BlowFish shocky dubbeldekker + tekeningen

voornamelijk voor buiten bij windstil weer. Beetje oefenen met prophangen en langzaam kunnen vliegen.
Misschien een enkele keer indoor.

Maar.... Hij is af!!!
mmh, ik had nog leuke wieltjes liggen en snel maar ff alles vastgezet (met paddleweights van me helietje :D) Hij zit nu vliegklaar op 190 gram en hij wil nog steeds graag verticaal uit mijn hand!.
Ik ga zo ff testen :D

HPIM0642.JPG

Jaja, mijn staart is nogal getordeert tijdens het plakken van die schuine strips. Tot nu toe heb ik dat redelijk kunnen verdoezelen door de fotoos vanuit een goede hoek te maken, maarja. Moest er toch van komen... Kijken hoe het vliegt :D

HPIM0641.JPG

Jouwe weegt dus 60g, das nog aardig maar het KAN lichter he :wink:
Incl. carbon zou ie onder de 50g moeten kunnen blijven (mijne ook).
Mijne weegt nu 195g, maar wel met een 60g lipo, 195-40=155 :)
De stuurstangen kun je makkelijk van 1.5mm carbon (staart) en 1mm (ailerons) maken, met krimpkous vastmaken aan de armpjes van je servo's en uit een creditcard/cdrom etc. een roerhoorntje (zonder gaatje :) ) zagen/knippen (ik heb een telefoonkaart gepakt die ik kon knippen want ik was te lui om te zagen 8) ) en die ook weer met krimpkous vastmaken. Krimpkous is niet zo sterk als de traditionele methode maar voor deze klasse heel gesckikt.
Maar hoe heb je die wielpoten vastgemaakt? zijn dat gewoon de diagonale carbon staafjes van je vleugels die je doorgestoken hebt (een idee voor mn volgende ontwerp)?
Je servo's zitten best wel ver naar achteren. Had je verlengkabels nodig?
Ooh ja het zou helemaal netjes zijn als je de servo kabeltjes in de diagonale stroken doet :D
[EDIT] je was me net voor met posten... Nou zie ik hoe het in mekaar zit. Maar die WIELEN 8O Off-Road? LOL hoe heb je eigenlijk dat carbon stokkie met het carbon asje vastgezet?
En je hebt die carbon staaf (diagonaal) helemaal doorgestoken tot het eind van de vleugel, dat is wel sterker maar het hoeft dus maar tot de 2e strut. En das wel slim die carbon stokkies over je servoarmpjes, als je geen lange armpjes meer hebt liggen. Is dat nou gewoon een soort draad eromheen, en heb je dat nog met CA vastgezet of alleen met draad? [/EDIT]

kheb net ff gevlogen bij geen wind (had daar de kans nog niet voor gehad) en mijn Futuro vliegt SUPER! High Alpha in de tuin gaat goed, hoveren niet meer dan 5 seconden want dan begint ie supererg te torquen, KE wat hoger gaat goed en voor de rest vliegt ie gewoon super :D Hoveren op half gas 8) (tis ook wel 3s dan...) Alleen met de domping van de motor moet ik nog ff klooien, maar ik bouw binnenkort toch wel een nieuwe.
Ik heb een paar verstevigingen (reparaties ook :wink: , met tape en wat lijm) en decals (verschillende kleuren tape zodat ik m beter kan zien: afplaktape en bruine tape) aangebracht, en ook een skid. Nou weegt ie precies 199g, laten we het maar op 200 houwen. M'n volgende wordt nog lichter, weet nu precies hoe ik 'm moet bouwen en waar de verstevigingen moeten komen.
Ik heb 17.76dm2 vleugelopp, 200/17.76=11.26g/dm2 vleugelbelasting en hij vliegt nou al heel goed en ook heel langzaam dus onder de 10g/dm2 (wat Sietse ongetwijfeld heeft met z'n grote RONDE vleugels :wink: ) moet ie super vliegen.

