BlowFish shocky dubbeldekker + tekeningen

Discussie in 'Indoorvliegen / Parkflyers / Sub250' gestart door sietse, 26 jan 2006.

  1. rickhave0

    rickhave0 Guest

    ik heb op dit moment alleen ervaring met een picooz en voor de rest geen rc ervaring en ik denk dat ik toch geen slow stick koop ik denk dat ik een goedkoper zelfbouw vliegtuigje ga maken is het mogelijk om je eerste vliegtuig zelf te maken van depron?
     
  2. rickhave0

    rickhave0 Guest

    ik heb op dit moment alleen ervaring met een picooz en voor de rest geen rc ervaring en ik denk dat ik toch geen slow stick koop ik denk dat ik een goedkoper zelfbouw vliegtuigje ga maken is het mogelijk om je eerste vliegtuig zelf te maken van depron?
     
  3. sjoerd

    sjoerd

    Lid geworden:
    12 okt 2006
    Berichten:
    856
    Locatie:
    sibculo
    jazeker :lol: :p

    ik heb leren vliegen met een shockflyer ( de knuffel )
    zomaar zonder advies een eerste vliegtuig gekozen ook omdat dit mij goedkoop leek,
    bleek later alleen maar duurder te zijn :p
    ik heb het vliegen geleerd met de knuffel bij de club maar hij is snel gecrasht later nog een shock gebouwd/ gecrasht
    omdat ik de apparatuur nog had en depron niets kost :p
    daardoor heb ik redelijk nouja tenminste geleerd hoe je moet vliegen,
    daarna al dat spul verkocht en een minimag gehaald met een roxxy motor 2200 mah lipo enz..
    vliegt vele malen leuker voor een beginner en ik heb mij daar zelf zo`n beetje mee leren vliegen
    ( 1 les mee gehad) en later zelf leren landen / opstijgen ...
    en rolls en op de kopvliegen enz.. allemaal makelijk zelf te leren :)

    dus als ik jou was kocht ik de minimag , ook nog eens zeer crash bestendig :lol:
     
  4. sietse

    sietse

    Lid geworden:
    19 aug 2004
    Berichten:
    4.797
    Locatie:
    Den Haag
    is niet makkelijk, wel mogelijk.
    Je heb dus ook nog geen echte afstandsbediening?

    Dan sta je namelijk wel voor een redelijke investering...
    Als behoorlijk goede zender (heb ik) waar je echt alles mee kan besturen kan je een MX-12 kopen. Kost rond de 140 euro als set dacht ik.
    Servootjes kosten ± 8.75
    http://www.rctechnics.eu/micro-servo-gram-towerpro-p-642.html
    ladertje: 20 euro
    http://www.rctechnics.eu/lipo-lader-p-441.html
    accu (voorbeeld) 20 euro
    http://www.rctechnics.eu/lipo-860mah-p-1471.html
    motor (voorbeeld) 12.50 euro
    http://www.rctechnics.eu/282616-brushless-outrunner-1611kv-p-102.html
    regelaar 17 euro
    http://www.rctechnics.eu/12a-fly-brushless-esc-p-393.html

    Kost bij elkaar best wat dus. heb ff van alles als voor beeld bij elkaar gezocht bij RCtechnics. Prima shop, maar er zijn er natuurlijk meer. Nu ff van 1 shop bij elkaar gegooid, want dat zoekt wat sneller.
     
  5. rickhave0

    rickhave0 Guest

    dus als ik zelf zo'n vliegtuig van depron maak en een zender en ontvanger koop heb ik gewoon alles wat in nodig heb?
     
  6. sietse

    sietse

    Lid geworden:
    19 aug 2004
    Berichten:
    4.797
    Locatie:
    Den Haag
    nou, natuurlijk die motor/regelaar enzo uit de post hierboven, maar ook roeraansturingen enzo. daar kan je van alles voor gebruiken. ook beetje klooien met secondelijm enzo.

    Zelf knutselen kan heel goed, maar voor je 1e vliegtuig is het erg fijn als je weet dat het toestel in ieder geval zal gaan vliegen. Het begin is namelijk erg moeilijk!

    Dus helemaal niet met een blowfish gaan beginnen. dat kan je nog geen seconde in de lucht houden waarschijnlijk.

    Ik ben zelf begonnen met een bouwpakket van een balsa zwever. Das erg leuk. je leert veel van het bouwen en kan er prima mee leren vliegen.

    Reken er op dat als je goed wilt starten je voor dee besturing, accu, lader, motor, en dergelijk dus wel op ± 300 euro uitkomt...
     
  7. sietse

    sietse

    Lid geworden:
    19 aug 2004
    Berichten:
    4.797
    Locatie:
    Den Haag
    Nou, tijdje weer niks met shocky's gedaan...
    Die mega blowfish is ook niet af, maar dat is meer mijn psycho-gedoe. voelde gewoon niet alsof het lekker ging en toen heb ik maar 2 servo's eruit gesloopt (die nu stil liggen..). misschien dat ik er ooit nog eens mee verder ga, maar voor nu staat ie me gewoon niet aan. kweenie.

    ander idee: Little BlowFish weer eens bouwen. Tis weer indoor seizoen, dus dat mag wel weer eens. Gelijk ook weer voor een dubbelrompje, alleen schrok ik wel toen ik de plannen ging uitprinten zeg... echt lelijk gedaan. Helft van de A4tjes heb je zo'n beetje niet nodig... Naja, moet binnenkort maar eens een zo klein mogelijke onderdelen-tekening maken van het dubbelrompdingetje.

