bouw binnenvaartschip armira

even een vraagje:
Ben bezig de spudpalen te maken en wilde deze d.m.v. een klein electromotor met vertraging, als lier te gebruiken, zit enkel met de eindafslagen boven kan ik een eindschakelaartje zetten onderaan echter niet
iemand een idee hoe dit op te lossen
was ook bezig met een servo deze neemt echter te veel plaats in

Laatst bewerkt:
Misschien een optie om het touw precies lang genoeg te maken, en dan iets maken waar het touw tegenaan draait als hij negatief op wil rollen, dat je hem daar op af laat slaan. Beetje lastig uitleggen, hoop dat je het begrijpt.

Misschien een optie om het touw precies lang genoeg te maken, en dan iets maken waar het touw tegenaan draait als hij negatief op wil rollen, dat je hem daar op af laat slaan. Beetje lastig uitleggen, hoop dat je het begrijpt.

Begrijp wat je bedoeld weet echter niet hoe

Rien, Kun je je "liertje" zo opstellen dat het aan de ene kant scharniert en op het andere eind tegen een schakelaartje drukt. Zodra de spanning van de hijsdraad valt schakelt de lier uit. Diode over de schakelaar om wel de andere kant op te kunnen draaien. Heb zoiets gezien bij een sleeplier en ankerlier. Daar werkte het als de lijn of ketting strak kwam. Nu nog even zoeken waar ik het heb gezien.
http://www.modelbouwforum.nl/thread...tschakelen-met-schakelaar-hoe-te-doen.257647/
Denk wel dat je het snapt. Succes ermee! Gr. Klaas.

Laatst bewerkt:
Rien,
Ik weet niet hoe diep je wil kunnen maar wat denk je van een draadje aan het onderste puntje vastmaken en die naar boven laten lopen met een gewichtje op het eind.
De eind schakelaar dan boven op monteren.
Wanneer de spudpaal onderin is zou het gewichtje aan het touwtje bovenin moeten zijn en die laat je de eindschakelaar bedienen.
Ik hoop dat je het zo snapt, anders maak ik later even een schetsje.

Groet,
Mathieu

Edit:
Spudpaal.jpg

Dit principe dus. Het zou ook moeten werken met de telescopische uitvoering, het touwtje langer houden.

Laatst bewerkt:
Rien,
Ik weet niet hoe diep je wil kunnen maar wat denk je van een draadje aan het onderste puntje vastmaken en die naar boven laten lopen met een gewichtje op het eind.
Wanneer de spudpaal onderin is zou het gewichtje aan het touwtje bovenin moeten zijn en die laat je de eindschakelaar bedienen.

Groet,
Mathieu
Snap niet helemaal hoe je dat wilt doen het gewchtje zou als je omhoog gaat dan om de lier komen
ik wilde twee keer telescopisch uitschuiven in totaal 9 cm
20181114_194737.jpeg

Mijn idee was liertje op een scharnier en het gewicht van de spudpaal houdt het liertje vrij van de switch die het uitvieren stopt. Even ervan uitgaand dat de spudpalen niet uit hun huis kunnen zakken. Gaat de spanning van de hijsdraad dan zakt de lier op de switch en stopt het uitvieren. Hijsend kantelt de lier aan het eind de andere kant op tegen de andere eindswitch. Misschien moet er een armpje aan de lier om voldoende kantelkracht te genereren. Stukje dyneema snoer op de lier. Is soepel, licht en glad. Gr. Klaas.

Mijn idee was liertje op een scharnier en het gewicht van de spudpaal houdt het liertje vrij van de switch die het uitvieren stopt. Even ervan uitgaand dat de spudpalen niet uit hun huis kunnen zakken. Gaat de spanning van de hijsdraad dan zakt de lier op de switch en stopt het uitvieren. Hijsend kantelt de lier aan het eind de andere kant op tegen de andere eindswitch. Misschien moet er een armpje aan de lier om voldoende kantelkracht te genereren. Stukje dyneema snoer op de lier. Is soepel, licht en glad. Gr. Klaas.
Vond het ook een goed idee heb het geprobeerd, echter het gewicht van de spudpaal is niet genoeg om het liertje vrij te houden , heb de onderste paal al verzwaard maar lukte niet

