BERGFALKE MU 13 mijn eerste schaalmodel

Discussie in 'Zweef Schaalmodellen' gestart door ISOLA2, 13 feb 2019.

  1. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.123
    Locatie:
    Utrecht
    Ja, heel zichtbaar!
     
  2. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.123
    Locatie:
    Utrecht
    Maar de foto's uit post #78 zijn voor mij (ook/nog steeds) niet zichtbaar.
     
  3. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    2.897
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Raar want dat zijn dus de zelfde foto's uit het zelfde album ???
    Ik ga de URL van de foto's eens onder elkaar zetten en kijken of er verschil is .

    Voor mij zijn ze allemaal zichtbaar

    Word vervolgd .
     
  4. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    2.897
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
  5. Huibert

    Huibert

    Lid geworden:
    5 sep 2005
    Berichten:
    2.721
    Locatie:
    IJsselstein
    Helaas
     
  6. Huibert

    Huibert

    Lid geworden:
    5 sep 2005
    Berichten:
    2.721
    Locatie:
    IJsselstein
    Sorry dubbel
     
  7. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.208
    Locatie:
    Kortrijk
    Ik zie niks???
     
  8. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    2.897
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Ik werk normaal met IE , nu heb ik me aangemeld met Microsoft Edge en kan geen enkele foto zien ???
    Het hangt dus van de brouwser af als iemand hier een zinnige uitleg voor heeft of een oplossing ik hoor het graag
     
  9. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    2.897
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Nu terug aangemeld met IE en alle foto's terug zichtbaar.
     
  10. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    2.897
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Foto terug geplaatst met Microsoft Edge
    Is deze zichtbaar ?

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 11 nov 2019
  11. Rick NL

    Rick NL The First Aviators

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    3.442
    Locatie:
    Gouda
    Mogelijk zijn ze alleen lokaal voor jou zichtbaar, heeft het met toestemming te maken.
     
  12. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    2.897
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Rick, al mijn albums zijn openbaar, volgens mij heeft met de beveiliging van de verschillende internet brouwsers te maken.
    Zoals ik hiervoor al toon , foto's geplaatst met IE kan ik zelf ook niet zien met MS Edge , als ik de zelfde foto plaats met MS Edge dan kan ik ze in beide brouwsers zien.
    De foto's in mijn topic kan ik ook niet terug plaatsen , na een tijdje verdwijnt de functie BEWERK
    Ik heb nog nooit een uitleg gekregen waarom foto's voor sommige lezers te zien zijn en voor andere niet.
     
  13. Bertus

    Bertus Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    11.420
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Ik zie ze helaas ook niet.
     
  14. Rick NL

    Rick NL The First Aviators

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    3.442
    Locatie:
    Gouda
    Met zowel Chrome, IE als Firefox zie ik ze niet.
    Zelf upload ik de foto's altijd met de Upload Bestand knop hier rechts onder, dan plaatsen met volledige afbeelding.
    Wel schaal ik de foto's altijd tot maximaal 1024 pixels zodat ze ook op langzame systemen niet te traag laden.
    Werkt altijd, voor iedereen, totdat MBF crashed of ze weggooit.
     
  15. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    2.897
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Via Upload, zoals je zegt zolang MBF niet crasht

