BERGFALKE MU 13 mijn eerste schaalmodel

Discussie in 'Zweef Schaalmodellen' gestart door ISOLA2, 13 feb 2019.

  1. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Isola2,
    Maak in ieder geval ook de 2e rib uit dikker triplex (3 of 2,5 mm is ook goed) en ik zou ook de 3e rib uit triplex maken.
     
  2. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.891
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Mijn berken triplex 4 mm ( 1 2 1 mm ) vind ik persoonlijk niet sterk genoeg, bij vorige vleugel heb ik gedubbeld rond de veugelbuis en de balsa ribben 2 en 3 ook met een stukje triplex rond de vleugelbuis.
    Deze vleugel is nog een maatje groter dus 2 en 3 ook triplex is hier wel op zijn plaats.
    Mijn overweging om de indekking met triplex 0.8 mm te maken, kan uit 1 stuk en glad oppervlak kan ik schilderen zonder veel gewicht toename, ik ben ook in de veronderstelling dat deze vliegtuig triplex sterker is dan 3 mm balsa ?
    Waarom een volledige indekking ? Wel om de HQW profielen nauwkeuriger te volgen ( holle onderzijde achter )
     
  3. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.891
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    De motor ingebouwd in de neus , EDF komt misschien nog maar dan zal de stabilo lichter moeten.
    Mallen om de vleugel schuim kernen te snijden volgens de profielen HQW die Dirk voorstelde.
     
    DirkSchipper vindt dit leuk.
  4. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.891
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    foto's motor inbouw[​IMG]

    [​IMG]
     
    Hans V vindt dit leuk.
  5. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.891
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Schuim kernen gesneden voor vleugel 1500 X 275 X 140 wortel HQ/W-12, 275 c, 0.8 mm skin 2.5% camber , 12% dik verloop naar 11 en 10 %
    tip HQ/W_2.25 -mod xd xw 140 c 2.25 camber 10 % dik

    Mal om de onderzijde te snijden en voor de bovenzijde
    Gewicht schuim / vleugel 59

    De vleugelpen 500 X 10/8 + 150 X 8/6 carbon in het midden
    Test van deze pen steun aan de uiteinden belast op 2 X 50 mm uit het midden met 22 kg geeft een doorbuiging van ~ 10 mm zonder kraken of vervorming.
    Omgerekend geeft dit een belasting van 7 g ( 22 kg / (2.5 hefboom vleugel x 1.25 gewicht romp) ) = 7.04

    [​IMG]

    Wortelrib passen 4 mm berken triplex

    [​IMG]
     
  6. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.891
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Kreeg gisteren 6 platen multiplex 0.8 mm 155 X 51 cm, maar was even schrikken bij ontvangst, doos van 55 X 50 X 50 , factuur klopte 155 cm lang ??? bij het openen was het raadsel zo opgelost platen zaten opgerold in de doos :)
    Prachtig materiaal

    Dus nu kunnen we aan de slag
     
    Hans V vindt dit leuk.
  7. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.891
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Wortelrib met liggers en webbing om de schuimkern te versterken rond de vleugelbuis .
    De proefopstelling met een mislukte schuimkern.
    Carbon vleugel verbinder 500 mm 10/8 mm en 150 8/6 mm

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    aurectar, Theo P en Hans V vinden dit leuk.
  8. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.891
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Onderzijde vleugel, opening servo en houders gelijmd .

    [​IMG]


    Beide zijden op de schuimkern gelijmd, 60 gr polyuretaan lijm op de bovenkant, 70 gr onderkant overvloedig lijm rond de servo houders.
    Het lijmen gebeurde in 2 keer , boven kant op de kern, 4 mm harde balsa voorkant lijmen , strokend schuren van voor en achterkant , De onderkant openingen maken voor servo deksel, servo houders lijmen, schuimkern uitsnijden ruimte servo houder
    Voor het aandrukken gebruik ik de negatieven van de schuimkern
    Maten 155 X 28/15
    Gewicht 756 gr

    [​IMG]


    [​IMG]



    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    J.B, DirkSchipper, Huibert en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  9. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.891
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Kleppen van de vleugel gescheiden, servo's en kabels ingebouwd.
    De kabels zitten aan de achterzijde van het vaste vleugeldeel.

    2 de vleugel ook gelijmd met de vleugel verbinder en de andere vleugel 310 cm tot boven het dak van mijn hutje :)

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    aurectar vindt dit leuk.
  10. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.891
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Even een vraagje, is 3.5° te veel voor de V stelling van de vleugel?
     
  11. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Nee, dat lijkt me een heel redelijke waarde.
     
