Bi-directioneel RC-control zelfbouw! (verslag)

Discussie in 'Model elektronica' gestart door CobaltBlue, 15 feb 2019.

  1. Ebro de Wit

    Ebro de Wit

    Lid geworden:
    10 nov 2019
    Berichten:
    141
    Locatie:
    Velserbroek
    Om niet willen af te haken, en graag met interesse mee lees.
    Snap ik de laatste excel tabel niet.
    Wat is transmitter wat is reciever in deze tabel?
    De foto is ook aan de donkere kant.

    Groetjes Ebro
     
  2. CobaltBlue

    CobaltBlue

    Lid geworden:
    12 feb 2017
    Berichten:
    1.124
    Locatie:
    Lobith
    Aha. Uitleg komt nog!

    En compleet overzicht als het (bijna) af is.
     
    Laatst bewerkt: 19 apr 2020
  3. CobaltBlue

    CobaltBlue

    Lid geworden:
    12 feb 2017
    Berichten:
    1.124
    Locatie:
    Lobith
    Soldeeruurtje!


    Transmitter:
    Op de zender 2 Rx/Tx poorten gemaakt. Vastgesoldeerd op de Arduino-IO-Shield.
    De pcb-connectors komen 'in' behuizing van Transmitter. Makkelijk toegankleijk dus als Transmitter helemaal klaar is!


    93929266_227239495266883_9023121046399614976_n.jpg

    De +5V (rood) is niet nodig bij de Rx/Tx (groen/geel) overdracht, wel de 0V!
    ( in sommige gevallen bv testen kaan een +5V handig zijn ).



    Receiver:
    Fatsoenlijk verbinding gemaakt tussen Receiver en 16ch-Servo-pcb en een extra Rx/TX poort.
    Hier dezelfde bouwbijze toegepast als bij de 8-pinnige I/O stekkertjes ( voorheen al eens besproken ).
    Voor de verbindngern moest ik wel draadjes solderen. Bij de 8-pinninge I/O stekkertjes hoefde dit niet ( voorheen al eens besproken ).

    Ok hier weer met een +5V maar je ziet dat deze niet in het kabeltje zit.
    UIteraard krijgt de 16ch-Servo-pcb zijn eigen voeding. Dat moet!
    94089546_707086823383638_6613621896304918528_n.jpg


    Ook even een lange Rx/Tx kabel gemaakt, zodat ik van bureau naar werkblad kan, ivm bouwen/testen.
    Zoals gezegd, het echte draadloze komt als laatst, eerst alles functioneel in orde hebben!
     
  4. CobaltBlue

    CobaltBlue

    Lid geworden:
    12 feb 2017
    Berichten:
    1.124
    Locatie:
    Lobith
  5. CobaltBlue

    CobaltBlue

    Lid geworden:
    12 feb 2017
    Berichten:
    1.124
    Locatie:
    Lobith
    Net nog e.e.a. gemaakt aan bedrading, ff testen:

     
  6. CobaltBlue

    CobaltBlue

    Lid geworden:
    12 feb 2017
    Berichten:
    1.124
    Locatie:
    Lobith
    Nog ff wat gesoldeerd en adereindjes gekrompen.

    Zomaar ff een fotootje!
    ( exact en net overzicht komt aan het einde van project )
    Vooral 'voeding' ontbreekt hier:

    rc Receiver overview 01.jpg

    De HALL-effect-sensoren gaan funtioneren als eindschakelaartjes. NIet bij servo's maar bij de diverse dc-motor bewegingen ( niet de aandrijfmotor ).

    De GP2Y0E03 en ITR9909 zijn ( betaalbare ) afstandsmeters. Erg leuk om is in deze materie te duiken!
    Als e.e.a. werkend is, komt er meer info zoals nauwkeurigheid en maximale afstand.
     
  7. CobaltBlue

    CobaltBlue

    Lid geworden:
    12 feb 2017
    Berichten:
    1.124
    Locatie:
    Lobith
    Die GP2Y0E03 is best een leuk dingetje!

    Na zoeken en vergelijken qua prijs, afmetingen, uitgangsignaal ( I2C, Serieel, Analoog ) kwan ik op deze sensor uit.

