3TKSUL-ZZMVKbLj0fNBbzcYh_z7RbRlwVbCwvp6H8maKzOUoT5Kx0dDT3wqwCNUVDhXhTYFWCwAQN1e7aR5brWpaREZLgz5AowIMOJkLccFACvL4VWtD1rCH02Q6UubLjdBQcO2hjE6KKZ-iEMPIsMUu67hwdA6UQIDzZKpd1noyChtVka1OQV1sTvXGxYUc2G3WDZ=w1239-h929-no


9lsvzGNttWXbjspUgnQ_hSSUQ-ShQS9AIZtRNhAEPSFBKKU-9D3LxS4PRZyQSypLpFczzPVY59kAElZrlsPkU40gceNCVuBJTEwuNcDmArST2xTYI626laZ92l0qzrrde3eWE4T7bp7bUPx9qsyqtw-2QpMjKIiS1RB6m4zQus3FbxTi1wD0r0eQe2cjWuwngwbidOX1yBM7IrNMGuxHvB2x4fUh7O729tBMMHifbWlHLi2UzJH0VVpdDAlkBZh2eSvTJnQ32IGWx70IcjDxzsiG4yFQ_kNMfb3k-8k0cSvPYk5tY3YLF-ifz-Kg4qMJFhvEB5aVMQzZjZwba-AvmxwyXVWmnJJVnAxxK6qk-BtiMVWFpy7DcwRp8R8EHg9unsvHuazGYdHsBBdUl00fcXmi4Kw2QPCOleER0BVA3mHN-didwgnZZJOpN4sfoAaekEC4pCrrcQ_KT8ZxShyA52qmSBrwYpT0BTJ5RPRIY8anaJ87QhQjgjrGqAytVqKhMYty0ngey2bmjfmTWyfEm_WHD0jtkAfchIf_ezknprSTYxSsiiQvHrBo1Ka18zYpeSSrFTWjbxGfsmZFx0VKa33Wat3tEr9VnjYYfDfG4ITSkIHGMiP8tffwK281VWhXDMyt7FAGBNjNN-Grkmd_58dVhEk663bsGOOyaoPsLFtmn6c4TxMvp5Bq=w1239-h929-no


BqNLQLFo_ic_e8yZ2L1xd42GsntpzP9QkbgxOmzS8fqvO1MtHjxMqTOkZvb1gq0g2Qh8uJS0LIt67rt_oCCPiMcdSfySYHENc6go4JHy6hrOeK6LXsHDP5Oajf3pePf3eiEA1-YDqmbERTxup9EDWkYULLm2uXxl3ARZn9taPv0Y8uSnle2ipzcJDV1I17nNKEXX9XsTbEI_htV5kEOEUfdQX08ue44KmtBnEgxwI7d076q3nycxzMObDZ0X7ImLPfyGp4rA68SyIaZHDksiD1mS4BmrLetEW0vt2ug47w_JSWliBolPcIfLV1gQLeRbvblMZ6LcLT7l0Pbkb6CZoVNLa6lu9PYkaGO1P-KiuMnfkms2LmRoIcOYf1SHIyQosX5p9U_DA_K6iw8Z3RpO15khlqvn0OGvWJL6QQgBZwQ7y62CDxmCH4szJ6wYu45Qnth4HIX-aEyImpnfRCBs6EjDMCthsjtfGEaNg3xBFoGjl5OGuiGYUM1aNoz386Iv-udzKc-QNtaPZ4-PELqbo8m8e2KnOy_xWIxCSR2acxoYNJGqcaORnnfBoAu5xlb5bO-KqbHHQK6ppl00hZ7U8qDfil5t-hayVs7Nu70Vmo5BhPNJBzAyFC7GpL73RFeMc1Raeh9DTBAAGkIEstWm5R4Ui2yZGtwTQeL4hE4wZ4wT1Iac_TcCy0al=w1239-h929-no
 

Bijlagen

  • IMG_1325.jpg
    IMG_1325.jpg
    465,5 KB · Weergaven: 258
Laatst bewerkt:
Back
Top