BlowFish shocky dubbeldekker + tekeningen

Morgen ga ik het denk ik wel weer ff proberen.
Vandaag pakketje binnen met wat dingetjes van rctechnics, waaronder wielen micro control horns en 2s 350mah lipo :)
nu nog wachten op mijn regelaar, servo's en ook nog een 1150kv motor (als cdrom niet lukt of niet genoeg power blijkt te hebben.

Zojuist wielen en nog wat dingen geplaatst :) gewicht nu 38gr. accu en prop+propsaver 34gr. tot nu toe 72gr. dus.
met motor servo's en regelaar zou ik op zo'n 130gr uit komen... dat zou mooi zijn.

fototje...

Edit: achterop"wiel" inmiddels verandert vond het niet alles zo is het denk beter...

ik had 129 gram, dus 130 gram kan net ;)

Prachtig!
Achter heb ik trouwens helemaal niks aan versteviging hoor. Ik reed gewoon op het roer. slijt wel, maar niet zo hard, want er zit bijna geen druk op.

Nu is mijn landingsgestel eraf, dus nu gooi en vang ik hem weer gewoon.

Ach ja ik vind dit beter, zo kan ik in het gras landen ander komt het gras misschien tussen roer... :wink:

Maar dat kan inderdaad een GROOT verschil maken die 1 gr. mmmmm ik begin me nou toch echt zorgen te maken... misschien toch rondjes maken in de steunen tussen de vleugels... :wink:

Ik heb nu de elec's maar mijn motor draait de verkeerde kant op... of de prop is verkeerd :? in ieder geval hij blaast weg van de motor in plaats van er naartoe hoe kan ik dit makkelijk verhelpen?

Even voor de duidelijkheid, 1 van de 3 draden die dus van de regelaar naar de motor lopen. Daar kan je er willekeurig 2 van omwisselen. Nooit de plus en min van de voeding omdraaien, dat kost je een regelaar ;)

Amstel76 zei:
Even voor de duidelijkheid, 1 van de 3 draden die dus van de regelaar naar de motor lopen. Daar kan je er willekeurig 2 van omwisselen. Nooit de plus en min van de voeding omdraaien, dat kost je een regelaar ;)

Dat begrijp ik... maar bedankt voor de uitleg!

p.s. hij doet het nu wel goed!... nu ga ik maar weer verder bouwen :)

Zowaar hij vloog! :D
Nu is alleen het landingsgestel kapot dus moet ik ff maken... dat komt morgen wel, en ik moet het zwaartepunt beter maken want dat zit nog niet helemaal goed... hoe kan ik dat makkelijk bepalen?

uuh, welke versie had je ook alweer?

ik zou het eigenlijk op de tekening moeten zetten.

Pagina 5:
Bij die grote heb ik hem nu op zo'n 7 cm vanaf de voorrand van de bovenste vleugel.

en anders gewoon ff testen en schuiven. dan komt je al snel goed.

Als ie te ver naar voren zit, kan je amper loopings draaien (worden erg groot dan). Rollen gaat dan heel snel. Als je zwaartepunt te ver naar achter zit, wil hij eigenlijk de hele tijd hoveren en kan je loopings van een meter maken :).

FF testen, daar leer je ook vet veel van en het is hartstikke leuk om het gedrag daarmee precies aan jouw wensen aan te passen. Ik heb het gewicht (de accu) stukje bij beetje naar achter verplaatst...

hai,
ik ben ook lekker aan het bouwen aan een blowfish (niet de little).
ik ga gebruik maken van een dubbele romp na aanleiding van een opmerking van sietse.
hij zal worden aangedreven door een 1750Kv fietsbel i.c.m. gws 8*4 prop.
aangezien ik het niet als iedereen wil doen ga ik geen lipotje gebruiken maar een ouderwets 7cels aaa nimh accu :lol:
zal vast wel vliegen.
als iemand nog tips heeft hoor ik het natuurlijk graag.

17414063748.jpg

17414070676.jpg

oscar.

ik denk dat je de romp van 3mm had moeten doen of heb je dat
dat is namelijk al bijna een x zo licht

sietse zei:
uuh, welke versie had je ook alweer?

ik zou het eigenlijk op de tekening moeten zetten.

Pagina 5:
Bij die grote heb ik hem nu op zo'n 7 cm vanaf de voorrand van de bovenste vleugel.

en anders gewoon even testen en schuiven. dan komt je al snel goed.

Als ie te ver naar voren zit, kan je amper loopings draaien (worden erg groot dan). Rollen gaat dan heel snel. Als je zwaartepunt te ver naar achter zit, wil hij eigenlijk de hele tijd hoveren en kan je loopings van een meter maken :).

even testen, daar leer je ook vet veel van en het is hartstikke leuk om het gedrag daarmee precies aan jouw wensen aan te passen. Ik heb het gewicht (de accu) stukje bij beetje naar achter verplaatst...

Hij zit duidelijk te ver naar achter... maar dus gewoon een btje op eigen gevoel aanpassen.. dat is makkelijk :)

Eerst zo het landingsgestel maar maken en dan weer vliegen :D

6mm is lekker sterk, en ik heb geen 3mm meer :oops:
een fietsbel heeft ook aardig wat kracht, dus misschien is dat 6mm nog niet zo'n gek idee.
de servo besturing van de staart werkt al :P

Het gaat hoofdzakelijk om de vleugelbelasting en de power-to-weight ratio.
Vleugelbelasting bepaalt hoe snel je vliegt en hoe snel je overtrekt, ook hoe wendbaar je bent dus. Vleugelbelasting van de meeste shocky's ligt tussen de 10 tot 20g/dm2. Boven de 15g/dm2 vliegt het al een stuk sneller, en persoonlijk vlieg ik liever met 10 a 12g/dm2. Dan kun je tenminste ook wat meer.
Power-to-weight ratio geeft aan hoeveel stuwkracht je hebt t.o.v. je gewicht. een 1:1 ratio wil niet zeggen dat je kunt hoveren op volgas, er gaat namelijk ook best veel stuwkracht verloren aan de aerodynamica van je kist. Leuk vliegen en kunnen hoveren en ook uit de hover kunnen trekken begint bij ongeveer 1,5:1 power-to-weight ratio.