    Specs:
    Meten afstand: 4 tot 50 cm
    Output: Digitale (I/C)/Analoge Uitgang
    Sensor: Infrarood LED en CMOS beeldsensor
    Ingebouwde signaal verwerking circuit
    Voltage: 2.7 V-5 V
    Grootte: 16.7 × 11 × 5.2mm


    Ik gebruik de Analoge uitgang. Mijn Receiver-Microcontroller de MEGA2560 heeft 16 analoge ingangen dus ik ga niet klooien met
    allerlei comunicatie- 'dingen'. Dus maar 3 lijntjes nodig!

    gp3.jpg
     
    PapaHotel vindt dit leuk.
  8. pentip

    pentip

    Lid geworden:
    17 apr 2006
    Berichten:
    500
    Locatie:
    Gennep
    Fijn dat je deze info deelt. Wel merk ik op dat je grote stappen maakt voor een leek om te volgen. Dat is prima, ik weet dat het begin moeizaam is en dat je daarna rap voort kunt. Maar de beginner - die dus voor dat moeizame begin staat - haakt af. Ik wil een poging doen om een topic te maken waarin ik die eerste stappen wel documenteer. en dan verder dan alleen de 'blink' sketch.

    Echter, ik sta ook voor die moeizame start vanwege tijd en aandachts- gelegenheid. mogelijk vraag ik je hier en daar wat begeleiding, is dat ok?

    Doe vooral voort hier, het is prettig om een specifieke boten toepassing te zien groeien. Er zijn zat stukjes te vinden op het internet maar zeer weinig langere, omvangrijkere, verslagen die meer overzicht geven over het verloop van zo'n project.

    Begrijpelijk. Het is net als rekenen: als je eenmaal doorhebt hoe het werkt zit je in no-time staartdelingen en breuken weg te werken maar vóór dat moment van begrip is het een verschrikkelijke opgave om sommetjes te maken. (tja, basischool-kids thuis, dan maak je wat mee...!)
     
    jae.boonman en CobaltBlue vinden dit leuk.
  9. CobaltBlue

    CobaltBlue

    Lid geworden:
    12 feb 2017
    Berichten:
    1.124
    Locatie:
    Lobith
    Id! Veel delen maar niet alles is uit te leggen...
    ´t Is meer van: volgen maar niet onthouden. Dat zeg ik vaak tegen mensen als ik iets uitleg en ze zijn niet of nauwelijks technisch!


    Ze snappen/volgen het prima! Het heeft geen zin om te onthouden...
    Daarom is het n bouwverslag en geen bouwboekje etc.

    Wil je er zelf wat mee doen: dan echt in de materie duiken en doen!

    Vooral elektronica heeft een erg hoog snappen- of nietsnappen gehalte. Je moet al bekend zijn met onderdelen en schema's.
     
  10. CobaltBlue

    CobaltBlue

    Lid geworden:
    12 feb 2017
    Berichten:
    1.124
    Locatie:
    Lobith
    Soldeeruurtje!

    Verbinding tussen truck en dieplader dmv HDMI! De I/O- en communicatiekabel.
    ( Bevat: 'rechtstreekse' I/O lijnen en een Rx/Tx voor een microcontrollertje. )
    Ook hier weer: afwegen qua prijs, mooiheid, aantal aders, kabel ( kort, dun, flexibiliteit ), soort stekkers al dan niet haaks etc etc...


    Uiteindelijk:
    - kabel: rechte HDMI naar haakse micro-HMDI
    - HMDI breakout pcb
    - micro-HDMI breakout pcb


    Aan HDMI zijde ( truck/receiver):
    - 8-polige 1.25mm stekkertjes
    - 2x 2-polige 1.25 stekkertjes

    Aan micro-HDMI zijde:
    - nog 'leeg'


    Gelijk maar 2 setjes gemaakt:
    94233950_600863497181088_1240434001588518912_n.jpg
     
    Laatst bewerkt: 24 apr 2020
  11. CobaltBlue

    CobaltBlue

    Lid geworden:
    12 feb 2017
    Berichten:
    1.124
    Locatie:
    Lobith
    Let op, er gaat geen voeding over deze HDMI kabel!

