BlowFish shocky dubbeldekker + tekeningen

Discussie in 'Indoorvliegen / Parkflyers / Sub250' gestart door sietse, 26 jan 2006.

  1. WuTangcl

    WuTangcl Guest

    Aaah ok Top, dank je wel voor het snelle antwoord,
    ik ga em maar snel effe afmaken dan, en dan maar snel
    duimen en hopen op een beetje fatsoelijk weer.
     
  2. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.899
    Locatie:
    Hillegom
    Ik heb pas een kant-en-klaar gesneden shockflyer gebouwd, nog niet veel kunnen vliegen ivm de vele wind. Hopelijk komende week meer plezier.
    Ik vond het erg leuk om te bouwen en heb intussen 20 m2 3mm depron goedkoop op de kop kunnen tikken. Het eerste project dat ik zelf in elkaar wil zetten is de little blowfish. Ik heb nu deze motor met 8x4.3, die bouw ik (als ik mijn huidige shocky gemold heb / zat ben) op de blowfish.
    Nog even over het zwaartepunt: ik zie alleen 7 cm voor de grote, nergens een waarde voor de kleine. Heeft iemand een richtwaarde? Tuurlijk moet je zelf experimenteren wat jou het beste past, maar het is wel makkelijk als je een uitgangspunt hebt. Normaal werkt 30% altijd wel, maar met 2 schuin boven elkaar geplaatste vleugels is het wat minder duidelijk.
    Vraagje over depron: heeft depron nog een orientatie waar je rekening mee moet houden? Als ik zo voel lijkt de sterkte in alle richtingen gelijk en zou je de onderdelen dus in een willekeurige richting uit kunnen snijden. Klopt dat?

    Als ik ga bouwen / vliegen zal ik ook wat fotootjes plaatsen.
     
  3. sietse

    sietse

    Lid geworden:
    19 aug 2004
    Berichten:
    4.797
    Locatie:
    Den Haag
    Leuk motortje voor de little blowfish idd :).
    Tof dat er nog 1 gaat komen!

    8x4.3 prop op 2 cellen lijkt me? op 3cellen moet je een wat kleiner propje nemen.

    Depron heeft idd geen favo-orientatie. Alle kanten op even sterk, ideaal dus :).

    qua zwaartepunt zit ik met de little BlowFish met 3D rompje op zo'n 6cm gemeten vanaf de voorrand van de bovenste vleugel.
    daar ongeveer beginnen en dan al vliegend fine-tunen.
    Zit ie teveel naar voren, dan kan je bijna niet omhoog sturen, maar rolt hij extreem snel. Zit het gewicht te ver naar achter, dan wil hij alleen maar hoveren zo'n beetje :). Ook leuk, maar dan is normaal rechtdoor vliegen amper te doen.

    Fotootjes zijn altijd welkom natuurlijk! :D
     
  4. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.899
    Locatie:
    Hillegom
    Inderdaad op 2 cellen. Ik ga eerst kijken of dat goed werkt, als het te weinig is kan ik altijd nog een andere (3s) accu kopen. Ik heb dan ook nog een 7x6 propje liggen.
    Ik twijfel of ik de simpele versie zal maken of meteen een volle vierkante romp. Ik heb nog niet veel ervaring met depron knutselen, dus dat pleit voor de enkele romp. Aan de andere kant hanteer ik het principe "no guts, no glory" en vind ik de dubbele romp 10x mooier. Heeft de dubbele romp erg veel meer weerstand? Scheelt het veel in gewicht?
    Een vriend van me wil ook beginnen met modelbouw en dit wordt voor hem waarschijnlijk ook de eerste shockflyer om te bouwen. Ik wil hem leren vliegen met een zwever (easyglider oid) en dan dit werk. Hij is al proefmodelletjes aan het maken van de little blowfish, zijn kinders vinden het ook het einde en bouwen hun eigen versies. Voorlopig allemaal werpmodelletjes.
    Wordt een leuk project!
     