  12. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.891
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    THX Dirk , dan past alles :)
     
  13. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.891
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Voor de eerste keer volledig in elkaar :banana:
    Zo op het eerste zicht staat de staart parallel aan de vleugel.
    3.5 ° V stelling onderkant vleugel , geeft niet de indruk maar zo een vrij hangende carbon buis plooit onder het gewicht van de vleugel

    Gewicht vleugel L 872 gr R 875 gr romp met servo's en motor 902 gr = 2549 gr.
    Nog cover, verf en lipo 3S 3000mA 225 gr
    Denk dat ik net onder de 3 KG blijf
    Vleugel opp 64.5 dm²
    3000 / 64.5 = 46.5 gr/dm²


    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Hans V vindt dit leuk.
  14. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Gefeliciteerd! :thumbsup:
    Dan zou ik maar voorzichtig vliegen. Dat klinkt als toch wat onder gedimensioneerd.
    Wat zijn de buisdiameter en wanddikte?
     
    aurectar vindt dit leuk.
  15. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.891
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    10/8 mm , er komt nog een stuk 8/6 mm van 15 cm in het midden.
    Ik heb de carbon buis getest, steun aan beide uiteinden 50 cm uit elkaar , in het midden een plank er op van 10 cm breed, accu van 16 kg erop + 2 accu's van 2 kg + 2 kg lood totaal 22 kg , buis 10/8 met 8/6 in het midden buigt 7 mm in het midden maar vervormd of kraakt niet.
    Als ik dit omreken met gewicht van de romp en de afstand tot het drukkingspunt vleugel kom ik op 7 g, is dit genoeg ?
     
    aurectar vindt dit leuk.
  16. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Afstand tot het drukpunt heb je niet nodig om de G-belasting te bepalen.
    Vereenvoudigd uitgangspunt is: de vleugel draagt zichtzelf, dus voegt geen buigkracht toe. Dat is niet helemaal correct want de gewichtsverdeling volgt vast niet 100% de lift verdeling, maar dat lijkt verwaarloosbaar.
    Dan blijft dus over: maximale buigkracht / massa romp = aantal G's
    Dat wordt 22 kg romp / 1 kg = 22 G Dat is voldoende. Ik betwijfel of de vleugels zelf dat wel houden.

    "15 cm in het midden" lijkt me weinig. zeker 10 cm daarvan zit in de romp, de maximale buigbelasting treedt op bij de overgang romp-vleugel (2 plekken dus). Ik raad je aan om er minimaal 25 cm van te maken. Ik zelf zou zelfs de hele lengte dubbel uitvoeren.

    Tevens raad ik je aan om die twee buizen in elkaar te lijmen met epoxy.
    - Binnenkant van de buitenste buis, en de buitenkant van de binnenbuis goed schuren (alle glimmends weg, daar zit nl. nog lossingsmiddel af fabriek op.
    - 1 uiteinde van de binnenbuis 45 graden afschuinen. Aan die kant ook een papieren propje erin met sec-lijm.
    - De buitenbuis aan een kant van binnenuit aan een kant 45 gr afschuinen.
    - Vervolgens de binnenkant en buitenkant goed en niet te dun met epoxy insmeren (liefst een beetje ingedikt)
    - daarna de 2 buizen rustig in elkaar schuiven, afgeschuiden kanten tegen elkaar beginnen. Er moet echt teveel epoxy zijn, dat je na afloop wegveegt.

    Wil je het dan nog perfectioneren, dan vul je de binnenste buis later nog met epoxy die bijna stijf staat van de micro-balloons. Het moet nog net met een injectiespuit zonder naald te injecteren zijn. Hiermee verschuif je een evt. breuk agv. inknikken. Ook eerst de binnenkant schuren.

    Ik het toentertijd zo een 'buis' gemaakt voor de tippen van een F3J-kist (span 95 cm). 9x7 / 7x5 / 5x3 carbon buis inelkaar. Die was full lier bestendig, ik heb er 1x de lierlijn mee doormidden getrokken (1,5 mm perlon) en ze hebben 2 crashes overleefd.
     
    ISOLA2 en aurectar vinden dit leuk.
  17. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.891
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Schuurpapier op carbon buisje gekleefd om de binnenzijde van buis 10 mm te schuren.
    Carbonbuis van 8 mm geschuurd en in buis van 10 mm gekleefd.
    Op gevuld met epoxy en micro-balloons :)

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    aurectar en DirkSchipper vinden dit leuk.
  18. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.891
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Na controle CG met alles op zijn plaats bleek er ~100 gr lood vooraan bij te moeten rekening houdend dat er nog cover op moest
    De volledig ingedekte stabilo heb ik terug open gemaakt winst gewicht achter 30 gr
    Na cover ligt het CG op 95 mm. zonder lood
    De vleugels 1 ste laag verf uit de spuitbus boven geel onder donker blauw.
    Morgen nog een spuitbus helder geel en donker blauw halen

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    DirkSchipper en Ariel vinden dit leuk.
  19. Huibert

    Huibert

    Lid geworden:
    5 sep 2005
    Berichten:
    2.996
    Locatie:
    IJsselstein
    Mooi verslag maar helaas zijn voor mij de laatste foto's niet ,zichtbaar.
     
  20. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.891
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Raar, aurectar meld ook dat de laatste foto's niet zichtbaar zijn, zal ze eens terug plaatsen.
    Zijn ze hier zichtbaar ?

    Dus nu via Upload


    IMG_1326.jpg IMG_1327.jpg



    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Laatst bewerkt: 11 nov 2019
    warbird vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina