Blue Angel 60 bouw

Topservice van Ratzo Modellbau.
Ralf leest mee en stuurde me een mailtje van hoe de neus in elkaar gezet moet worden.
Probleem opgelost.

Danke Ralf!

GJ
 
Oh, ik krijg er ook wel het model van de Blue Angel in maar ik zie de bedoeling van Ratzo niet.
Dus daar zit ik nu even op te studeren.
En ik bedenk ook dat ik nog stuurstangen moet bestellen, denk dat ik het maar van carbon maak, dan heb ik geen problemen met krimpen en uitzetten.
Nadeel is dat als ik nu naar een modelbouwwebsite ga ik meteen weer voor 100 Euro andere zooi erbij bestel.

GJ
Ik bedoelde dat ik er niets van kan maken. Wat waar moet komen. En het zeer zeker geen domme vraag is als je dit aan de maker van de kit vraagt. Het is zo ruw dat het onmogelijk is te bedenken hoe dit moet komen.

Het uitzetten van verenstaal. Daar hoorde ik Bas laatst ook al over. Ik heb daar eerlijk gezegd nooit bij stilgestaan. Maar erg logisch.
 
Nee, niet het verenstaal.
Verenstaal is te verwaarlozen.
Maar die kunststof kabels, vaak Sullivan.
Als je in de ochtend begint te vliegen en in de loop van de dag neemt de temperatuur toe, dan moet je al gaan trimmen.
Vreselijk.

GJ
 
  • Like
Reactions: Cnn
Je kunt ook closed loop draad gebruiken voor hoogte en rudder. Spelingsvrij, licht, temperatuur onafhankelijk en goedkoop.
Ik gebruik het al vele jaren zonder problemen.

Grt,

Arnoud.
 
Ja, gevlochten draad voor de hengelsport.
Maar dan moeten er nog wel buisjes gelegd worden.

Nog even de foto's van hoe de neus wel moet.
Ik denk dat ik 2 spanten verkeerdom heb gezet, niet helemaal goed op de bouwtekening gelet.
Maar dat is wel op te lossen.

IMG_20210131_165556.jpg


IMG_20210126_190757.jpg


IMG_20210126_185253.jpg


GJ
 
Laatst bewerkt:
De buisjes voor de closed loop doe ik alleen ter hoogte van de staartvlakken. Meestal 5 cm, om de geleiding door de rompzijkanten netjes te laten verlopen. (Hangt wel een beetje af hoeveel ruimte je in de romp hebt)
Ik gebruik al jaren closed loop draad van Hobbyin, paar keer erom heen slaan en warm maken. De buitenzijde van deze draad is kunstof en smelt samen. Uiteindelijk afwerken met een stukje krimpkous.

upload_2021-5-1_13-11-8.png


Grt,

Arnoud.
 
Nadeel van alles uit een modelbouwwinkel is dat het 2x zo duur is als dat je het in de reguliere winkel koopt.
Dus ik zoek altijd eerst uit waar het origineel voor gebruikt word, er is maar weinig spul dat echt alleen voor modelbouw gemaakt word.
Inmiddels heb ik de neus aangepast, ik zal straks foto's maken.
Ik denk dat er toch nog een foutje in het ontwerp zit, voor de electroversie, maar Ralf gaat er later nog even naar kijken schreef hij terug.
Net de cockpitkap er even opgezet, het begint een beetje een Blue Angel achtig model te worden.
De onderkant van de romp hou ik open tot de aansturing voor hoogte en richting erin zit.


GJ
 
De foto's.
Ik heb al wat geplamueerd met lichtgewicht plamuur (gipsplaatvuller).
CIMG4733.JPG


Toch redelijk opgelost.
Het motorspant heb ik er verkeerd om opgelijmd, dat heb ik losgehaald en weer op de goede manier opgezet.
Nu past alles, inclusief de zijkanten.
CIMG4734.JPG



Een hoop weggeschaafd maar het zit nu zoals het bedacht is door Ratzo.
CIMG4735.JPG



Voor de motivatie even de cockpitkap erop gezet en het kielvlak.
Maar het kielvlak komt op een blok balsa te staan wat over het stabilo komt, dus het is niet representatief.
CIMG4736.JPG



Wachten tot het plamuur hard is, dan wat schuren en weer verder bouwen.
De volgende stap is de onderkant van de neus erop zetten.
En langzamerhand moet ik ook eens gaan kijken welke neuspoot er past.
Want er zit een plaat horizontaal in de romp, daar moet de neuspoot opgeschroeft worden.
Degene die ik heb scharniert net de verkeerde kant op.
Of ik moet een stukje uit het plankje zagen.