  5. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.899
    Locatie:
    Hillegom
    Als ik een dubbele romp bouw, zou het dan sterk genoeg zijn als ik alleen de buitenste struts tussen de vleugels zet en de binnenste weglaat? Ik wil een koolstof staaf van 1,5 mm in de vleugels lijmen als ligger.
     
  6. sietse

    sietse

    Lid geworden:
    19 aug 2004
    Berichten:
    4.797
    Locatie:
    Den Haag
    je kan zeker gelijk door voor een dubbele romp als je dat wilt. word zowieso ietsje zwaarder en de weerstand word ook wat groter. Wel issie dan extreem sterk :). Je kan er nog voor kiezen om de neus dan flink te verdunnen...

    1,5mm koolstof in de vleugels moet wel lukken idd, ook zonder de binneste struts (hoewel die wel mooi zijn :D).
    Ik heb ipv vleugel liggers, gewoon 1 stokkie schuin erin gezet. In de vleugels zit dus geen versterking! En dit is trouwens mijn 1e set little blowfish vleugels nog... rompje was kapot, vleugel willen maar niet stuk! haha

    Das het leuke van depron. kost geen zak! Heb jij een leuk idee? Probeer het gewoon! blijkt het niet te werken heb je zo weer een nieuwe in elkaar gefrutseld :D
     
  7. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.899
    Locatie:
    Hillegom
    Ik ga er een proberen te bouwen, met dubbele romp. De neus wordt zo dun dat de motor er netaan in past.Als ik verder ben volgen foto's. De tekening is zojuist geknipt. Het wachten wordt op de motor (als ik mijn huidige shocky zat ben) voor afbouw.
     
  8. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.899
    Locatie:
    Hillegom
    Mmmm, dat bouwen van een dubbele romp van een tekening voor een enkele romp kost toch wel wat denkwerk. Maar het moet wel gaan lukken denk ik.
    Een koolstof ligger zal waarschijnlijk niet nodig zijn, maar ik ga het toch proberen in een van de vleugels. Ik zie dit als een groot leerproject, dus die ligger moet er ook maar komen. Zojuist eea gesneden. De vleugels zijn 2x gedaan, de eerste keer was het schuin afsnijden van de achterlijst geen gezicht, erg scheef. De 2e poging zag er veel netter uit. Een kleine impressie van de rotzooi:
    [​IMG]
     
  9. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.899
    Locatie:
    Hillegom
    Mijn interpretatie van de blowfish:
    [​IMG]

    [​IMG]

    Ik heb hem zojuist gevlogen. Hoewel, vliegen is een beetje een groot woord. Hij vloog erg beroerd. Vertikaal omhoog en zwevend naar beneden ging nog wel, maar met motor aan rechtuit (of nog moeilijker: de bocht om :nooo: ) was problematisch. Mogelijk is de plaatsing van de motor niet zo goed. Als ik goed kijk staat hij ook net een pietsie naar links ipv naar rechts. Het was niet te vergelijken met mijn vorige shockflyer (die kwam een flat tegen die niet opzij ging :schrik: ).
    Ik ga de blowfish weer demonteren en iets anders bouwen. Ik heb veel geleerd van dit projectje: wat goed werkt, maar vooral ook wat niet goed werkt / niet sterk is. We gaan volle moed weer verder met knutselen.
     
  10. sietse

    sietse

    Lid geworden:
    19 aug 2004
    Berichten:
    4.797
    Locatie:
    Den Haag
    Sow, das zonde... heb ik deze laatste posts ff helemaal gemist!! sorry Raymond!

    Nog wat aan gedaan? Lijkt op een zwaartepunt probleem hiero. misschien ietsje naar voren doen!


    Ik ben ondertussen aan de slag gegaan voor een grotere :).
    Had al langere tijd een 85gr motortje liggen die 1.4 kilo kan trekken :D. En heb nog genoeg 3S2200mah pakjes van me heli's. dus mooie combo.