Ha, je kan gelukkig ongeveer hetzelfde vliegen als ik :D,

Ik kwam vliegklaar met die zware wielen enzo , maar wel met een accu van 20 gram op 190 gram. Hiermee moet ie best leuk vliegen en dat deet ie ook! Vanuit mijn huis over straat gereden naar het pleintje :D, Daar kwam hij zo los! Hij kan echt super langzaam vliegen. Wat ik wel gek vond i.v.m. die extra300, is dat ik hem niet op z'n kant kan gooien en dan met hoogteroer de bocht om raggen (zo vlieg ik die extra voornamelijk :D ). Bij deze moest ik echt met het richtingsroer sturen, maar dan kon ik ook wel gelijk op een paar meter draaien. Waarschijnlijk komt dit door het achterlijk grote vleugeloppervlak en een vrij achterliggend zwaartepunt. Hij ging ook al snel in hover:D. Alleen besloot de regelaar dat het accuutje daar net niet genoeg voor leverde en gooide hem dus gewoon maar uit! Das wel minder, met z'n neus naar beneden op straat.

Nou ja, later weer geplakt en 2s1000mah erin. Toen woog hij dus 190-20+56=226 gram. Vloog wel grappig, maar bij de 1e landing schoot een wiel dwars (scheurde uit het depron) en heb ik ze alle2 er maar afgetrokken. Hij vloog weer hetzelfde, alleen kon hij nog maar net hoveren, dus niet door naar boven. Valt me toch tegen...

Dat verlengde servo-armpje is idd een carbon stokkie met daaromheen naaigaren gewikkeld. Daarna (of tijdens) een paar dropjes CA erop en dat krijg je niet meer zo gauw los. Ik heb trouwens voor alle stuurstangen 1,5 mm gebruikt hoor.

Misschien maar eens een goed cd-rommetje wikkelen voor dit dingetje. Hoeveel amps trekt jouw motortje fons?

Sow, Gisteravond ff in het donker in een gymzaal zonder verlichting gevlogen :D, pc-voeding met autolamp meegenomen en toen met mijn shocky (met verlicht landingsgestel) gevlogen terwijl een vriend met de lamp hem in de spotlight hield!

Echt supermooi joh, het lukte goed om rustig rondjes te vliegen en zelfs een keer een roll! Hoveren heeft ie net niet genoeg kracht voor (zakt snel weg). Was vooral ook mooi met die schaduwen op de muren :D

Ik heb nu mijn regelaartje van de inkoopactie erop gesoldeert. Dat scheelt wel, want deze regelt de motor gewoon terug als de accu leeg gaat. Die andere regelaar gooide hem gewoon uit (wat dus altijd gebeurt als je op 1 m hovert :( ).

Maar heeft er nog iemand een tip om een shocky ECHT licht te maken? Wikkeltip om een cd-rommetje met 8x4.3 op 2s300mah 20/30C te kunnen laten vliegen?

Ja, wikkeltips voor zo'n cdrommetje zijn ook hier welkom :D
Je kunt veel wikkelingen dunne draad en dan delta doen of weinig wikkelingen dikke draad ster, want delta trekt 3X zoveel amps. Ster is volgens mij voor koppel, delta voor snelheid maar op een 8X4.3 weet ik niet wat het leukste is.
Dan wil ik ook nog wel een megakleine, superlichte shocky maken met cheap spul: gws ontvanger, waypoint servotjes, hyperion 2s300mah lipotje en een cheap cdrommetje. Lijkt me VET :D
Net als die gast in dat filmpje :) die weegt 144 gram :) (ik wil het dan onder de 140g doen :) ) maar ja, dan het vliegen nog...
gws ontvangertje: hooguit 10g. 6 6g servo's 18g. lipotje 20/30C 300 2s 20g 400 2s 27g. regelaartje 10g. Motortje 25g.
dus 10+18+20+10+25=83g weegt je spul in het beste geval.
10+18+27+10+30=95g weegt je spul in een minder best geval.
Dat betekent dat een kale kist onder de 50g onder de 145g rtf moet blijven :D
Let's do that 8)
Ooh ja, nog een leuk ding maar ietsje lichter:http://www.plantraco.com/main.html

mmh, misschien dan maar eens eentje wikkelen met iets van 20 wikkelingen 0.6mm draad en dan ster schakeling. Ik zat tot nu toe meer van: Ik wil meer power!!, dus dan maar delta. maarja, als je ster relatief meer torque levert? zou mooi zijn. gewoon maar wikkelen en proberen dan :D

maar voor echt licht? jij heb toch een ontvanger van 2.9 gram ofzo? en dan servootjes van 5/6 gram voor de staart en wel een 9 grams voor de rolroeren denk ik. lipo is idd 20 gram, regelaar ook 10 gram, motor 25 gram moet ook wel lukken denk ik :D. Dan ga ik misschien wel voor een "gewone" ipv dubbeldekker. zal toch weer wat lichter zijn lijkt mij. En dan de spanwijdte? Voor indoor het oppervlakt toch maar wel relatief groot maken denk ik. In ieder geval onder de 10 gr/dm².