Vleugeloppervlak van de grote blowfish is 21,45dm2 en van de kleine 13,6dm2.

Als een paar mensen ff hun vleugelbelasting willen berekenen en het vlieggedrag willen omschrijven kunnen we misschien kijken wat zo ongeveer de ideale vleugelbelasting is?

explosive, jouw theorie van "6mm is lekker sterk" klopt wel, maar om dat extra gewicht te compenseren moet je EN meer power hebben, EN meer vleugeloppervlak om nog een beetje hetzelfde te vliegen. En geloof me, als je met 3mm bouwt heb je wel wat betere bouwtechnieken nodig om hem net zo sterk te maken als met 6mm, maar de gewichtsbesparing is het echt waard.

Ooh ja nog 1 ding: de FMS Blowfish Versie 1 is uit. Alle commentaar op de vliegeigenschappen (niet op de kleuren :wink: ) zijn welkom, kan ik die verbeteren. Nou ja, suggesties voor paints zijn ook wel welkom, kan ik m andere kleurtjes geven.
Download 'm HIER.

Ben trouwens samen met Sietse al bezig aan een V2, waarvan het frame aangepast is zodat er een motor en carbon strut bijgetekend kan worden terwijl de frame rates niet teveel inzakken (ik had al een motor en carbon struts erbij getekend maar die haalden de frame rates naar beneden dus die heb ik weer verwijderd), en met nog wat extra's en realischer gedrag.

Planelover_CrAzY_Murdock: bedankt voor je uitleg, je hebt me overtuigt mijn volgende model uit 3mm te maken. het is dat deze blowfish al bijna klaar is.
over dat power-to-weight ratio, misschien deze met een 2s lipo niet gaat hoveren, maar dat maakt mij niks uit. dit is mijn eerste vliegtuig, ik vlieg verder alleen heli's. ik zie gewoon hoe dit vliegt, daar kan geen enkele formule tegenop :lol:

die van mij was ook 6mm en een fietsbel..gewoon vertikaal hoor.
ik denk dat de gewichts besparing zo klein is bij dit model dat je het niet eens merkt.(ook uit ervaring :P )
maar 7 cellen lijkt me dan weer een beetje krap.

maar doe net als ik..eigenwijs en gewoon proberen.
hoeveel kisten ik al niet na de eerste vlucht de prullenbak in gekieperd heb.
maar wordt er wel heel veel wijzer van.
inmiddels vliegt nu alles goed bij mij zonder enige berekening gewoon op het oog.(wel 15 jaar ervaring).

Das idd een goeie Leon. Gewoon proberen, vliegt het niet, dan smijt je hem weg (wel eerst je RC eruit halen :D).

Ook met een klein prutmotortje en zware accu zou je er prima mee moeten kunnen vliegen. Wel moet je dan het zwaartepunt wat naar voren leggen en de uitslagen wat kleiner maken. Dan kan je hem gewoon als een mooie slowflyer vliegen. Die Power tot weight Ratio wordt voornamelijk belangrijk bij het echte 3D-vliegen.

Jep, maar ik heb toch liever genoeg power :)

En over die gewichtsbesparing, laten we even gaan rekenen :evil: :
Ik weet niet hoeveel de kleine kaal weegt, maar laten we uitgaan van 65g alleen het depron, 6mm. Een gemiddelde vierkante meter 6mm weegt 200g. Een gemiddelde vierkante meter 3mm weegt 130g.
130/200=0.65
65*0.65=42.25
65-42.25=22.75
Als je met 3mm bouwt heb je wel wat betere bouwtechnieken nodig, laten we zeggen dat er nog een paar gram bij komt vanwege verstevigingen, en dan hebben we zo'n 20g bespaard :rolling:
Dus zo kun je al gauw een kist van 200g 180g laten wegen en dat maakt een hoop verschil...
Sorry voor die vervelende uitleg, wil toch even laten zien dat je met 3mm wel degelijk wat kunt besparen (en wil gewoon gelijk hebben :wink: ).

Enne... wat vinden jullie nou van de FMS versie? :? kwil commentaar zodat ik m kan verbeteren :!:

Ooh ja en waar blijven de filmpjes? Kwil ook wel es kijken hoe ie vliegt :wink:

ik ben weer ietsje verder,
motormount is klaar, servo's zitten, staart werkt naar behoren.
nu moeten nog de rolroeren aangesloten op de servo worden en de romp afgedicht worden, en ook moet er nog een landingsgestel op komen natuurlijk 8)
hier wat pics:
17616184131.jpg

17616191661.jpg

17616204338.jpg

ik kan niet wachten op maiden :D

uuh, zitten die stuurstangetjes op dat gebogen paperclipje alleen met lijm? ik zou er ook wat garen omheen wikkelen en dan een drukje CA erop :D

Verder ziet het er leuk uit hoor :D

En Fons, die 20 gram boeit dus geen zak als je rustig rondjes wilt vliegen. Wél als je wilt hoveren en dan verticaal weg trekken :D

Back