Als ik dit omreken met gewicht van de romp en de afstand tot het drukkingspunt vleugel kom ik op 7 g, is dit genoeg ?
Afstand tot het drukpunt heb je niet nodig om de G-belasting te bepalen.
Vereenvoudigd uitgangspunt is: de vleugel draagt zichtzelf, dus voegt geen buigkracht toe. Dat is niet helemaal correct want de gewichtsverdeling volgt vast niet 100% de lift verdeling, maar dat lijkt verwaarloosbaar.
Dan blijft dus over: maximale buigkracht / massa romp = aantal G's
Dat wordt 22 kg romp / 1 kg = 22 G Dat is voldoende. Ik betwijfel of de vleugels zelf dat wel houden.
10/8 mm , er komt nog een stuk 8/6 mm van 15 cm in het midden.
"15 cm in het midden" lijkt me weinig. zeker 10 cm daarvan zit in de romp, de maximale buigbelasting treedt op bij de overgang romp-vleugel (2 plekken dus). Ik raad je aan om er minimaal 25 cm van te maken. Ik zelf zou zelfs de hele lengte dubbel uitvoeren.
Tevens raad ik je aan om die twee buizen in elkaar te lijmen met epoxy.
- Binnenkant van de buitenste buis, en de buitenkant van de binnenbuis goed schuren (alle glimmends weg, daar zit nl. nog lossingsmiddel af fabriek op.
- 1 uiteinde van de binnenbuis 45 graden afschuinen. Aan die kant ook een papieren propje erin met sec-lijm.
- De buitenbuis aan een kant van binnenuit aan een kant 45 gr afschuinen.
- Vervolgens de binnenkant en buitenkant goed en niet te dun met epoxy insmeren (liefst een beetje ingedikt)
- daarna de 2 buizen rustig in elkaar schuiven, afgeschuiden kanten tegen elkaar beginnen. Er moet echt teveel epoxy zijn, dat je na afloop wegveegt.
Wil je het dan nog perfectioneren, dan vul je de binnenste buis later nog met epoxy die bijna stijf staat van de micro-balloons. Het moet nog net met een injectiespuit zonder naald te injecteren zijn. Hiermee verschuif je een evt. breuk agv. inknikken. Ook eerst de binnenkant schuren.
Ik het toentertijd zo een 'buis' gemaakt voor de tippen van een F3J-kist (span 95 cm). 9x7 / 7x5 / 5x3 carbon buis inelkaar. Die was full lier bestendig, ik heb er 1x de lierlijn mee doormidden getrokken (1,5 mm perlon) en ze hebben 2 crashes overleefd.