Jep, maar die is dan wel 45 eurie (eerder altijd 35, prijzen zijn verhoogd bij rc jp) en voor cheap is die gws beter dan, je vliegt toch niet zo ver weg.
9g voor je rolroeren hoeft in principe niet, als je een beetje een sterke 6grams hebt lukt dat ook goed, en je kist heeft (als het goed is) niet zo veel massa dus er komt sowieso niet zo veel kracht op je kist te staan.
Een gewone is naar mijn mening minder "efficient" en minder sterk. Bipes hebben sowieso meer vleugelopp dus beter voor binnen.
10g/dm2 moet sowieso lukken ja. Voor indoor is 70cm goed, dus mijn kist (tuturo) is daar perfect geschikt voor alssie wat lichter gebouwd wordt.
Ik heb net weer een paar platen depron gehaald (dan gaat er ook snel weer een hoop geld in zitten... voor 25 eurie depron gehaald!) dus ik kan weer vooruit :D
Ik weet niet of 0,6mm er 20 keer omheen kan. ik krijg mijn 0,32mm draad 2 strand er maar 15 keer (dubbele wikkeling dus) omheen. 0,6mm draad op zich kan best in ster (ster moet dus veel dikkere draad hebben) maar dan moet je ongeveer 15 wikkelingen doen ofzo. Het is ook nog voor 2s he.

ik heb er nu net ff 1 in elkaar geflanst met 13 wikkelingen 0.6mm draad, maar dat was toch wel proppen hé, en ook niet echt netjes geworden. Maarja. Stomme is dat ie nu ook niet wil lopen. Blijft gewoon op dezelfde plek en begint een beetje te "wiebelen" en te piepen. moet nog ff uitzoeken wat er mis is.

Hoeveel platen depron had jij voor 25 euro?
ik had 2x3mm en 1x6mm (120x80) voor 7,45

mmh, die 13 wikkelingen maar weer eraf gesloopt :D,

Nu maar snel slordig gewikkeld om te kijken hoeveel ik van dat 0.4 draad erop kreeg: 33 wikkelingen :D. Die heb ik ff aangesloten in ster en ja hoor! hij trekt nu behoorlijk, maar toch maar zo'n 3 a 4 amp met een 10x4.7
Hij weegt met propsaver zo'n 26 gram. Lekker licht :D . Fotootjes komen morgen wel

hhm, zat er aan te denken om de motorzooi te gooien naar het cd-rom topic, maarja. het is alsnog voor mijn shocky, dus toch maar hier.

33 turns 0.4mm draad. ster geschakeld. Trekt rond de 3,5 amp met een 10x4.7 gws prop en weegt 26 gram:
HPIM0649.JPG

HPIM0647.JPG

en nog eentje van mijn meetgedeelte :D
HPIM0646.JPG

Cool 8)
Mooie motor, hoe heb je die alu mount eraan gezet? De standaard carrier gebruikt en dan die buis erop geschoven? wat zijn de afmetingen van die buis?
Mja voor 26g ga ik toch liever voor de ACW power stick, die is 28g en is wat efficienter denk ik. Een 20g motor zou de moeite waard zijn denk ik.
Kun je de gaten in je bell vergroten Sietse? Dat bespaart je al behoorlijk wat gewicht. Die alu buis kun je misschien ook iets inkorten, bespaart je ook al weer wat.

hahaha, alu buis? das 11mm carbon :D, zit idd op de "oude" carrier geplakt. Op een andere zit wel een alu buis. Die moet nog steeds met een 5x5 propje op een vleugeltje komen.
Gaten in de bel kunnen zeker nog wel groter volgens mij en misschien kan ik hem toch beter delta schakelen en dan met een 8x3.8 prop. (is weer lichter ook).