Rien,
Je schreef dat je het al iets met een servo geprobeerd had maar dat je daar te weinig plaats voor had.
Ik weet niet met welke en wat voor servo je het geprobeerd hebt, maar is / was dat ook met een zeilservo?
Een servo als bijv. deze zou je via één of meerdere (katrol)blokjes op een plaats kunnen legen of zetten waar je hem misschien wel kwijt kunt, maar weten doe ik dat natuurlijk niet en is het maar een ideetje.
Zou dit toch je oplossing kunnen zijn, dan heb je in elk geval geen eindschakelaars meer nodig.
Groet, Bert

Rien,
Je schreef dat je het al iets met een servo geprobeerd had maar dat je daar te weinig plaats voor had.
Ik weet niet met welke en wat voor servo je het geprobeerd hebt, maar is / was dat ook met een zeilservo?
Een servo als bijv. deze zou je via één of meerdere (katrol)blokjes op een plaats kunnen legen of zetten waar je hem misschien wel kwijt kunt, maar weten doe ik dat natuurlijk niet en is het maar een ideetje.
Zou dit toch je oplossing kunnen zijn, dan heb je in elk geval geen eindschakelaars meer nodig.
Groet, Bert
Heb er niet zoveel verstand van maar een zeilservo blijft toch draaien en dus heb je een eind afslag nodig, ik had een 180 graden servo met groot tandwiel daarnaast een klein tandwiel met draadtrommel op zo'n maat dat deze precies 3 keer rond ging en de draad 9 cm opwind dit werkte aardig maar is te groot geworden om in te bouwen.

Rien,

Groet,
Mathieu

Edit:
Bekijk bijlage 300053
Dit principe dus. Het zou ook moeten werken met de telescopische uitvoering, het touwtje langer houden.
Het probleem hierbij is dat ik geen 9 cm ruimte heb het hele schip is maar 15 breed dan moet de motor al in de andere zijde staan en daar zit een schakelaar nadeel van 1:72 bouwen [emoji29]

Heb er niet zoveel verstand van maar een zeilservo blijft toch draaien en dus heb je een eind afslag nodig, ik had een 180 graden servo met groot tandwiel daarnaast een klein tandwiel met draadtrommel op zo'n maat dat deze precies 3 keer rond ging en de draad 9 cm opwind dit werkte aardig maar is te groot geworden om in te bouwen.
Nee, een zeilservo (met winch) blijft niet onbeperkt draaien maar maakt afhankelijk van zijn uitvoering een aantal omwentelingen aangegeven met T (turns).
In het geval van het voorbeeld is dat 4 omwentelingen en daarna stopt hij net zoals elke andere servo gewoon.
De omtrek van de winchtrommel x het aantal T bepaald zo een beetje de lengte van je touw of lijn waar je wat mee zou kunnen spelen.
Als je zender programmeerbaar is kan je daar misschien ook nog wat (naar minder omwentelingen / lees minder uitslag) halen.
Maar als je hem niet kwijt kan houdt alles natuurlijk vanzelfsprekend op :oops:.
Groet, Bert

Je zou van een miniservo en een naaimachinespoeltje een mini-zeilwinch kunnen maken. Eindloze lijn met een paar slagen om het spoeltje en verderop door een katrol met veer laat lopen. Moet je nog wel iets bedenken voor de afslag op de eindstanden van de spudpaallijnen. Heb zoiets ooit ergens gezien, maar waar ook weer. De lijn ging door een paar oogjes verbonden aan de eindswitches. In de servo de mechanische stop verwijderen en de motordraden naar buiten en via de eindswitches laten lopen. Gr. Klaas.

Laatst bewerkt:
Is al even geleden dat iets heb gepost maar even de vorderingen heb inmiddels de den en het rium in orde gemaakt
WIN_20181226_19_53_24_Pro_LI.jpg

WIN_20181226_19_53_38_Pro_LI.jpg

Heb een systeem bedacht voor de voormast onderdelen van een oude relais gebruikt zelfde aansluitschema als de stuurhutkolom alleen gebruik ik hier visdraad
WIN_20181226_19_53_51_Pro_LI.jpg

Laatst bewerkt:
Weer even een update de elektriciteit zo goed als af enkel nog achter vleugel en toplicht
Maar alles werkt spudpalen eerst nog maar laten zijn,ga nu het voor en achterdek vastzetten en de boeings maken

Laatst bewerkt:
Gefeliciteerd met het resultaat Rien! Mooie oplossingen gevonden voor de techniek. Om aan- en nagloeien van de schijnwerpers te simuleren zou je een condensator over die leds kunnen zetten. Geen kritiek hoor! Succes met de afbouw verder! Gr. Klaas.

Back