    Heb de kleine blowfish beetje opgeblazen tot 80cm:
    [​IMG]

    Gewoon maar ff tekeningetje gemaakt en uitgeprint. Daarna weer zelf beetje 3D snijden en zooien. De romp gelijk al anders dan de tekening gesneden :). ribjes uit me hoofd beetje zitten frutselen.
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]


    onderdelen voor de 3D-vleugels. Dacht toen nog om er 4mm carbon in te doen (tussen de 2x3mm depron).
    [​IMG]

    Is toch balsa geworden. Vleugels zijn wat dikker geworden met ietwat liftend profiel. Gedachte erachter is dat ik toch voor het grootste gedeelte "rechtop" vlieg :). Mhhh, als ik zo die foto zie is het allemaal wel errug scheef :D hahaha, naja, boeie...
    [​IMG]

    Staartdelen van 2x3mm (had geen 6mm meer... :roll: )
    [​IMG]

    FF los op elkaar gelegd om te kijken hoe het word:
    [​IMG]
    [​IMG]

    Carbon motorsteuntje :).
    [​IMG]

    Servo's ingebouwd (15gr's servo's van Bidproduct :D )
    [​IMG]

    en nog ff de boel voorin versterkt met hout en Bison constructielijm. dat schuimt lekker en word goed hard zeg :).
    [​IMG]

    Motor is de KDA22-20L
    https://www.unitedhobbies.com/UNITEDHOBBIES/store/comersus_viewItem.asp?idProduct=2106
    http://www.unitedhobbies.com/community/forum_posts.asp?TID=134
     
  11. Planelover_CrAzY_Murdock

    Planelover_CrAzY_Murdock

    Lid geworden:
    6 mrt 2005
    Berichten:
    438
    Locatie:
    Alphen aan de Maas
    Goed bezig :D

    Wat wordt de vleugelbelasting?
     
  12. sietse

    sietse

    Lid geworden:
    19 aug 2004
    Berichten:
    4.797
    Locatie:
    Den Haag
    FF gemeten,
    Totaal, +motor, accu (3S2200mah) en 4 servo's weegt ie 480 gram. Dat is dus met alle depron, ook de bovenvleugel erbij. Alleen nog ontvanger, stuurstangetjes en wat lijm. Eventueel nog een landingsgestel.

    Laten we het houden op 550 gram vliegklaar.

    oppervlak van de vleugels + rolroeren = ±30dm²
    dus... uuuh... wat was het ook alweer?

    550 /13 = 18.33 gr/dm²

    mhh, best weinig volgens mij....
     
  13. Senne

    Senne

    Lid geworden:
    25 nov 2006
    Berichten:
    960
    Locatie:
    maasmechelen
    plannen ? :p
     
  14. aviador

    aviador Guest

    ziet er lekker uit hoor :p
    heb je al wat verzonnen om de lipo makkelijk te kunnen vewisselen? een luikje ofzo?
    zijn de vleugels enzo wel recht? op die foto zit het nogal scheef ja.. de staart :oops:
    volgens mij merk je het trouwens niet eens als je vliegt..
     
  15. sietse

    sietse

    Lid geworden:
    19 aug 2004
    Berichten:
    4.797
    Locatie:
    Den Haag
    mja, als je per-se wilt.... als je iets lichtere setup heb kan je beter de "gewone" Blowfish maken. tekeningen in de 1e post. of met cd-rommetje een little :D.

    Voor deze heb ik het 1 en ander wat vergroot en uitgeprint, maar daarna nog wel van alles bijgesneden...

    Naja, heb ze er maar bij gezet:
    http://www.freewebs.com/sietsevd/bouwtekeningenblowfish.htm
    "Mega BlowFish shortkit Tiled" en "schotjes"
     
  16. sietse

    sietse

    Lid geworden:
    19 aug 2004
    Berichten:
    4.797
    Locatie:
    Den Haag
    Uhms, denk dat ik idd gewoon een luik aan de zijkant maak ofzo... xi wel.

    en recht? ach. weet ik niet. voor mijn ogen recht genoeg :D
    Doe niks met meetlat ofzo...
     
