bouw binnenvaartschip armira

Gefeliciteerd met het resultaat Rien! Mooie oplossingen gevonden voor de techniek. Om aan- en nagloeien van de schijnwerpers te simuleren zou je een condensator over die leds kunnen zetten. Geen kritiek hoor! Succes met de afbouw verder! Gr. Klaas.
Weet niet hoe het komt maar enkel bij de schijnwerpers wordt de min geschakeld en deze doen een beetje raar de rest schakel ik de plus
 
Daar zou ik zo geen verklaring voor hebben Rien. Waarmee worden de schijnwerpers geschakeld? Zelf heb ik in drie van mijn schepen CTI multiswitches. Aan boord van de Bugsier gaat het via de Beier module. Alles geschakeld via de min. Wordt bij de verlichting met plus schakeling een relais gebruikt? Bij de schakelingen via de min is het belangrijk dat de min van het stuurgedeelte aan de min van de stroombron ligt. Bij de CTI switches loopt die verbinding via de ontvanger. Aangezien al mijn schepen maar één accu hebben wordt daarin voorzien door de BEC van de motorregelaar. In bijgaande link een schema van de CTI-switches, die ik gebruik. Gr. Klaas.
https://www.rc-point.nl/index.php?i...n=article&group_id=20000351&aid=10393&lang=nl
 
Daar zou ik zo geen verklaring voor hebben Rien. Waarmee worden de schijnwerpers geschakeld? Zelf heb ik in drie van mijn schepen CTI multiswitches. Aan boord van de Bugsier gaat het via de Beier module. Alles geschakeld via de min. Wordt bij de verlichting met plus schakeling een relais gebruikt? Bij de schakelingen via de min is het belangrijk dat de min van het stuurgedeelte aan de min van de stroombron ligt. Bij de CTI switches loopt die verbinding via de ontvanger. Aangezien al mijn schepen maar één accu hebben wordt daarin voorzien door de BEC van de motorregelaar. In bijgaande link een schema van de CTI-switches, die ik gebruik. Gr. Klaas.
https://www.rc-point.nl/index.php?i...n=article&group_id=20000351&aid=10393&lang=nl
Heb deze gebruikt
https://m.nl.aliexpress.com/item/32...id=446amp-fN3sSL8b-uQOPPhp-S0YKQ1548656715511

Als ik de schakelaar naar boven zet is alles uit in de middenstand knippert hij naar beneden branden de schijnwerpers ,maar als ik iets anders bedien gaan ze soms knipperen of uit
 
Rien, Als ik het goed begrijp is het een relais schakelaar. Althans dat staat in de beschrijving. Het relais schakelt in/uit bij een bepaalde pulslengte van de bedienende kanaal. Onder 1,4 milliseconde uit en boven de 1,5 aan. Het zou kunnen dat bij het betreffende kanaal in de zender de pulslengte wat kritisch staat. Normaliter loopt die lengte van 1 tot 2 milliseconde en is 1,5 de midden of neutraal stand. Het zou kunnen dat die lengte door het bedienen van andere kanalen iets verschuift. Je zou deze schakelaar eens op een ander kanaal kunnen zetten en kijken of het fenomeen zich dan ook voordoet. De schakelaar (op de zender) waar je de zoeklichten mee bedient is een 3-standen schakelaar. Geeft de gebruiksaanwijzing nog uitsluitsel welke pulslengtes er aan die 3 standen hangen? Misschien is er een eenvoudige oplossing voor het probleem, maar ik zie hem niet zo gauw. Het lijkt erop dat de pulslengte in de aan stand eigenlijk te weinig boven de 1,5 milliseconde komt. Zo redenerend zou het op te lossen zijn met een extra weerstand op de schakelaar en dat je daarmee de pulslengte iets verschuift. Hoop dat je het nog kunt volgen. Heb na het schrijven hiervan het filmpje gekeken. Daarin worden andere waarden voor de pulslengte vermeld. Of mijn redenering daarbij stand kan houden weet ik niet. Gr. Klaas.
 
Laatst bewerkt:
... Normaliter loopt die lengte van 1 tot 2 milliseconde en is 1,5 de midden of neutraal stand. ...
In plaatjes ...

full
full



Voor standaard servo's is de uitslag plus en min 45graden.
90graden in totaal, niet 180graden.
full



full
 
met zoveel licht kan je makkelijk de krant lezen !
Maar dan valt het ook overdag op je er licht in hebt gemonteerd, laten hangen dus, lokt altijd leuke reacties uit aan de waterkant.
 
Het achterdek vastgezet machinekamer is klaar kan nu met boeiing beginnen
20190214_194428.jpeg
20190214_194458.jpeg
20190214_194458.jpeg

WIN_20190214_20_09_00_Pro_LI.jpg

Heb in het ruim een aan uit schakelaar en extra batterij aansluiting gemaakt om evt parallel een tweede batterij aan te kunnen sluiten
 
Laatst bewerkt:
Heb in het ruim een aan uit schakelaar en extra batterij aansluiting gemaakt om evt parallel een tweede batterij aan te kunnen sluiten

Wat voor een tweede accu wil je parallel aansluiten?
Een loodaccu geeft al met aansluiten op een andere loodaccu grote verschilstromen.
Je hebt een XT60 connector in de wand geplaatst. Deze connector wordt over het algemeen gebruikt bij Li-poly, LIPO, accu's.
Ik kan het niet meer terugvinden, maar ergens in het forum heeft Ron van Sommeren iets geschreven over het parallel schakelen van LOPO's
Wat ik nog weet, is dat deze van de zelfde serie moeten zijn, gelijk geladen en aangesloten..
 