    Daar heb ik dit voor bedacht met de gebruikelijke afwegingen:

    94148004_220488669369555_9112201863574323200_n.jpg

    Inhoud:
    - USB laadkabel met vast magneetstekkertje
    - micro-USB stekekrtje met magneetstekkertje ( 1 geheel );
    - micro-USB breakout pcb

    De kabel zelf kort ik in. Magneetzijde komt aan de dieplader, je klikt de 'magneet'er zo aan!
    Kabel zelf is zo'n 'schoenveterkabel'.



    Een optie is nog om ipv de HDMI-kabel ( I/O en Rx/TX ) ook de hierboven beschreven USB-kabel te gebruiken. Maar dan alleen maar Rx/Tx, dus geen geen 'directe I/O'.
    ( bv: Rx over shield en Tx over geleider), En de nul via de 'eerste' USB-magneet-kabel.

    Microcontrollertje is dan wel noodzakelijk. Ik zal zien, dan is met 2 'klikjes' de dieplader verbonden met truck he!
     
    Laatst bewerkt: 24 apr 2020
  12. CobaltBlue

    CobaltBlue

    Lid geworden:
    12 feb 2017
    Berichten:
    1.124
    Locatie:
    Lobith
    Dat uitzoeken en bestellen is al van maanden terug.
    Ik weet nog wel dat er vele mooier spul verkrijgbaar was, maar dat zou belachelijk duur worden...
     
  13. pentip

    pentip

    Lid geworden:
    17 apr 2006
    Berichten:
    500
    Locatie:
    Gennep
    Ter info over zo'n magneet usb. Ik had die in mn auto en bij gebruik stoorde de radio van de auto behoorlijk en werd gps ontvangst van de telefoon ook minder.

    Dat eerste zodra de stekker in de aansteker/12v van de auto ging, de tweede zolang het contra stekkertje in de telefoon zat.

    Misschien is dat magnetische veldje relevant voor je andere electronica aan boord.
     
  14. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.364
    Locatie:
    Woerden
    Een statisch magnetisch veld zoals van een permanente magneet veroorzaakt geen (ver)storing. Alleen als je heel vreselijk sterke magneten zou gebruiken zal het invloed kunnen hebben. De magneten die je gewoon kunt kopen zijn bij lange na niet sterk genoeg daar voor. Zelfs de sterkste magneet die je op het net kunt vinden is daar nog lang niet sterk genoeg voor. De GPS en telefoon ontvangstfrequenties liggen vrij dicht bij elkaar en kunnen beïnvloed worden door het USB data transport wat met heel hoge frequenties gaat.

    Bij een vorige werkgever heb ik gewerkt aan registratie apparatuur in auto's die via de GPS precies registreerde waar die auto geweest is. De GPS ontvangst is dus heel belangrijk. Er waren mensen die een compleet audio entertainment systeem lieten inbouwen (dat zit nu eigenlijk standaard in nieuwe auto's). Bepaalde merken hadden een externe USB aansluiting achterop de "kast" die via een kabel ergens in het dashboard gemonteerd kon worden. Zo kon je een memorystick of je telefoon via die USB op het systeem aansluiten.
    Wij kregen meerdere klachten van klanten dat de ritregistratie niet werkte omdat de GPS ontvangst gestoord werd. Hun dealer had er al een nieuwe antenne in gemonteerd maar dat hielp niet.
    Het gekke was dat af en toe alles wel goed werkte maar wanneer dat was kon je niet voorspellen. Uiteindelijk was er een klant die behoorlijk pissig was geworden en eiste dat wij er naar zouden kijken, hij had geen vertrouwen meer in de dealer. Als wij het ook niet werkend konden krijgen moesten we de zaak zouden uitbouwen en z'n geld terug geven.

    We zijn in en om die auto gaan meten en het bleek dat er een vreemd signaal in die auto aanwezig was wat de GPS ontvangst geheel onmogelijk maakte. Ook had het invloed op de telefoon ontvangst maar dat ging nog redelijk.
    Het gekke was dat het signaal verdween zodra het contact uit werd gezet en de auto helemaal uit schakelde. Dat signaal kwam dus uit de auto zelf.
    Het heeft bijna de hele morgen gekost voor we er achter waren waar dat het signaal vandaan kwam. Het bleek het geheugenstickje te zijn waar de klant zijn eigen muziek op had staan. Zodra dat stickje, later bleek elk geheugen stickje, in die externe USB aansluiting werd gestoken wekte het zeer hoogfrequente data transport zoveel storingen op dat het (zeer zwakke) GPS signaal volledig weggedrukt werd. Het telefoonsignaal is behoorlijk sterker dus dat werd wel wat gestoord maar niet weggedrukt.