  17. WuTangcl

    WuTangcl Guest

    Ziet er weer goed uit Sietse, Mooi om al die projectjes
    van jou te volgen, kan er een hoop uit leren.

    Die motor van UH (de KDA22-20L) heb ik ook al een
    tijdje op het oog, als ik alle testen zo lees dan lijkt het
    me een hele goede. Ding moet makkelijk 1 kilo kunnen
    leveren met een 10x5 prop op 20Amps 3S.

    Ik denk dat ik er ook maar eens een paar ga kopen.
    kan er wel een paar leuke projecten voor verzinnen.
    Dat andere motortje uit die serie lijkt mij ook wel een goede (KD A22-15M)
     
  18. sietse

    sietse

    Lid geworden:
    19 aug 2004
    Berichten:
    4.797
    Locatie:
    Den Haag
    idd :). heb er nu 2. die andere wil ik in een zwever zetten met 11x6 klapprop. moet ook wel goed gaan!

    Enige nadeel van dit motortje is dat hij maar een 3mm asje heeft. Die blijkt nog wel eens te breken als ik dat zo lees. voordeel is weer dattie idd makkelijk 1 kilo moet trekken. in die test van miljenko zit ie aan het einde van de test na bijna 5 min WOT nog op 900 gram stuwkracht (bij 9 volt :) ). lege accu dus. en dan nog 3 keer verticaal :D.
    Nou moet ik alleen nog een 11x6 (niet klap) prop ergens vandaan halen... mhh, ik heb nog een 9x7 3-blads. ff kijken wat dat doet in de propcalc...
    Mhh, is vergelijkbaar met een 10x7 2-blads ongeveer lijkt het... naja, moet wel raggen, doe ik die eerst :D.
    kan ik die eindelijk ook eens proberen. heb ze al zo lang liggen...

    die 15 is 20 gram lichter en trekt bijna een kilo. ook leuk idd.
     
  19. rickhave0

    rickhave0 Guest

    hoeveel geld kost zo'n little blowfish erbij met servo's en regelaars enzo bij elkaar en is het moeilijk om zo'n vliegtuig van dupron te maken (ik heb daar totaal geen ervaring mee) en wat voorn gereedschap heb je voor dupron nodig?
     
  20. sietse

    sietse

    Lid geworden:
    19 aug 2004
    Berichten:
    4.797
    Locatie:
    Den Haag
    Hai Rick,

    Heb je al ervaring met modelvliegen? Dit is namelijk totaal geen beginnersmodel. Ervaring met depron heb je snel genoeg. Misschien dat de 1e niet geweldig word, maar dan heb je genoeg geleerd voor de 2e. Het depron is namelijk het allergoedkoopste onderdeel van zo'n vliegtuig.

    Depron kan je makkelijk snijden met een scherp (afbreek)mesje. langs een stalen lineaal gaat makkelijk voor rechte stukken. Lijmen kan het beste met UHU Por. 1 kant insmeren, op elkaar drukken, loshalen, minuutje wachten, op elkaar drukken en het zit vast :).

    Wat heb je al aan RC?
    Ligt er even aan of je ook een ontvanger en zender moet kopen enzo.

    edit:
    Zie net je onderschrift.
    picoz is geweldig :).
    Als ik jou was, zou ik eerst ff flink gaan oefenen met de slowstick als je die heb. Dan ff zoeken naar een parketzaak die depron verkoopt. en dan eventueel een soort slowstick proberen na te bouwen. Dan kom je al snel veel problemen tegen die je bij de bouw van elk vliegtuig krijgt. een slowstick is alleen wel redelijk vergevingsgezind. een Shockflyer (zoals de BlowFish) niet. die moet je wel goed bouwen, en redelijk kunnen vliegen, anders is het snel uit met de pret...
     

Deel Deze Pagina