Wat voor een tweede accu wil je parallel aansluiten?
Een loodaccu geeft al met aansluiten op een andere loodaccu grote verschilstromen.
Je hebt een XT60 connector in de wand geplaatst. Deze connector wordt over het algemeen gebruikt bij Li-poly, LIPO, accu's.
Ik kan het niet meer terugvinden, maar ergens in het forum heeft Ron van Sommeren iets geschreven over het parallel schakelen van LOPO's
Wat ik nog weet, is dat deze van de zelfde serie moeten zijn, gelijk geladen en aangesloten..
https://www.modelbouwforum.nl/index.php?threads/49897/
Dank je stoompomp
Heb het gelezen heb enkel de mogelijkheid gecreëerd mocht het zo zijn dat de accu te snel leeg is kan ik er altijd twee nieuwe gelijke lippo's inzetten de schakelaar heb ik gemaakt om niet iedere keer de woning eraf hoefen te halen om hem aan te zetten en het is ook makkelijk tijdens de bouw de accu aansluiting in het ruim te gebruiken
 
Laatst bewerkt:
Heb het gelezen heb enkel de mogelijkheid gecreëerd mocht het zo zijn dat de accu te snel leeg is kan ik er altijd twee nieuwe gelijke lippo's inzetten
Ik ben een stoombouwer, maar de principes van het gebruik van STOOM of STROOM zijn gelijk. Bij stoom begrijpt iedereen, dat deze van hoge druk naar lage druk gaat.
Bij STROOM wordt het ineens anders.
Je wilt nadat de ene LIPO leeg is, een andere aansluiten.
Het probleem is de inwendige weerstand van accu's.
De normale huidige auto accu's 12V kunnen een startstroom leveren van minimaal 400A, geeft inwendige weerstand van 0.03Ohm.
Een LIPO heeft een VEEL lagere inwendige weerstand!.
Dus aansluiten van een volle LIPO op een lege geeft een ongecontroleerde stroomstoot van de volle naar de lege.
De vraag is, welke gaat van de twee kapot?
 
Er staat nergens dat de tweede Lipo wordt aangesloten als de eerste leeg is.
Er wordt alleen maar gesteld dat er twee gelijke Lipo's parallel kunnen worden aangesloten.
En achterin ontbreekt daartoe de ruimte. En vanuit het ruim werkt het gemakkelijker dan steeds de opbouw eraf te halen.
Neem aan dat de accu in de MK is afgekoppeld, c.q. verwijderd.
Maar het is inderdaad belangrijk om alleen maar identieke Lipo's parallel te schakelen. Durf geen uitspraak te doen of je dat geheel geladen of op minimale spanning moet doen.
Ben zelf niet zo'n Lipo-fan. Mooi spul om mee te vliegen en op plaatsen waar je een ruimteprobleem hebt.
Mijn advies zou zijn om voor langere vaartochten een grotere lood of Nimh accu in het ruim te zetten. Veel minder kritisch om te laden en gelijk wat ballast. Gr. Klaas.
 
Ik ben een stoombouwer, maar de principes van het gebruik van STOOM of STROOM zijn gelijk. Bij stoom begrijpt iedereen, dat deze van hoge druk naar lage druk gaat.
Bij STROOM wordt het ineens anders.
Je wilt nadat de ene LIPO leeg is, een andere aansluiten.
Het probleem is de inwendige weerstand van accu's.
De normale huidige auto accu's 12V kunnen een startstroom leveren van minimaal 400A, geeft inwendige weerstand van 0.03Ohm.
Een LIPO heeft een VEEL lagere inwendige weerstand!.
Dus aansluiten van een volle LIPO op een lege geeft een ongecontroleerde stroomstoot van de volle naar de lege.
De vraag is, welke gaat van de twee kapot?
Nee zo bedoelde ik het niet
Als ik het goed begrijp moet je beide accu's opladen en dan aansluiten wil alleen de mogelijkheid creëren als één accu te snel leeg is dat ik later twee volle accu's kan aansluiten zodat ik meer capaciteit heb
En net zoals klaas al zei heel goed idee heb ik zelf nog niet aan gedacht.

Mijn advies zou zijn om voor langere vaartochten een grotere lood of Nimh accu in het ruim te zetten. Veel minder kritisch om te laden en gelijk wat ballast.

Zal ik op de een of andere manier ook wel kunnen aansluiten op deze connector
 
Laatst bewerkt:
Mijn advies zou zijn om voor langere vaartochten een grotere lood of Nimh accu in het ruim te zetten. Veel minder kritisch om te laden en gelijk wat ballast.

Zal ik op de een of andere manier ook wel kunnen aansluiten op deze connector

Goede beslissing. Op deze connector kan je heel eenvoudig de aansluitsnoeren van een loodaccu aansolderen.
 
... Ik kan het niet meer terugvinden, maar ergens in het forum heeft Ron van Sommeren iets geschreven over het parallel schakelen van LiPo's ...
LiPo's zijn wat 'teerder' dan loodaccu's, en vaak is bij vliegtuigen ook de besturing er van afhankelijk.
Zelfde merk, type, capaciteit, C-waarde, gebruikhistorie. Als 1 pakket behandelen, laden en ontladen.
 
Net begonnen gordijnen voor de ramen te maken zodat het roefdek erop kan lint die willeke (mijn vrouw) nog had liggen
20190223_215239.jpeg
20190223_215415.jpeg
 
Heeft een tijdje stilgestaan maar ben begonnen de voor ankerlier te maken van hout moet er nog een draadrol bijmaken net als bij ons wij hebben ook geen kettingen meer maar draadlieren
20190330_200205.jpeg
20190330_200150.jpeg
 
Back
Top