    We hebben toen een betere (afgeschermde) USB kabel gemonteerd en de klant aangeraden om een USB stickje te gebruiken met een metalen behuizing. Dat zou de stoorsignalen die in die kabel en het stickje ontstonden tegen moeten houden. De klant vertelde later dat die maatregelen wel hielpen maar nog steeds geen echt storingsvrije ontvangst garandeerde. Vooral op momenten dat het GPS signaal erg zwak was had hij nog vaak last van storingen. Hij heeft toen de externe USB aansluiting weg laten halen waarna de problemen geheel over waren.
     
    Laatst bewerkt: 25 apr 2020
  15. pentip

    pentip

    Lid geworden:
    17 apr 2006
    Berichten:
    500
    Locatie:
    Gennep
    Kan me voorstellen dat de magneetkoppeling minder goed afschermt dan de normale koppeling van de usb/lader. Die magneetkoppeling heeft kleine verende kogeltjes buiten de telefoon en de vaste schuift in de telefoon.
     
  16. CobaltBlue

    CobaltBlue

    Lid geworden:
    12 feb 2017
    Berichten:
    1.124
    Locatie:
    Lobith
    Ok! Klinkt duidelijk allemaal!
     
  17. CobaltBlue

    CobaltBlue

    Lid geworden:
    12 feb 2017
    Berichten:
    1.124
    Locatie:
    Lobith
  18. CobaltBlue

    CobaltBlue

    Lid geworden:
    12 feb 2017
    Berichten:
    1.124
    Locatie:
    Lobith
    Zomaar ff klein updatetje:

    Ik moets laats ff wat proberen om verder te kunnen met de receiver.
    ( afwegen tussen: extra microcontroller(s), of extra losse I/O lijnen etc etc ).

    Op het stuk dieplader, het deel op/voor de hals komt een extra microcontroller en wat dc-motor-drivers en wat ULN2003-printje voor licht.

    Op dit deel vd dielader is plaats genoeg! Uiteindelijk dus geen microcontroller en/of dc-drivertjes en/of ULN2003-printjes in het feltbad gedeelte en/of
    in het assedn gedeelte van de flatbedloader. Daar ik het bed-en-assen-combi afkoppelbaar maakt, moet er een nette afkoppelbare elektrische verbinding komen.
    ( dit zou ook het geval zijn geweest bij wel gebruik maken van printjes in/op het bed en in/op assen-assembly van flatbedloader.

    Had al deze 26-polige in huis, maar is te weinig:
    ( wel ff als test wat draadjes gemonteerd )

    94530140_1105835669815674_7072164467525550080_n.jpg
    Goed kijken! In 1 zwart hulsje lopen 4 of 5 draadjes!
    Draadje van een of andere spoel uit een pompje.
    Zwarte hulsjes zijn geen krimpkous!!!
    Het zijn soort siliconen tubing, verkrijgbaar in vele maten.



    94883654_239723937375275_6382789991377928192_n.jpg



    De draadjes zijn mooi te solderen. De SMD bevestigingen maken een L vorm!


    erwe.png



    Uiteraard ff een stresstestgedaan met de draadjes, al is er in de praktijk nagenoeg geen beweging, zelf niet bij het (ont-)koppelen van e.a.a.
    Ik was verbaasd hoeveel de draadjes nog kunnen hebben, dus dat zit wel ok!

    Tot zover vandaag ff...
     
  19. CobaltBlue

    CobaltBlue

    Lid geworden:
    12 feb 2017
    Berichten:
    1.124
    Locatie:
    Lobith
    Deze nog ff besteld!
    crimptool.jpg

    Nu kan ik ook de picoblade crimpterminals krimpen, die zijn voor de pitch-1,25mm
    stekkertjes. Tja, 2,54mm is veel te groot...
     
  20. CobaltBlue

    CobaltBlue

    Lid geworden:
    12 feb 2017
    Berichten:
    1.124
    Locatie:
    Lobith

Deel Deze Pagina