GJ
 
  • Like
Reactions: Cnn
Gisteravond nog een mailtje van Ralf.
Er zit toch een bouwfoutje in de electroversie.
Het lag dus niet aan mij.
De brandstofversie is prima, daar zitten geen fouten meer in, electro wordt een oplossing voor gezocht.

GJ
 
De onderkant van de romp zit er ook op.
CIMG4737.JPG



Nu word een nieuw probleem duidelijk.
Het landinggestel.
Deze E-tract heb ik.
De meeste zijn zo opgebouwd, dus dat hij verzonken in een plaatje gemonteerd moet worden.

CIMG4739.JPG




Maar dit is het plaatje waar hij op gemonteerd moet worden.
En daaronder loopt een multiplex versterking.
CIMG4738.JPG



Zo staat ie als ie uitgeklapt is, ik zou niet weten hoe ik dit in moet bouwen.
Dus ik moet op zoek naar een neuspoot die op een vlakke plaat gemonteerd kan worden.
CIMG4740.JPG




GJ
 
Dat is toch simpel? Een paar "hardhouten" blokjes aan weerszijden van die retract unit, doorgaande gaten tot in de oorspronkelijke montageplaat, en de boel met doorgaande bouten monteren met witte houtlijm (of Epoxy) tussen de houten delen onderling.
Dat stelt geen zak voor.
 
Ja, dat zou je denken maar dan komt de hele unit te laag te zitten en dan steekt het wiel uit de romp.
Dan komt het ongeveer zo.
Nee, zo simpel is het niet.

CIMG4742.JPG
CIMG4742.JPG

GJ
 
Hoek wat aanpassen... Dat de poot wat verder naar binnen draait. Hebben ze bij mijn FW190 ook gedaan...
 
Hoek wat aanpassen... Dat de poot wat verder naar binnen draait. Hebben ze bij mijn FW190 ook gedaan...
 
Heb ik ook al bekeken maar dan moet de unit aan de voorkant een heel stuk omhoog.
En ik heb nog even verder gekeken dan mijn neus lang is.
Als ik een 60mm wieltje neem en die op die multiplex versterking zet dan steekt ie ook nog minimaal 1cm uit onder de romp.
Dus er moet echt iets structureels veranderd worden.
Vanochtend al een mailtje naar Ralf gestuurd, zo nog maar 1.

De versteviging wat beter in beeld.
CIMG4743.JPG


En een 60mm wieltje dat erop staat.
Je ziet dat er tussen mijn vinger en onderkant romp nog een behoorlijke ruimte zit, dus dat moet het wiel nog minimaal zakken.
CIMG4744.JPG


GJ
 
OF die vulblokken wat minder hoog maken, dat kan ook... Ik zie werkelijk het probleem niet...
 
Jammer dat ik je het niet in het echt kan laten zien want ik weet echt wel hoe ik moet improviseren maar dit is echt niet met vulblokken en een hoekje veranderen op te lossen.
Zelfs een mechanische retract van Robart, die wel met de plaat direct op het hout geschroefd kan worden gaat niet lukken.
Ik denk dat het makkelijkst is de multiplex versteviging helemaal weg te halen, dan kan ik de bevestigingsplaat, dat stuk hout, voorzien van een uitsparing en dan kan het wiel ook gewoon in de romp verdwijnen.

En nee, ik kan aan de achterkant niet naar beneden, de voorkant moet omhoog want aan de achterkant ligt de aandrijving van de retract al op de houten plaat.

GJ
 
Back
Top