    Die met shockromp en 2S300mah kwam op 129 gram. Ik gok dat ik nu met dubbele romp en 3S360mah op 120 ga komen :).
    Op de rol een 4.3gr bidproduct servootje en op de staart een 6gr TwinHead. (2 servo's in 1). das lekker licht dus.
    [​IMG]
    [​IMG]
     
  8. sietse

    sietse

    Lid geworden:
    19 aug 2004
    Berichten:
    4.797
    Locatie:
    Den Haag
    1e keer plaatjes erop geplakt. ziet er toch gelijk een stuk leuker uit!
    Moet alleen nog een landingsgestel maken en de ontvanger en accu ergens erin zien te frutten. Landingsgestel zat ik nog ff over te twijfelen om hem licht te houden, maar tis toch wel eeeerrrrrggggg leuk om lekker rond te karren en netjes op te stijgen :).

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
  9. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.899
    Locatie:
    Hillegom
    Lache met die bestickering! Erg leuk.
    Wat een handig shocky-servootje.
    Als mijn Fidget klaar is moeten we eens een wedstrijdje doen wie de gekste toeren uit kan halen. Hoewel, dat win ik nooit.....
     
  10. pip

    pip

    Lid geworden:
    5 okt 2005
    Berichten:
    939
    Locatie:
    Den Haag
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  11. sietse

    sietse

    Lid geworden:
    19 aug 2004
    Berichten:
    4.797
    Locatie:
    Den Haag
    handig, zo'n privé fotograaf ;). thnx pip.

    Hij vliegt best leuk. zwaartepunt misschien nog ietsjes naar voren, maar toch. Blijft een nerveus beestje en heb al iets van een jaar niet meer met een shocky gevlogen...
    Meeste is dus niet echt nette figuren, meer lekker rondraggen :).
    Nu nog een landingsgestelletje en een manier verzinnen om de accu makkelijk erop en eraf te halen.
     
  12. pip

    pip

    Lid geworden:
    5 okt 2005
    Berichten:
    939
    Locatie:
    Den Haag
    Graag gedaan :pim:
     
  13. konyn

    konyn

    Lid geworden:
    15 mei 2007
    Berichten:
    171
    Locatie:
    Den Haag
    :D Ziet er leuk uit. Ben benieuwd wanneer we hem in Delft kunnen bewonderen.

    btw.. Hoe heb je die control horns gemaakt?
     
  14. sietse

    sietse

    Lid geworden:
    19 aug 2004
    Berichten:
    4.797
    Locatie:
    Den Haag
    volgende keer delft moet lukken idd :).


    Control horns op de roeren bedoel je zeker.
    Dat is gewoon een 1.2mm carbon stokkie als stuurstang. daar een ±1cm stokkie aan met krimpkousje. Die prik je in het depron en lijm je vast met een beetje uhu por (oid). dan een schuin stokkie er tegenaan en in het schuim eventueel ook ff vast met beetje ca of uhu. en dan je roer in de goede hoek zetten en het hoorntje afmaken met 5min epoxy. (niet teveel)

    aan de servokant heb ik gewoon een krimpkousje om het stuurstokkie en om het roerhoorntje gedaan. meer niet :). bij sommige servo´s moet je daarvoor wel eerst ff het servohoorntje een beetje smaller maken, maar das niet moeilijk.
     
  15. Manuel

    Manuel Guest

    Mijn litle blowfish is ook bijna af maar dit is me nog niet duidelijk :hammer:
    Iemand fototje oid?
    En het horizontale rompdeel, moet dat gewoon in het midden van de voorkant van de romp?
     
  16. sietse

    sietse

    Lid geworden:
    19 aug 2004
    Berichten:
    4.797
    Locatie:
    Den Haag
    veel duidelijker als in post 248 kan ik het niet fotograferen lijkt me!

    horizontale deel moet aan de voorkant ongeveer in het midden dacht ik ja. Scan tip topic maar eens door voor meer foto's.
    Al zou ik wel aanraden om een dubbel rompje te bouwen. Niet veel zwaarder en erg leuk :)
     
  17. Manuel

    Manuel Guest

    :oops:Het is me nog steeds niet echt duidelijk hoe ik het roer wat niet direct word aangestuurd door de servo scharnierend krijg:oops:
    [​IMG]
     
  18. sietse

    sietse

    Lid geworden:
    19 aug 2004
    Berichten:
    4.797
    Locatie:
    Den Haag
    plaatjes op 215 en 218 dan? kan niet veel simpeler toch?
    had je echt het hele topic doorgelezen?

    Je neemt dus een carbon stokkie. die maak je exact op maat wat dus de maat tussen de roeren is. Dan nog 2 kleine stukjes van 2 a 3 cm. dan doe je 2 krimpkousjes erop om de stukjes eraan te maken. ff verhitten, in de goede hoek zetten, gaatjes in de achterrand van de rolroeren en daar de korte stokkies in prikken.

    Zo dus:
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 dec 2015
  19. Manuel

    Manuel Guest

    Kijk nu is der rest ook opeens een heel stuk duidelijker =)
    Heel erg bedankt :)
     
  20. Pino999

    Pino999

    Lid geworden:
    17 nov 2007
    Berichten:
    209
    Locatie:
    Middelstum
    Hallo ik heb ook een kleine blowfish inelkaar gezet heb alleen iets zwaarder materiaal gebruikt (foamboard). kaale vliegtuig is nou 48 gram inplaats van geloof ik 30 gram.
    Nou de electronica er nog op.

    De groeten Menno Buist
     

Deel Deze Pagina