Het verschil tussen die powerstick en deze blijft natuurlijk dat deze "gratis" is en die ander niet :D.
Nu met die GWScombo's die ik al ben tegengekomen wordt het wel NOG goedkoper... maarja, wikkelen blijft wel leuk. Vooral vind ik het zo mooi als je motortje het dan toch doet :D!

Mijn ontvanger (van een picoboard) weegt trouwens 10 gram. Dat valt nog mee.
De APC prop weegt 11 gram tov 7 van een GWS. een 8x3.8 komt rond de 6 gram.

De hacker is los 38 gram tov 26 gram voor mijn cd-rommetje. Wel heeft de hacker een stuk langere draden en heeft ie denk ook meer power (maar dat kan in nog niet meten). Hij zuipt daarentegen ook een stuk meer. Dat cd-rommetje is wel superzuinig met 3.5 amp.

Bij een licht kan je dan vooral nog op de servootjes besparen. 5 ipv 9 gram is 15 ipv 27 gram. Scheelt weer 12 gram.

Idd ik gebruik dan ook alleen maar 6g servotjes 8)
Ooh sorry van dat carbon had ik niet zo snel gezien, keek er te snel overheen :oops:
Ja maar met een powerstick heb je wel een hogere efficientie en meer thrust en ja, voor die 25 eurie is dat toch ook geen geld? CDroms kosten zelf al aardig wat voor je magneetjes, mounting en wikkeldraad. bij elkaar 5 euro ofzo? Da's dan 20 eurie voor meer power en meer efficientie, ja tis wel aardig wat geld maar als je max vermogen wilt hebben... en een high performance shocky 8)
Kisten waar het meeste zweet in is gestopt krijgen doorgaans het meeste respect, da's wel weer waar :wink:

heb weer eens gevlogen zatedagavond/nacht :D

Dit keer was ik mijn autolamp vergeten, toen maar wat lampjes bij elkaar gezocht en in het midden gedumpt. Alleen lijkt het door mijn flitser net alsof het gewoon dag was...

fotootjes:
HPIM0670%20%28Large%29.JPG

HPIM0673%20%28Large%29.JPG

HPIM0682%20%28Large%29.JPG

Hij vliegt nu wel lekker, maar toch, het kan weer beter. Ik ga denk ik wel ff mijn inventor tekening aanpassen op een aantal punten.

laatst nog een keertje overdag gevlogen. Met de 2S300mah vliegt ie ff lekker, alleen is daar na een paar rondjes al zoveel uit, dat je amper nog kan prophangen. Later dacht ik: kijken of hij het gewicht van een 2S1000mah aan kan. Nou, door het grote vleugeloppervlak kon dat dus makkelijk! WoW, ging een wereld voor me open. Hij vliegt nu op 2S1000 ideaal. kan makkelijk prophangen (tenminste, het vliegtuig, tis nog best lastig namelijk) en ook nog hard omhoog (klein stukje, want anders zit je in het plafond :D).

De motor trekt dus blijkbaar toch net iets teveel van die 2S300 om er lekker mee te kunnen vliegen. Deze houd ik dus voor de 2S1000.

Voor de 2S300 en een bestelde 2S400 heb ik al een motortje gewikkeld. Hiervoor wil ik toch een iets kleinere blowfish maken. Wordt dus nogmaals ff de tekeningen aanpassen en dan maar weer proberen :D. Heb nu ook 6 grams servootjes en een gws-pico-ontvanger, dus het moet een stuk lichter kunnen.

Wordt vervolgt.... (filmpje komt ook zodra putfile het weer eens doet :( )

Is er nog interesse in tekeningen? Ik kan deze (iets aangepaste) versie nu mailen in .idw, .dxf, .dwg en .dwf. Eventueel zou ik ook op a4 kunnen uitprinten en verzenden.

Blowfish.jpg

@sietse,

Ik heb eigenlijk na het zien van je creatie wel intresse in de tekening.
Is het ook mogelijk om hem in een iets "normaler" formaat te mailen ?
Of zijn de bestanden .idw, .dxf, .dwg en .dwf redelijk normaal te openen ?

Back