    IMG_1327.jpg IMG_1326.jpg IMG_1325.jpg
     
    Lero, serge pot, aurectar en 2 anderen vinden dit leuk.
  16. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.208
    Locatie:
    Kortrijk
    serge pot vindt dit leuk.
  17. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    2.897
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    De eerste vlucht 8 dagen geleden was een triller , kist vloog alleen maar zeer traag met veel down trimmen.
    Resultaat bijna geen reactie op de ailerons.
    Snel geland in het hoge gras, gelukkig zonder schade.
    Na nog eens opmeten gewicht 3200 en CG 95 mm , instelhoek vleugel moeilijk te meten doordat ik de flaps tot tegen de romp heb laten doorlopen.
    Wat ik zeker wist was dat het verschil instelhoek van de veugel en stabilo te groot was, plaatje onder voorkant stabilo van 2 mm geeft ~ 1° verschil.e
    CG op 95 mm was volgens mij ook niet goed omdat toestel heel heftig op de stabilo reageerde.
    Die 95 mm was dus op 1/3 van de wortel koorde 285 mm, door de tapse vleugel tip 145 mm en de rechte voorkant lag het werkelijk CG meer naar voor.
    CG dus naar voor op 1/3 van de gemiddelde koorde 230 mm/3 = 71.6 mm.
    Om dat te bereiken had ik door de korte neus 300 gr extra nodig op de plaats van de Lipo, dus een grotere lipo + een extra lipo voor aparte bec voeding RC en servo's.
    Gisteren nieuwe testvlucht , dat voelde gelijk heel wat beter, moest nog wel heel wat down drukken om tijdens het gebruik van de motor , daar moet ik nog aan werken.
    Het los komen van de startwagen ging vrij vlot maar stijghoek werd groter en groter en snelheid zakte te ver terug zodat het moeilijk werd de kist op een rechte lijn te houden.
    Na motor af ging het heel wat beter , stabiele vlucht na een paar klikjes klikken voor de ailerons, stabilo stond gelijk goed.
    Na nog een paar moeilijke stijgvluchten waarvan een met wegvallen over de vleugel gevolgd door een duik op volle snelheid een looping , gelukkig voldoende hoogte om de kist terug onder controle te krijgen.
    Met de lipo onbelast op 11.4 V heb ik de landing ingezet, om dat de snelheid nog vrij hoog was in het korte gras naast de baan, dat ging heel vlot mooi horizontaal zonder met de vleugel te haken een remspoor van 10 m :)
    Voor ik een volgende vlucht maak ga ik alles nakijken want de duik en looping is gelijk een test voor de vleugel verbinder.

    Gewicht toestel is nu 3500 gr , vleugel opp. 65 dm² = 54 gr/dm²
    Met de grotere batt 3300 50C kon de motor ook meer vermogen leveren met de 12/7 prop, meting 693 W stationair
     
  18. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.123
    Locatie:
    Utrecht
    Ik lees twee problemen:
    - allereerst nog steeds een flink te groot instelhoekverschil. Vandaar de zompige reactie op rol. En de duik gevolgd door een bijna looping wijst op hetzelfde. Houdt er rekening mee dat hierdoor ook eenvoudig een vervelende tipstal kan ontstaan bij een vlak gevlogen bocht. Dat is hoog niet erg, maar tijdens final in de landing dodelijk.
    - 2e probleem lijkt te weinig domping. Het moeilijke hierbij is dat het 1e probleem het effect vergroot. Dit kun je (tijdelijk) oplossen door met een mixer motor-aan als down naar je hoogteroer te mixen.

    Dus ... eerst dat instelhoekverschil oplossen, en pas de domping corrigeren.

    Suces.
     
    Laatst bewerkt: 26 nov 2019
    aurectar vindt dit leuk.
  19. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    2.897
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Mixen motor > hoogte ben ik een beetje bang van heeft me 2 j geleden 2 toestellen gekost.
    Als je laag vliegt bij een landing en je moet plots je motor gebruiken dan heb je eerst een duik .
    Bij mijn kleine zwever zonder flaps, heb ik dat opgelost met een start en cruise mode , deze laatste zijn de ailerons iets naar boven gesteld, als ik zie dat bij motor aan de stijghoek te groot word zet ik de schakelaar om.
    De instelhoek is ondertussen nog extra 0.5 ° verkleind, dus even wachten op gunstig weer en wind richting voor volgende test.
     
  20. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.123
    Locatie:
    Utrecht
    Ik heb dat opgelost door die down-mix vertraagd toe te voegen, en vertraagd te beëindigen.
    Bij motor-aan komt de down-mix er vertraagd in (1 à 2 sec).
    Bij motor-uit gaat de down-mix er vertraagd uit (ook 1 à 2 sec).

    Verder denk ik dat de combinatie InstelHoekVerschil-ZW-punt nog niet goed is (gezien de looping na een duik door overtrek).
    Doe eens een duikproef?!
    - eerst stabiel horizontaal vliegen
    - dan matig down drukken tot de kist pakweg 45 gr naar beneden en 1,5 à 2 maal zo snel vliegt
    - dan hoogte loslaten en kijken wat de kist doet.

    Kijk nog eens naar deze afbeelding. D is de gewenste vliegbaan na loslaten knuppel (en ja, geef op tijd up als je de proef niet al te hoog begint ... :eek::rolleyes: ).

    [​IMG]
     

Deel Deze Pagina